Permalänk
Medlem

Processor överhettar PGA fläkt

Hejsan!

Har en dator som innehåller:

Nvidia GTX 680
I5 3570k på 3,4 GHZ
Noctua NH-U9B SE2 fläkt ( http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 )

Problemet är att min i5a ligger på uppåt 70-80 grader pga att fläkten vill ALLTID ligga på 30%. Finns det något sett jag kan ändra fläkt inställningarna? Program eller liknande? Fläkten köptes in idag pga att min gamla fläkt låg på 80-90 grader i 100% så det är en klar förbättring. Gamla fläkten var en liten skitfläkt som följde med i ett gammalt HP chassi så bytte ut det och det skulle fungera perfekt om fläkten bara ville gå upp i 60-70% så jag kunde få ca 55-60 (Vad jag tror) grader när jag spelar.

Om jag drar upp fläkten till max skulle det då vara möjligt att överklocka senare eller ska man nöja sig för att det blir för varmt?

Söker alltså: Program som ändrar fläktens hastighet.

Bytte kylarpasta idag för de som undrar.

Edit: Nu kommer dock ingenting fram på skärmen i huvudtaget >< Bytte fläktuttaget.

Edit nmr 2: Bytte grafikkortssladdarna och det kom inget på skärmen. Bytte tillbaka och windows startade. Ingen aning vafan jag gjorde men nu fungerar det i alla fall

Edit nmr 3: Sedan nästa gång jag startar datorn så kommer det inte fram på skärmen igång heller....

Edit nmr 4: Om jag byter grafikkorts kablarna (båda leder till nätagget) så startar den efter 3-4 byten varje gång. Men vafan? så kan jag inte ha det! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Ändra i BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Hejsan!

Har en dator som innehåller:

Nvidia GTX 680
I5 3570k på 3,4 GHZ
Noctua NH-U9B SE2 fläkt ( http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 )

Problemet är att min i5a ligger på uppåt 70-80 grader pga att fläkten vill ALLTID ligga på 30%. Finns det något sett jag kan ändra fläkt inställningarna? Program eller liknande? Fläkten köptes in idag pga att min gamla fläkt låg på 80-90 grader i 100% så det är en klar förbättring. Gamla fläkten var en liten skitfläkt som följde med i ett gammalt HP chassi så bytte ut det och det skulle fungera perfekt om fläkten bara ville gå upp i 60-70% så jag kunde få ca 55-60 (Vad jag tror) grader när jag spelar.

Om jag drar upp fläkten till max skulle det då vara möjligt att överklocka senare eller ska man nöja sig för att det blir för varmt?

Söker alltså: Program som ändrar fläktens hastighet.

Bytte kylarpasta idag för de som undrar.

Hur rengjorde du CPUn idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hur rengjorde du CPUn idag?

Va? Jag rengjorde med sprit + papper och bytte kylarpastan. Eller vad menar du? Är inte så bra med datorer egentligen. Bara byggt en dator tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ändra i BIOS.

Hört det finns lättare sett så du kan ändra fläkten när du är i datorn när du vill? Vill ju inte ha den på tex 70-80% när jag är inne på internet och surfar men vill ha det när jag ligger inne i ett spel.

Permalänk

Går du in i bios och ändrar kan du ställa in automatisk fläktkontroll så hastigheten sköts automatiskt, brukar kallas smart fan eller liknande.
Se till så fläkten är kopplad i CPU_fan på moderkortet också.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Går du in i bios och ändrar kan du ställa in automatisk fläktkontroll så hastigheten sköts automatiskt, brukar kallas smart fan eller liknande.
Se till så fläkten är kopplad i CPU_fan på moderkortet också.

Just det. Glömde nämna det. Första cpu fläkten jag hade satt i ett cpu fläkt uttag med 4 såna där saker som stack ut men min andra bara 3. Så fick ta ur fläkten som sitter vid sidan och sätta in cpu fläkten där. Förstår om ni inte förstår... men kan det ha något med problemet att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Just det. Glömde nämna det. Första cpu fläkten jag hade satt i ett cpu fläkt uttag med 4 såna där saker som stack ut men min andra bara 3. Så fick ta ur fläkten som sitter vid sidan och sätta in cpu fläkten där. Förstår om ni inte förstår... men kan det ha något med problemet att göra?

Ja, det är problemet. Stoppa i den i fyrpinnarsuttaget, det passar bara på ett sätt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Ja, det är problemet. Stoppa i den i fyrpinnarsuttaget, det passar bara på ett sätt.

Den har ju bara 3 pinnar? Den får inte plats där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muukzor:

Den har ju bara 3 pinnar? Den får inte plats där?

Den sista pinnen kan vara oanvänd, det gör inget. Den är för PWM-styrning.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Den sista pinnen kan vara oanvänd, det gör inget. Den är för PWM-styrning.

Ge mig en timme att prova då. Har du skype för direkt kontakt? Har en laptop vid sidan om.

Skype = Muukzor

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Den sista pinnen kan vara oanvänd, det gör inget. Den är för PWM-styrning.

54 minuter senare.

Tack så himla mycket! Det fungerade! Fick skruva och lite och var svårt som fan att koppla om utan att ta ur fläkten/moderkortet men det gick! Fick ganska ont i händerna dock.

Edit: Nu kommer dock ingenting fram på skärmen i huvudtaget ><

Edit nmr 2: Bytte grafikkortssladdarna och det kom inget på skärmen. Bytte tillbaka och windows startade. Ingen aning vafan jag gjorde men nu fungerar det i alla fall

Permalänk
Medlem

Snälla behöver hjälp. Den startar knappt...