Grand Theft Auto V drog in 800 miljoner dollar på ett dygn

Permalänk
Hedersmedlem

Det här är ett mycket bra spel. Min gamla speldator får stå och damma igen ett par veckor medans jag skapar sittavtryck i soffan, får gamepadtumme och fyrkantiga ögon (för det får man om man sitter för länge framför TV:n, det berättade mamma för mig då jag var liten och TV:n var svartvit.. typ.)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Du kanske inte är så insatt i hur lång tid det tar att göra ett spel, speciellt inte något av denna storlek...

Korkat uttal gör det till PC och porta det till consolerna då, lätt nu med ps4.

Permalänk
Medlem

Synd att de inte lånar några Mille av mig och ska ge tebax med ränta.... De räknade ju med att få tillbaka cirka 500%, och om jag lånar några Mille på banken kostar det kanske några hundra tusen, men man blir ändå stenrik!

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför? Prestanadan är sjukt bra jämfört med hur jävla illa GTA IV är. Dom har verkligen polerat motorn (om det nu är samma). Har gjort ca 35% av 100% (100% är allt som finns att göra och inte bara main-story) och har inte sett en enda bugg, segt laddad textur. Spelet har dock tappat frames 2 gånger, vid snabb bilkörning nära Michaels hus, men detta varde dock bara i ca 1½ sekund.

Det är komiskt att du säger det, för just nu är det många med X360 som har jätteproblem med att köra spelet ordentligt. Det är något strul med skivorna ( spelet kommer på två skivor) som gör att du måste hålla på och krångla med USB-sticka istället. Texturer laddas inte ordentligt och prestandan är dålig, och så här ser det ut för rätt många nu. Gör en enkel sökning på Google så får du fram en hel del om det.

Spelet har bara varit ute i några dagar. Jag är förväntar mig att fler problem kommer att dyka upp så småningom, det gör det alltid med deras spel.
En annan sak jag har lärt mig genom åren är att inte lyssna allt för mycket på folk som hävdar att prestandan i konsolspel är "bra", för det har visat sig så många gånger att personerna ifråga inte inser att det är ett bildspel de sitter och tittar på med sin TV.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Lite svårt att komma fram till vad jag ska säga, men...

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

För att majoriteten av de spelen du nämner är:
1. Buggiga
2. Mycket mindre avancerade (både grafiken, miljöer, cutscenes, röstskådisar med mer)
3. Utvecklade av team på 1 till ett par hundra jämfört med tusentals som arbetat på GTA V under 5-6 år (DayZ är dessutom bara en mod).

Om man är något sånär insatt i programmering och utveckling så tror jag att man har lättare att förstå hur galet avancerat ett spel som GTA V eller BF3/4 är i jämförelse med Minecraft (som många halvduktiga utvecklare förmodligen skulle kunna göra en hyfsad klon av på egen hand).

Skrivet av €lysian:

En annan sak jag har lärt mig genom åren är att inte lyssna allt för mycket på folk som hävdar att prestandan i konsolspel är "bra", för det har visat sig så många gånger att personerna ifråga inte inser att det är ett bildspel de sitter och tittar på med sin TV.

Eftersom jag vanligtvis spelar på PC var jag minsann skeptisk men tycker spelet flyter helt godkänt, eller ja, över förväntan. Däremot stör jag mig mycket på alla träd och kanter som flimrar i miljöer där view distance är mer än 20 meter. Tycker det förstör mer än låg FPS än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haxxelhoff:

Du kanske inte är så insatt i hur lång tid det tar att göra ett spel, speciellt inte något av denna storlek...

Du har missat poängen.

Skrivet av Kingofmoon:

Ja fy fan, folk investerar och producerar media som folk är villiga att betala pengar för.

vart är världen på väg?

Även du verkar ha missat poängen, eller bara ute efter att trolla. Ge er.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jisses....GALET mycket pengar!!

Själv kommer jag inte spela det förrän om nåra år om ens då. Aldrig gillat de tredimensionella versionerna.

Bra att de puttade ner Call of Duty från förstaplatsen på topplistan iaf!!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Kommer nog få vänta tills i December innan det kommer ut till PC, om det kommer ut...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Avstängd

Och jävlar vad värda mina ~600kr till de var!!! Aldrig någonsin spelat ett så klockret GTA-spel, älskar att man ska planera heists och sådär. Har spelat i 34 timmar och endast klarat 52,7%, så atteh,långt tidsfördriv! Och GTA Online blir spännande när portarna öppnas!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Det är komiskt att du säger det, för just nu är det många med X360 som har jätteproblem med att köra spelet ordentligt. Det är något strul med skivorna ( spelet kommer på två skivor) som gör att du måste hålla på och krångla med USB-sticka istället. Texturer laddas inte ordentligt och prestandan är dålig, och så här ser det ut för rätt många nu. Gör en enkel sökning på Google så får du fram en hel del om det.

