Uppesittarkväll: AMD håller presskonferens inför nästa generation Radeon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

Nu vet jag inte precis vad 9x fler drawcalls innebär men det ska bli intressant att se hur prestandan ökar. Undra om man behöver AMD CPU för detta också.

Gissningsvis enklare för programmerare, det blir mycket lättare att "prata" med grafikkortet. Processorn och GPU kan kommunicera mera. Kan tänka mig att fysik i spelen har väldigt mycket att vinna på det

Permalänk
Medlem

Hade varit underbart med en mer ingående artikel om just Mantle! Detta var helt klart det intressantaste med dagens presskonferens och borde ägnats mer tid!

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

En fara med Mantle är att vi kan dra paralleller till gamla 3dfx Voodoo kort och APIt Glide. Mantle är ingen standard utan det krävs ett AMD kort för att köra Mantle. Spel som BF4 som är designade i Mantle, om Mantle ger den stora prestandaökning de påstår, riskerar då att stöta bort ägare av Nvidiakort eftersom dessa är tvingade att använda det ineffektiva Direct X. Nvidia ägare kommer då inte kunna köra på de högsta grafikinställningarna ifall spelet är dimensionerat runt vad AMD kort klarar med Mantle, vilket de kommer vara annars är det ingen poäng att lägga ned resurser på att använda ett annat API än Direct X.

Svaret på detta kommer vara att Nvidia släpper en egen API. Kanske kallar dom det Glide igen då de äger namnet nu sedan de köpte 3dfx. Nvidia kommer då fixa partnerstudios som gör sina spel i Glide. Där får AMD ägare se sig hänvisade till de lägre grafiklägena istället tack vare direct X.

Vad innebär detta för oss gamers? Vi måste välja en tillverkares kort när vi bygger våra datorer. Vill jag då spela både Bf4 på högsta inställningarna och de spel som använder tex nya Glide, så kan jag inte köra både och på högsta inställningarna. Fanns det en standard så skulle det spela mindre roll vilket kort jag valde, som det är idag med direct X.

Jag ser detta som ett problem att vi är på väg tillbaka till en segregerad marknad igen, precis som förr där vi då hade Glide och de som inte hade Glide kort fick nöja sig med ineffektiva wrappers istället.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucius:

En fara med Mantle är att vi kan dra paralleller till gamla 3dfx Voodoo kort och APIt Glide. Mantle är ingen standard utan det krävs ett AMD kort för att köra Mantle. Spel som BF4 som är designade i Mantle, om Mantle ger den stora prestandaökning de påstår, riskerar då att stöta bort ägare av Nvidiakort eftersom dessa är tvingade att använda det ineffektiva Direct X. Nvidia ägare kommer då inte kunna köra på de högsta grafikinställningarna ifall spelet är dimensionerat runt vad AMD kort klarar med Mantle, vilket de kommer vara annars är det ingen poäng att lägga ned resurser på att använda ett annat API än Direct X.

Svaret på detta kommer vara att Nvidia släpper en egen API. Kanske kallar dom det Glide igen då de äger namnet nu sedan de köpte 3dfx. Nvidia kommer då fixa partnerstudios som gör sina spel i Glide. Där får AMD ägare se sig hänvisade till de lägre grafiklägena istället tack vare direct X.

Vad innebär detta för oss gamers? Vi måste välja en tillverkares kort när vi bygger våra datorer. Vill jag då spela både Bf4 på högsta inställningarna och de spel som använder tex nya Glide, så kan jag inte köra både och på högsta inställningarna.

Jag ser detta som ett problem att vi är på väg tillbaka till en segregerad marknad igen, precis som förr där vi då hade Glide och de som inte hade Glide kort fick nöja sig med ineffektiva wrappers istället.

http://www.techspot.com/news/54134-amd-unveils-revolutionary-...

