Permalänk
Medlem

2500k OC crashar mitt internet?

Det är så att jag har alltid haft mycket problem med att jag tappar kontakt med routern "anslutning mellan modem/router borta" och "Kunde inte hitta standardgateway" är de felmeddelanden jag får. Jag har alltid kört med en överklockning på cpun, men nu när jag har återställt all överklockning på datan har inte internet dött på två dagar.

Kan en överklockad cpu göra så att jag tappar kontakt med router?

Permalänk
Rekordmedlem

Nja, klockningen kan kanske göra att kommunikationen feltolkas pga att nått inte hänger med. du får prova vidare och se om du hittar nån helt stabil inställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, klockningen kan kanske göra att kommunikationen feltolkas pga att nått inte hänger med. du får prova vidare och se om du hittar nån helt stabil inställning.

Försöker få reda på ifall det är mjuk/hårdvara fel. har prövat olika routers, olika nätverk, olika nätverkskort, drivrutiner är nya m.m

Permalänk
Rekordmedlem

Prova boota datorn med en livelinux, fungerar det då kan du utesluta hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Prova boota datorn med en livelinux, fungerar det då kan du utesluta hårdvarufel.

Problemet är att det händer bara när man typ surfar youtube eller spelar LoL, men har nu börjat hända i BF3 också när jag höjde klocken från 4.5 till 4.7.

Kan jag boota det ifrån Extern hårddisk? ifall jag vill pröva installera bf3 och LoL ?

Permalänk
Medlem

Har du stabilitetstestat datorn med t.ex. prime95 över natten ?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om de spelen stöds i linux men du menar att det är grafikberoende? Då är det nog temp, spänning eller busshastighetsrelaterat. Hur har du testat stabiliteten ? Och skriv ut vad du har för delar och inställningar så kanske nån som är bättre på Intelklockning kan hitta nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte om de spelen stöds i linux men du menar att det är grafikberoende? Då är det nog temp, spänning eller busshastighetsrelaterat. Hur har du testat stabiliteten ? Och skriv ut vad du har för delar och inställningar så kanske nån som är bättre på Intelklockning kan hitta nått.

Inget fel med mina temps vad jag har kunnat se, ska nog köra nu i kväll några timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Har du stabilitetstestat datorn med t.ex. prime95 över natten ?

Nej, brukar spela bf3 efter en klockning för att se ifall det crashar efter ett tag, gör det så så höjer jag volten lite. Är internet som spökar vid överklockningen.

Borde jag köra prime istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Nej, brukar spela bf3 efter en klockning för att se ifall det crashar efter ett tag, gör det så så höjer jag volten lite. Är internet som spökar vid överklockningen.

Borde jag köra prime istället?

Spel belastar oftast inte processorn till 100% hela tiden så man kan inte veta om den är helt stabil så ja kör Prime. Håll koll på temperaturen med något program så det inte blir för varmt bara. Det blir varmare än när man spelar.

Det finns instruktioner hur man ska använda Prime. Du får ställa in 4 cores osv har jag för mig. Det var länge sen jag körde det.

(Dock är det på egen risk att stresstesta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Spel belastar oftast inte processorn till 100% hela tiden så man kan inte veta om den är helt stabil så ja kör Prime. Håll koll på temperaturen med något program så det inte blir för varmt bara. Det blir varmare än när man spelar.

Det finsn instruktioner hur man ska använda Prime. Du får ställa in 4 cores osv har jag för mig. Det var länge sen jag körde det.

håller alltid koll på hur dator mår när jag spelar etc. Prime har körts i 30min och ligger på en cirka 65grader. Det jag la märke till är att den första minuten låt den i typ 4,7 sen har den gått ner och pendlar mellan 3.9-4.2 cirka, är det normalt? För när jag spelar så ligger den alltid i högsta hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

håller alltid koll på hur dator mår när jag spelar etc. Prime har körts i 30min och ligger på en cirka 65grader. Det jag la märke till är att den första minuten låt den i typ 4,7 sen har den gått ner och pendlar mellan 3.9-4.2 cirka, är det normalt? För när jag spelar så ligger den alltid i högsta hastigheten.

Beror på hur du gjort din överklockning antar jag och vilka inställningar i BIOS kanske. Var länge sen jag klocka min i5 så kommer inte ihåg exakt vilka inställningar jag gjorde. Kanske nån annan som har en teori

Kör iaf FSB.n på standard då det kan bli problem om man ändrar den. 45x100=4500mhz kör jag på.

