Apple släpper Ios 7 under kvällen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av StefanLundgren:

Äh, inget airdrop till 4S. Flyter fint på min 4S, men begriper inte varför de stänger funktioner för äldre telefoner. Jo, det gör jag, de vill såklart att jag skall köpa en ny, för att få tillgång. Känns lite B av Apple.

Känns inte som att det är Applespecifikt, att tillverkare vill att man byter till nyare telefon.

Permalänk
Medlem

Nån mer som har problem med att det fortf syns en ikon på Settings om att det finns en uppdatering även fast iOS7 är pålagt?

Försökt googla på det men inte hittat nåt vettigt.

4S som aldrig varit jailbreakad. Körde senaste iOS6 innan uppdateringen.

Hoppas nån har en lösning för det är lite störande

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blaxxor:

Nån mer som har problem med att det fortf syns en ikon på Settings om att det finns en uppdatering även fast iOS7 är pålagt?

Försökt googla på det men inte hittat nåt vettigt.

4S som aldrig varit jailbreakad. Körde senaste iOS6 innan uppdateringen.

Hoppas nån har en lösning för det är lite störande

Själv får man inte ens upp att det finns en uppdatering Och när jag söker efter uppdateringar så blir det bara fel

Permalänk
Skrivet av StefanLundgren:

Äh, inget airdrop till 4S. Flyter fint på min 4S, men begriper inte varför de stänger funktioner för äldre telefoner. Jo, det gör jag, de vill såklart att jag skall köpa en ny, för att få tillgång. Känns lite B av Apple.

Eller så beror det på att Airdrop kör över Wifi och äldre wifi-chip än det i iPhone 5 inte stödjer tekniken?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Entusiast

Läckert OS, gillar det!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Försökte uppdatera min iPad2 på kvällen, det var lönlöst hehe. Nedladdningen fick time out hela tiden, kanske går bättre denna dag

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Morsan kör Win XP på en gammal Athlon 600Mhz från 90-talet och det fungerar faktiskt rätt hyfsat. Windows7 däremot är bara o glömma. Att gammal hårdvara inte fungerar på nyare mjukvara beror långt ifrån bara på bristande optimeringar. Bara en sån sak som alla säkerhetsfunktioner gör att det blir betydligt mer processorkrävande.

Just det där du skriver med iOS7 och att skala ner när man installerar det på äldre telefoner är precis vad som händer. Kör man iOS7 på en iPhone4 får man inte riktigt alla funktioner men det flyter på helt ok. En del appar är rätt sega men det var de även under iOS6 och det är knappast Apples fel. De verkar ha gjort ett riktigt bra jobb.

Gillar folk som jämför datorer från 90talet med (15år gamla) med Apples iphone som är 3år gammal
Du kan ju dock jämföra datorer som är från 2011 då 4an kom ut? med nu och säga att dom inte klarar windows 8 fast det gör dom ju eftersom jag kör det på min dator!
Så ditt tänk stämmer tyvärr inte.
LG Optimus x2 och S2 som kom ut 2011??? blev snabbar med 4.1 och 4.2 android så det stämmer inte någonstans.

FAIL.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Gillar folk som jämför datorer från 90talet med (15år gamla) med Apples iphone som är 3år gammal
Du kan ju dock jämföra datorer som är från 2011 då 4an kom ut? med nu och säga att dom inte klarar windows 8 fast det gör dom ju eftersom jag kör det på min dator!
Så ditt tänk stämmer tyvärr inte.
LG Optimus x2 och S2 som kom ut 2011??? blev snabbar med 4.1 och 4.2 android så det stämmer inte någonstans.

FAIL.

