Permalänk
Medlem

Vattenkylning, bra val?

Hej!
Jag går i vattenkylningstankar. För närvarande har jag två stycken Gigabyte 7970 OC, vilka som ni kanske vet saknar passande vattenblock, så att innan jag bestämmer mig för vattenkylning kommer jag ha lagt ut en bytesannons här på SweC om byte till 2x 7970/670/680/770, alla av referensdesign. Jag kommer inte köpa något förrän jag äger ett par GPU:er som det finns Fullcovers till. Om det finns backplate så är det ett plus.

Hur som helst, detta är vad jag kommit fram till. Är komponenterna bra val? Som ni ser så finnes inga vattenblock för GPU, men som jag sa vet jag inte hur jag gör med den delen. Jag kommer att köra radiatorerna i pull. Finns det lika bra presterande fläktar i svart/blått är detta ett stort plus. Jag kommer också lacka om radiatorerna till blått.

Som sagt, är detta ett bra val?

Edit: Komponenterna ser ni i signaturen.

Edit 2: Finns det bättre chassin för vattenkylning eller är Air 540 bra på detta? Kollade igenom redaktionens recension och det verkade helt ok, men finns det bättre som inte är allt för mycket dyrare och större? Man kanske inte heller ska köpa vattenkylning hos Inet? Är t.ex Coolingstuff eller Coolerkit bättre? Större utbud och bättre priser är vad jag menar med bättre. Hur är det med fläktarna, är de bra för radiatorer? Vid valet gjorde jag en snabb googling och fick fram rekommendationer av de.

Edit 3: Går denna att använda mellan grafikkorten? Detta är layouten på mitt moderkort, jag kommer ha grafikkorten i de två översta x16 slotarna. Är det någon prestandaskillnad på serial och parallell? Jag känner till skillnaden på dem, men är någon av de bättre än den andra? Bild på serials flöde och bild på parallells flöde. Då jag kommer ha svart brygga kommer man inte kunna se vattnet i bryggan, så är det bara estetisk skillnad kvittar det.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Pumpen den fungerar, men det är inget monster du har valt så att du är väl medveten om det.
Speciellt med så många radiatorer.

En D5a eller en DDC är ett mycket bättre val, dyrare men driftsäkrare och betydligt tystare.

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal

Block till dina grafikkort finns, så länge som det är referens design på dem.
http://www.inet.se/produkt/5322162/block-ek-fc7970-acetal-csq

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Pumpen den fungerar, men det är inget monster du har valt så att du är väl medveten om det.
Speciellt med så många radiatorer.

En D5a eller en DDC är ett mycket bättre val, dyrare men driftsäkrare och betydligt tystare.

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal

Block till dina grafikkort finns, så länge som det är referens design på dem.
http://www.inet.se/produkt/5322162/block-ek-fc7970-acetal-csq

Är EK:n pump+reservoir eller endast pump? Vet inte varför, men känner mig trygg med EK då alla andra delar är från EK och jag hört gott om dem.

Grejen är att korten inte är av referensdesign.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Är EK:n pump+reservoir eller endast pump? Vet inte varför, men känner mig trygg med EK då alla andra delar är från EK och jag hört gott om dem.

Grejen är att korten inte är av referensdesign.

Det är en Alphacool pump av designen "D5" med en EK top.

EK 2,2 och 4,0 pumpen är INTE bra.
Sök runt och du kommer hitta trådar här på swec där folk klagar på att den låter osv.

Vad för modell är det du har?
Det finns nästan alltid block till top grafikkorten oavsett design.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Casper:

Är EK:n pump+reservoir eller endast pump? Vet inte varför, men känner mig trygg med EK då alla andra delar är från EK och jag hört gott om dem.

Grejen är att korten inte är av referensdesign.

Grejen är att pumpen du valt är SKIT, den är bara riktigt dålig. Ek gör helt ok grejer på mycket annat men 2.2 och 4.0 pumparna är sämst. Att lägga 7,5papp på en vattenkylning och köpa en urusel pump är bara dumt.

Som alla andra sagt köp en D5a. Om du nu tvunget vill ha en EK pump ändå så har EK en egen D5a (EK klistermärke på en vanlig D5a) som finns på bland annat http://www.coolingstuff.se/p/868/ek-d5-vario-motor--12v-dc-pu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Det är en Alphacool pump av designen "D5" med en EK top.