Spelet har bara varit ute i några dagar. Jag är förväntar mig att fler problem kommer att dyka upp så småningom, det gör det alltid med deras spel.
En annan sak jag har lärt mig genom åren är att inte lyssna allt för mycket på folk som hävdar att prestandan i konsolspel är "bra", för det har visat sig så många gånger att personerna ifråga inte inser att det är ett bildspel de sitter och tittar på med sin TV.

Låter mer som om felet ligger i deras konsoler, dålig cd-läsare typ. Har inte haft ett enda problem. Krångla med usb-sticka? whoot?
Skulle inte förvåna mig om dessa personer som påstår dom har lagg och dålig prestanda kör någon piratkopierad version. Rockstar har busat förut när det gäller prestandan om man har piratkopierat.

Edit* Hittade detta:

Citat:

"Don't Install Grand Theft Auto V's Xbox 360 "Play" Disc
Unless you want performance problems, that is.

Rockstar has advised Xbox 360 owners not to install Grand Theft Auto V's play disc, as it'll negatively impact performance.

The Rockstar Support twitter explains, "For optimal performance, we recommend not installing that disc. We will have more info on our Support Site at launch."
Grand Theft Auto V comes on two 8GB discs on Xbox 360; the first is a mandatory "install" disc, while the second is the "play" disc. While you'll have to install the former (as you might have guessed), the studio has warned against trying to do the same for the latter as it'll negatively impact how the game runs."

Hur installerar man ens skiva nr 2? Hahaha. Där har du nog svaret på problemet många har. Dom får skylla sig själva helt enkelt, det är ett bra spel, stabilt också.

Skrivet av FRULZ:

Och jävlar vad värda mina ~600kr till de var!!! Aldrig någonsin spelat ett så klockret GTA-spel, älskar att man ska planera heists och sådär. Har spelat i 34 timmar och endast klarat 52,7%, så atteh,långt tidsfördriv! Och GTA Online blir spännande när portarna öppnas!!

Håller med, fy fan alltså, blir bästa i serien för min del. Iof är jag inte klar än, men det lär inte ändras på det lilla jag har kvar utav mainstoryn, är på runt 51%. Har storyn tagit slut för dig eller? För jag känner att jag nog är på de sista uppdragen här nu.

Skrivet av Grip-:

Kommer nog få vänta tills i December innan det kommer ut till PC, om det kommer ut...

Mars/April snarare. Lär ju inte komma ut till PC i år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Även fast det är ett otroligt rekord, så är det samtidigt synd. Ska det verkligen krävas sådana här pengar (I både spendering och inkomst) för att göra "bra spel" i dagsläget?
Alla dessa titlar, Crysis 3, Battlefield 3/4, CoD och så klart nu, GTA V...
Vad gör dessa spel så fruktansvärt dyra att utveckla när minst lika roliga (Läs: Mycket intressantare) titlar så som Minecraft, Natural Selection II, Chivalry: Medieval Warfare, DayZ endast kostar en bråddel av summan att utveckla? Och detta för att inte tala om alla otroliga moddar till så många spel som finns där ute.

Skrivet av Massy:

För att majoriteten av de spelen du nämner är:
1. Buggiga
2. Mycket mindre avancerade (både grafiken, miljöer, cutscenes, röstskådisar med mer)
3. Utvecklade av team på 1 till ett par hundra jämfört med tusentals som arbetat på GTA V under 5-6 år (DayZ är dessutom bara en mod).

Om man är något sånär insatt i programmering och utveckling så tror jag att man har lättare att förstå hur galet avancerat ett spel som GTA V eller BF3/4 är i jämförelse med Minecraft (som många halvduktiga utvecklare förmodligen skulle kunna göra en hyfsad klon av på egen hand).

Precis som Massy säger så dessa spel, som du jämför Crysis 3, BF3/4, CoD och GTA V med, är inte ens nära en så pass avancerat bearbetad process. Att jämföra till exempel Mojang med Rockstar Games är som att jämföra bladguld med 24 karats guld. Lite överdrivet, men typ iallafall Just Rockstar har runt 10 studios runtom i världen med MASSOR av anställda. Att lägga så mycket tid som de gör på ett spel är inte konstigt, för de vill ju får det att se bra ut också och att det ska kännas solid't att sitta ner och spela slutprodukten. Och som man brukar säga "tid är pengar" och det är det verkligen inom industrier som till exempel film- och spelindustrin. Det är många anställda som jobbar många timmar med att få spelet att bli så bra som möjligt och självklart vill dessa ha pengar för det. Att dra igång ett projekt är en stor pengafråga, för det är en megasatsning som gäller då. Liksom hur avancerat är Chivalry i jämförelse med till exempel GTA V, Crysis 3 och Ubisofts senaste projekt. Så som Splinter Cell Blacklist, Assassin's Creed IV, Watch Dogs och inte minst sagt Rocksmith. Sen säger jag inte att bara för att ett spel är mer avancerat byggt så måste det enligt regel vara mycket bättre, för så är det inte. Ta till exempel Limbo. Ett sjukt bra indiespel. Har nog inte tagit 5 år att bygga, men bara för det så är det inte sämre

Och att du nämner mods känns lite fel, för det brukar ju inte ha något med utvecklarna av spelen att göra. Se på Skyrim, hur mycket mods som helst, men det är ju privatpersoner som gör de för att de ser små brister eller att saker fattas för att det ska bli roligare. Hur mycket mods finns det inte till Minecraft? Massor och idag skulle jag aldrig köra det utan mods, för annars känns spelet för simpelt för mig.