Det var samma sak med datorer i början/mitten av 90-talet då gick utvecklingen i rasande takt. En 5 år gammal dator var mer eller mindre värdelös. En 5 år gammal dator idag kan vara helt OK och även en 10 år gammal kan duga till enklare göromål. Telefoner/smartphones har på de senaste åren utvecklats snabbt rent hårdvarumässigt så därför är det inte så konstigt att äldre telefoner inte riktigt hänger med. Sen får man tänka på att en dator i regel har längre livslängd än en smartphone (i vart fall om man köper en lite dyrare kvalitetsprodukt som t.ex. Macbook Pro). Köpte min MBP hösten 2008 och det enda jag har gjort är att uppgradera den med en SSD. Fungerar hur bra som helst med nyaste OS X, Windows 8 och känns fortfarande relativt snabb. Den iPhone4 som jag köpte i slutet av 2010 börjar idag kännas lite slö men jag tycker ändå det är imponerande att iOS7 fungerar så pass bra på den som det gör.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Det var samma sak med datorer i början/mitten av 90-talet då gick utvecklingen i rasande takt. En 5 år gammal dator var mer eller mindre värdelös. En 5 år gammal dator idag kan vara helt OK och även en 10 år gammal kan duga till enklare göromål. Telefoner/smartphones har på de senaste åren utvecklats snabbt rent hårdvarumässigt så därför är det inte så konstigt att äldre telefoner inte riktigt hänger med. Sen får man tänka på att en dator i regel har längre livslängd än en smartphone (i vart fall om man köper en lite dyrare kvalitetsprodukt som t.ex. Macbook Pro). Köpte min MBP hösten 2008 och det enda jag har gjort är att uppgradera den med en SSD. Fungerar hur bra som helst med nyaste OS X, Windows 8 och känns fortfarande relativt snabb. Den iPhone4 som jag köpte i slutet av 2010 börjar idag kännas lite slö men jag tycker ändå det är imponerande att iOS7 fungerar så pass bra på den som det gör.

Som jag skrev så funkar android 4.1 och 4.2 bättre än 2.x på S2 och LG Optimus x2, typ 2-3 gånger snabbare och rappare medans iOS blir segare och segare.
Så din teori faller ändå.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Som jag skrev så funkar android 4.1 och 4.2 bättre än 2.x på S2 och LG Optimus x2, typ 2-3 gånger snabbare och rappare medans iOS blir segare och segare.
Så din teori faller ändå.

iOS7 känns inte segare på min iPhone4 jämfört med iOS6 trots att det är mer avancerat, snarare tvärtom.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

iOS7 känns inte segare på min iPhone4 jämfört med iOS6 trots att det är mer avancerat, snarare tvärtom.

Du säger emot dig själv nu funny

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Du säger emot dig själv nu funny

Nope det kan ju faktiskt vara så att Apple lyckats optimera det bra trots att det är mer avancerat men i långa loppet kommer det ändå bli mer krävande.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Jag håller inte med, jag gick från en jailbreakad iphone 4 till en htc one och blev helt paff när jag inte kunde ta bort alla appar som jag inte ville ha, tex. Facebook. Sedan skulle jag ladda ner Googles androidtangentbord, det gick inte heller för att jag var i fel region. Efter det så skulle jag uppdatera mjukvaran men det gick inte heller för att min netonnet köpta htc one var en importtelefon som inte fick uppdateringar samtidigt som 'svenska' telefoner.

Det slutade med att jag blev så less så jag fick låsa upp bootloader, ställa in s-off och installera google play edition rom på min telefon för att få den i någorlunda användbart skick.
Så nu sitter jag med 'rent' Android och undrar varför många på forumet tycker att det är det bästa sedan färdigskivat bröd...

Ta bort Safari på en iPhone...
Precis, förinstallerade appar går inte att ta bort vilket är synd.

Jag har laddat ner Googles tangentbord på min N7, säger inget om region. Har laddat ner på min N4 utan problem också.

Det där med uppdateringar låter konstigt. Är endast HTCs fel och inget annat.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

...Flyter fint på min 4S ...

Det flyter hyffsat på min 4S förutom Notification Center, kalendern där hackar fint när man scrollar upp och ner. På kollegans 5a flyter det brutalt bra. Hur är det på din (och er andra som har 4S)?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av StefanLundgren:

Äh, inget airdrop till 4S. Flyter fint på min 4S, men begriper inte varför de stänger funktioner för äldre telefoner. Jo, det gör jag, de vill såklart att jag skall köpa en ny, för att få tillgång. Känns lite B av Apple.

