Börjar bli tveksam till next-gen konsolerna

Permalänk
Medlem

Börjar bli tveksam till next-gen konsolerna

Har alltid förespråkat konsol framför PC, då jag själv tycker om att ha en dedikerad maskin till att spela spel, även också att konsolen kommer hålla i ett par år framöver utan att jag behöver tänka på att uppgradera.
Men nu i media så kommer det fram att de flesta next-gen spel körs i 30fps, 720p och de som kör i 1080p är bara en uppskalning från 720p, listan kan göras lång.

Började med en lite lätt efterforskning och tittade på lite youtube klipp där de jämnförde Next-gen med PC, och jag blev rätt så förvånad att det var såpass skillnad ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=AjUaA5lDeDY

http://www.youtube.com/watch?v=UfP81kOrI28

Började även kika omkring på priserna och det var ju galet.
Assassins Creed: Black Flag kunde man boka så billigt som 298kr (http://rocks.se/store/product/assassin-s-creed-iv-black-flag-...) och detta för en AAA-titel, medans en sådan titel på konsol går på (billigast) 548:-

Nu när Steam kommer med sitt OS och deras box och att även de next-gen titlar som inte ännu finns till PC kanske får större chans med tanke på att det utvecklas på en x86 arkitektur, så börjar jag bli osäker på om jag skall lägga mina pengar på den konsol jag bokat, eller köpa ett lite bättre grafikkort och hoppas på att fler spel kommer släppas på PC.

Någon annan som går i samma funderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Har alltid förespråkat konsol framför PC, då jag själv tycker om att ha en dedikerad maskin till att spela spel, även också att konsolen kommer hålla i ett par år framöver utan att jag behöver tänka på att uppgradera.
Men nu i media så kommer det fram att de flesta next-gen spel körs i 30fps, 720p och de som kör i 1080p är bara en uppskalning från 720p, listan kan göras lång.

Började med en lite lätt efterforskning och tittade på lite youtube klipp där de jämnförde Next-gen med PC, och jag blev rätt så förvånad att det var såpass skillnad ändå.

http://www.youtube.com/watch?v=AjUaA5lDeDY

http://www.youtube.com/watch?v=UfP81kOrI28

Började även kika omkring på priserna och det var ju galet.
Assassins Creed: Black Flag kunde man boka så billigt som 298kr (http://rocks.se/store/product/assassin-s-creed-iv-black-flag-...) och detta för en AAA-titel, medans en sådan titel på konsol går på (billigast) 548:-

Nu när Steam kommer med sitt OS och deras box och att även de next-gen titlar som inte ännu finns till PC kanske får större chans med tanke på att det utvecklas på en x86 arkitektur, så börjar jag bli osäker på om jag skall lägga mina pengar på den konsol jag bokat, eller köpa ett lite bättre grafikkort och hoppas på att fler spel kommer släppas på PC.

Någon annan som går i samma funderingar?

Du är medveten om att du postar i ett forum för datorentusiaster va?

ALLA här går i samma funderingar!

dock så finns det en nackdel med PC, inköpet av hårdvara är oftast dyrare

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Har varit skeptisk mot nextgen sen man har hört hur pass "svag" grafikdel dom nya konsollerna skulle få!
Så jag avvaktade med att boka någon av dom för att se hur läget är när dom kommer ut..

Efter att ha sett det andra klippet från youtube tror jag att pengarna som en nextgen kostar kommer att läggas att uppgradera min dator ist!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Hur gör du när du har fest, eller vänner över, spela exklusiva titlar? Allt handlar inte om fps och grafik sörru.

Det ena utesluter inte det andra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Köpte ett Wii U istället och kommer absolut inte röra PS4 eller Xbox One, de är inte i närheten av samma kraftpaket som PS3 och Xbox 360 var när de släpptes och arkitekturen är väldigt lik PC så det betyder att prestandan inte borde skilja så kraftigt som den gjort förut och vi kommer få betydligt färre dåliga konsolportar på PC.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att konsoler "håller" längre är riktigt jävla skitsnack. Om du köper en burk nusom ex kan kör bf4 på högsta inställningar betyder inte det att ett spel som kommer om två år och har högre prestandakrav inte går att spela. Bara för att du inte kan maxa spelet betyder ju inte det att spelet är ospelbart. Konsol klarar alla spel hela tiden men det ser förjävligt ut. Om du köper en dator nu kommer den säkert fortfarande vara bättre än typ 5 xboxet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur gör du när du har fest, eller vänner över, spela exklusiva titlar? Allt handlar inte om fps och grafik sörru.

