Nvidia: "Spelkonsoler kommer aldrig ikapp PC-datorer i spelprestanda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DunderHoken:

Tycker det bara är löjligt att jämföra PC och konsol.

PC använder man ju inte direkt till att "bara" spela på eller kolla film. Om man bygger en PC för (låt oss säga 5000kr) mot en konsol med tillbehör samt spel = 5000kr. Så är övertaget för PC ändå stort. Visst, spelprestandan är ju inte på PC's fördel men det har ju med optimering att göra. Lite svårt att optimera 1000000 olika system till det optimala. (Ex.)Ja menar, rara upp en fil på 4gb på din konsol om du kan.

MEN, så småningom så blir nog konsolerna en PC ...

Varför är det löjligt? I föregående generationer har man jämfört med PC's och då har de faktiskt haft en chans när de kom. Men nu när de inte har någon chans blir det plötsligt löjligt att jämföra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Vilken ironi att NVIDIA tar upp strömförbrukningen som ett hinder för konsoler...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

Det är onekligen ett trendbrott att konsolerna för första gången inte hårdvarumässigt kan konkurrera med en hygglig PC.
I de tidigare lanseringarna så har konsol hårdvaran legat i paritet med en någorlunda pc till ett bra mycket lägre pris.
Det finns inte heller någon ny dyr teknik, typ Blu-ray, som lockar denna gången.

Sedan får man ju inte heller glömma att ett konsol spel i allmänhet kostar 100 Kr mer.
Sammantaget så gör ju detta att det denna gången alls inte är lika lockande att köpa en konsol, om man bara tittar på hårdvaran.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Tycker det är märkligt att ingen tar upp ett ca pris på 3850 kr för ett PS4.
Hur långt når man på PC då?
Du lär ju iallafall behöva komma upp i ca 15-20 tusen kr för att "krossa" ps4. och det är inga småpengar.

PS3an med visst mått av slit spelar ju faktistk BF3 GTA5 och Skyrim med vad många av oss skulle säga vacker grafik. Det är inget 8500 krs nvidia kort i den lådan. det är en gammal spelkonsol med 256mb ram t.ex. Hade inte ens gått att starta dem spelen på en PC med så låga specs.

Vi får nog hålla oss inom budget. Det finns inte en enda PC i världen för under 4K som kan knäcke ett PS4. Hur mycket Nvidia än vill tjöta och göra reklam för sina GTX kort.

Hoj.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ehm, när kommer det som du nämner att köras med max 300 watt, så att det kan köras i vardagsrummet i en liten låda?

Visst en bra PC är dyrare än en konsol, men det är ju inte det det handlar om. Det finns ingen konsol som presterar i närheten av vad en dator gör idag. That's a fact.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs mina andra inlägg först och främst.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Med den teknik som finns idag och som är på väg, så ser iaf inte jag det som någon omöjlighet att skapa en spelkonsoll för vardagsrummet som drar extremt lite och som ändå presterar extremt mycket. Allt som krävs är att någon får den där idén som sätter bollen i rullning.

Har du hört talas om OUYA?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Quadro så säljer dom som smör, pratar varje månad med disbtörer och det går verkligen inte dåligt för Nvidia.
Nvidia har inte en lösning som AMD har för console så dom skiter i det och satsar på annat.

GeForce är bara en bi produkt av Quadro serien typ.
Alla kort som inte blir Quadro blir Geforce.

Varför tror du att dom inte vill att folk ska kunna köra Quadro drivare på GeForce kort som kostar 10 gånger mindre.

Har företags kontakt med en som har varit på Nvidia och produkt avdelning.
Och som säljer oss saker.

Finns en orsak varför de säljer som smör. Deras kort är helt enkelt bäst i det segmentet. Men hade det varit så lukrativt som du vill få det till så skulle ju inte Nvidia lägga så mycket krut på både Tegra chip och GeForce kort.. På mobilfronten så går det inte direkt bra för Nvidia.

Skrivet av igelkotte:

I Xbox 360 sitter det väl AMD grafikkretsar? Det är väl Xbox och PS3 som har Nvidia.