De har inte stängt det för 4S, den saknar hårdvarustöd.
De kunde såklart designat funktionaliteten annorlunda så den hade fungerat, men det kan jag förstå att de inte gör.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Genialiskt skitbra operativ som nu har blivit ÄNNU bättre, svar ja! Jag är helnöjd! Klockrent!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför uppgraderingen inaktiverade två av tre epostkonton jag har konfigurerat på mobilen och dessutom var blåtand avstängt vilket jag iofs kan förstå, men vad F skall den in och ändra inställningar på mina epostkonton.....
Jaja återstår och se hur segt det är på en 4:a. Inmatningen av lösenordet till appleID precis efter uppgraderingen gick INTE snabbt...

Visa signatur

Gammal signatur ;) -->>> MSI K8T NEO-FIS2R 754 3400+ Corsair XMS TWINX PRO3200LL 1024 Mb MSI NX6800GT Lian-Li PC75, HP Compaq nw8240 2gb

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst här så vågar man nog uppdatera sin iphone 4 i alla fall Uppdateringen till min iPad mini var kanon!

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sten1930:

Inte relevant i android vs. ios diskusionen eftersom det är hårvaran som avgör.

Kör man något senare än android 2.2 på min gamla android går den inte alls då den överhuvud taget inte stödjer något senare...

Sedan är galaxy s2 från 2011, likaså iphone 4s vilket ios 7 funkar fint på.

Jag svarade på hans påstående om att Android "blir tyngre för varje version". Jag tycker att det inte blir det, men min erfarenhet är att iOS blir det. Min iPad blev ju oanvändbar när jag uppdaterade från 3.2 till 5.0. Det var mindre än två år efter dess lansering.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexHjelm:

Som jag skrev så funkar android 4.1 och 4.2 bättre än 2.x på S2 och LG Optimus x2, typ 2-3 gånger snabbare och rappare medans iOS blir segare och segare.
Så din teori faller ändå.

Kan ha att göra med att Optimus x2 var en seg skrutttelefon ifrån start. Kan inte säga samma sak om S2 då jag inte testat den såpass mycket. Men inte hört så mycket gott om den med senare programvaror ifrån andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag har hört rykten om att iOS 7 (åtminstone betan) har problem med Telenors nät. Kan någon bekräfta om det är sant eller falskt?

Inga problem på Telenors nät med iPhone 4S i alla fall!

Kan tillägga att jag kört iOS 7 sedan första developer-betan.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Någon som har problem med återställningen från ios6? Jag får inte tillbaka några ikoner alls. När jag böt till 6 så hamnade dom precis där dom låg.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Json_81:

De har inte stängt det för 4S, den saknar hårdvarustöd.
De kunde såklart designat funktionaliteten annorlunda så den hade fungerat, men det kan jag förstå att de inte gör.

Ah, jag läste på en sida att detta gjorts medvetet. Men saknas stöd, så är det förståeligt.

Visa signatur

Bio: Denon AVC-X3700H - Emotiva XPA-2 - Revel F208 - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, Palit 2070 Super, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dj_Xearo:

This thread...omfg

Android? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjajjull:

Givetvis är det skillnad men många som jailbreakar har inte insett att de egentligen borde köra Android då det passar dem bättre.

När det gäller begränsningar och sådant är det såhär,
iOS < Jailbreakad iOS < Android < Rootad Android

Jag har själv än Android nu (HTC One) och jag ser inte hur jag ens skulle kunna få den att likna en iPhone överhuvudtaget (i gränssnittet, ja visst).

Enda som är likt med Android och iOS är uttrycket smartphone om du frågar mig. Så jag förstår utan tvekan varför man väljer iPhone framför Android och sen Jailbreakar. Det är två skilda saker helt enkelt

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wozzor:

Fråga , måste man ta bort betan innan man installerar fördiga ios?