Det ena utesluter inte det andra.

Fysiska spel som monopol? spela kort? köra beer pong? umgås och snackas? mario party på nintendo 64?

känner ingen som vill spela xbox 360 eller ps3 spel som är gamla nog att dricka iaf.. min 9 åriga kusin gillar FIFA och GTA och CoD iaf men brukar inte umgås eller festa med 9 åringar :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur gör du när du har fest, eller vänner över, spela exklusiva titlar? Allt handlar inte om fps och grafik sörru.

Det ena utesluter inte det andra.

Finns ju exklusiva titlar för PC också, får ju ändå välja mellan de exklusiva på ps4 och Xbox one, dock inte så många partyspel, men den Xbox mottagaren jag har till datorn klarar ju av fyra kontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Fysiska spel som monopol? spela kort? köra beer pong? umgås och snackas? mario party på nintendo 64?

känner ingen som vill spela xbox 360 eller ps3 spel som är gamla nog att dricka iaf.. min 9 åriga kusin gillar FIFA och GTA och CoD iaf men brukar inte umgås eller festa med 9 åringar :/

Skrivet av sprite:

Finns ju exklusiva titlar för PC också, får ju ändå välja mellan de exklusiva på ps4 och Xbox one, dock inte så många partyspel, men den Xbox mottagaren jag har till datorn klarar ju av fyra kontroller.

Smaksak, jag spelar då inte monopol, hela tråden handlar om tv/datorspel.
Då känner du inte så många tyvärr, majoriteten av befolkningen sitter faktiskt med konsoler.

När sa jag att PC inte hade exklusiva titlar? Har du redan gått i försvarsläge? Konsoler har för många bra spel för att missas om man gillar spel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Smaksak, jag spelar då inte monopol, hela tråden handlar om tv/datorspel.
Då känner du inte så många tyvärr, majoriteten av befolkningen sitter faktiskt med konsoler.

När sa jag att PC inte hade exklusiva titlar? Har du redan gått i försvarsläge? Konsoler har för många bra spel för att missas om man gillar spel.

För kröka med polarna och spela lite NHL, sjukt roligt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Smaksak, jag spelar då inte monopol, hela tråden handlar om tv/datorspel.
Då känner du inte så många tyvärr, majoriteten av befolkningen sitter faktiskt med konsoler.

När sa jag att PC inte hade exklusiva titlar? Har du redan gått i försvarsläge? Konsoler har för många bra spel för att missas om man gillar spel.

Nope, inget försvarsläge, bara lite trög i bollen och trodde du menade att det bara fanns exklusiva spel på next-gen

Men ja, det har dom, men har man tur så kanske de gränsen suddas ut nu... Förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Välkommen till PC master race, där spelen är mer rimligt prissatta och multiplayer är free-4-all.

Skämt åsido, mitt 360 har samlat damm ända sedan jag skaffade en riktig speldator. Tycker att både Sony och Microsoft har gjort det ganska tydligt de senaste åren: spelkonsoler hör hemma i vardagsrum, där man kan spela "casual" med sina vänner och sin familj. Allt annat än casual-spel spelas bäst på PC.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Smaksak, jag spelar då inte monopol, hela tråden handlar om tv/datorspel.
Då känner du inte så många tyvärr, majoriteten av befolkningen sitter faktiskt med konsoler.

När sa jag att PC inte hade exklusiva titlar? Har du redan gått i försvarsläge? Konsoler har för många bra spel för att missas om man gillar spel.

What? så du menar att xbox one och ps4 kommer säljas till mer än 4.5miljoner människor i sverige?

imho spelar man varken på pc eller konsoller när man umgås med vänner, möjligtvis bortsett från lan. Det kan iofs bero på åldern, men finns fortfarande många titlar som fungerar hur bra som helst med splitscreen och kontroll på pc.