We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

En fara med Mantle är att vi kan dra paralleller till gamla 3dfx Voodoo kort och APIt Glide. Mantle är ingen standard utan det krävs ett AMD kort för att köra Mantle. Spel som BF4 som är designade i Mantle, om Mantle ger den stora prestandaökning de påstår, riskerar då att stöta bort ägare av Nvidiakort eftersom dessa är tvingade att använda det ineffektiva Direct X. Nvidia ägare kommer då inte kunna köra på de högsta grafikinställningarna ifall spelet är dimensionerat runt vad AMD kort klarar med Mantle, vilket de kommer vara annars är det ingen poäng att lägga ned resurser på att använda ett annat API än Direct X.

Svaret på detta kommer vara att Nvidia släpper en egen API. Kanske kallar dom det Glide igen då de äger namnet nu sedan de köpte 3dfx. Nvidia kommer då fixa partnerstudios som gör sina spel i Glide. Där får AMD ägare se sig hänvisade till de lägre grafiklägena istället tack vare direct X.

Vad innebär detta för oss gamers? Vi måste välja en tillverkares kort när vi bygger våra datorer. Vill jag då spela både Bf4 på högsta inställningarna och de spel som använder tex nya Glide, så kan jag inte köra både och på högsta inställningarna.

Jag ser detta som ett problem att vi är på väg tillbaka till en segregerad marknad igen, precis som förr där vi då hade Glide och de som inte hade Glide kort fick nöja sig med ineffektiva wrappers istället.

Citat:

We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU.

http://www.techspot.com/news/54134-amd-unveils-revolutionary-...

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juugz:

http://www.techspot.com/news/54134-amd-unveils-revolutionary-...

We've been told at the GPU14 Tech Day event that the Mantle API is open, so theoretically Nvidia could purpose the technology in their GPUs. It should also make cross-development between PC and console games a lot easier, and also more incredible for those with a high-performance AMD GPU.

Jag hoppas att detta stämmer. Låter lite för bra för att vara sant. Vi får säkerligen veta i November.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Fuck va snyggt bf4 är.

baserar du det på den här sketna streamen på 30x30 pixlar med bitrate från 90talet?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Man kan undra om Steam och AMD kanske samarbetar lite här. Steam ska visa upp en sak till.. kan detta kanske vara Mantle som stöds out of the box med Steam OS. Kan iståfall bli än mer intressant.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcuswb:

Nja är inget jättefan av färdiggjorda historier, dock som student så tillåter inte min plånbok att köpa pizza lokalt. Priserna här börjar på 120:-

Fan det är ju oslo-priser :O?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

Edit: däremot sade han att det kunde liknas med att ha hårdvara från 2018 idag.

Vilket då kan tolkas att dom inte planerar att göra några som helst framsteg på 4 år, eller?

Permalänk
Medlem

Så det var därför topkortet inte fick heta Öland, vem vill åka på pressträff i kalla Svedala? Klart man väljer ett mysig varmt ställe istället.

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator specs: Amd FX:8320 @stock 4now, MSI Geforce 770, Bequiet KRAFT 700w, Gigabite 990 FX, Kingston SSDnow 120 GB, WD Green 1 TB, 8Gb 1600mhz Ram och ett no name chassi. Övrigt, 23 tums skärm, 21,5 tums benq, Q-pad mk50, razer naga, Turtlebeach z6a, siberia v2, ATH-M50, Zoom h1

Permalänk
Medlem

AMD har en stor fördel med att de plockat XBOX och PS4, Mantle kommer fungera för konsollerna och PC så därav är sannolikheten mycket stor att även nVidia implementerar det. Förmodligen kommer de flesta spel att koda för Mantle då de verkar som man kan ha en kodbas för konsollerna och PC's med AMD grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Vilket då kan tolkas att dom inte planerar att göra några som helst framsteg på 4 år, eller?

år 2018 har de 2018 år's hårdvara + mantle,
nu har vi 2013 års hårdvara + mantle. vilket resulterar i 2018 års hårdvara, exklusive mantle, eftersom mantle är mjukvara.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jag borde nästan skämmas lite som somnade en bit in på det hela. Men har haft en tuff arbetsvecka Hur som helst var nyheterna väldigt intressanta även om jag av vissa skäl alltid föredragit Nvidia kort. Det vore intressant om Nvidia mot all förmodan vågar ta till sig Mantle, men det tror jag aldrig sker om inte övriga relevanta branscher fullkomligt öser sig över det först.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Att den är idiotisk? Menar du att YouTube ska ignorera skivbolagen och betala böter? Vilka tomtar det finns..