Nej om du har goldenmaster så kan du inte uppdatera för det är fullverisionen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:i7 3770k @4,5Ghz Kylning:Custom water-loop RAM:16GB @1866Mhz GPU: 2 X R9 290x @ 1200Mhz PSU:Corsair AX 1200w MB: P8 Z77-pro Chassi:NZXT swich 810 white

Macbook Pro Retina.iPhone 7
200/200Mbit/s fiber.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Delerium:

Morsan kör Win XP på en gammal Athlon 600Mhz från 90-talet och det fungerar faktiskt rätt hyfsat. Windows7 däremot är bara o glömma. Att gammal hårdvara inte fungerar på nyare mjukvara beror långt ifrån bara på bristande optimeringar. Bara en sån sak som alla säkerhetsfunktioner gör att det blir betydligt mer processorkrävande.

Jo men nu får vi ju göra rättvisa jämförelser här. En Athlon 600Mhz hör ju hemma på Windows 95-tiden. Jag tror du missade min poäng här, vad jag försöker förmedla är att mjukvaru-tillverkarna kan mycket väl göra hårdvara som är optimerad till gammal hårdvara och ny. Hade det varit målet och att det funnits ett reellt ekonomiskt intresse i det så hade vi haft den typen av mjukvara idag.

Citat:

Just det där du skriver med iOS7 och att skala ner när man installerar det på äldre telefoner är precis vad som händer. Kör man iOS7 på en iPhone4 får man inte riktigt alla funktioner men det flyter på helt ok. En del appar är rätt sega men det var de även under iOS6 och det är knappast Apples fel. De verkar ha gjort ett riktigt bra jobb.

Klart det är Apples fel, de har 100% kontroll på hårdvaran, till skillnad från t.ex. Microsoft gällande ovan diskussion.

Ett lysande exempel är konsollerna. Lastgammal hårdvara som ändå skiner även i nutid. PC:n är ljusår före PS3 och XBOX360 ändå lyckas spel som GTA V hänga med hyffsat i jämförelse. Allt handlar om optimeringar och telefoner är ingen magisk teknik ur det hänseendet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kan meddela att Assistive Touch gör att operativsystemet laggar brutalt på 4S åtminstone. Jag m.fl. använder Assistive touch (blir en liten knapp som ligger ovanpå allt annat på skärmen) för att min låsknapp gått sönder.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jo men nu får vi ju göra rättvisa jämförelser här. En Athlon 600Mhz hör ju hemma på Windows 95-tiden. Jag tror du missade min poäng här, vad jag försöker förmedla är att mjukvaru-tillverkarna kan mycket väl göra hårdvara som är optimerad till gammal hårdvara och ny. Hade det varit målet och att det funnits ett reellt ekonomiskt intresse i det så hade vi haft den typen av mjukvara idag.

Klart det är Apples fel, de har 100% kontroll på hårdvaran, till skillnad från t.ex. Microsoft gällande ovan diskussion.

Ett lysande exempel är konsollerna. Lastgammal hårdvara som ändå skiner även i nutid. PC:n är ljusår före PS3 och XBOX360 ändå lyckas spel som GTA V hänga med hyffsat i jämförelse. Allt handlar om optimeringar och telefoner är ingen magisk teknik ur det hänseendet.

Klart att man kan optimera för äldre hårdvara och få det att fungera bra längre än det gör i dagsläget. Som du säger finns det inget ekonomiskt intresse i det men det är inte hela sanningen. Nya säkerhetsfunktioner, kryptering m.m. drar en hel del prestanda och det gör även mer avancerade gränssnitt som sägs förbättra användarupplevelsen. Men visst, ofta ger utvecklarna blanka fan i att det går trögt på äldre hårdvara trots att de utan större problem hade kunnat göra så det inte gjorde det. Tror dock att Apple har ansträngt sig en del då det gäller iOS7 för annars hade det inte fungerat så bra på iPhone4 som det faktiskt gör. Kanske beror det på att iPhone4 fortfarande säljs i vissa länder, annars hade de nog gett fan i det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

iOS7 makes me horny... not! Fortfarande kan man inte byta bakgrund år 2013 lmfao. Ett mer låst system får man länge leta efter >.<