Permalänk
Skrivet av Yooriitzz:

Jag skulle säga att konsoler "håller" längre är riktigt jävla skitsnack. Om du köper en burk nusom ex kan kör bf4 på högsta inställningar betyder inte det att ett spel som kommer om två år och har högre prestandakrav inte går att spela. Bara för att du inte kan maxa spelet betyder ju inte det att spelet är ospelbart. Konsol klarar alla spel hela tiden men det ser förjävligt ut. Om du köper en dator nu kommer den säkert fortfarande vara bättre än typ 5 xboxet

Skickades från m.sweclockers.com

Hur lyckas du inte tänka nu?

Du jämför alltså xbox hårdvara för ca 4000kr mot en PC för runt 10.000-15.000kr
Gör så att du sätter ihop en dator för exakt den samma summa som ett Xbox One kostar i dag ( du behöver inte lägga på pengar för skärm eller låda)
Så håller du dig med den datorn en hel konsol generation och ser hur det känns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Hur lyckas du inte tänka nu?

Du jämför alltså xbox hårdvara för ca 4000kr mot en PC för runt 10.000-15.000kr
Gör så att du sätter ihop en dator för exakt den samma summa som ett Xbox One kostar i dag ( du behöver inte lägga på pengar för skärm eller låda)
Så håller du dig med den datorn en hel konsol generation och ser hur det känns.

Sen får man väl räkna med att spelen kanske är runt en 150kr billigare och ingen månadsavgift, samt att du använder datorn på fler sätt en konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Hur lyckas du inte tänka nu?

Du jämför alltså xbox hårdvara för ca 4000kr mot en PC för runt 10.000-15.000kr
Gör så att du sätter ihop en dator för exakt den samma summa som ett Xbox One kostar i dag ( du behöver inte lägga på pengar för skärm eller låda)
Så håller du dig med den datorn en hel konsol generation och ser hur det känns.

sen lägger du på +200kr för varje konsolspel man köper och +69kr i månaden för att spela online

då har man runt 15000kr att spendera på en PC som ska hålla i 7 år, för det lyckas man få in ett GTX Titan ihop med en 1080p skärm, har mycket svårt att se att inte ett titan pallar med spel på lägsta inställlningarna om 7 år, år 2006/2007 kunde man få 8800GT 640mb SLI och Q6600 med en bra kylare för överklockning för runt 10.000? med en 1440x900 skärm och tror inte det är några problem alls att lira nyare titlar sålänge de inte kräver DX11`, de flesta ps3 titlar och xbox 360 kör bara upscalat 720p ändå

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av sprite:

Sen får man väl räkna med att spelen kanske är runt en 150kr billigare och ingen månadsavgift, samt att du använder datorn på fler sätt en konsol?

Du gör antagande att alla personer köper spelen när de släppts.
Men ja vi har en månadsavgift på runt 500kr om året för tex live och psn+

Skrivet av Oliver91:

sen lägger du på +200kr för varje konsolspel man köper och +69kr i månaden för att spela online

om vi säger att man i snitt köper 30st konsolspel per generation som en "gamer" kan vi kalla det, då blir det alltså 4000+6000kr, så säg att du lägger 8000kr på burken sen 2000kr på kringutrustning och skärm sen sitter man på det hela generationen.

Älskar när kidzen drar till med "om man är gamer" man blir varm i hela kroppen.
Även du gör här ett antagande att alla köper alla sina spel direkt när dom släpps och dom sjunker rätt snabbt i pris.

Förövrigt tror jag aldrig att jag köpt 30spel i någon generation som det ser ut nu och jag har haft dem alla sen Amgian kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

What? så du menar att xbox one och ps4 kommer säljas till mer än 4.5miljoner människor i sverige?

imho spelar man varken på pc eller konsoller när man umgås med vänner, möjligtvis bortsett från lan. Det kan iofs bero på åldern, men finns fortfarande många titlar som fungerar hur bra som helst med splitscreen och kontroll på pc.

Smartass? Ena utesluter inte det andra man kan väl umgås med vänner, flickvän och familj på olika sätt? Att spela tillsammans med sin flickvän t.ex. little big planet kan man inte göra på PC och är bland det mysigaste som finns.

Bara sådana som du vägrar se det självklara. Notera att jag är PC entusiast och har allt kopplat till tvn samt xbox 360 kontroll. Man måste fortfarande kunna erkänna för sig själv när något är mer praktiskt även om man själv kanske inte använder det.