EK 2,2 och 4,0 pumpen är INTE bra.
Sök runt och du kommer hitta trådar här på swec där folk klagar på att den låter osv.

Vad för modell är det du har?
Det finns nästan alltid block till top grafikkorten oavsett design.

Vad betyder det, att jag ska köpa pumpen från Alphacool och pumpen (?) EK-D5 och kombinera de?

Jag har två Gigabyte HD7970 OC (GV-R797OC-3GD). Jag har revisionen med de höga kylflänsarna, revision 2.1.

Skrivet av lanbonden:

Grejen är att pumpen du valt är SKIT, den är bara riktigt dålig. Ek gör helt ok grejer på mycket annat men 2.2 och 4.0 pumparna är sämst. Att lägga 7,5papp på en vattenkylning och köpa en urusel pump är bara dumt.

Som alla andra sagt köp en D5a. Om du nu tvunget vill ha en EK pump ändå så har EK en egen D5a (EK klistermärke på en vanlig D5a) som finns på bland annat http://www.coolingstuff.se/p/868/ek-d5-vario-motor--12v-dc-pu...

Ok, det går bra med en produkt från annat märke då jag tycker det känns onödigt att handla från flera sidor när andra alternativ (som ni säger är exakt lika bra) finns.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Skrivet av Casper:

Hej!
Jag går i vattenkylningstankar. För närvarande har jag två stycken Gigabyte 7970 OC, vilka som ni kanske vet saknar passande vattenblock, så att innan jag bestämmer mig för vattenkylning kommer jag ha lagt ut en bytesannons här på SweC om byte till 2x 7970/670/680/770, alla av referensdesign. Jag kommer inte köpa något förrän jag äger ett par GPU:er som det finns Fullcovers till. Om det finns backplate så är det ett plus.

Hur som helst, detta är vad jag kommit fram till. Är komponenterna bra val? Som ni ser så finnes inga vattenblock för GPU, men som jag sa vet jag inte hur jag gör med den delen. Jag kommer att köra radiatorerna i pull. Finns det lika bra presterande fläktar i svart/blått är detta ett stort plus. Jag kommer också lacka om radiatorerna till blått.

Som sagt, är detta ett bra val?

Edit: Komponenterna ser ni i signaturen.

Du har lagt två 360 radiatorer i korgen, gissar att detta är ett misstag.

140mm radiatorn gissar jag att du tänkt sätta i bakkant. Denna får tyvärr inte plats då fläktplatsen sitter för nära sidopanelen. Kan gå med en 120mm

Att köra "tjocka" (60mm) radiatorer kommer att bli svettigt men det går (http://www.sweclockers.com/galleri/11660-vattenkylt-air-540-t...) Jag skulle personligen övervägt en annan lösning

Du kommer inte behöva 12g kylpasta, räcker med 2,5g

Edit: copy paste error

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweLingonBerry:

Du har lagt två 360 radiatorer i korgen, gissar att detta är ett misstag.

140mm radiatorn gissar jag att du tänkt sätta i bakkant. Denna får tyvärr inte plats då fläktplatsen sitter för nära sidopanelen. Kan gå med en 120mm

Att köra "tjocka" (60mm) radiatorer kommer att bli svettigt men det går (http://www.sweclockers.com/galleri/11660-vattenkylt-air-540-t...) Jag skulle personligen övervägt en annan lösning

Du kommer inte behöva 12g kylpasta, räcker med 2,5g

Edit: copy paste error

Det var ett misstag, åtgärdat nu. Bytte även till en mindre förpackning av kylpastan. Tack

Jag kollade på SweC:s recension och Jonas sa att det skulle fungera så att jag litade på det. Men det kommer det alltså inte att göra?

Edit: Det jag skrev om recensionen var om 140millimetersradiatorn.

Vilka radiatorer skulle du rekommendera till detta chassi?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Casper:

Hej!
Jag går i vattenkylningstankar. För närvarande har jag två stycken Gigabyte 7970 OC, vilka som ni kanske vet saknar passande vattenblock, så att innan jag bestämmer mig för vattenkylning kommer jag ha lagt ut en bytesannons här på SweC om byte till 2x 7970/670/680/770, alla av referensdesign. Jag kommer inte köpa något förrän jag äger ett par GPU:er som det finns Fullcovers till. Om det finns backplate så är det ett plus.

