Playstation 3 - Skaffa SSD

Permalänk

Playstation 3 - Skaffa SSD

Hej!

Min PS3:a (60GB) från 2007 har börjat lägga av på sistone. Den hänger sig stup i kvarten och grafiken i alla spel ser mycket sämre ut än det ska göra (mycket problem med popup-textures). Jag har inte ens orkat spela mer än ett uppdrag i GTA V på grund av alla dessa problem.

Jag har i alla fall skaffad mig en ny PS3:a med 12GB minne. Anledningen till jag valde den billigare modellen är att jag ska installera ett SSD i den.

Vilken SSD skulle ni rekommendera? Funkar denna? 120 GB räcker gott och väl för mig, jag klarade mig på 60GB förr. Vill helst inte betala mer än 800-900 SEK heller.

OBS: Ni som tycker att en SSD som används ihop med en PS3:a är slöseri med pengar behöver inte nämna det.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Avstängd

Ja, den passar.

Permalänk
Avstängd

Varför väntar du inte på PS4 som har 10ggr så stor beräkningskapacitet? Känns onödigt att köpa en kosoll från 2005...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Varför väntar du inte på PS4 som har 10ggr så stor beräkningskapacitet? Känns onödigt att köpa en konsol från 2005...

Personen i fråga kanske vill spela spel som finns ute idag och kanske sitt egna bibliotek av ps3 spel som han antagligen har. .
Dessutom släpptes ps3an 2006.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

Personen i fråga kanske vill spela spel som finns ute idag och kanske sitt egna bibliotek av ps3 spel som han antagligen har. . .
Dessutom släpptes ps3an 2006.

Ja men gick de inte på PS4:an också? eller är jag ute och cyklar?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Moderator
Moderator

Om du nu kan tänka dig att sträcka dig en liten bit till så är denna bättre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074412

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Ja men gick de inte på PS4:an också? eller är jag ute och cyklar?

haha.. Jag kanske han läsa någonting konstigt där.

Hursomhelst, de har sagt att det ska gå att spela via Gaikai men detta kommer antagligen att kräva att man köper om spelet (om man har en fysisk kopia antar jag, kanske även en digital):
http://techland.time.com/2013/09/19/you-can-play-ps3-games-on...

Permalänk
Skrivet av damoloni123:

Ja, den passar.

Även denna finns. Den har även 8GB mer än Samsungen. Å andra sidan så håller Samsung nog högre kvalitet? Då satsar jag hellre på det än 8 extra GB.

Jag har hört att man måste uppdatera "firmwaren" på en SSD innan man använder den. Hur går det till?

Skrivet av Esseboy:

Varför väntar du inte på PS4 som har 10ggr så stor beräkningskapacitet? Känns onödigt att köpa en kosoll från 2005...

En PS4 är redan bokad!

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem

Bara för intresses skull. Hur mycket gör det med ssd på ps3, laddningstider osv? blev lite sugen själv

kan rekommendera samsung evo, otroligt bra, sen tillverkar samsung typ alla ssd minnen på marknaden de är top of the line, de flesta köper sina moduler osv av dem även kontrollers. it's the shit så att säga.

Edit: Källa http://www.youtube.com/watch?v=ehLioVUkSb0

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att du köper en SSHD istället för en SSD, SSD i PS3'an är bara slöseri på pengar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1704041 Här har du en vettig på 500GB som kostar betydligt mindre än HD'n du länkade.

SSHD är en HD med SSD cache. T.ex. räcker en sådan för att spela GTA5 fult ut utan lag om du köpt den från PSN. Samt har en själv så pratar från fakta. ( har dock en 1TB i min PS3'a ) Med PS+ så krävs det

Skrivet av Qwal:

Bara för intresses skull. Hur mycket gör det med ssd på ps3, laddningstider osv? blev lite sugen själv

T.ex. SSHD prestandaökning på laddningstider:

Notera dock är spelen enbart på skiva så lär prestandan vara så got som samma, det är mestadels spel som är helt och hållet på disk som prestandan ökar på.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sötpotatis:

Hej!

.......
OBS: Ni som tycker att en SSD som används ihop med en PS3:a är slöseri med pengar behöver inte nämna det.

vi som nu tycker det vi vill då ha din syn på varför du vill betala flera 100kr mer på en ssd disk en en vanlig hårdisk. tror inte du får ut full prestanda om va en ssd disk ger på en dator i förhållande till PS3. ja jag är bara nyfiken

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av thompi8:

vi som nu tycker det vi vill då ha din syn på varför du vill betala flera 100kr mer på en ssd disk en en vanlig hårdisk. tror inte du får ut full prestanda om va en ssd disk ger på en dator i förhållande till PS3. ja jag är bara nyfiken

Några kan spendera lite extra pengar utan att det skadar deras ekonomi. Nu är jag lite av en perfektionist som vill ha det bästa, ändå om prisvärdheten är sämre för det dyrare alternativet.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Om du nu kan tänka dig att sträcka dig en liten bit till så är denna bättre.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074412

La en beställning på en sådan tidigare idag! Borde vara framme med posten imorgon.

Som jag nämnde tidigare i tråden, behöver man göra någon "firmware-uppdatering" på SSD:n?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

behöver man göra någon "firmware-uppdatering" på SSD:n?