Finns många fördelar med konsol och fördelar med PC. Det är en så konstig mentalitet med människor som måste jämföra allt. Vara det ena eller andra, man kan faktiskt ha både och.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Du gör antagande att alla personer köper spelen när de släppts.
Men ja vi har en månadsavgift på runt 500kr om året för tex live och psn+

Älskar när kidzen drar till med "om man är gamer" man blir varm i hela kroppen.
Även du gör här ett antagande att alla köper alla sina spel direkt när dom släpps och dom sjunker rätt snabbt i pris.

Förövrigt tror jag aldrig att jag köpt 30spel i någon generation som det ser ut nu och jag har haft dem alla sen Amgian kom.

köpte splinter cell blacklist för 128kr idag, 1 månad efter release, köpte GRiD 2 för 175kr 1 månad efter release.. har säkert fler exempel men kan inte komma ihåg några fler för resten av spelen jag har köpt detta året till PC har kostar 1 dollar och varit humble bundles

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Death On Wings:

Hur lyckas du inte tänka nu?

Du jämför alltså xbox hårdvara för ca 4000kr mot en PC för runt 10.000-15.000kr
Gör så att du sätter ihop en dator för exakt den samma summa som ett Xbox One kostar i dag ( du behöver inte lägga på pengar för skärm eller låda)
Så håller du dig med den datorn en hel konsol generation och ser hur det känns.

Förmodligen skulle den datorn inte ha några större problem att klämma fram 15-30FPS på low i 1280x720

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Smartass? Ena utesluter inte det andra man kan väl umgås med vänner, flickvän och familj på olika sätt? Att spela tillsammans med sin flickvän t.ex. little big planet kan man inte göra på PC och är bland det mysigaste som finns.

Bara sådana som du vägrar se det självklara. Notera att jag är PC entusiast och har allt kopplat till tvn samt xbox 360 kontroll. Man måste fortfarande kunna erkänna för sig själv när något är mer praktiskt även om man själv kanske inte använder det.

Finns många fördelar med konsol och fördelar med PC. Det är en så konstig mentalitet med människor som måste jämföra allt. Vara det ena eller andra, man kan faktiskt ha både och.

Tror bestämt det är du som gått in i försvarsläge, och det riktigt ordentligt

Han förklarade hur det gick till i hans vänskapskrets och du verkar nästan förbannad för att det är på ett annat sätt för dig...

Att det är mysigt att spela little big planet gör det heller inte mer praktiskt att ha konsol, man har ju inget val eftersom det är exklusivt. De fördelar jag ser med konsol är att det tillåter spelande för den med väldigt låg budget. Att tillverkarna väljer att göra vissa spel exklusiva gör vissa plattformar gör knappast plattformen i sig bättre.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hoppa över här till oss på PC-sidan.
Det är dyrare att leka med oss, men belöningen kommer mångfaldt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det som är tråkigt med konsoller både nu och de som kommer är att spelen som släpps är PC-spel mer eller mindre. Samma utdragna tråkiga tutorials och fps som inte alls gör sig bra på konsol. Förr när hårdvaran var skräddarsydd och inte tillämpade samma grafiska gränssnitt som i pc spel var variationen av spel större. Det är nog egentligen bara nintendo som fortfarande går sin egen väg idag. Jag kommer nog ändå köpa PS4 just för enkelheten. Det enda jag lirar som kräver mus och tangentbord är quake.
Annars är spel roligare på konsol just för att det är plug n play med 2 kontroller. Vill kunna va social med folk när jag lirar. Inte sitta fastklistrad bakom en datorskärm eller hålla på att installera samma spel på två datorer och allt krångel det innebär, för att sen inse att tjejen tröttnar på spelet inom 10 min.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har både konsoler och datorer av alla dess slag, men även då jag har en high-end dator för spel så använder jag konsoler ofta, det är bekvämt att ploppa i ett spel och spela i soffan samt att många konsol spel går spela delad skärm. Ja man kan köra en trådlös handkontroll på en dator men en sak många glömmer är att väldigt många spel på dator inte är anpassade för hankontroller, jag gillar RPG spel och konsoler har anpassat gränssnitt för just handkontroller medans många datorspel inte har det vilket gör det bökigt och ibland ospelbart.

Jag har försökt ge en dator till TVn en chans som spelmaskin, pillade ihop ett fontend i delphi som var anpassat för handkontroller så man kan navigera och starta spel enkelt men på grund av att mängder av spel itne är anpassade för handkontroller fick jag ge upp.

