Hjälp: Trådlös IPTV (bredbandsbolaget)

Permalänk

Hjälp: Trådlös IPTV (bredbandsbolaget)

Hej alla glada!

Jag har nyss beställt IPTV från bredbandsbolaget och borde få leverans under nästa vecka. Jag skulle gärna kört tv-boxen trådlöst från min Asus RT-N66U, men jag tycker 800:- för http://www.bredbandsbolaget.se/tv/tillval/index.html#T61487_2 från BBB lät rätt kostsamt för något som bara ska agera WLAN -> LAN brygga... dessutom har den bara 1 LAN-port vilket innebär att jag får köpa en till eller eventuellt en switch för att få igång en tv-box till på andra sidan väggen i sovrummet.

Vad är det jag behöver för att få multicast-paketen att nå min tv-box, eventuellt 2 tv-boxar? En repeater med två LAN-portar...?

Är det till och med någon som har erfarenhet av trådlös IPTV från BBB med en eller flera boxar? Skulle det fungera att använda två boxar utan att teckna ett tvillingabonnemang hos BBB om man nöjer sig med att se på samma kanal på båda?

Permalänk

Någon som kan föreslå ett alternativ till http://www.stockholmsstadsnat.se/wp-content/uploads/2012/03/I... iaf? Om man redan har en WIFI-router och bara vill ha en WLAN->LAN konvertering vid teven...

Permalänk

antar att en brygga är vad jag behöver... http://www.inet.se/produkt/5401957/netgear-wn2500rp-wifi-rang... verkar vara lämplig. då slipper jag att ha de två stora vita boxarna i ZAP100 och får samtidigt 2 portar i stället för 1

frågan som kvarstår är ifall det skulle gå att koppla in två tv-boxar till bryggan och se på samma kanal på båda samtidigt... det verkar inte vara så stort intresse för ämnet här så jag får väl beställa en och prova

Permalänk
Medlem

Tja ninjaman, ska flytta till en ny lgh och har beställt BBB som har ethernet uttag i min lägenhet.
Du verkar jag koll på detta med multicasting som jag fick tips om i en annan tråd som jag skapat.
Jag tänkte köpa den asus-routern som du har där och jag undrar om man kan skippa routern som man får från BBB och köra sladden från ethernet-uttaget i väggen, in direkt i Asus-routern och sen direkt in i BBB:s digitalbox? Så jag slipper använda BBB:s skit-router.

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Ja du kan köra utan BBB router.

koppla bara en port i ASUS routern som IPTV så går den direkt förbi routern som den vore kopplad direkt i jacket i väggen.

Edit : IPTV STB Port är vad den heter i min asus rt-n10u

Permalänk
Medlem
Skrivet av eviltrix:

Ja du kan köra utan BBB router.

koppla bara en port i ASUS routern som IPTV så går den direkt förbi routern som den vore kopplad direkt i jacket i väggen.

Edit : IPTV STB Port är vad den heter i min asus rt-n10u

OK! Så det finns en inställning i Asus routerns gränssnitt då som heter IPTV eller vad? Kan man konfigurera varje port för sig i Asus routern beroende på vad som sitter kopplat på den?

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Funktionen ligger på Lan inställningar på routern. Den kan heta olika.

Men oftast står det IPTV STB Port.

Oftast är det lan port 3 och 4 du kan ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eviltrix:

Funktionen ligger på Lan inställningar på routern. Den kan heta olika.

Men oftast står det IPTV STB Port.

Oftast är det lan port 3 och 4 du kan ändra.

OK! Kan någon som har BBB IPTV med Asus routern bekräfta att det fungerar med enbart Asus-router?

eviltrix: när man aktiverar IPTV STB port, släpper routern igenom en IP-adress från BBB eller en intern 192.168.0.???

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

När du har en lan port satt till iptv går den lan porten rakt igenom routern som om den inte skulle existera. Alltså får den IP'n som tillhör iptv om du får det av BBB. Det du gör är att tala om för routern att den ska ta emot iptv ip till den porten på routern.

