Gå vidare från H100, pumpen låter. Kanske H110?

Permalänk
Medlem

Gå vidare från H100, pumpen låter. Kanske H110?

Tjoho

Sitter för tillfället på en corsair H100 som var defekt. Var ju vissa som var det med en viss produktkod. Detta har dock inte stört mig så pumpen köttar på. Mer än vad jag tycker låter resonligt.. Har precis bytt chassi och fått datorn så tyst som möjligt. Det enda som faktiskt låter nu är pumpen på H100. Tänkte ev. byta och har tittat på både luftkylning och en ny sluten vattenkylning. H110 har ju en 280 radiator som kan vara rätt schysst, nytt block också. Luftkylare är ju så gräsligt stora så gillar egentligen inte den idén men är dom garanterat tystast så kanske man får tänka om. Har även sneglat på riktigt vattenkylning för det kan vara kul att pilla med. Någon som har något att säga?

MSI 770 Gaming - Tyst som fan
Corsair AX850 - tyst
1 HDD - vibrationsdämpad så låter ingenting.
1 SSD - Ja låter ju nada
H100 med 2 scythe gentle typhoon fläktar

Permalänk
Medlem

Kör själv med riktig vattenkylning, helt klart det roligaste med bygget jag gjort och aldrig fått så bra resultat.
Det kostar en del men har du pengar och tid så är det verkligen något jag rekommenderar! Självklart skadar det inte att vara på läst så att du inte skadar något.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eavo:

Tjoho

Sitter för tillfället på en corsair H100 som var defekt. Var ju vissa som var det med en viss produktkod. Detta har dock inte stört mig så pumpen köttar på. Mer än vad jag tycker låter resonligt.. Har precis bytt chassi och fått datorn så tyst som möjligt. Det enda som faktiskt låter nu är pumpen på H100. Tänkte ev. byta och har tittat på både luftkylning och en ny sluten vattenkylning. H110 har ju en 280 radiator som kan vara rätt schysst, nytt block också. Luftkylare är ju så gräsligt stora så gillar egentligen inte den idén men är dom garanterat tystast så kanske man får tänka om. Har även sneglat på riktigt vattenkylning för det kan vara kul att pilla med. Någon som har något att säga?

MSI 770 Gaming - Tyst som fan
Corsair AX850 - tyst
1 HDD - vibrationsdämpad så låter ingenting.
1 SSD - Ja låter ju nada
H100 med 2 scythe gentle typhoon fläktar

Jag skulle tipsa om att bygga en diod till din H100 det gjorde jag till min och den blev knäpp tyst. Har för mig att H100 pumpen får för mycket volt så den låter för mycket men med en diod så får den inte lika mycket och låter betydligt mindre.

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Kör själv med riktig vattenkylning, helt klart det roligaste med bygget jag gjort och aldrig fått så bra resultat.
Det kostar en del men har du pengar och tid så är det verkligen något jag rekommenderar! Självklart skadar det inte att vara på läst så att du inte skadar något.

Ja det är ju lite pill med vattenkylning men det är ingen NASA-teknik direkt. Gäller nog mest att ha tålamod och ork. Som med det mesta.

Skrivet av Spajdah:

Jag skulle tipsa om att bygga en diod till din H100 det gjorde jag till min och den blev knäpp tyst. Har för mig att H100 pumpen får för mycket volt så den låter för mycket men med en diod så får den inte lika mycket och låter betydligt mindre.

http://vladoportos.sk/wp-content/uploads/msjamc.jpg

Haha fan vilken läcker lösning! Men känner att sånt orkar jag inte hålla på med, köper hellre nytt. Häftig lösning dock.

Permalänk

Min låter inget, testa att vända uppochner på lådan, och se till att det faktiskt är PUMPEN som låter och inte fläktarna.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

Min låter inget, testa att vända uppochner på lådan, och se till att det faktiskt är PUMPEN som låter och inte fläktarna.

Är det mina scythefläktar du refererar till? Har öppnat burken när den är igång och stannat fläktarna lite snabbt med handen och det är verkligen bara pumpen som låter. Har verkligen "stoppat" in huvudet och lyssnat på allt i datorn.

Permalänk
Medlem

Denna kanske.. Innovatek Eheim HPPS Plus 12V Water Pump. Ska vara bra och har silent mode.

Citat:

Silent Mode: In Silent Mode the microprocessor in the pump changes the operating instructions the pump's drive so the pump becomes completely "inaudible". The pump however loses some pumping performance (5.4 foot discharge head - which is still more than sufficient.)

Permalänk
Medlem

har du testat att montera pumpen på ett annat sätt? min pump till mitt h70 lät också en del när jag koppla in allt enligt instruktionerna, men fick ett tips på att man kunde montera den med slangarna från pumpen/blocket så de är "uppe" då försvann ljudet från min iaf

såhär:

#11728638

edit:
annars finns ju Cooler Masters "färdiga" "riktiga" vattenkylning, (CM Prestige), färdigmonterad sen fabrik men med möjlighet att skruva isär och byta vatten och expandera osv :), eller "färdiga" kit som ska monteras^^:
http://www.inet.se/kategori/683/kit

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

har du testat att montera pumpen på ett annat sätt? min pump till mitt h70 lät också en del när jag koppla in allt enligt instruktionerna, men fick ett tips på att man kunde montera den med slangarna från pumpen/blocket så de är "uppe" då försvann ljudet från min iaf

såhär:

#11728638

edit:
annars finns ju Cooler Masters "färdiga" "riktiga" vattenkylning, (CM Prestige), färdigmonterad sen fabrik men med möjlighet att skruva isär och byta vatten och expandera osv :), eller "färdiga" kit som ska monteras^^:
http://www.inet.se/kategori/683/kit

Ja ser där ja! Kan tyvärr inte flytta runt då jag har radiatorn i fronten och det skulle inte nå för slangarna då. Som sagt är endå lite sugen på något nytt. Läckert att CM har fixat så man kan byta ut och greja men då kan man nästan lika gärna köpa något riktigt gediget kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spajdah:

Jag skulle tipsa om att bygga en diod till din H100 det gjorde jag till min och den blev knäpp tyst. Har för mig att H100 pumpen får för mycket volt så den låter för mycket men med en diod så får den inte lika mycket och låter betydligt mindre.

http://vladoportos.sk/wp-content/uploads/msjamc.jpg

Även jag har lödt ihop men för min del räckte det inte med en utan två dioder. Nu blev den så tyst jag ville även om det stör mig lite längst bak i hjärnan att pumpen inte går för fulla muggar, men helt ärligt så räcker kylprestandan om man ändå har ett par bättre fläktar.

Till TS: Det är lätt som en plätt att göra själv om man har tillgång till lödpenna. Googla "H100 fix".

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50