Och ja, jag vet att jag nämnde Skyrim som om att bara för att den har arbetats med i flera år så ska det vara felfritt och perfekt. Det var det inte, men hallå, vad är ett Elder Scrolls utan dess buggar

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

De borde göra en poll och se hur många av de 13 miljoner personer som hade köpt till PC istället om en PC-version fanns tillgänglig. Kan ju vara så att folk äger flera system och vill endast spela spelet snarast, då de redan har väntat flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Låter mer som om felet ligger i deras konsoler, dålig cd-läsare typ. Har inte haft ett enda problem. Krångla med usb-sticka? whoot?
Skulle inte förvåna mig om dessa personer som påstår dom har lagg och dålig prestanda kör någon piratkopierad version. Rockstar har busat förut när det gäller prestandan om man har piratkopierat.

Edit* Hittade detta:

Hur installerar man ens skiva nr 2? Hahaha. Där har du nog svaret på problemet många har. Dom får skylla sig själva helt enkelt, det är ett bra spel, stabilt också.

Håller med, fy fan alltså, blir bästa i serien för min del. Iof är jag inte klar än, men det lär inte ändras på det lilla jag har kvar utav mainstoryn, är på runt 51%. Har storyn tagit slut för dig eller? För jag känner att jag nog är på de sista uppdragen här nu.

Mars/April snarare. Lär ju inte komma ut till PC i år.

Rockstar själva har inte sagt att spelet kommer till PC. Och de som spridit ryktet att det kommer att göra det påstår att det ska släppas till PC i slutet av året... Men du kanske har rätt.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

PC....

Vad är så svårt att vilja uveckla det till det formatet?
Pirat bla bla bla...

Men vem kommer vilja ladda ner ett sånt här spel, jag köper gärna PC spel.

Jag brukar ladda ner spel och testa innan jag köper det. Finns inte så många demon längre. Musik är lite enklare då artisterna/grupperna har egna kanaler på youtube. GTA V köper jag när det finns till PC.

Permalänk
Medlem

Är en av dom som gör sig skyldiga tilll att köpa det på konsol och sedan köpa det direkt när det släppts på PC.
Helt klart värt det med tanke på alla moddar som kommer att komma!!

Permalänk
Skrivet av wingman92:

inte illa pinkat att gå från 1.7 mijlarder i utgifter och få in 5.1 miljarder på kontot efter 24 timmar ;D

Tyvärr inte riktigt så :), dom känade tillbaka pengarna på preorders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Kollade på Digital Foundrys test.
Gameplay: 24-30fps

Tycker det är JÄVLIGT stabilt

Du får ju tycka vad du vill men det flyter inte på så bra som du påstår varken enligt mig, och många andra, eller DFs test. Det ligger ju nere vid 16fps i extremfall även under deras gameplay video så du har nog inte tittat på hela isåfall. Men neråt 20-22 är inte ovanligt.

Och ja, den sjunker även till fots. Precis i början av deras gameplay testvideo (början av spelet ser det ut som) så är det ju mellan 20-30fps det varierar men oftast runt 26-28fps på 360 och 24-26fps på Ps3. Det når inte 30fps en enda gång under hela klippet på Ps3 och bara några få korta gånger på 360. Extremfallet på 16fps är vid explosionerna och då är det till fots. Du kanske tycker det känns som 30fps solid men det betyder inte att det är det, men spelet verkar ju hålla runt 2fps mer i snitt på en 360 än på en Ps3 så lite skillnad är det ju på versionerna vi spelar. Men ingen håller 30 konstant hur som helst.

Men skönt för dig att det inte är ett problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Rockstar själva har inte sagt att spelet kommer till PC. Och de som spridit ryktet att det kommer att göra det påstår att det ska släppas till PC i slutet av året... Men du kanske har rätt.

Nepp jag är medveten om detta, men man tycker ju att det BORDE komma till PC. Men som jag skrev tidigare så tyckte man ju det om Red Dead Redemption också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Nepp jag är medveten om detta, men man tycker ju att det BORDE komma till PC. Men som jag skrev tidigare så tyckte man ju det om Red Dead Redemption också.

RDR - lätt topp 10!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Korkat uttal gör det till PC och porta det till consolerna då, lätt nu med ps4.

Tar väl ändå lång tid oavsett om det är programerat till pc och portat till konsoler, det är så jävla mycket texturer i dagens spel.

Permalänk

Om det kommer till PC vore ju bra. Men om mitt gtx660oc med redan lite flaskande phenom 2 kommer klara av det okej är en annan femma.. =/

Om det blir som när GTA 4 kom till PC så ger jag upp redan nu.