AMD presenterar Radeon R9 290X – sex miljarder transistorer och över fem teraflops

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Pengarna de tjänade på Titan är inget mot vad de drar in på Tesla K20 som kostar i runda slänga tre gånger så mycket. Så den vinstmarginalen de har på Tesla är inte att leka med.

4-5 Tesla betalar för en hel wafer i runda slängar, så ja marginalerna är höga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Att köra 4K på ett grafikkort med 4GB VRAM borde ju vara som att köra 1080p på ett grafikkort med 1GB VRAM.
Det räcker inte tyvärr, jag står fast vid att 2016 är året vi får tillräcklig prestanda för att köra högre upplösningar med bästa inställningarna utseendemässigt. Visst med Crossfire eller SLI kan man få det att fungera redan nu men det är fortfarande problem med begränsad mängd minne.

Skickades från m.sweclockers.com

4 ggr upplösning innebär inte 4ggr så högt minneskrav.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jaha, ja jag kollade en livestream iallafall, jag vet inte vad du gjorde. Titan presterar ju ca 4.5 Tflops, vilket är ca 12% mindre än R9-290X. MSRP skulle ju enligt streamen igår vara runt 599USD, ungefär 3900.-. Bästa pris på Titan idag är väl ca 7.800.- ?

http://news.softpedia.com/news/AMD-Hawaii-Now-Live-Radeon-R9-...

599USD innebär 6000kr i sverige men fortfarande riktigt bra pris.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

599USD innebär 6000kr i sverige men fortfarande riktigt bra pris.

Jag tror att han menade priset $599 direkt konverterat till svenska kronor, som blir 3850 någonting. Men med skatt o.dyl. så blir det säkert dyrare.

Visa signatur

DATOR i5 3570k | 7870 | GA-Z77X-UD3H | Corsair Vengeance 2x4GB 1600mhz | Thermalright HR-02 macho rev.a. | Intel 330 180GB | HDD 1TB | Silverstone 750W 80+ silver | Define R3
KRINGUTRUSTNING G400S | CM Storm Quickfire TK | G930 | Dell Ultrasharp u2312hm | Fujitsu Siemens l22w-7sd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

599USD innebär 6000kr i sverige men fortfarande riktigt bra pris.

Kollar man på Ljud och Bild så stämmer detta oftast alltid korrekt men tycker att på datorkomponenter så brukar det
bli lägre oftast. Sedan står dollarn riktigt lågt i kurs mot Svenska kronan som är stark nu.

Får se om dom kör standard tricket och sätter rekommenderat på 599 Euro som är nya tricket idag.

Med dagens kurs blir det 5180 kr.

Så tror på detta så räkna på 5200 kr i Sverige.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

http://youtu.be/DZ1jZx88l94?t=8m44s nämennämen, vem har vi här?

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

599USD innebär 6000kr i sverige men fortfarande riktigt bra pris.

Men det har inte varit så på snart tio år nu. Kan vi inte slippa se detta uttalandet i varenda tråd om pris.
GTX 780 på 650$ ligger från runt 5000:- och uppåt idag.

Permalänk
Medlem

Har Amd räknat fel igen...?:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men det har inte varit så på snart tio år nu. Kan vi inte slippa se detta uttalandet i varenda tråd om pris.
GTX 780 på 650$ ligger från runt 5000:- och uppåt idag.

Men vad jag minns så började korten på straxt över 6000 vilket de burkar göra. Visst de går ner men i början brukar rek priset i dollar blir x 10 i sverige. Precis som många internationela shoppar tar 599 dollar för samma vara i usa som de tar 599 euro för i europa.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Stöd AMD genom att köpa deras graffar så kan de lägga mer krut på att spöa Goliat (Intel)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Men vad jag minns så började korten på straxt över 6000 vilket de burkar göra. Visst de går ner men i början brukar rek priset i dollar blir x 10 i sverige. Precis som många internationela shoppar tar 599 dollar för samma vara i usa som de tar 599 euro för i europa.

Men vad jag minns så är priset alltid 10%+ för högt hos alla som har varan i lager så fort en produkt är ny och det är dålig tillgänglighet, oavsett om det är i Sverige eller i USA. Så fort tillgängligheten kommit igång, vilket den gör rätt fort, så sjunker priset också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

4 ggr upplösning innebär inte 4ggr så högt minneskrav.

Det gör det vist.

Permalänk
Avstängd

Om AMD börjar priskriga så pass kraftigt att man tvingar ner Titan till 5k ska dom fan ha en stor fet ros.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Det gör det vist.

Pixlarna har sin del. Men annat som drar minne som inte påverkas av högre upplösning även om upplösning gör en stor del. Tex Texturkvalitet(så länge spelet inte har en motor som änvänder olika texturer beroende på upplösning) aa mm.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anon@tor:

Det gör det vist.

Det tar 4x så mycket minne, men eftersom upplösningen är en liten minoritet av vad som går åt på ett grafikkorts minne så kan man inte sätta dem i samband. 256MB räcker mer än väl för att driva en 4K skärm om man inte är intresserad av högupplösta textures eller modeller.

Permalänk
Medlem

Hävdar att han kör på gtx 660 http://www.youtube.com/watch?v=nUXVIqnQvmU

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem

Ser fram emot dessa kort. Verkar vara riktigt bra prestanda till vettiga priser. Sen har AMD börjat ta för sig ordentligt på mjukvarufronten också. De har legat efter Nvidia där, men nu börjar det hända grejer. TressFX, Gaming Evolved programmet, Mantle API m.m.