EDIT:Obs funkar bara om man har en iptv digital box.

Permalänk
Skrivet av Chichin:

OK! Kan någon som har BBB IPTV med Asus routern bekräfta att det fungerar med enbart Asus-router?

eviltrix: när man aktiverar IPTV STB port, släpper routern igenom en IP-adress från BBB eller en intern 192.168.0.???

Skrivet av eviltrix:

När du har en lan port satt till iptv går den lan porten rakt igenom routern som om den inte skulle existera. Alltså får den IP'n som tillhör iptv om du får det av BBB. Det du gör är att tala om för routern att den ska ta emot iptv ip till den porten på routern.

EDIT:Obs funkar bara om man har en iptv digital box.

Hade helt missat att jag fått svar här i tron om att det skulle synas i min användarruta vid swec-headern, ungefär som citat "+" -_-

Jag gjorde i alla fall som eviltrix föreslog tidigare och kopplade STB:n till den port jag valt som "STB IPTV Port" i asuswrt i ett försök i går att få tag på iptv-traffiken i wireshark. Mycket riktigt så verkar detta innebära att STB:n utesluts ur det lokala nätverket (insåg det när jag fick broadcasts från flera okända maskiner när jag kopplade PC:n till samma port enligt wireshark).

STB:n verkade fungera. Den uppdaterade mjukvaran och bad mig sedan mata in användarnamn/PIN-kod, vilket jag förlagt och fick be om ny hos supporten

Det verkar alltså som att få igång IPTV via en LAN-port med asus RT-N66U inte är några större problem. Frågan är hur man ska få det att lira över WiFi

Kanske om man skulle kunna få ett av WiFi-näten i routern (2.4 Ghz eller 5 Ghz) att agera AP för fastighetens 'lokala' nät (eller om det är WAN:et), det jag verkar hamna i när jag använder IPTV STB-porten...

Permalänk
Medlem

Har man flera publika IP-adresser kan man ju köpa en switch om man vill ha en router kan man koppla in den i switchen. Då kan man ta ut lokala adresser från routern och publika adresser från switchen till sina olika enheter hemma.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Har man flera publika IP-adresser kan man ju köpa en switch om man vill ha en router kan man koppla in den i switchen. Då kan man ta ut lokala adresser från routern och publika adresser från switchen till sina olika enheter hemma.

Ja, jag hade en tanke på något sådant. Men hur skulle man sedan få ut det på WiFi? Kan man förvänta sig att en accesspoint fungerar om man kopplar den till uttaget i switchen för publika adresser, eventuellt har en WiFi-switch?

Helst skulle jag slippa köpa en AP till, och bara skicka ut den publika trafiken under en separat SSID från min router. Det kanske skulle gå med en mer avancerad firmware typ tomato, har dock aldrig provat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjaman_:

Ja, jag hade en tanke på något sådant. Men hur skulle man sedan få ut det på WiFi? Kan man förvänta sig att en accesspoint fungerar om man kopplar den till uttaget i switchen för publika adresser, eventuellt har en WiFi-switch?

Helst skulle jag slippa köpa en AP till, och bara skicka ut den publika trafiken under en separat SSID från min router. Det kanske skulle gå med en mer avancerad firmware typ tomato, har dock aldrig provat det.

Accespunkten kommer att fungera om du kopplar den i ett uttag i switchen och enheterna som är anslutna kommer att tilldelas publika IP-adresser. Är det en kostnadsfråga eftersom du inte vill köpa en AP till? Det finns billiga routrar som kan ställas om till AP allt beroende på hur mycket kapacitet du behöver i nätverket.

Permalänk
Skrivet av Gunmoses:

Accespunkten kommer att fungera om du kopplar den i ett uttag i switchen och enheterna som är anslutna kommer att tilldelas publika IP-adresser. Är det en kostnadsfråga eftersom du inte vill köpa en AP till? Det finns billiga routrar som kan ställas om till AP allt beroende på hur mycket kapacitet du behöver i nätverket.

