Permalänk
Medlem

Hjälp med val av vattenkylning

Tjenare, jag har på sistonde märkt att när jag kör spel som GW2, Skyrim och sådanna spel att min GPU når extremt höga temps 90+ i skyrim som var rätt moddat och 86 på GW2 som inte är särskilt GPU tung.

Så jag har bestämt mig för att skaffa vattenkylning för att både kyla min GPU och passa på och fixa för min CPU så jag kan överklocka den. Jag är dock nybörjare på hela vattenkylnings grejset och skulle behöva hjälp med vad som skulle passa bäst för min GPU och CPU.

CPU: Intel Core i5-3570k 3.40GHz
GPU: Nvidia Geforce GTX670 kepler (Den har endast en liten fläkt) http://www.inet.se/produkt/5409653/evga-geforce-gtx-670-2048m...
Om det hjälper välja mått eller något så är mitt chassi INET varianten av denna http://www.inet.se/produkt/6901305/cooler-master-haf-912-plus... dvs att den inte har sido fläkt platsen som man kan se på bilden.

Pengar är inte ett problem men det skulle vara bra om det inte går för högt i kostnad.

Permalänk
Skrivet av KoffeGbg:

Tjenare, jag har på sistonde märkt att när jag kör spel som GW2, Skyrim och sådanna spel att min GPU når extremt höga temps 90+ i skyrim som var rätt moddat och 86 på GW2 som inte är särskilt GPU tung.

Så jag har bestämt mig för att skaffa vattenkylning för att både kyla min GPU och passa på och fixa för min CPU så jag kan överklocka den. Jag är dock nybörjare på hela vattenkylnings grejset och skulle behöva hjälp med vad som skulle passa bäst för min GPU och CPU.

CPU: Intel Core i5-3570k 3.40GHz
GPU: Nvidia Geforce GTX670 kepler (Den har endast en liten fläkt)
Om det hjälper välja mått eller något så är mitt chassi INET varianten av denna http://www.inet.se/produkt/6901305/cooler-master-haf-912-plus... dvs att den inte har sido fläkt platsen som man kan se på bilden.

Pengar är inte ett problem men det skulle vara bra om det inte går för högt i kostnad.

Jag har inga direkta delar att rekommendera, men var beredd på att en custuom-loop för cpu+gpu går på +3 000 kr

Permalänk
Medlem

Mm förväntar mig nästan det, men jag har råd. Tänkte mer på att det helst inte ska överstiga 5000kr även fast jag har pengar för det så vill jag helst inte överdriva och köpa det allra bästa bara för att jag kan.

Permalänk

För dom pengarna hade jag köpt en ny GPU med riktigt nice kylare istället, massvis med mer prestanda samtidigt som bättre kylning.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Det är som jag skrev i första posten att jag tänkte även passa på att fixa vattenkylning för min CPU och överklocka den, annars hade jag nog också bara köpt ny.

Permalänk
Medlem

För mig så ligger det mellan antingen att byta från:
http://www.inet.se/produkt/5409653/evga-geforce-gtx-670-2048m...
Till
http://www.inet.se/produkt/5409948/msi-geforce-gtx-760-4gb-tw...

Och köra någon billig CPU fläkt / kylningssystem

eller skaffa vattenkylning för både GPU och CPU

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft HAF912 chassit och det är inte direkt så bra för vattenkylning.
Du lär ha antingen fläktarna eller radiatorn på utsidan utav chassit för det ska gå och även då blir det krångligt.

Själv hade jag nog köpt ett nytt grafikkort + sluten loop istället.
Eller helt enkelt gjort rent det du har nu med truckluft.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Att byta från ett 670 till ett 760 lär nog inte göra dig mycket gott, då det är i princip samma kort. Det var ju i och för sig bättre kylare du var ute efter men det känns lite dumt att köpa ett helt nytt kort för 2500 bara för det.

Visa signatur

||NZXT Phantom 410||ASUS P8Z77-V||i7 3770K @ 4.2GHz||8 GB Corsair Vegeance LP 1600MHz||Gigabyte GTX 670 2Gb OC||Corsiar CX600||Intel 520 120GB SSD||

Roses are red, My screen is blue

I sit here wondering, WTF did I do

Permalänk
Medlem

Läste även på forum att EVGA GTX 670 inte ska gå över 79c även överklockad en del och min kompis som har exakt samma kort har ej gått över 75c säger han, medans jag går upp i 86 - 90c hela tiden när jag kör. Väntar just nu på en fläkt men det tar evigheter så jag kan ej se ifall det hjälper något eller ej.

Sen har jag råd med bättre kort än GTX 760 som jag länkade men då behöver jag köpa nytt nätagg också så det blir en hel del dyrare och kommer antagligen bara vara bättre att köpa vattenkylningen isåfall.

Permalänk

Kolla på Cooling Stuff dom har billiga färdiga vattenkylnings kit om det kan vara något.

Sen vill jag påminna om ett lotteri jag kör nu.

http://www.sweclockers.com/annons/84748-ny-xspc-dual-525-bay-...

Kan bli en bra start i en vattenkylnings system.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om du har ett bra ventilerat chassi och luftkylning borde du inte få så höga temps om det inte är något fel på kortet. Tror EVGA's garanti täcker att man plockar av kylningen så det första du bör göra är att plocka av den, rengöra GPU och kylare med alkohol och sätta på ny kylpasta. Kan spara många tusenlappar.

De färdiga kitt jag sett har 240 eller 360 radiator. Verkar inte som om någon av dom passar utan moddning i ditt chassi tyvärr.
Om du vill köra vattenkylning är nog det bästa (billigaste) alternativet att köpa ett kit och montera radiatorn utanför chassit.
Fördelar: Du kan behålla kylningen även om du byter chassi.
Nackdel: Riskabelt om du skall ha den som LAN burk.

Köper du t.ex. alphacools 360 DDC kit , Ett 670 GPU block , Radiator monterings kit för att montera radiatorn externt samt Koolance Quick Disconnects (valfritt) får du riktigt bra kylning för ca 3000:- (frakt tillkommer)
Finns alternativ från t.ex. EK också - men har läst lite för mycket negativt om dom för att våga rekommendera deras produkter.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3