Permalänk
Medlem

processorkylare - vilken ska man ha??

hej

jag är på jakt efter en ny cpu kylare. jag har kollat runt lite och jag vet inte vilken jag ska välja av alla, det finns ju så många.

min fråga är helt enkelt - vilken ska man ha?

luft eller vatten?
stor eller liten?
vilket märke?

har low-profile minnen ( corsair vengeance lp).

FRITT FRAM OCH GE FÖRSLAG OCH ARGUMENTERA.

tack för hjälpen.

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

Jag har en Antec Kühler H2o, och den kyler jättefint tillsammans med gamla hederliga Arctic Silver 5.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/170704-antec_kuhler_h...

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

beror väl helt på ditt mål? om du inte ska klcoka / inte så mycket t.ex nån hyper 212 / 412s

skall du klocka mycket bör du kolla på kraftigare kylare, budget etc?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Med eller utan budget?

Budgetlös: Custom loop

Budget: allt mellan "mügen" till "dark rock pro 2" för överklockning och i stock så en Freezer 13

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

budget : spelar ingen roll.

ni kan ju ge mig ett förslag med luft och ett förslag med förslag på vattenkylning. ni kan ju räkna med att jag ska klocka oxå

tack för era svar redan nu

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

budget : spelar ingen roll.

ni kan ju ge mig ett förslag med luft och ett förslag med förslag på vattenkylning. ni kan ju räkna med att jag ska klocka oxå

tack för era svar redan nu

Isådanafall så är öppen vattenkylning det bästa.
Sluten vattenkylning är sån som jag har, en Antec Kühler H2o 1220.
Men ett öppet system, är ett sådant där du själv köper pump radiatorer slangar osv, själv och sätter ihop.
Men när det gäller öppna system, så tar min kunskap tyvärr slut här, och jag rekommenderar dig att fråga kunniga personer här på forumet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

jo där har vi ju hacken med det hela har ingen kunskap om sånt heller. men jag tror att en luftkylare skulle gå fint för mig då jag är lite rädd för att vattenkylningen kommer gå sönder och då blird et dyrt. eller har jag fel? har bara använt luftkylning i min karriär så jag vet inte. hur säkra är de slutna systemen egentligen??

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

jo där har vi ju hacken med det hela har ingen kunskap om sånt heller. men jag tror att en luftkylare skulle gå fint för mig då jag är lite rädd för att vattenkylningen kommer gå sönder och då blird et dyrt. eller har jag fel? har bara använt luftkylning i min karriär så jag vet inte. hur säkra är de slutna systemen egentligen??

Dom slutna systemen är otroligt välbyggda och jag har faktiskt knappt hört om någon alls som stött på läckage på nätet men en del pumpar har ju missljud och kan även ibland gå sönder vilket då går på garantin.

Men Luftkylning fungerar minst lika bra ifall du då inte specifikt är ute efter att flytta värmen från CPU:n till en annan del av chassi:t eller har problem med höjden på kylaren.

Så du får jättegärna kolla upp hur hög kylare ditt chassi stödjer och detta hittar du förmodligen lättast på chassitillverkarens hemsida:)

Sen beror det ju också lite på hur du vill att den ska se ut.... ifall du kommer att överklocka och ifall det ska vara fokus på tystnad eller temperatur^^

Så...:

1. Maxhöjd på kylaren

2. Utseende

3. Funktion (tyst eller kall eller bägge)

(klicka gärna på knappen "Citera" under en annan persons inlägg så att denne ser att du har svarat och kan på så vis lätt hitta tillbaka till tråden:))

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av redheadSWE:

jo där har vi ju hacken med det hela har ingen kunskap om sånt heller. men jag tror att en luftkylare skulle gå fint för mig då jag är lite rädd för att vattenkylningen kommer gå sönder och då blird et dyrt. eller har jag fel? har bara använt luftkylning i min karriär så jag vet inte. hur säkra är de slutna systemen egentligen??

Tänkte precis som du "ÅH NEJ DET KOMMER BÖRJAR LÄCKA " men risken är jätte jätte liten och när jag hade fläkt gick temperaturen 55+, när jag skaffade mig vattenkylning går temperaturen aldrig över 50+

Ta vattenkylning! Du kommer inte ÅNGRA dig !!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoyopro:

Tänkte precis som du "ÅH NEJ DET KOMMER BÖRJAR LÄCKA " men risken är jätte jätte liten och när jag hade fläkt gick temperaturen 55+, när jag skaffade mig vattenkylning går temperaturen aldrig över 50+

Ta vattenkylning! Du kommer inte ÅNGRA dig !!!!!!!

Föklara gärna om det är CL eller OL du syftar på. Personligen skyr jag lite OL pga pris, jobb, pill, jobb, pil..(ok ok), vattenbyte 1-2 ggr om året (extra pill, jobb, pill, jobb...), och så läckage-risk givetvis.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Medlem

maximala höjden i chassit är 160mm men spelar roll, vill ändå ha ett nytt chassi med och då blir det nog fractial design define r4

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk

Kan rekommendera den sista då jag äger en själv. Dock låter den som bara den när fläktarna går på 100%. Fast om du skaffat ett Fractal Design chassi så kanske du inte hör fläktarna lika mycket.

Nu vet jag inte hur exakta siffror HWMonitor visar men enlig den snurrar fläktarna i ca 1190 rpm och 62% hastighet (detta tror jag dock inte alls på). Jag batch-konvertera saker just nu och min i7 2600k (som inte är klockad) ligger mellan 25-32 grader.

Jag övervägde faktiskt att byta till en annan kylare då jag upplevde att denna väsnades rätt bra när fläktarna snurrade i högre hastigheter. Dock är kylaren utformad för att kyla bra även på låga varvtal.

Oavsett vilken av de 4 kylarna du väljer så tror jag du kommer bli nöjd. Kolla bara så att det inte sitter nån tunn plastfilm på kylaren när du monterar den.

Visa signatur

Den som tar, han har.