Helt rätt X360 har Xenos kretsar från AMD. Menar såklart PS3. Men eftersom jag suttit och meckat med brorsans Xbox 360 hela dagen så har konsolen satt sig på hjärnan min -.-

Skrivet av hazzemannen:

Tycker det är märkligt att ingen tar upp ett ca pris på 3850 kr för ett PS4.
Hur långt når man på PC då?
Du lär ju iallafall behöva komma upp i ca 15-20 tusen kr för att "krossa" ps4. och det är inga småpengar.

PS3an med visst mått av slit spelar ju faktistk BF3 GTA5 och Skyrim med vad många av oss skulle säga vacker grafik. Det är inget 8500 krs nvidia kort i den lådan. det är en gammal spelkonsol med 256mb ram t.ex. Hade inte ens gått att starta dem spelen på en PC med så låga specs.

Vi får nog hålla oss inom budget. Det finns inte en enda PC i världen för under 4K som kan knäcke ett PS4. Hur mycket Nvidia än vill tjöta och göra reklam för sina GTX kort.

Hoj.

Du behöver inte skaffa en dator för 15000-2000:- för att krossa en konsol i råprestanda. Spelar ingen roll att Nvidia för den sortens jämförelser. Ta en dator för det dubbla av en konsol så får du en som springer cirklar runt konsolen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Du behöver inte skaffa en dator för 15000-2000:- för att krossa en konsol i råprestanda. Spelar ingen roll att Nvidia för den sortens jämförelser. Ta en dator för det dubbla av en konsol så får du en som springer cirklar runt konsolen.

Jag är själv en PC spelare, jag rör knappt mitt PS3. detta av socialas skäl. ingen käft spelar ju online på PS3 i min vänskapskrets.
MEN om du tror en 7500 krs dator springer cirklar runt en ps4 så är du nog riktigt ute och snurrar.

Och då har du ändå dubblat pengarna. Ta en dator för 3850 kr istället. och se hur den springer cirklar..
Med tanke på vad xbox360 och PS3 uträttar med sina respektive crapspecs så ska vi nog inom ett år av ps4 release se brutala optimeringar i konsolvärlden.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hazzemannen:

Jag är själv en PC spelare, jag rör knappt mitt PS3. detta av socialas skäl. ingen käft spelar ju online på PS3 i min vänskapskrets.
MEN om du tror en 7500 krs dator springer cirklar runt en ps4 så är du nog riktigt ute och snurrar.

Och då har du ändå dubblat pengarna. Ta en dator för 3850 kr istället. och se hur den springer cirklar..
Med tanke på vad xbox360 och PS3 uträttar med sina respektive crapspecs så ska vi nog inom ett år av ps4 release se brutala optimeringar i konsolvärlden.

Nu svarade jag på ett påstående från dig och inte på vad som var mest prisvärt i prestanda / kr.

En dator för 3850:- springer inte cirklar runt PS4 nej. Men kan lätt få en likvärdig dator sett till prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

OM du har en konsoll som kan göra 10^10000x10000 på 1μs och en PC som gör 10^100x100 på 1μs är den inte då starkare än en PC?
Sen om PC tar över igen då är de inte starkast längre eller? Men den har endå varit starkare, therefor konsol är bättre än PC tills PC tar över.

1992 var Jaguar XJ220 världens snabbaste produktions bil.
93 blev det McLaren F1, betyder det att Jaguar aldrig haft världens snabbaste produktionsbil?

Jag citerar mig själv:

Citat:

En generation konsoler skulle potentiellt sett kunna utprestera samtidens datorer, men generationen efter är PC tillbaka med samma teknik och mer prestanda. Visst, att säga att de aldrig kommer ikapp är kanske ett starkt ordval, men i det långa loppet kommer PC ha mer prestanda.

Att konsoller skulle prestera bättre 1 generation av 100 har ingen större betydelse. Du håller uppenbarligen inte med och verkar haka upp dig på att Nvidia sa aldrig, trots att det inte bryter mot fysikens lagar. Inse att oddsen är minimala och släpp det.

Visa signatur

The cake is a pie.