När jag kommer hem från en lång dag på jobbet vill jag ibland bara lägga mig i soffan och ta upp en handkontroll utan strul och då passar en konsol väldigt bra för mig.

Sen är det självklart nackdelar med konsoler som jag även tycker är väldigt jobbigt, men båda har sin roll och för många som mig har det absolut inget med pengar att göra då vi har både high-end dator system samt konsoler.

Sen kan man inte spela FPS multiplayer datorspel med handkontroller online för då lär man inte lyckas bra mot resterande spelare med mus och tangentbord, medans på en konsol kör 99,9% med en handkontroll och då är det mer fair game.

Folk får använda vad dem vill och tycka vad dem vill, använder någon datorn uteslutet eller konsol uteslutet eller båda, vad gör det mig så länge dem e nöjda.

Edit: Finns självklart många PC spel som inte lämpar sig på konsol heller. Som jag sa innan båda har för och nackdelar för mig.
Sen spelar jag och frugan mycket tillsammans på konsol, då jag har mina datorer i mitt datorrum och hon har sin i vardagsrummet så är det absolut inte lika praktiskt/mysig som att sjunka ner i soffan tillsammans och spela på tvn.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Death On Wings:

Hur lyckas du inte tänka nu?

Du jämför alltså xbox hårdvara för ca 4000kr mot en PC för runt 10.000-15.000kr
Gör så att du sätter ihop en dator för exakt den samma summa som ett Xbox One kostar i dag ( du behöver inte lägga på pengar för skärm eller låda)
Så håller du dig med den datorn en hel konsol generation och ser hur det känns.

värt att tänka på är ju att väldigt många (troligtvis majoriteten) har en värdelös laptop för 5k från mediamarkt också (av dom som har en konsoll alltså)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Tror bestämt det är du som gått in i försvarsläge, och det riktigt ordentligt

Han förklarade hur det gick till i hans vänskapskrets och du verkar nästan förbannad för att det är på ett annat sätt för dig...

Att det är mysigt att spela little big planet gör det heller inte mer praktiskt att ha konsol, man har ju inget val eftersom det är exklusivt. De fördelar jag ser med konsol är att det tillåter spelande för den med väldigt låg budget. Att tillverkarna väljer att göra vissa spel exklusiva gör vissa plattformar gör knappast plattformen i sig bättre.

Hur går man i försvarsläge när man är pc entusiast. Kallas att vara objektiv. Som både jag och du vet är swec inte så bra på det. Därför krävs det att man är lite extra noga.

Budget har inget med saken att göra om du gillar spel. Du tar en del av det eftersom det finns spel som inte finns på PC. Att vissa spel är exklusiva säger jag varken är bra eller dåligt utan det är ett faktum och man kan inte få ut allt från en PC. Inte svårare än så.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Hur går man i försvarsläge när man är pc entusiast. Kallas att vara objektiv. Som både jag och du vet är swec inte så bra på det. Därför krävs det att man är lite extra noga.

Budget har inget med saken att göra om du gillar spel. Du tar en del av det eftersom det finns spel som inte finns på PC. Att vissa spel är exklusiva säger jag varken är bra eller dåligt utan det är ett faktum och man kan inte få ut allt från en PC. Inte svårare än så.

Fast du försvarar ju konsolerna även om du inte är emot PC, att du är PC entusiast är ju irrelevant i sammanhanget.

Den ena säger att de inte brukar spela tv-spel när de umgås eller har fest, och du kontrar det med att han då inte kan känna många för att majoriteten äger en konsol? Bara för att man äger en konsol behöver den inte vara en del av varje aspekt av ens liv, och måste därmed inte vara en del av fester för alla, även om den uppenbarligen är det i din vänskapskrets. Du är knappast objektiv om du anser att ert sätt är det enda rätta.

Budgeten har för väldigt väldigt många en stor del med saken att göra, varför skulle folk välja att spela till exempel BF3 på konsol, en version som på nästan alla sätt är underlägsen den på PC?

Skulle alla spel finnas även på PC, alla plattformar ha samma pris, och att folk upplystes om hur lätt det är att koppla in handkontroll och till TVn, tror du fortfarande att konsoler skulle vara lika populära? Knappast

Pris och exklusiva titlar är utan tvekan konsolernas största fördel, följt av ease of use, den sistnämnda bortfaller nog eventuellt om man ändå också behärskar PCn och spelar där på också.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Fast du försvarar ju konsolerna även om du inte är emot PC, att du är PC entusiast är ju irrelevant i sammanhanget.