Permalänk
Medlem

min i5:a är stabil på 4.3GHz, men inte fullt ut på 4.5 det kan vara så att din i5a inte pallar 4.7, så backa tills du hittar en stabil klockning.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du klockar med busshastigheten?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Din cpy verkar inte klara av 4.7ghz. Min klarar max 4.3, 4.5 funkar hur bra som helst när jag spelar osv, men kraschar efter ungefär 3 timmar prime. Så nej det är inte en stabil klock även om jag kan spela hur mkt jag vill

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Din cpy verkar inte klara av 4.7ghz. Min klarar max 4.3, 4.5 funkar hur bra som helst när jag spelar osv, men kraschar efter ungefär 3 timmar prime. Så nej det är inte en stabil klock även om jag kan spela hur mkt jag vill

Den ligger på 4,7 i bios och ligger i det när cpun inte jobbar i 100% som i prime95. Den ligger runt 4k och pendlar. Prime har körts i 10h nu och ska låta den fortsätta tills jag vaknar.

Skrivet av Rydisen:

Det är inte så att du klockar med busshastigheten?

Inte rört några inställningar som har med busshastigheten att göra.

Permalänk
Medlem

Om din cpu ränkar fel. Blir alt fel.
Så ta ner prime95, realtemp och coretemp. starta coretemp och realtemp. och se om de fungerar på dutt moderkort.
KOLLA TEMP. sen startar du prime 95 i strestest och avbryter den så fort du kan om den går över 90 gader. du har en bit kvar innan något skadas. men en bra grund regelö sen frågar du mer.

Edit: du har ju en K cpu ändra inga andra värden utom multiplen. till t.ex 20 så du kör i 2000mhz. testa om du har samma fel. Men ressetta inte bios. Vi vill se om det är cpu minne eller bios inställningar som är fel.

Edit:
En bra grundregel är att köra prime95 blend ca 5min får att testa cpu cpuns minnes contoller och minnen för att snabts se om något står helt fel till.

Edit: Vilket påminer mig om att jag har fått ändra min offsettt till cpn för att få den stabil, igen. Senaste månaderna. Så min sign stämmer inte.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Om din cpu ränkar fel. Blir alt fel.
Så ta ner prime95, realtemp och coretemp. starta coretemp och realtemp. och se om de fungerar på dutt moderkort.
KOLLA TEMP. sen startar du prime 95 i strestest och avbryter den så fort du kan om den går över 90 gader. du har en bit kvar innan något skadas. men en bra grund regelö sen frågar du mer.

Edit: du har ju en K cpu ändra inga andra värden utom multiplen. till t.ex 20 så du kör i 2000mhz. testa om du har samma fel. Men ressetta inte bios. Vi vill se om det är cpu minne eller bios inställningar som är fel.

Edit:
En bra grundregel är att köra prime95 blend ca 5min får att testa cpu cpuns minnes contoller och minnen för att snabts se om något står helt fel till.

Edit: Vilket påminer mig om att jag har fått ändra min offsettt till cpn för att få den stabil, igen. Senaste månaderna. Så min sign stämmer inte.

Prime hör körts nu i 19h utan någon crash och ingen temp över 70grader. Satte tillochmed igång en 10h youtube video för att se ifall internet crashade någongång. Har bara ändrat multiplier till 47 i bios och stäng av overspeed och sånt och ökat volten till 1.430, ligger dock i 1.408-1-418 när han jobbar i 4ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Nej, brukar spela bf3 efter en klockning för att se ifall det crashar efter ett tag, gör det så så höjer jag volten lite. Är internet som spökar vid överklockningen.

Borde jag köra prime istället?

Gör INTE så. Du kommer att ha många och oförutsägbara fel om du testar dina överklockningar på det sättet. Olika spel använder hårdvaran på olika sätt och kan krascha även om BF3 flyter på. Du gör det bara jobbigt för dig själv.

Använd en överklock som är 100% stabil både på grafikkort och processor, samma gäller alla delar egentligen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Gör INTE så. Du kommer att ha många och oförutsägbara fel om du testar dina överklockningar på det sättet. Olika spel använder hårdvaran på olika sätt och kan krascha även om BF3 flyter på. Du gör det bara jobbigt för dig själv.

Använd en överklock som är 100% stabil både på grafikkort och processor, samma gäller alla delar egentligen.

Och när vet jag att den är 100% stabil? Brukar man inte använda prime för att kolla så att det inte crashar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Och när vet jag att den är 100% stabil? Brukar man inte använda prime för att kolla så att det inte crashar?

För mig pressar det hårdare med linpack. Alltså OCCT testet. OCCT har även test för GPU, minnen och annat bra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

För mig pressar det hårdare med linpack. Alltså OCCT testet. OCCT har även test för GPU, minnen och annat bra.