Permalänk
Medlem

Använder ett radeon 5870 nu och klarat mig bra på det. Vid nästa uppgradering blir det nog ett Radeon R9-290X från staterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Vico:

Stöd AMD genom att köpa deras graffar så kan de lägga mer krut på att spöa Goliat (Intel)

Faktum är att man stödjer Intel också genom att köpa AMD på ett eller annat sätt. Två flugor i en smäll

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

*tråd fetrensad*

I don't even..

Skriv inte sådär.. nu blir jag nyfiken på vad du rensade bort!

On topic: Vill verkligen veta pris, prestanda och strömförbrukning nu. Det kan bli väldigt intressant om de kan pressa priserna rejält

Permalänk
Medlem

I början på liveströmmen visar dom ett diagram (ca 20-25min in) angående firestrike prestandan. titan ligger som många redan vet en bra bit över 8000, men 290x kommer med all säkerhet hamna under 8000 enligt deras egna graf. titankiller, skulle inte tro det...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av medbor:

I början på liveströmmen visar dom ett diagram (ca 20-25min in) angående firestrike prestandan. titan ligger som många redan vet en bra bit över 8000, men 290x kommer med all säkerhet hamna under 8000 enligt deras egna graf. titankiller, skulle inte tro det...

Ingen med realistiska förväntningar trodde att de skulle slå Titan heller. Tyvärr är det alltid massa folk med helt orimliga förväntningar som börjar gapa om hur grymt det kommer bli baserad på drömmar. Sedan kommer tester som krossar deras fina drömmar och då börjar det oändliga gnället om hur dåligt företaget är.

Ett lysande exempel har varit de tre senaste lanseringarna från Intel. De har sagt i god tid innan precis vad som kommer och ändå blir folk hela tiden besvikna och sura när det blir precis så som Intel sagt.

Folk...

Det intressanta är hur det kommer stå sig mot GTX 780 och vad det faktiskt kommer kosta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Så att köra 3st 7970 nu när drivrutinerna inte ställer till det eller att köra två R9 290X om plånboken tillåter det, får ju plats med ljudkortet i burken igen med bara två grafikkort

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ingen med realistiska förväntningar trodde att de skulle slå Titan heller.

AMD själva har sagt att det kommer slå Titan stort i BF4 när de använder Mantle. I övrigt är en rimlig förväntning att det hamnar över 780 men inte generellt slår Titan (med tanke på pris också).

Permalänk
Medlem

Kyle på hardocp skall fått info från AMD om att Nvidia just nu inte har någon produkt som är snabbare än AMDs nya, men ett sånt uttalande kan vara svårt att läsa in mycket i då vi inte vet vilket segment eller ens applikation de menar.

Förmodligen behöver vi dock inte vänta så länge till, gissar vi ser läckta benchmarks inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Jag vet att det här är en gammal åsikt på en gammal nyhet, men kan inte sluta hata namnen. Jag hade ju precis börjat lära mig att tycka om de gamla namnen och så ändrar de till det här? Verkar dessutom som att alla kallar kortet för 290X istället för R9 290X vilket ju visserligen verkar rätt rimligt eftersom det inte finns något annat 290X, men varför finns då R9 öht? Och varför R7/R9, vad hände med R8? Visserligen kör ju Intel något liknande med i3/i5/i7, men Intels namn på processorer gav jag upp med för länge sedan. Jag orkar inte... (För att undvika fanboy-skrik har jag inte fattat grejen med Nvidia och deras Ti-grejer heller, eller många andra tillverkares namngivning av produkter)

Lite mer on topic kanske så funderade jag på det där med "total minnesbandbredd på mer än 300 gigabyte per sekund". Jag vet extremt lite om grafikkort (förutom att de är specialfall av processorer, som jag har bättre koll på) men förstår inte vad man ska göra med en så hög minnesbandbredd. Jag tvekar inte alls på att det utnyttjas, men förstår inte hur. Någon som kan förklara?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Skuggan74:

Att köra 4K på ett grafikkort med 4GB VRAM borde ju vara som att köra 1080p på ett grafikkort med 1GB VRAM.
Det räcker inte tyvärr, jag står fast vid att 2016 är året vi får tillräcklig prestanda för att köra högre upplösningar med bästa inställningarna utseendemässigt. Visst med Crossfire eller SLI kan man få det att fungera redan nu men det är fortfarande problem med begränsad mängd minne.

Minnesanvändningen skalar inte linjärt med upplösningen. BF3 på Ultra använder väl strax under 2 GiB som max i 1080p. Enligt tvelander används inte ens 3 GiB i 6000x1080, vilket är mer än tre gånger så många pixlar. (Hade skalningen varit linjär hade ju hans minnesanvändning varit knappt 6 GiB.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Minnesanvändningen skalar inte linjärt med upplösningen. BF3 på Ultra använder väl strax under 2 GiB som max i 1080p. Enligt tvelander används inte ens 3 GiB i 6000x1080, vilket är mer än tre gånger så många pixlar. (Hade skalningen varit linjär hade ju hans minnesanvändning varit knappt 6 GiB.)

Den skalar bara det är väl anledningen antar jag.
Om kortet ska rita upp i 4k istället för 1080p då blir det skillnad kan jag lova. Att rita upp i 1080p som dom flesta spel verkar vara gjorda för och sedan skala upp till 4k är ju ingen match för ett grafikkort eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com