Hur som helst, detta är vad jag kommit fram till. Är komponenterna bra val? Som ni ser så finnes inga vattenblock för GPU, men som jag sa vet jag inte hur jag gör med den delen. Jag kommer att köra radiatorerna i pull. Finns det lika bra presterande fläktar i svart/blått är detta ett stort plus. Jag kommer också lacka om radiatorerna till blått.

Som sagt, är detta ett bra val?

Edit: Komponenterna ser ni i signaturen.

Edit 2: Finns det bättre chassin för vattenkylning eller är Air 540 bra på detta? Kollade igenom redaktionens recension och det verkade helt ok, men finns det bättre som inte är allt för mycket dyrare och större? Man kanske inte heller ska köpa vattenkylning hos Inet? Är t.ex Coolingstuff eller Coolerkit bättre? Större utbud och bättre priser är vad jag menar med bättre. Hur är det med fläktarna, är de bra för radiatorer? Vid valet gjorde jag en snabb googling och fick fram rekommendationer av de.

Edit 3: Går denna att använda mellan grafikkorten? Detta är layouten på mitt moderkort, jag kommer ha grafikkorten i de två översta x16 slotarna. Är det någon prestandaskillnad på serial och parallell? Jag känner till skillnaden på dem, men är någon av de bättre än den andra? Bild på serials flöde och bild på parallells flöde. Då jag kommer ha svart brygga kommer man inte kunna se vattnet i bryggan, så är det bara estetisk skillnad kvittar det.

Köp inte EK vätska köp Mayham.
Sen ska du ha denna slangen. http://www.ekwb.com/shop/tube-primochill-primoflextm-advanced...
Resten ser bra ut.
Dock hade jag nog köpt 250 RES så den syns.
Och ha inte olika RADS
Du har nu XTC och XTX

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippa 140-raden helt, det kommer bli onödigt tight och din setup med 2 kort klarar sig bra utan.
Sen vet jag inte om noctua fläktarna är bra för radiatorer, personligen tycker jag dom är fula hur som helst

Angående slangen så fungerar den utmärkt, värt att tänka på är att den tjockleken dock är svår att forma.
Du har 16 st anslutningar men inga 45 eller 90 gradersvinklar, det kommer inte gå att få till snyggt utan.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Köp inte EK vätska köp Mayham.
Sen ska du ha denna slangen. http://www.ekwb.com/shop/tube-primochill-primoflextm-advanced...
Resten ser bra ut.
Dock hade jag nog köpt 250 RES så den syns.
Och ha inte olika RADS
Du har nu XTC och XTX

Vad är det för fel på ek vätskan?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lindqvist:

Vad är det för fel på ek vätskan?

För att Mayham är MYCKET bättre?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

För att Mayham är MYCKET bättre?

Tänkte mest att jag har precis byggt min egna vattenkylning, Jag har ek vätskan, Hur stor skillnad är det mellan ek och Mayham?'
Typ http://www.coolingstuff.se/p/657/mayhems-pastel-red eller http://www.coolingstuff.se/p/657/mayhems-pastel-red?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lindqvist:

Tänkte mest att jag har precis byggt min egna vattenkylning, Jag har ek vätskan, Hur stor skillnad är det mellan ek och Mayham?'
Typ http://www.coolingstuff.se/p/657/mayhems-pastel-red eller http://www.coolingstuff.se/p/657/mayhems-pastel-red?

Kört mayham alla dagar i veckan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Köp inte EK vätska köp Mayham.
Sen ska du ha denna slangen. http://www.ekwb.com/shop/tube-primochill-primoflextm-advanced...
Resten ser bra ut.
Dock hade jag nog köpt 250 RES så den syns.
Och ha inte olika RADS
Du har nu XTC och XTX

Kan du fixa ihop en lista med detta? Jag hittar inte Mayham eller slangen på Inet och vet inte var annars man ska titta. Finns slangen i genomskinligt? Skillnaden mellan XTX och XTC verkar bara vara fläktstorleken så jag ser inte varför de inte skulle funka tillsammans?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Vad betyder det, att jag ska köpa pumpen från Alphacool och pumpen (?) EK-D5 och kombinera de?