Okej, tack för den infon! Det får jag testa om jag inte får ordning på routern då

Nja lite av en kostnadsfråga är det, för jag ville inte köpa BBBs egna WiFi-IPTV lösning dels för att jag tyckte att 700kr lät onödigt dyrt, och dels för att de två produkterna (AP + brygga antar jag) såg ganska stora och klumpiga ut.
Än så länge har jag köpt en brygga för 400kr, som förvisso har 4 utgångar till skillnad från BBB-produktens 1, men trevligast hade varit att få min router att skicka ut trafiken direkt på ett separat WLAN, även om jag får offra ett av dual-band frekvensbanden...

Permalänk
Medlem

Fick du det att fungera? Sitter i samma sits - vill ha trådlös koppling till STB:n, däremot har jag 60/20 VDSL.

Routern (Technicolor TG789vn) är i bryggat läge och STB:n får kontakt när jag kopplar den direkt till LAN4 men om jag sätter på en "poor mans ZIP100" (Belkin-router med DD-WRT som AP och en D-Link DAP-1353 som klient) funkar det inte.

Visa signatur

"Some play hard to get, I play hard to want"
- Ford Fairlane

Permalänk

Någon som har tips! Är i samma situation. Har BBB IPTV hemma, som jag skulle vilja köra trådlöst mellan Box och router. Någon som vet va som behöver inhandlas och hur de ska kopplas in. BBB säljer ju ZAP100 men måste finnas andra alternativ också?

Visst kan jag köra Homeplug via elnätet, men helt trådlöst vore ju smutt!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste du ha stöd fär ICMP-proxy i routern för o kunna köra IPTV via den.
Som jag förstått det så är det för att skicka vidare multicast när de frågas efter det och inte hela tiden, då detta orsakar mutlicast-flood.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk

Förstår, men frågan kvarstår. Hur skickar man smidigast tv signalen från router till IPTV boxen. Vad behövs för hårdvara?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Stödjer Asus RT-N66U ICMP Proxy måntro?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Allt gick bra med routern jag fick hem igår. Går utmärkt att köra IPTV signal genom den och fortfarande ha den som vanligt router. Finns inställningar för de under LAN menyn.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man får tvn och fungera om man har bredband med bredbandsbolaget via fiber? Har kopplat in allt precis som min förra router och fått internet att fungera på alla enheter och datorer jag har både via wifi och trådat. Men boxen får ingen signal på någon kanal. tv boxen är alltså inkopplad via lan kabel till routern, och tv boxen är från bredbandsbolaget med. Tacksam för tips! Har asus rt ac 66u som router
Här är inställningar för iptv i routern, va ska man ta? http://www.ladda-upp.se/bilder/wggklhjuqicyit/
och väljer man manuellt så finns detta o ställa in va ska man ta om det är manuellt som gäller? http://www.ladda-upp.se/bilder/orfyxnpkrhmxae/

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av miscann:

Någon som vet hur man får tvn och fungera om man har bredband med bredbandsbolaget via fiber? Har kopplat in allt precis som min förra router och fått internet att fungera på alla enheter och datorer jag har både via wifi och trådat. Men boxen får ingen signal på någon kanal. tv boxen är alltså inkopplad via lan kabel till routern, och tv boxen är från bredbandsbolaget med. Tacksam för tips! Har asus rt ac 66u som router
Här är inställningar för iptv i routern, va ska man ta? http://www.ladda-upp.se/bilder/wggklhjuqicyit/
och väljer man manuellt så finns detta o ställa in va ska man ta om det är manuellt som gäller? http://www.ladda-upp.se/bilder/orfyxnpkrhmxae/

Jag valde bara att ändra vilken port jag ville att iptv skulle gå igenom och resten lät jag va. Fungerade kanon och nu kan jag skippa skit rautern från BBB.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q