Nej, alla firmware uppdateringar sparas på ett flashminne, inte på hårddisken.

Permalänk
Skrivet av Krass:

Nej, alla firmware uppdateringar sparas på ett flashminne, inte på hårddisken.

Vet inte om jag missförstod dig, men menar du PS3:ans firmware? Det vet jag redan. Menade om själva SSD:n behöver uppdateras innan den används.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Några kan spendera lite extra pengar utan att det skadar deras ekonomi. Nu är jag lite av en perfektionist som vill ha det bästa, ändå om prisvärdheten är sämre för det dyrare alternativet.

Skillnaden mellan en SSHD och en SSD är ungefär 1-2% på en PS3'a, Dvs prisvärdast är det absolut inte och bästa går ju väldigt att diskutera.

Skrivet av Sötpotatis:

La en beställning på en sådan tidigare idag! Borde vara framme med posten imorgon.

Som jag nämnde tidigare i tråden, behöver man göra någon "firmware-uppdatering" på SSD:n?

Beror på vilken model av PS3 du har, du kan behöva ladda ner PS3'ans firmware på en USB sticka ( FAT32 ) eller bränna ut den på skiva efter du har bytt HD. De absolut nyaste modellerna har firmware på en inbyggd flash enhet men inte de äldre utan där ligger allt på HD.

Info om hur har du här https://support.us.playstation.com/app/answers/detail/a_id/11...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Lite kul med denna tråden eftersom jag går i precis samma tankar!
Har en 160gb's disk till mitt ps3 slim med laddningstiderna är ibland horribelt långa.

Vet att man endast kan få en prestandaboost om man hela eller stora delar av spelet installerat och inte kör från skiva - men det förutsätter vi i dessa fall.

Jag har iaf sneglat på dessa;
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/167710-ocz_vertex_plu...

Känns som att 999kr för en 240gb är mycket för pengarna, även om några år.
Trots att detta är sata3 med medför hastigheter på ~250-270mb/sek, vilket är betydligt mer än vad den har idag. Dessutom så klarar väl inte ens PS3an att nyttja högre prestanda än sata3, om ens det?

På Xbox360 kan man ju installera alla spel om man så önskar, man väljer själv - och då installerar den hela spelet på HDD, och vill bara ha skivan i vid start av säkerhetsskäl. Men på PS3an har jag försått det som att endast vissa spel går att installera helt eller vissa delar av dem går eller måste installeras för att kunna spelas.
Vissa verkar vara bluray only och ev. swap mot disk osv.

Finns det någon lista som visar vilka titlar man kan installera, vilka man måste installera och ev. plats de tar?
Så man vet om en ev. investering ens är nödvändig...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

andreas_dock: Även spel som installeras på HD brukar i oftast hand inte ge vidare stor ökning, vill du ha ökning på prestanda på spel så gäller det fullt digitala titlar. Det finns undantag men inte många.

Dock det enda som generellt sett ökas är laddningstid, finns ett fåtal spel som du får mindre lagg men det är inte många.

Och som jag redan nämnt, skillnaden mellan en SSHD och en SSD är otroligt liten för så got som alla spel, enda spel som är av undantag är Skyrim som använder HD för att cache innehållet i minnet, och där för SSD en del, men detta är en av de få spel som gör detta. I de flesta spel kommer du inte märka ett skvatt förutom att spelet startar någon sekund snabbare.

Många spel på skiva kommer inte enns göra någon skillnad på.

Och är det lista du vill ha, alla titlar du hittar på PSN är det som gäller.

https://store.sonyentertainmentnetwork.com/#!/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

haha.. Jag kanske han läsa någonting konstigt där.

Hursomhelst, de har sagt att det ska gå att spela via Gaikai men detta kommer antagligen att kräva att man köper om spelet (om man har en fysisk kopia antar jag, kanske även en digital):
http://techland.time.com/2013/09/19/you-can-play-ps3-games-on...

nope, kommer inte gå att spela PS3-spel på PS4

vi ska vara glada om Gaika kommer till oss runt 2016, om tjänsten nu ens kommer till Norden överhuvudtaget

Permalänk
Medlem

Svar

Den kommer funka utmärkt. Har inget att klaga på.

Permalänk
Medlem

Värt att nämna när det gäller Super slim versionen av PS3, är att hårddisken inte kan monteras på något "vettigt" sätt utan att köpa till monterings kittet.

Men, detta tyckte jag var strunt, och petade in(ganska trångt utrymme) min 2.5" HDD (ej ssd), och sedan tog jag en gammal smal skräp kabel som jag hade liggandes, och tog bort ändarna och petade in den i tomrummet, så hårddisken sitter stadigt. Detta har jag kört nu i 3 månader utan problem. GTA V rullar på fint också

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att PS3 med SSD är helt beroende på vilket spel det är. Köper du däremot ett spel ifrån PSN och laddar hem det på din SSD kan jag tänka mig att det blir en skillnad.

Visa signatur

i7 4790K & GTX 980 Ti

Permalänk
Medlem

Varför köper du en ny PS3 istället för att bara byta hårddisken i den gamla mot en SSD?