Permalänk

Dator kraschar av BF3

Hej!

Innan sommaren så köpte jag spelet Battlefield 3. Ni flesta vet nog att det är ett rätt grafik krävande spel och jag hade inte en så bra dator så jag visste att jag inte skulle få jätte hög fps på lägsta inställningarna. Jag var jättenöjd och ville spela mer och mer men 1 månad efter inköp av spelet så kraschade datorn och jag fick en BSOD(Bluescreen of death) när jag spelade bf3. Jag blev väldigt rädd för det var den första gången en dator kraschade medans jag använde den. Jag startade upp datorn och det funkade helt perfekt igen. Jag tänkte att det var något tillfälligt och eftersom att dice genomgick ddos-attacker misstänkte jag att det var anledningen.

En vecka senare fick jag bsod igen men denna gång gick datorn inte att starta efteråt och även om man tryckte på windows återställning under bootningen av datorn så får den bsod direkt efter den läst i filerna. Jag gav upp efter några timmars arbete och stängde av datorn. Två dagar senare så startade datorn på första försöket men efter 30 min på skrivbordet så fick datorn bsod igen. Eftersom att jag hade ett dåligt grafikkort så köpte jag ett nytt och det blev gigabytes version av radeon hd 6850. Datorn funkade perfekt och jag trodde att problemet var löst men efter 3 veckor fick jag bsod igen. Jag blev arg på datorn och stängde av skiten och tre dagar senare åkte jag på 3 och en halv veckors semester.

När jag kom hem från semestern funkade datorn perfekt och jag fick inte en bsod på 2-3 månader. Jag var rädd att det var överhettnings problem som hade gett datorn en bsod så jag hade tagit av sidan av chassit så datorn var öppen hela tiden. En gång när jag satt och spelade kollade jag i datorn medans den var på men rörde inget förrän jag kom åt kretsdelen av hårddisken som spelet jag spelade ligger på. Datorn fick bsod men den startade helt normalt igen.

2 veckor senare fick datorn bsod igen och gick ej att starta. Jag försökte starta datorn varje dag men det gick inte. Jag lät datorn vila i en vecka och det funkade igen... I 2 timmar! Sedan fick den bsod igen och jag gav upp och började använda min sämre gamla dator. Jag ska köpa ny dator nu tills nya spelen och skulle gärna vilja sälja datorn men man kan ju inte sälja den om den inte startar! Skulle jätte gärna vilja få hjälp!

Datorns specs:

CPU: AMD Phenom II X6 1035T(6 kärnig, 2,6 ghz)
GPU innan utbyte: Nvidia gt 310/320(Inte helt säker)
GPU efter utbyte: Gigabyte radeon hd 6850 1GB gddr5
PSU: FSP 500W(står inte vilken modell)
Datorn är en packard bell ixtreme från 2011

Alla drivrutiner är helt uppdaterade och jag har testat att ominstallera alla drivrutiner.

Tack på förhand:)

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Medlem

Säkert PSU som är sönder eller så sitter PCI fel.

Använd mellanrum i texten, Så jobbig att läsa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Halloj.

Har du kollat dina temperaturer med t.ex Real Temp? Hur dammig är datorn?

Något som skulle underlätta är ifall du kan öga igenom loggboken (klicka på Win+W och skriv "EV" och klicka enter, vilket borde ta dig dit, om jag inte missminns.) och kolla ifall det finns något under "Kritiskt", "Fel" och "Varning". Leta efter t.ex WHEA-errors eller Kernel-errors.

Du skulle kunna ta ur disken som spelet är installerat på och testa utan den, se om det gör någon skillnad.

Edit: Du kan skriva "Händelselogg" i kontrollpanelen för att ta dig till loggen.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Halloj.

Har du kollat dina temperaturer med t.ex Real Temp? Hur dammig är datorn?

Något som skulle underlätta är ifall du kan öga igenom loggboken (klicka på Win+W och skriv "EV" och klicka enter, vilket borde ta dig dit, om jag inte missminns.) och kolla ifall det finns något under "Kritiskt", "Fel" och "Varning". Leta efter t.ex WHEA-errors eller Kernel-errors.

Du skulle kunna ta ur disken som spelet är installerat på och testa utan den, se om det gör någon skillnad.

Edit: Du kan skriva "Händelselogg" i kontrollpanelen för att ta dig till loggen.

Det som är problemet är att jag inte kan komma in i datorn för att kolla men datorn är dammig.

Det finns bara en hdd men den är uppdelad i 2 st 690 gb delar så kan inte ta ut den. Testa drf med en annan hårddisk isatt och den kraschade ändå. Misstänker att psut är sönder/för dåligt för att klara av allt.

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Halloj.

Har du kollat dina temperaturer med t.ex Real Temp? Hur dammig är datorn?