Den ena säger att de inte brukar spela tv-spel när de umgås eller har fest, och du kontrar det med att han då inte kan känna många för att majoriteten äger en konsol? Bara för att man äger en konsol behöver den inte vara en del av varje aspekt av ens liv, och måste därmed inte vara en del av fester för alla, även om den uppenbarligen är det i din vänskapskrets. Du är knappast objektiv om du anser att ert sätt är det enda rätta.

Budgeten har för väldigt väldigt många en stor del med saken att göra, varför skulle folk välja att spela till exempel BF3 på konsol, en version som på nästan alla sätt är underlägsen den på PC?

Skulle alla spel finnas även på PC, alla plattformar ha samma pris, och att folk upplystes om hur lätt det är att koppla in handkontroll och till TVn, tror du fortfarande att konsoler skulle vara lika populära? Knappast

Pris och exklusiva titlar är utan tvekan konsolernas största fördel, följt av ease of use, den sistnämnda bortfaller nog eventuellt om man ändå också behärskar PCn och spelar där på också.

Here we go.

Är jag verkligen ensam om att störa mig på saker som det här? Tråden handlar om en sak, som så mycket annat finns det inget som säger att PC är bättre än konsol eller vise versa, för allt är subjektivt. Det man då måste utgå från är att det används för att spela. Rätt simpelt faktiskt. Gillar man att spela och vill ha det smidigt när polarna är över för att spela flera eller GENERELLT bara gillar spel, så krävs båda då det finns fantastiska spel som man går miste om.

Men alltid är det några/någon som ska komplicera till allt och analysera varje ord där poängen sedan helt blir utelämnad. En maskin måste inte vara tekniskt avancerad för att man ska ha kul att spela på den. TS verkar gärna vilja ta upp huruvida fpsen är tillräcklig eller upplösningen räcker. Det är helt fel tänk om man nu är ute efter att spela. Det är två helt disjunkta saker, tekniken vs spelmekanik/bra spel. Jag orkar verkligen inte skriva böcker fram och tillbaka och hoppas vi förstår varandra :).

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Here we go.

Är jag verkligen ensam om att störa mig på saker som det här? Tråden handlar om en sak, som så mycket annat finns det inget som säger att PC är bättre än konsol eller vise versa, för allt är subjektivt. Det man då måste utgå från är att det används för att spela. Rätt simpelt faktiskt. Gillar man att spela och vill ha det smidigt när polarna är över för att spela flera eller GENERELLT bara gillar spel, så krävs båda då det finns fantastiska spel som man går miste om.

Men alltid är det några/någon som ska komplicera till allt och analysera varje ord där poängen sedan helt blir utelämnad. En maskin måste inte vara tekniskt avancerad för att man ska ha kul att spela på den. TS verkar gärna vilja ta upp huruvida fpsen är tillräcklig eller upplösningen räcker. Det är helt fel tänk om man nu är ute efter att spela. Det är två helt disjunkta saker, tekniken vs spelmekanik/bra spel. Jag orkar verkligen inte skriva böcker fram och tillbaka och hoppas vi förstår varandra :).

Hey, det var du som började dilla om att vara objektiv, inte jag

"Helt fel tänk"? Så det som är viktigt för TS, dvs. upplösning och flyt, är helt fel tänk, eftersom det inte är det som är viktigt för dig? Hur du än vrider på det blir det du förmedlar ändå bara att om man gillar spel så tycker man som dig, och känner att man kan lägga pengar på båda plattformar, osv.

Om TS vet att högre upplösningar och bättre flyt ger honom en bättre spelupplevelse är det ju det TS ska satsa på om "han gillar spel", då är det de som är "rätt tänk".

Även om du börjar gulligt med att allas egna preferenser är det viktiga så går det inte lika bra hem när du börjar snacka om vilka preferenser som är de riktiga "tänken"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Hur gör du när du har fest, eller vänner över, spela exklusiva titlar? Allt handlar inte om fps och grafik sörru.

Det ena utesluter inte det andra.

Glömt att det även finns splitscreen på datorn?
Koppla in två Xbox-360 kontroller och vips, nu fick du en trimmad krysslåda.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!