Permalänk
Medlem

Sluten vattenkylning till 2500k?

Har tänkt mig att skaffa sluten vattenkylning till min Intel Core i5-2500K, har kört alldeles för länge med original.

Såhär ser det ut just nu när jag kör LinX.

Har funderat länge på en Seidon 120M.

Men nu finns det 3 olika versioner.

Seidon 120M
Seidon 120V
Seidon 120XL

Vad är det för skillnad på dessa 3 förutom storleken på radiatorn?

Har inga planer att klocka upp för tillfället, lär nog testa lite om jag byter kylare. För det finns inte nåt grafikkort(Singel) som bottleneckar 2500k än idag?

Permalänk
Skrivet av TelleT:

Har tänkt mig att skaffa sluten vattenkylning till min Intel Core i5-2500K, har kört alldeles för länge med original.

Såhär ser det ut just nu när jag kör LinX.

http://i.imgur.com/NFDpj9h.png

Har funderat länge på en Seidon 120M.

Men nu finns det 3 olika versioner.

Seidon 120M
Seidon 120V
Seidon 120XL

Vad är det för skillnad på dessa 3 förutom storleken på radiatorn?

Har inga planer att klocka upp för tillfället, lär nog testa lite om jag byter kylare. För det finns inte nåt grafikkort(Singel) som bottleneckar 2500k än idag?

Satsa hellre på en luftkylare än en sluten vattenkylare, luftkylare presterar bättre än en vattenkylare vid samma pengar, så ska du köra vattenkylning så köp minst en 240mm radiator.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Satsa hellre på en luftkylare än en sluten vattenkylare, luftkylare presterar bättre än en vattenkylare vid samma pengar, så ska du köra vattenkylning så köp minst en 240mm radiator.

Luftkylare presterar generellt inte bättre och om dom gör det så låtar fläktarna som ett jetplan.

Ska du inte klocka så spar pengarna och köp en tyst billig hyper: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Skall du klocka och ändå köra på luft så satsa på någon "phantek", men tänk på att dina minnen kan vara ivägen om dom har höga kylflänsar!

Men har för mig att du ej skall klocka och då tycker jag att hypern passar dig perfekt, billig också, mest "bang for the buck" så att säga!

Visa signatur

Chassi: Fractal design refine r3 Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD5 REV 3.0 Grafikkort: XFX Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Crossfire Processor: AMD FX 8350@5Ghz CPU kylning: Corsair H110 Minnen: Kingston 16GB (4x4096MB) CL11 2133Mhz Beast Series Nätagg: XFX Proseries XXX Edition 850W Hd: Samsung SSD Basic 840-Series 120GB Fläktar: Cougar vortex 120mm*2, Fractal design silent series 140mm r2*4, Fractal design 120mm*2

Permalänk
Skrivet av TECH:

Luftkylare presterar generellt inte bättre och om dom gör det så låtar fläktarna som ett jetplan.

Ska du inte klocka så spar pengarna och köp en tyst billig hyper: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Skall du klocka och ändå köra på luft så satsa på någon "phantek", men tänk på att dina minnen kan vara ivägen om dom har höga kylflänsar!

Men har för mig att du ej skall klocka och då tycker jag att hypern passar dig perfekt, billig också, mest "bang for the buck" så att säga!

Nej, slutna vattenkylare är oftast högljudda då dom oftast har billiga skit fläktar, vet inte vilka luftkylare du tänker på men tillexempel en NH-D14 har bland de tystaste fläktar som finns, och en NH-D14 slår tillexempel en H80i som låter och kostar mer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Tacksam för svaren!

Men jag är tjurig, så har beställt en Seidon 120XL, bredare radiator och 2 fläktar lät intressant.

Lekt runt lite i BIOS med olika inställningar.

Har nu sänkt vcore manuellt till 1.15 (Var på 2.0+ med auto när jag hade klockat till 3.7ghz) och klockat till 4.0ghz som maxboost.

Rätt roligt att kärnorna är 10 grader kallare vid stresstest än innan! Längtar tills jag får hem den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TelleT:

Har tänkt mig att skaffa sluten vattenkylning till min Intel Core i5-2500K, har kört alldeles för länge med original.

Såhär ser det ut just nu när jag kör LinX.

http://i.imgur.com/NFDpj9h.png

Har funderat länge på en Seidon 120M.

Men nu finns det 3 olika versioner.

Seidon 120M
Seidon 120V
Seidon 120XL

Vad är det för skillnad på dessa 3 förutom storleken på radiatorn?

Har inga planer att klocka upp för tillfället, lär nog testa lite om jag byter kylare. För det finns inte nåt grafikkort(Singel) som bottleneckar 2500k än idag?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689226

Bara ett alternativ, jag har själv en sådan i min burk och är helnöjd.

EDIT: Jag såg nu att du redan beställt, och jag tror att du kommer bli nöjd.
Annars får du väl häva beställningen och köpa lite tysk Kühlung.
Det känns som om dom slutna systemen kanske underskattas en smula, för kallt blir det iallafall.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1689226

Bara ett alternativ, jag har själv en sådan i min burk och är helnöjd.

EDIT: Jag såg nu att du redan beställt, och jag tror att du kommer bli nöjd.
Annars får du väl häva beställningen och köpa lite tysk Kühlung.
Det känns som om dom slutna systemen kanske underskattas en smula, för kallt blir det iallafall.

Hoppas på det, får väl se om jag kan få upp mig till 4.5ghz i stabilt läge.

Märker redan en stor skillnad när jag fått upp den till 4ghz. Även beställt en Samsung EVO Basic 840 - 250GB, så datorn kommer nog kännas en aning trimmad! B)

EDIT:

Någon som har koll på vad det är för "snitt" på volt för att få stabilt 4.5Ghz? Så man kan se om man har ett bra eller dåligt chip. Här är då efter 15min med Prime95 , offset -.085, stockkylare.

Ska bli intressant när man fått nya kylaren, vill inte ha igång Prime allt för länge med 80 grader. Verkar ha stannat mellan 75-81 grader nu iaf och inga errormeddelanden.

Permalänk

Jag tycker att du borde köpa en Swiftech h220 som du sedan kan uppgradera

Visa signatur

ASUS B350 PRIME PLIS, AMD RYZEN 1600 (OC 3.8 GHz), ANTEC KÜHLER H2O 1220 (med 2 Noctua NF-F12), EVGA GTX 970 ACX 2.0 Superclocked, HYPERX 8GB DDR5, Fractal Design Define S, Seagate 1TB,
A-DATA SSD SX900-Series 128GB, Fractal Design Silent Series R2 140mm x3