Jag har två Gigabyte HD7970 OC (GV-R797OC-3GD). Jag har revisionen med de höga kylflänsarna, revision 2.1.

D5 är en typ av pump som Laing tillverkar.
Flera andra märken kör med samma pump men namnger dem olika, därav typen D5.

Köp en EK-D5 eller Aplhacool VPP655, det är samma pump bara olika klistermärken på.

Sedan ser det ut som att EK's fullcoverblock passar till ditt grafikkort.
http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=59...

Googlade runt lite och hittade flera som körde med dom blocken på samma PCB.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

D5 är en typ av pump som Laing tillverkar.
Flera andra märken kör med samma pump men namnger dem olika, därav typen D5.

Köp en EK-D5 eller Aplhacool VPP655, det är samma pump bara olika klistermärken på.

Sedan ser det ut som att EK's fullcoverblock passar till ditt grafikkort.
http://www.coolingconfigurator.com/step1_complist?gpu_gpus=59...

Googlade runt lite och hittade flera som körde med dom blocken på samma PCB.

Ok.

Angående blocket är det fel kort, jag har rev. 2.1.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Tvelander, du ger ju inga som helst argument till VARFÖR mayhem vätskan skulle vara bättre. Det kan mycket väl vara så att den faktiskt är bättre, men kan du inte motivera dina råd med mer än "därför" så är de inte så mycket att ha. Själv använder jag destillerat vatten, killcoil, mayhems biocide (ja, lite overkill kanske men vill verkligen inte ha alger i vattnet) samt mayhems UV clear blue för färgen. Destillerat vatten är billigt och lättillgängligt.

Vill höja ett varningens finger för primochill slangen. Jag köpte sådan slang men den gick inte alls att använda tillsammans med mina Monsoon anslutningar. Gick helt enkelt inte att skruva på anslutningarna. Blev tvungen att byta till masterkleer slang för att det skulle gå. Har läst runt lite på nätet och det verkar som flera andra haft problem med kombinationen Primochill/Monsoon samt ett fåtal andra anslutningar. Tror att primochill överdimensionerar sina slangar lite. Det i kombination med att de inte har mjukgörare i slangen och att vissa anslutningstillverkare eventuellt underdimensionerar sina anslutningar en aning, gör att det inte går att skruva fast slangen. Bör dock inte vara några problem med EK anslutningarna.

Sen vill jag hålla med gnuttiz i att du verkligen bör köpa 45- och 90 gradersanslutningar för att kunna dra slangen någorlunda snyggt. Annars får du räkna med stora slangbågar överallt och eventuellt kinkar.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Vill höja ett varningens finger för primochill slangen. Jag köpte sådan slang men den gick inte alls att använda tillsammans med mina Monsoon anslutningar. Gick helt enkelt inte att skruva på anslutningarna. Blev tvungen att byta till masterkleer slang för att det skulle gå. Har läst runt lite på nätet och det verkar som flera andra haft problem med kombinationen Primochill/Monsoon samt ett fåtal andra anslutningar. Tror att primochill överdimensionerar sina slangar lite. Det i kombination med att de inte har mjukgörare i slangen och att vissa anslutningstillverkare eventuellt underdimensionerar sina anslutningar en aning, gör att det inte går att skruva fast slangen. Bör dock inte vara några problem med EK anslutningarna.

Sen vill jag hålla med gnuttiz i att du verkligen bör köpa 45- och 90 gradersanslutningar för att kunna dra slangen någorlunda snyggt. Annars får du räkna med stora slangbågar överallt och eventuellt kinkar.

Jag kör med primochill (Primocill Primoflex Pro LRT svart 10/16) och Monsoon anslutningar - Inga problem alls. Kanske beror på vilken Primochill slang det är.

Däremot vill jag höja ett varningens finger för EK's anslutningar. Köpte en 90 graders vinkel från EK som glappade redan efter en vecka. Irriterande även om den som tur är inte läcker. Min gissning är att EK tillverkar blocken "inhouse" men köper in anslutningarna från 3:e part.
Sen skulle jag rekommendera att man googlar på "ek nickel" och läser de foruminlägg man får som svar innan man köper prylar från EK.

