Microsoft antyder om mobiltelefoner med Windows RT

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är det dessutom så att pek inte längre betyder att man måste kladda på skärmen. Kolla bara på Kinect och Leap Motion som det har skrivits om här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan jag gå med på att det har en framtid faktiskt. Då gör det ju inget om skärmen står en bit bort.

Men jag är ändå av uppfattningen att det är dömt att misslyckas att försöka göra ett gränssnitt som är lika lätt att navigera, oavsett input.

Som det ser ut så måste kompromisser göras, och då är det klart att det svider när det skärs till fördel för en inmatningsmetod jag inte använder. Jag hade hellre sett att de gjort ett "keyboard first" gränssnitt till PC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter att appar är framtiden, och det tror jag inte. Var ligger logiken i att ju snabbare datorerna/plattorna/mobilerna blir, desto dummare porogram skall köras?

Visst är det bra med konkurrens inom flera områden, men där Microsoft verkligen glänser tycker jag har varit desktop, och det håller de på att montera ner nu. Det tycker jag är självmål. Det man är bra på ska man fortsätta med, inte nedmontera till förmån för något där man ligger ljusår efter konkurrenterna.

Vad som gör RT originellt är att det faktiskt finns ett desktop-mode. Visserligen finns det bara få program som Office typ vad jag vet. Vad gör det till en sämre produkt? Appar är absolut inte framtiden. Dock har ju Microsoft hämtat båda planen med både desktop och appläge om man säger. Så touch behöver inte finnas även om stödet finns.
Idag verkar ju faktiskt folk föredra appar då de är väldigt användbara i vardagen och fyller många av våra dagliga behov. Om hårdvaran finns kanske desktopläget i RT kan det bli mer användbart? Eller så har man ju Windows 8 i surfplattor som inte behöver ha appar även om gränssnittet finns och har stöd för appar. Så om hårdvaran förbättras i surfplattor vilket det lär göra tex med nya haswell som är energisnålare. Så har ju Microsoft ändå marknaden då det finns vanliga program att tillgå jämfört med andra OS...

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är det dessutom så att pek inte längre betyder att man måste kladda på skärmen. Kolla bara på Kinect och Leap Motion som det har skrivits om här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om vi har nu Kinekt och SmartTVs så är det fortfarande en bråkdel av funktioner där det faktiskt kommer fungera bra. Det är likadant i konsol värden. Långt ifrån alla spel kommer funka med Kinekt utan ibland är det bäst med just en kontroller. Lika är det med gränsnitt.

Finns inget one to rule them all. Utan det finns dedikerade gränsnitt för för specifikt ärende/miljö. Touch enligt mig kommer förbli på enkla och mobila platformar där något annat inte passar in. Kanske något annat kommer in senare.

Vifta som en galning kommer nog bara bli som ett komplement eller för smartTV där folk inte orkar lyfta kontrollern och kommer vifta svettet ur sig för att byta till kanal 182.

Tangentbord/Mus kommer nog sitta kvar bra länge till för just skrivbord. Möjligtvis skulle kanske röstsyrning när det blir bra att kunna ersätta eller vara bra komplement för tangentbordet.

Detta är iaf min åsikt.

Sedan hoppas jag verkligen att utvecklare slutar pusha metro gränsnittet eller liknande (Launchpad av Apple) eller Android stock för att starta applikationer. Jag vill ha applikationer i enkla kategorier och att nya applikationer hamnar i rätt automatiskt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

"We really should have one silicon interface for all of our devices."

Ja, men fortsätt från x86-hållet. Gör Windows 9 så lättkört att det funkar på allt från en atom-telefon till en monsterdator med flera processorer, gör det möjligt att snabbt växla mellan klassiskt skrivbord och modern UI med en telefonapp. Då kommer utvecklarna.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är det dessutom så att pek inte längre betyder att man måste kladda på skärmen. Kolla bara på Kinect och Leap Motion som det har skrivits om här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns väl pennor och annat om man inte vill kladda på skärmen också.
Dessa rörelsegrejer känns i dagsläget ganska oanvändbart till annat än att bläddra bland bilder eller liknande, i varje fall när det gäller små mobila enheter. Men på sikt lär väl även detta förbättras.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

Så vad M$ egentligen antyder är att WinPhone är döende, en återvändsgränd.

Smart gjort av M$, eftersom ingen kan väl tro att WP8 mobiler är kompatibla med WnRT, vilket gör att M$ kan släppa WP8, på samma sätt som de dödförklarade WinMobile och sedan WP7.x.
Sedan kan Microsoft fanboisen på Swec härja hur mycket de vill om M$ olika mobilOS och hur mycket bättre, allt kommer att bli i en nära framtid eller om bara fler köpte M$ produkter, förhoppningsvis, kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man börjar bli väldigt fundersam vad egentligen Microsoft håller på med.
Försöker dom med alla medel ta död på sig själva, eller vad i hela friden.

Eller äter ledningen kanske konstiga svampar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Bara de inte gör en ny WP 7-8

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Windows RT på telefon vore klart logiskt. Men det är ju obegripligt att de inte satsade på det från början. Då hade de ju fått ett system som klarade köra samma appar på både surfplattor och telefoner precis som iOS och Android redan har. Dessutom hade de fått både mobil- och surfplattesektionen så oerhört mycket starkare. Då hade RT kunnat få leva tills dess att alla enheter är tillräckligt starka för att kunna vara baserade på x86. MS (död åt alla som skriver M$!!!) verkar verkligen göra sitt bästa för att sätta alla krokben de någonsin kan för sig själva.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

antyder bolaget om mobiltelefoner med Windows RT och att de på sikt vill ha ett gemensamt API för allt från telefoner till surfplattor, datorer och spelkonsoler.