Tänkte mer på sättet den överreagerar till det minsta lilla copyright problemet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av VonMike:

Satt på mina Siberia V2 och blundade. Rent ljudmässigt kan det där vara det sjukaste jag varit med om! Höll på att pissa på mig när han täckte över med pappret. Många som klagade över att det var så stort fokus på ljudet, men det där är definitivt en game changer.

Jag sitter med mina Bose QuietComfort 15. Duuude.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Så det var därför topkortet inte fick heta Öland, vem vill åka på pressträff i kalla Svedala? Klart man väljer ett mysig varmt ställe istället.

Svedala ligger inte på Öland, det ligger i Skåne.
Du kanske tänkte på Borgholm?

Permalänk
Medlem

ni som vill ha mer örongodis kan ta och lyssna på denna, det är en klassiker och antagligen det mest kända snutten inom ämnet (hörlurar krävs)

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av KTL:

Jag borde nästan skämmas lite som somnade en bit in på det hela. Men har haft en tuff arbetsvecka Hur som helst var nyheterna väldigt intressanta även om jag av vissa skäl alltid föredragit Nvidia kort. Det vore intressant om Nvidia mot all förmodan vågar ta till sig Mantle, men det tror jag aldrig sker om inte övriga relevanta branscher fullkomligt öser sig över det först.

Haha, samma sak hände mig med. iPaden var på sängbordet. Jag började tagga vid kl 21 - det var ju inte värt det... vid 21:30 tänkte jag: ovärt... vid 21:50 - TAGGA TILL RÅ! - 22:00 pepp! 22:25 typ zzzzZzzzzzZzZz - Någon gång efter det väckte min sambo mig och jag la ned iPaden.

Jag precis som dig tänker på exakt samma bana angående Mantle, vore ju så sjukt gött - men skulle de gå med att hjälpa AMD med satsning? även fast de kanske tappar på det? Jag menar, ju fler utvecklare som är med på spåret tjänar på det, snabbare portning och bättre optimeringar

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Haha, samma sak hände mig med. iPaden var på sängbordet. Jag började tagga vid kl 21 - det var ju inte värt det... vid 21:30 tänkte jag: ovärt... vid 21:50 - TAGGA TILL RÅ! - 22:00 pepp! 22:25 typ zzzzZzzzzzZzZz - Någon gång efter det väckte min sambo mig och jag la ned iPaden.

Jag precis som dig tänker på exakt samma bana angående Mantle, vore ju så sjukt gött - men skulle de gå med att hjälpa AMD med satsning? även fast de kanske tappar på det? Jag menar, ju fler utvecklare som är med på spåret tjänar på det, snabbare portning och bättre optimeringar

Du har i alla fall en sambo som väcker dig Jag vakna med laptopen vid sidan av sängen, inte bra. Vi vet aldrig vad framtiden ger för den delen. Microsoft spelar med vågade kort och lite framgång på nya marknader och Nvidia läste jag igår har börjat dela med sig av vissa dokument för drivrutiner till Open Source alternativ. Det kan gå precis hur som helst inom 1-2 år nu.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av VonMike:

Satt på mina Siberia V2 och blundade. Rent ljudmässigt kan det där vara det sjukaste jag varit med om! Höll på att pissa på mig när han täckte över med pappret. Många som klagade över att det var så stort fokus på ljudet, men det där är definitivt en game changer.

Ja, jävlar. Pappret som prasslade var helt sjukt, det skulle verkligen kunnat hända bakom en.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Man kan undra om Steam och AMD kanske samarbetar lite här. Steam ska visa upp en sak till.. kan detta kanske vara Mantle som stöds out of the box med Steam OS. Kan iståfall bli än mer intressant.

satt å tänkte samma ska faktiskt eller mantle och Linux distar i överlag

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFalk:

Tänkte mer på sättet den överreagerar till det minsta lilla copyright problemet.

Skillnaden mellan att leva och överleva, se bara hur det går för Grooveshark. Allvarliga ekonomiska problem när de försökte leka utan de onda skivbolagen.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air