Något som skulle underlätta är ifall du kan öga igenom loggboken (klicka på Win+W och skriv "EV" och klicka enter, vilket borde ta dig dit, om jag inte missminns.) och kolla ifall det finns något under "Kritiskt", "Fel" och "Varning". Leta efter t.ex WHEA-errors eller Kernel-errors.

Du skulle kunna ta ur disken som spelet är installerat på och testa utan den, se om det gör någon skillnad.

Edit: Du kan skriva "Händelselogg" i kontrollpanelen för att ta dig till loggen.

Ska jag göra rent datorn och försöka igen?

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Ska jag göra rent datorn och försöka igen?

Ja gör detta och återkom, damm är det värsta du kan ha i en dator.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Ska jag göra rent datorn och försöka igen?

Testa att blåsa ur hela datorn med komprimerad luft på burk. Processorkylaren, moderkortet och nätaggregatet är det viktigaste att få bort damm från.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Testa att blåsa ur hela datorn med komprimerad luft på burk. Processorkylaren, moderkortet och nätaggregatet är det viktigaste att få bort damm från.

Och var finns sådant att köpa? På vanliga affärer t ex ICA eller elektronik butiker?

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk

Jag överklockade även grafikkortet lite men inte alls mkt. Läste på internet hur mkt folk hade överklockat och tog ungefär halva från vad de hade gjort.

Kan det har gjort så att Nätagget gick sönder eller något? Är inget proffs på datorer;)

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Jag överklockade även grafikkortet lite men inte alls mkt. Läste på internet hur mkt folk hade överklockat och tog ungefär halva från vad de hade gjort.

Kan det har gjort så att Nätagget gick sönder eller något? Är inget proffs på datorer;)

Då överklockningen synbarligen är blygsam har jag svårt att tro att nätaggregatet har gått sönder till följd av detta, om det inte är en stor mängd damm som ansamlats där.

Komprimerad luft kan införskaffas på t.ex Biltema, Kjell&Co och dylika företag. Var noggrann med att inte skaka burken innan användning och att du håller burken relativt upprätt när du sprayar, så slipper du att drivgasen hamnar i komponenterna!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Då överklockningen synbarligen är blygsam har jag svårt att tro att nätaggregatet har gått sönder till följd av detta, om det inte är en stor mängd damm som ansamlats där.

Komprimerad luft kan införskaffas på t.ex Biltema, Kjell&Co och dylika företag. Var noggrann med att inte skaka burken innan användning och att du håller burken relativt upprätt när du sprayar, så slipper du att drivgasen hamnar i komponenterna!

Det är ett 500 W nätagg och det var minimum har jag för mig för grafikkortet-

Är det som en flaska hårspray som man bara sprayar på nätagget, cpu fläkten och ställen där det är dammigt?

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Det är ett 500 W nätagg och det var minimum har jag för mig för grafikkortet-

Är det som en flaska hårspray som man bara sprayar på nätagget, cpu fläkten och ställen där det är dammigt?

Utan modellbeteckning är det svårt att avgöra om det är adekvat att driva dina komponenter, men jag har svårt att tro att det är otillräckligt.

Japp, helt korrekt!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Utan modellbeteckning är det svårt att avgöra om det är adekvat att driva dina komponenter, men jag har svårt att tro att det är otillräckligt.

Japp, helt korrekt!

Okej! Åker och köper nu i helgen och återkommer om det funkar/inte funkar

Vad kan problemet annars vara? Visst måste det vara PSU:t? En annan orsak är kanske värme eftersom att datorn funkade perfekt när jag lät den vila ett tag. Chassit har bara en fläkt och det är en fläkt till psu:t. Kommer ihåg att grafikkortet låg omkring 70-75 grader när jag spelade och ibland upp till 80 om jag inte manuellt hade dragit upp fläktarna på 100% i MSI afterburner.

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Okej! Åker och köper nu i helgen och återkommer om det funkar/inte funkar

Vad kan problemet annars vara? Visst måste det vara PSU:t? En annan orsak är kanske värme eftersom att datorn funkade perfekt när jag lät den vila ett tag. Chassit har bara en fläkt och det är en fläkt till psu:t. Kommer ihåg att grafikkortet låg omkring 70-75 grader när jag spelade och ibland upp till 80 om jag inte manuellt hade dragit upp fläktarna på 100% i MSI afterburner.

Om du menar ditt nuvarande grafikkort är 70-80 °C inte något att oroa sig över.

De flesta konsumentdatorer av stora varumärken levereras oftast med chassin med bristande luftflöde, vilket gör att när damm och partiklar samlas i t.ex nätaggregatet stiger temperaturerna markant då ingen kall luft tas in i chassit.
Det negativa lufttrycket i datorn gör att damm sugs in från glipor och springor och stannar i chassit. Dock är detta inget större problem om man kan ha som regel att titta i datorn någon gång om året och städa ur den, förutsatt att du håller rent i rummet där datorn står.