"Antyder"? Det har varit Microsofts strategi i åtminstone tre-fyra år, så det är knappast överraskande.

Vad det "antyder" är att Microsoft fortfarande inte fattat att datorer och mobiltelefoner/paddor är olika klasser av devices med olika användningsområden. Men Ballmer sitter ju för all del kvar än.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Det största problemet med Win RT är bristen på appar, program och inkompatibiliteten med x86 program. Hade det funkat att installera vanliga program på RT hade det utan tvekan blivit succé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nu är det dessutom så att pek inte längre betyder att man måste kladda på skärmen. Kolla bara på Kinect och Leap Motion som det har skrivits om här på Sweclockers.

Skickades från m.sweclockers.com

Iofs. Men jag använder bara som exempel snabbkommando för att växla skrivbord. För att jag inte vill dra muspekaren till växlaren. Risken att jag skulle sitta o vifta framför skärmen är nog ännu mindre?

Kopiera text, ctrl, shift + ins, smidigare än höger klick -> kopiera.
Alt +tab
etc.

Jag vet inte vad som skulle få mig att sitta o göra rörelser i luften (eller peta på skärmen) ?

Permalänk
Skrivet av Mr. Vico:

Det största problemet med Win RT är bristen på appar, program och inkompatibiliteten med x86 program. Hade det funkat att installera vanliga program på RT hade det utan tvekan blivit succé.

Fast det skulle gå emot hela poängen med RT, att lämna Desktop/x86 och gå över till appar & pekinterfacet Metro.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte för att jag förstår kopplingen till Nazism, men det är helt klart så att det måste finnas ett val mellan touch och mus/tangentbord. Microsoft verkat tro att touch på något sätt skulle vara en bättre inmatningsmetod än mus/tangentbord även på desktop, för precis alla, och det är inte alls så. Så jag börjar tröttna på deras förbannade "touch first"-filosofi.

Men som sagt. Det var idiotiskt av dem att skilja på API för platta och mobil, så det är bra att de rättar till. Men att smeta in PC i det är bara så dumt så det finns inte.

Snubblande nära Goodwin's law?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag

Skrivet av medstud:

"We really should have one silicon interface for all of our devices."

Ja, men fortsätt från x86-hållet. Gör Windows 9 så lättkört att det funkar på allt från en atom-telefon till en monsterdator med flera processorer, gör det möjligt att snabbt växla mellan klassiskt skrivbord och modern UI med en telefonapp. Då kommer utvecklarna.

Gör Windows Lite osv non-bloated, för mindre och klenare system. Min WinXP kräver drygt 100 MB när jag loggat in, vad tar bloat-win Vista, 7, failwin8, osv? Minst 6-8x så mycket väl.

Permalänk
Medlem

MS! det är inte 1 April ännu....

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Man måste förstå skillnaden på gui och api för att förstå vad MS är ute efter. Och visst det är ju en bra ide men väldigt svårt att förverkliga. I praktiken torde det väl betyda att MS var tvunga att börja bygga om hela Windows från början, för mobila enheter orkar inte med en fullskalig OS och desktop enheter ställer annat att önska än ett mobil OS.
Om MS väljer den vägen så blir de kanske tvunga att släppa bakåtkompatibiliteten med andra Windows versioner och det vore historiskt ett jättestort steg och en enorm risk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

"Antyder"? Det har varit Microsofts strategi i åtminstone tre-fyra år, så det är knappast överraskande.

Vad det "antyder" är att Microsoft fortfarande inte fattat att datorer och mobiltelefoner/paddor är olika klasser av devices med olika användningsområden. Men Ballmer sitter ju för all del kvar än.

man kan väl bygga ett annat gui till olika enheter, problem solved.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Skrivet av Bananas2thebeat:

Fast det skulle gå emot hela poängen med RT, att lämna Desktop/x86 och gå över till appar & pekinterfacet Metro.

Har man desktop där så tycker jag att man ska kunna använda det och många av rt plattorna är hybrider så jag tycker helt klart att det ska vara upplåst för att installera desktop program.
Jag tycker det är rätt av microsoft att använda windows rt till mobiler och det är upptill bevis om det släpper det till nuvarande windows phone vilket de borde göra för det finns ingen anledning att inte göra det i framtiden.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av Fafne:

Så vad M$ egentligen antyder är att WinPhone är döende, en återvändsgränd.

Smart gjort av M$, eftersom ingen kan väl tro att WP8 mobiler är kompatibla med WnRT, vilket gör att M$ kan släppa WP8, på samma sätt som de dödförklarade WinMobile och sedan WP7.x.
Sedan kan Microsoft fanboisen på Swec härja hur mycket de vill om M$ olika mobilOS och hur mycket bättre, allt kommer att bli i en nära framtid eller om bara fler köpte M$ produkter, förhoppningsvis, kanske.

Har svårt att se hur ett växande mobil-OS kan anses vara döende

Permalänk
Rekordmedlem

Hmm...det verkar som det växer baklänges i så fall:
Svalnande intresse för mobila Windowsenheter
http://www.idg.se/2.1085/1.525445/svalnande-intresse-for-mobi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.