Prime testar även minnen står det, tog sånt blendtest och klarade 19h utan några fel. Dock så jobbade den i det som den är inställd på, inte i prime iallafall, men i bf3 gör den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Spel belastar oftast inte processorn till 100% hela tiden så man kan inte veta om den är helt stabil så ja kör Prime. Håll koll på temperaturen med något program så det inte blir för varmt bara. Det blir varmare än när man spelar.

Det finns instruktioner hur man ska använda Prime. Du får ställa in 4 cores osv har jag för mig. Det var länge sen jag körde det.

(Dock är det på egen risk att stresstesta)

Dock kan 10h+ i prime95 vara helt stabilt, men så fort du startar ett spel så kan du få blåskärm eller så fryser sig hela skiten. Hänt mig flera gånger, så testa i prime95 en hel natt, sedan spela i ett fåtal timmar, så kan man nog komma fram till slutsatsen att det är rätt så stabilt.

Permalänk

Så processorn klockar alltså ner sig i Prime? Det är ju inte bra. Kolla bios inställningar efter en motsvarighet till Cool n'Quiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

Prime testar även minnen står det, tog sånt blendtest och klarade 19h utan några fel. Dock så jobbade den i det som den är inställd på, inte i prime iallafall, men i bf3 gör den.

Linpack testar dock hårdare, jag har tidigare varit 24h Prime95 stabil men krashade med blåskärm efter 5 minuter i Intel Burn Test (samma typ av test som OCCT).

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albindubech:

Så processorn klockar alltså ner sig i Prime? Det är ju inte bra. Kolla bios inställningar efter en motsvarighet till Cool n'Quiet.

Har Intel-C-state och C1E support och allt typ enable, annars har jag inte rört något i bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreez:

Dock kan 10h+ i prime95 vara helt stabilt, men så fort du startar ett spel så kan du få blåskärm eller så fryser sig hela skiten. Hänt mig flera gånger, så testa i prime95 en hel natt, sedan spela i ett fåtal timmar, så kan man nog komma fram till slutsatsen att det är rätt så stabilt.

Du hade helt rätt! Även att den klarade 19h men klockade ner sig så crashade(hängde) sig datan efter 2min i bf3 på 4,7ghz. Låg bara på runt 4 när den körde Prime95. På 4,7ghz låg den i 1,433V sisådär, man kan ju öka volten tills det blir stabilt men vill inte köra på för hög volt hela tiden då jag inte kan ha VCORE på AUTO inställningar. Det högsta jag har kommit med Auto är 4,5ghz och då lägger sig volten på 1.350.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Din cpy verkar inte klara av 4.7ghz. Min klarar max 4.3, 4.5 funkar hur bra som helst när jag spelar osv, men kraschar efter ungefär 3 timmar prime. Så nej det är inte en stabil klock även om jag kan spela hur mkt jag vill

min CPU beter sig exakt likadant, så jag kör 4.3 också, å vill inte gå under 4.3 för att jag vill ändå ha kunnat klockat upp min cpu med 33% eller 1000mhz blankt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fcol:

håller alltid koll på hur dator mår när jag spelar etc. Prime har körts i 30min och ligger på en cirka 65grader. Det jag la märke till är att den första minuten låt den i typ 4,7 sen har den gått ner och pendlar mellan 3.9-4.2 cirka, är det normalt? För när jag spelar så ligger den alltid i högsta hastigheten.

Har du SpeedStep (Power Saving function) aktiverat i BIOS? om ja, stäng av de så klockar den inte ner sig. jag tycker min i5:a blir lite långsam pga detta då den inte klockar upp å ned sig speciellt smidigt i mitt tycke, så jag har stängt av SpeedStep funktionen.

Hur man gör det kan vara olika beroende på moderkort, för att safe:a lite i mitt uttalande.
men bör vara liknande

BIOS ->CPU configuration ->Disable C1E and Intel speed step.

EDIT: hade fel benämning på funktionen, den heter SpeedStep, och inte SideStep som jag skrev först.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Har du SpeedStep (Power Saving function) aktiverat i BIOS? om ja, stäng av de så klockar den inte ner sig. jag tycker min i5:a blir lite långsam pga detta då den inte klockar upp å ned sig speciellt smidigt i mitt tycke, så jag har stängt av SpeedStep funktionen.

Hur man gör det kan vara olika beroende på moderkort, för att safe:a lite i mitt uttalande.
men bör vara liknande

BIOS ->CPU configuration ->Disable C1E and Intel speed step.

EDIT: hade fel benämning på funktionen, den heter SpeedStep, och inte SideStep som jag skrev först.

Men känns onödigt att den ska jobba i sin maxhastighet ifall jag inte gör några krävande saker.

Och så klart så dog internet igen när jag hade klockat cpun... Vet inte vad det är som gör att överklockningen sabbar mitt internet