Podcast 30: "Skåningen"

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av CCWarlock:

Gravt kränkande titel. Jag menar, någon blir säkert kränkt någonstans. Ni har inte funderat över mindre kränkande titlar på era artiklar?

Det är vår nya profil. SweClockers.com - Där din dialekt blir kränkt!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av CCWarlock:

Gravt kränkande titel. Jag menar, någon blir säkert kränkt någonstans. Ni har inte funderat över mindre kränkande titlar på era artiklar?

Skrivet av Andreas D:

Det är vår nya profil. SweClockers.com - Där din dialekt blir kränkt!

Det handlar också om skillnad på folk och folk – de som kan säga "ost" och de som envist håller fast vid "yst".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Det handlar också om skillnad på folk och folk – de som kan säga "ost" och de som envist håller fast vid "yst".

Det är bara helsingborgare som säger yst och de är ju norrlänningar.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Inte så konstigt, längre in fick man reda på att han var ifrån Malmö eller rättare sagt bor i Malmö, de snackar inte som vi andra i södra skåne

Även jag som trelleborgare måste hålla med om de sydskånska dialekterna.. men personligen tycker jag bjuv-helsingborg dialekten är värst (tänk Anna Anka)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det är bara helsingborgare som säger yst och de är ju norrlänningar.

Klassikern: "Jag satt på Byssen till lynd o käka bylle med min hynd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det är bara helsingborgare som säger yst och de är ju norrlänningar.

Har aldrig ens hört en Helsingborgare säga "Yst" och då har jag bott där större delen av mitt liv

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Har aldrig ens hört en Helsingborgare säga "Yst" och då har jag bott där större delen av mitt liv

Kan inte komma ihåg att jag hört det uttalet någonstans i Skåne... Uppväxt i Malmö/Skurup

Permalänk

Trevlig med en skåning i podcasten, intressant och kul podcast för en annan som hänger lite på techsweden

Permalänk
Medlem

Ni måste testa Black Death Beer när ni är på Island. Icke att förväxlas med den potatis spritet som och kalla Black Death.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Macbook Air har han - svikaren

Permalänk

FM2 plussssss.

Permalänk

Apropå isländska kulinariska... nja, sånt man äter: Jag som har bott något år på den där lavaklumpen kan ju förklara ett par saker.

Hajosten: Hákarl [haukartl]
Man drar upp en haj, party party, men otyget är giftigt. Vad jag fick höra är att man först styckar den och gräver ner den i bitar. Där får den ligga ett par månader, sedan gräver man upp alltihop och låter det hänga på tork ungefär lika länge. Mums...? Smakade aldrig. Men folk verkar ju bevisligen överleva...

Håll gärna ett tryggt avstånd till frysdisken också - delade avsvedda fårskallar (utan särskilt läbbiga "mjukdelar") är en ganska stor grej i den isländska folksjälen. Vid en särskild tid på året (nu? februari?) har man någon traditionell högtid då man äter det mest bisarra världen någonsin skådat. Jag minns inte vad den heter, men syrade fårtestiklar har i det sammanhanget nästan samma ställning som sill vid midsommar.
(Moralkaka: På Island är det smart att be folk förklara NOGA vad det är de tänker servera innan man beställer.)

Skýr: Inte riktigt yoghurt, men tillräckligt nära. KEAs naturellvariant är väldigt mycket hårdare än alla andra sorter, snudd på tofu-konsistens. (KEA kan också upplevas ha en lite fräschare smak än MS. Oklart varför, men det är möjligt att MS som håller till omkring Reykjavík får med lite mer svavel än KEA från Akureyri.)

Det finns också två snarlika saker i butiken där den ena ser ut som en missbildad blodkorv. Den gråa varianten är lite lever-hittepå (kan vara besvärligt för laktosintoleranta, om min mage är något att gå efter), men den mörka påminner en hel del om blodpudding. Fast hård. Och med lammsmak. Med fettbitar i. Ungefär 400 gånger godare än det låter, jag lovar, men den bör värmas på något sätt.

Om man vill vara lite mer PK än att äta val kan man nog på de flesta ställen som serverar val få sig lite lunnefågel istället. Ungefär lika dyrt, tror jag. (Och fisken de kallar karp/karfi kallar vi uer/kungsfisk, som trålas. Grr. Men god är den.)

Det är mycket möjligt att ni träffar någon jag känner på något vis där borta - på hela Island bor motsvarande ~50% av Göteborgs befolkning - så ni får allt se till att vara på era bästa manér!

Permalänk

Bästa podcasten hittills!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 650D | Corsair AX850W | Asus Sabertooth Z77 | Intel core i7 3770k | Corsair H100i | Asus Geforce GTX 680 DirectCU II | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Samsung 840 evo 240gb | Samsung 830 128GB 2st | Seagate Barracuda Green 2TB

Permalänk
Medlem

När kommer nästa Podcast? Över en månad sen nu ju.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

När kommer nästa Podcast? Över en månad sen nu ju.

Det undrar jag också. Podcasten är roligare än fredagspanelen imo!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

När kommer nästa Podcast? Över en månad sen nu ju.

Skrivet av Björn P:

Det undrar jag också. Podcasten är roligare än fredagspanelen imo!

Håller helt med. Vi höra fler pod cast's! Perfekt att ha i lurarna när man gör tråkiga sysslor.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-