Vad du också kan göra är att se till att alla kablar sitter ordentligt!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Om du menar ditt nuvarande grafikkort är 70-80 °C inte något att oroa sig över.

De flesta konsumentdatorer av stora varumärken levereras oftast med chassin med bristande luftflöde, vilket gör att när damm och partiklar samlas i t.ex nätaggregatet stiger temperaturerna markant då ingen kall luft tas in i chassit.
Det negativa lufttrycket i datorn gör att damm sugs in från glipor och springor och stannar i chassit. Dock är detta inget större problem om man kan ha som regel att titta i datorn någon gång om året och städa ur den, förutsatt att du håller rent i rummet där datorn står.

Vad du också kan göra är att se till att alla kablar sitter ordentligt!

Okej då var det uteslutet!:)

Aa den här datorn har jag tyvärr inte tagit hand om så mkt och har aldrig städat den på 2-3 år. Dock så användes den inte alls så ofta första 2 åren men detta år har den nästan vart igång varje dag. Visste inte att damm i en dator var så farligt utan trodde mest att det gjorde så att datorn såg ful ut och blev lite varmare. Dumt tänkt av mig. Datorn är ju inte till för att spela egentligen men den funkar väldigt bra:) Ska från och med nu om datorn funkar köra utan sidan på ena chassit för att se om kylning blir bättre då:) Hur rent menar du då? Man är ju ingen städerska direkt;)

Har kollat och alla kablar sitter ordentligt:)

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Okej då var det uteslutet!:)

Aa den här datorn har jag tyvärr inte tagit hand om så mkt och har aldrig städat den på 2-3 år. Dock så användes den inte alls så ofta första 2 åren men detta år har den nästan vart igång varje dag. Visste inte att damm i en dator var så farligt utan trodde mest att det gjorde så att datorn såg ful ut och blev lite varmare. Dumt tänkt av mig. Datorn är ju inte till för att spela egentligen men den funkar väldigt bra:) Ska från och med nu om datorn funkar köra utan sidan på ena chassit för att se om kylning blir bättre då:) Hur rent menar du då? Man är ju ingen städerska direkt;)

Har kollat och alla kablar sitter ordentligt:)

Damm i små mängder är ingenting farligt, så det finns ingen anledning att vara överdrivet pedant, men i just kylflänsar och nätaggregat bildas det lätt tjocka tussar av damm som kraftigt försämrar kylförmågan. Är det dessutom ett tjockt lager över komponenterna i nätaggregatet kan det orsaka en hel del problem med stabilitet.

Jag tror att du kommer få en smärre chock när du ser hur mycket damm som kan komma ur processorkylaren och PSUn!

Om datorn startar efter en rengöring råder jag dig att ha sidpanelen ditsatt, då jag av egen erfarenhet vet hur lätt en olycka sker med öppen låda!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja gör detta och återkom, damm är det värsta du kan ha i en dator.

Ja näst efter vatten då...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja näst efter vatten då...

Jo, som man ju alltid har i burken... eller inte.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jo, som man ju alltid har i burken... eller inte.

Inte?

Jag har vatten i min dator dagligen!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokkestar:

Inte?

Jag har vatten i min dator dagligen!

Knappast i din dator, möjligen i din kylare...

Permalänk
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Jag överklockade även grafikkortet lite men inte alls mkt. Läste på internet hur mkt folk hade överklockat och tog ungefär halva från vad de hade gjort.

Kan det har gjort så att Nätagget gick sönder eller något? Är inget proffs på datorer;)

då ska man inte överklocka!

skulle tippa på att det är nätagrigatet

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Knappast i din dator, möjligen i din kylare...

Sist jag kollade befann sig min kylare i min dator. När du sitter i bilsätet i bilen, sitter du inte i bilen då?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad för felkoder du får i dina BSODs?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Så här gjorde jag så att bara Origin crashar i spelet control panel -> sound -> högerklicka på din deafult sound device välj properties -> advance taben -> unchecka "allow applications to take... apply

funkad för mig

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Har du kollat vad för felkoder du får i dina BSODs?

Fick olika koder hela tiden :/

Skrivet av dennisdvdr:

Så här gjorde jag så att bara Origin crashar i spelet control panel -> sound -> högerklicka på din deafult sound device välj properties -> advance taben -> unchecka "allow applications to take... apply

funkad för mig

Testade det förut men den fick BSOD ändå:(

Visa signatur

Ryzen 5600x @ 4.7Ghz - MSI B550 Tomahawk - ASUS TUF 3080 - 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200 MHz - Arctic Freezer 34 Esports Duo - Corsair TX 850W - NZXT H440

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheSwedishPeanut:

Fick olika koder hela tiden :/

Testade det förut men den fick BSOD ändå:(

Testa ditt minne genom att köra memtest86+ en sticka i taget då din burk verkar instabil.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)