Valve tillkännager Steam Machines – speldatorer med Steam OS

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Det känns lite som att många verkar missa den poängen.

Fast det räcker ju inte egentligen. Har man vanliga program som inte stöder linux så måste man ju fortfarande boota om när man ska lira? Verkar bara krångligt.

Permalänk
Medlem

Folk verkar nästan bli lite upprörda över att Valve försöker sig ge in på konsol-området. Själv är jag mest glad över att de satsar på Linux. Ända anledningen till att jag bootar Windows ibland är för ett och annat spel. Fler spel och bättre drivrutiner till Linux!

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nej men det är mer ofta än sällan det är usla drivrutiner till Windows.
Det är nog inte så svårt att hitta usla drivrutiner till Windows och sen leta upp de bästa som finns till linux och sen få de här resultaten.

Fast nu står det ju att de använde de senaste officiella drivrutinerna för windows från nvidia. "nvidia's latest driver which is 327.23 was used."
Varför har du så svårt att acceptera fakta, L4D3 är snabbare under motsvarande Linux på samma hårdvara. Nästan dubbla fps ibland. Oavsett hur försöker att skylla på att Nvidias egen drivrutin inte är optimerad under windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spokiii:

du verkar vara rik, kan ja få lite? :33 haha nedå

När du uppnår min aktningsvärda ålder har du också förhoppningsvis råd med en massa roliga datorleksaker

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

En sån enkel sak som att inaktivera accelerationen på musen är i princip omöjlig, går att ändra men om man vill att ändringarna ska sparas så måste man göra dessa till ett start-script som körs när man loggar in.
Men om steam nu lyckas göra ett trevligt interface till linux så kan det nog bli riktigt trevligt :-]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Så Xbox använder operativsystem baserade på windows, PS4 använder freebsd. Och Valve använder linux för sin konsoll. Vad spelar det för roll vilket operativsystem som konsollen använder. Hur många PS4 användare kommer ens veta om att de kör freebsd?
Alla konsoller de senaste 15 åren har ju kört ett general purpose operativsystem under sitt gränssnitt. De flesta användare har varit lyckligt ovetandes....

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Fast det räcker ju inte egentligen. Har man vanliga program som inte stöder linux så måste man ju fortfarande boota om när man ska lira? Verkar bara krångligt.

Annars finns det väl program för att köra Windows i en virtuell maskin också? VM-Ware och liknande.

Själv kommer jag nog att köra SteamOS i en chroot om inte den vanliga klienten funkar lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Annars finns det väl program för att köra Windows i en virtuell maskin också? VM-Ware och liknande.

Själv kommer jag nog att köra SteamOS i en chroot om inte den vanliga klienten funkar lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör Debian Sid för allt, utom enstaka spel som går i en virtuell maskin. Windows 7 i Xen med VGAPassthrough till ett Radeon HD 7950 och 6 virtuella i7-2600 kärnor (Debian kan få upp till 8 med en enkel one-liner i terminalen).

Fungerar utmärkt för spel och jag kan samtidigt få saker gjort i Debian (OpenArena multiplayer LAN går dessutom ruskigt bra mellan dem). Förhoppningsvis kan jag byta ut Windows mot SteamOS till slut.

Förtydligande
Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Kikade nyss på Totalbiscuit, och blev verkligen att hålla med vad han sa. Det vill säga: Priset på enheterna. Om Valve kan få tillverkare/partners att tillverka en billig, men kraftfull enhet... Kanske Valve måste spela det långa spelet och sälja enheterna till förlust?

För om allt du visar upp är en 7000kronors pc, med linux.....

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Exakt. Vem är den här produkten riktad till??

Såna som inte har pengar till en gaming dator...

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Kikade nyss på Totalbiscuit, och blev verkligen att hålla med vad han sa. Det vill säga: Priset på enheterna. Om Valve kan få tillverkare/partners att tillverka en billig, men kraftfull enhet... Kanske Valve måste spela det långa spelet och sälja enheterna till förlust?

För om allt du visar upp är en 7000kronors pc, med linux.....

De måste ju egentligen inte mer än matcha prestandan hos de nya konsolerna, så det behöver inte bli så dyrt.

Antagligen kommer flera tredjepartstillverkare haka på rätt snabbt (om det nu inte t.om. blir de som tillverkar de "officiella" boxarna, ala Nexus-programmet för Android) i och med att SteamOS blir gratis, så du får nog välja precis hur mycket du vill betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

De måste ju egentligen inte mer än matcha prestandan hos de nya konsolerna, så det behöver inte bli så dyrt.

Antagligen kommer flera tredjepartstillverkare haka på rätt snabbt (om det nu inte t.om. blir de som tillverkar de "officiella" boxarna, ala Nexus-programmet för Android) i och med att SteamOS blir gratis, så du får nog välja precis hur mycket du vill betala.

Men att matcha prestandan, i ett pc baserat system som kostar 4000kronor? Eller ens 5000? "Så mycket man vill betala" låter bra, men det man säger då är. "Det är en gamingpc." Okej. Bra, det finns redan. Folk har dem i vardagsrummet. Eller har dragit hdmi till vardagsrummet.

För att konkurrera på "konsolmarknaden" måste man matcha konsolprestandan, liggandes någorlunda nära konsolpriset. Jag är ingen konsolhejare, jag kör en del ps3, men är i hjärtat pcgamer, men sanningen är att bygga en PC som matchar PS4 kommer kosta bra mycket mer än 4000 kronor.