I övrigt håller jag med om att bättre att köpa några extra 45 och 90 graders vinklar, underlättar bygget avsevärt!

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk
Skrivet av SaldoT:

Jag kör med primochill (Primocill Primoflex Pro LRT svart 10/16) och Monsoon anslutningar - Inga problem alls. Kanske beror på vilken Primochill slang det är.

Just det, glömde nämna att det var 19/13 advanced LRT slangen som länkades till tidigare i tråden som var problem med.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Skrivet av Lyckokaka:

Tvelander, du ger ju inga som helst argument till VARFÖR mayhem vätskan skulle vara bättre. Det kan mycket väl vara så att den faktiskt är bättre, men kan du inte motivera dina råd med mer än "därför" så är de inte så mycket att ha. Själv använder jag destillerat vatten, killcoil, mayhems biocide (ja, lite overkill kanske men vill verkligen inte ha alger i vattnet) samt mayhems UV clear blue för färgen. Destillerat vatten är billigt och lättillgängligt.

Vill höja ett varningens finger för primochill slangen. Jag köpte sådan slang men den gick inte alls att använda tillsammans med mina Monsoon anslutningar. Gick helt enkelt inte att skruva på anslutningarna. Blev tvungen att byta till masterkleer slang för att det skulle gå. Har läst runt lite på nätet och det verkar som flera andra haft problem med kombinationen Primochill/Monsoon samt ett fåtal andra anslutningar. Tror att primochill överdimensionerar sina slangar lite. Det i kombination med att de inte har mjukgörare i slangen och att vissa anslutningstillverkare eventuellt underdimensionerar sina anslutningar en aning, gör att det inte går att skruva fast slangen. Bör dock inte vara några problem med EK anslutningarna.

Sen vill jag hålla med gnuttiz i att du verkligen bör köpa 45- och 90 gradersanslutningar för att kunna dra slangen någorlunda snyggt. Annars får du räkna med stora slangbågar överallt och eventuellt kinkar.

Finns det någonting liknande fast i röd färg? Som fungerar bättre än det färdiga röda färgen

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Tänk på att XTX kylarna är 64mm tjocka, plus fläktar blir det 114mm om du kör push-pull. Finns inte många lådor som får plats med det i taket utan att ta i moderkortet. EK kylarna är bra men watercools är dom bästa på marknaden.

Skulle byta samtliga 120mm fläktar mot schyte gentle typhoon, helt enkelt för att dom är mkt bättre/tystare än noctua. Skulle ta 1850rpm modellen om du kör push, kör du push pull så räcker 1450rpm lätt. Du lär behöva en fläktkontroller också för att styra allt. Tips är Lamptron FC2, 50W per kanal så du kan köra en bunt med fläktar på en kanal, den tål även pumpar osv. 140mm skulle jag byta mot noiseblocker eller phyoba fläktar, men det är mer av estetiska skäl då jag inte har provat 140mm noctua.

EK har block till 7970 matrix och Asus DC2 kort också utöver ref. design kort. Matrix blocken kan va lite svårare att få tag i. Men det kan du ju kolla upp innan, matrix 7970 finns för 3090:- på inet. Vilket är sjukt prisvärt, båda mina klockar 1300Mhz utan problem(bench stabilt) typ 1200Mhz om jag spelar vilket jag sällan gör(brukar klocka ner snarare i BF3 tex). Har ek på dom(bara det ena, inte orkat montera andra blocket ännu)

45 och 90 anslutningar är ett måste som sagt, dom underlättar enormt mkt. och det blir snyggt. Köp fler än du tror att du behöver, samma sak med slang köp mer än du tror du behöver.

Det blir en ganska komplicerad loop med 3 rads, kan du klämma in större rads och slopa 140 radden så är det bättre/enklare och det ser mkt bättre ut. Tror du kan slopa 140 radden, 360xtx + 280 bör fixa cpu + två 7970/680.

Kör en 3770k + matrix 7970 på en 360 XTX för närvarande, det funkar fint och kortet går sällan över 45C. Men har en 480 på gång då en gpu till ska in i loopen och det är lika bra att ta det största man får plats med direkt.

Kolla dessa sidor, dom har det mesta du behöver.

www.coolingstuff.se

www.coolerkit.se

www.aquatuning.se