Permalänk

Core Temp trollar?

Så jag tyckte att det var dags att överklocka min andra i7 2600k, så slog up multiplern till 4.6 med stock volt och fick några roliga "Watt" readings från coretemp när jag använda aida64 prestanda test...

vill påpeka att när jag kör prime så ligger den på 98ish...

någon som vet något program som inte har roliga bugar som kan visa mer exakt?

tack på förhand

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

CPU-Z och HWMonitor bör ge dig all korrekt data du behöver

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sneaky_rhino:

Så jag tyckte att det var dags att överklocka min andra i7 2600k, så slog up multiplern till 4.6 med stock volt och fick några roliga "Watt" readings från coretemp när jag använda aida64 prestanda test...

http://gyazo.com/e03da48a6f2d138c6c06f6dcb5bff45b.png

vill påpeka att när jag kör prime så ligger den på 98ish...

någon som vet något program som inte har roliga bugar som kan visa mer exakt?

tack på förhand

ser att din processor går med 1,4volt inte stock volt som du påstår ,ok va ja förstår så säger du att coreltemp säger 98grader med prime detta stämmer nog rätt bra med tanken på att du kör 1,4 volt i vcore, en anigen mycke kanske

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

ser att din processor går med 1,4volt inte stock volt som du påstår ,ok va ja förstår så säger du att coreltemp säger 98grader med prime detta stämmer nog rätt bra med tanken på att du kör 1,4 volt i vcore, en anigen mycke kanske

Dock om du kollar så är hans maxtemp i det där scenariot ~57c.
Det du ser med "98c" är TJ. Max" - Det är alltså inte vad hans egentliga temperatur är.

On: Om datan för din core volt stämmer, stäng ner datorn och sänk den genast.
För övrigt, HWMonitor/CPU-Z som någon innan mig nämnde borde kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

ser att din processor går med 1,4volt inte stock volt som du påstår ,ok va ja förstår så säger du att coreltemp säger 98grader med prime detta stämmer nog rätt bra med tanken på att du kör 1,4 volt i vcore, en anigen mycke kanske

Inte många rätt där
Det är hans VID som är 1.4v och inte hans CPU spänning. 98 grader är som sagt Tcase max och har inget med temperaturerna att göra som behöver utläsas.

Permalänk
Skrivet av Narcissisten:

CPU-Z och HWMonitor bör ge dig all korrekt data du behöver

Tack! skall tanka ner dem nu på direkten

Skrivet av thompi8:

ser att din processor går med 1,4volt inte stock volt som du påstår ,ok va ja förstår så säger du att coreltemp säger 98grader med prime detta stämmer nog rätt bra med tanken på att du kör 1,4 volt i vcore, en anigen mycke kanske

vid och volt är inte samma sak. sen så ser du nedan att i 100% load i 30min ish går den till 60c så knappst 1.4volt

Skrivet av krilleoh:

Dock om du kollar så är hans maxtemp i det där scenariot ~57c.
Det du ser med "98c" är TJ. Max" - Det är alltså inte vad hans egentliga temperatur är.

On: Om datan för din core volt stämmer, stäng ner datorn och sänk den genast.
För övrigt, HWMonitor/CPU-Z som någon innan mig nämnde borde kunna hjälpa dig.

Nej då, ligger på standard volt som jag skrev i forum inlägget dock så tror jag inte du vet vad VID är. och om du ser tempsen där nere så skulle 1.4volt antagligen vara på 70+?

Skrivet av iSw3de:

Inte många rätt där
Det är hans VID som är 1.4v och inte hans CPU spänning. 98 grader är som sagt Tcase max och har inget med temperaturerna att göra som behöver utläsas.

precis

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krilleoh:

Dock om du kollar så är hans maxtemp i det där scenariot ~57c.
Det du ser med "98c" är TJ. Max" - Det är alltså inte vad hans egentliga temperatur är.

On: Om datan för din core volt stämmer, stäng ner datorn och sänk den genast.
För övrigt, HWMonitor/CPU-Z som någon innan mig nämnde borde kunna hjälpa dig.

Skrivet av iSw3de:

Inte många rätt där
Det är hans VID som är 1.4v och inte hans CPU spänning. 98 grader är som sagt Tcase max och har inget med temperaturerna att göra som behöver utläsas.

Skrivet av Sneaky_rhino:

Tack! skall tanka ner dem nu på direkten

vid och volt är inte samma sak. sen så ser du nedan att i 100% load i 30min ish går den till 60c så knappst 1.4volt

Nej då, ligger på standard volt som jag skrev i forum inlägget

precis

OK!!!! Ja som du säger så tanka ner cpu-z då slipper det bli fler missförstånd ,använder inte core temp utan real temp!!

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av thompi8:

OK!!!! Ja som du säger så tanka ner cpu-z då slipper det bli fler missförstånd ,använder inte core temp utan real temp!!

inget fel på Core temp, dock så har den som jag har förstått mig till att den har inget stöd för SB, och jag använder den till 99% för att se temps på andra skärmen när jag spelar. då den är liten och passar in som jag vill ha den. men någon har redan svarat på att använda Hwmonitor som visar precis allt jag vill ha när jag överklockar, (efter aida64 såklart)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

inget fel på Core temp, dock så har den som jag har förstått mig till att den har inget stöd för SB, och jag använder den till 99% för att se temps på andra skärmen när jag spelar. då den är liten och passar in som jag vill ha den. men någon har redan svarat på att använda Hwmonitor som visar precis allt jag vill ha när jag överklockar, (efter aida64 såklart)

Men den funkar som den skall till min i5a...

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Men den funkar som den skall till min i5a...

Precis. men "watt" usage är buggat

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Provkör precis Core temp 1.0. RC5, Power rapporterar ~87W.
Detta är med en Ivy Bridge-processor.

Folk borde verkligen sluta använda ordet "troll" på helt fel sätt, i detta fall så gäller det trådens ämne.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Provkör precis Core temp 1.0. RC5, Power rapporterar ~87W.
Detta är med en Ivy Bridge-processor.

Folk borde verkligen sluta använda ordet "troll" på helt fel sätt, i detta fall så gäller det trådens ämne.

nu är det ju så att jag googlade lite snabbt å hittade att Core temp har missvisande Watt tal i bland(den ligger på 100sen hoppar den till tex 50900watt som är otroligt) men bara den som strular med programet dock.. är ju fortf i beta testing(??)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W