Om man går till AMD däremot, och säger. "Tja, jag har tänkt beställa en miljon enheter." så kan man jobba lite med priset, samma med andra leverantörer. Sen som sony gjort, kan man till och med sälja själva systemet till förlust eftersom spel, psn försäljningen är det som drar in den verkliga vinsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Men att matcha prestandan, i ett pc baserat system som kostar 4000kronor? Eller ens 5000? "Så mycket man vill betala" låter bra, men det man säger då är. "Det är en gamingpc." Okej. Bra, det finns redan. Folk har dem i vardagsrummet. Eller har dragit hdmi till vardagsrummet.

För att konkurrera på "konsolmarknaden" måste man matcha konsolprestandan, liggandes någorlunda nära konsolpriset. Jag är ingen konsolhejare, jag kör en del ps3, men är i hjärtat pcgamer, men sanningen är att bygga en PC som matchar PS4 kommer kosta bra mycket mer än 4000 kronor.

Om man går till AMD däremot, och säger. "Tja, jag har tänkt beställa en miljon enheter." så kan man jobba lite med priset, samma med andra leverantörer. Sen som sony gjort, kan man till och med sälja själva systemet till förlust eftersom spel, psn försäljningen är det som drar in den verkliga vinsten.

Här är en snabbt ihopsvängd kundvagn som bör kunna matcha PS4 rätt bra. AMD har ingen octocore på PC-marknaden som är klockad så lågt som PS4 är, så den fick en 3.3GHz hexacore bulldozer istället (jag kan dock inte AMD så har ingen aning om hur den står sig klock-för-klock mot Jaguar-kretsen i PS4). Grafiken ska om jag förstått allt rätt vara ungefär jämförbar med GTX 760 så det blev ett sådant grafikkort. 8GB DDR3 1600MHz, 500GB HDD och ett 400W nätagg, inga konstigheter där. Prislappen landar på lite över 5000 kr, och det är såklart ett rent konsumentpris utan några mängd- eller paketrabatter alls.

Allt detta är i princip genomförbart innan de nya konsolerna ens har släppts. Om bara ett par år är PS4 och XBONE redan föråldrade, medan den generationens billigare steamboxar (som kanske även då kostar kring 5000 kr) antagligen kommer ha dragit iväg rejält i prestanda.

Nog om det. Huvudnumret är nog att det ska vara enklare att bli PC-spelare. Dessa maskiner är inte riktade till oss som mer än gärna bygger egna system och redan kan allt om tv-kablage och dylikt.

Permalänk
Medlem

Det var (såklart) en spelkontroll som lanserades nu för dag 3.

Steam Controller
Den ser minst sagt annorlunda ut, men eftersom det är Valve vi snackar om antar jag att de i vanlig ordning har speltestat den stenhårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Förmodligen så är den tredje deras egna spelkontroll till sin steambox.
http://www.google.com/patents/US20110105231

Hah! Vad var det jag sa!

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett intressant koncept... Gief it to me now...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

Här är en snabbt ihopsvängd kundvagn som bör kunna matcha PS4 rätt bra. AMD har ingen octocore på PC-marknaden som är klockad så lågt som PS4 är, så den fick en 3.3GHz hexacore bulldozer istället (jag kan dock inte AMD så har ingen aning om hur den står sig klock-för-klock mot Jaguar-kretsen i PS4). Grafiken ska om jag förstått allt rätt vara ungefär jämförbar med GTX 760 så det blev ett sådant grafikkort. 8GB DDR3 1600MHz, 500GB HDD och ett 400W nätagg, inga konstigheter där. Prislappen landar på lite över 5000 kr, och det är såklart ett rent konsumentpris utan några mängd- eller paketrabatter alls.

Allt detta är i princip genomförbart innan de nya konsolerna ens har släppts. Om bara ett par år är PS4 och XBONE redan föråldrade, medan den generationens billigare steamboxar (som kanske även då kostar kring 5000 kr) antagligen kommer ha dragit iväg rejält i prestanda.

Nog om det. Huvudnumret är nog att det ska vara enklare att bli PC-spelare. Dessa maskiner är inte riktade till oss som mer än gärna bygger egna system och redan kan allt om tv-kablage och dylikt.

Mja, med fraktfritt och allt ligger det över 5k. Och då i ett core1000 som på intet vis ligger nära ett xbox1 eller ps4 i formfactor. Samt i den ihoplockningen så lägger du en stockylare på något för vardagsrummet? Sen är minnet du har i ditt paket långsammare; inte GDDR5. Du hittade det absolut billigaste moderkortet, samt saknas controller, runt 800kr.

Samt saknas optisk enhet helt, och moderkortet har inget wifi, eller bluetooth.

Finns säkert mer punkter jag kan hitta, men sammanfattningen är enkel: Samma formfactor, samma ljudnivå, samma prestandanivå, samma utseende, samma features, och någorlunda samma prisnivå är inte något man kan uppnå på pc på en "naturlig" nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Finns säkert mer punkter jag kan hitta, men sammanfattningen är enkel: Samma formfactor, samma ljudnivå, samma prestandanivå, samma utseende, samma features, och någorlunda samma prisnivå är inte något man kan uppnå på pc på en "naturlig" nivå.

Uppenbarligen går det ju io.m. att både PS4 och Xbone är rena PC-maskiner. Men nej, det är ingenting man bygger själv från delar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Coolt. Låter braigt helt enkelt. Frågan vad prislappen blir.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte, hur får Valve in ett nVidia Titan eller GTX780 i en 300x300x73mm låda?