AMD positionerar Radeon R9 290X mot Geforce GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Haha, känner igen mig. Numer tar jag alltid bästa-dyraste alternativet. Känns som om datordelar är sjukt prisvärda jämfört med det mesta

Edit:
...Nej jag har inte kvar datorn i signaturen

Jo det är relativt billigt för de som tjänar bra. Men det är knappast prisvärt att köpa de bästa om man räknar prestanda per krona. Tänker främst på hur mycket prestanda de lyckas krama ur de nästan 10 år gamla konsollerna idag. Med Mantle kommer vi förhoppningsvis få mer för pengarna. Och jag är rätt övertygad om att Nvidia kommer göra nåt liknande. Om inte annat vore de ju dumma.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syhndel:

Där ser man mycket hype för ingenting. Amd´s "flaggskepp" presterar i närheten av vad gtx 780 gör (enligt Amd själva). Dvs Amd släpper ett kort ~4 månader efter gtx 780 kom ut som skall tävla emot det.

Sitter så nöjd med mina Titan sli kort, och ler hånfullt emot Amd´s fjuttiga försök att först skriva att deras w/e skitkortet hette 290x skall tävla emot Titan för att sedan 3 dagar senare ändra det till gtx 780, väntar vi en vecka till så kanske 290x kan tävla emot gtx 680

Sweclockers vad har med "dig" ? När jag reggade mig runt 2008 någonstans så fanns det förvisso fanbois då med men nu är det ju helt utom kontrol och kommer sällan hit numer pga det. Jag menar en del medlemmar idag är bara för fjantiga och kan då inte förstå hur en del bara ramlar ner på knäna och tillber företag på detta sätt vilket såklart är deras val och inget jag kan påverka men när dom börjar basha konkurrenterna i trådar här och ger in för sin fanboism ja då påverkar det ju faktiskt folk här på Sweclockers också. Vem vill komma hit och läsa såna negativa kommentarer igen och igen och igen..?

En del här pratar ju som om Nvidia/AMD/Intel vore deras bäste vän eller nåt i den stilen? Varför i hela friden ta så illa upp av att AMD marknadsför sina prylar, Nvidia är likadana ju och nej det är inte menat som någe hånfullt utfall emot dig personligen el andra fanbois alls och vill ingen något illa men i min mening så behöver du/ni varva ner el lite så stämningen här på Sweclockers inte blir lidande och det gäller ju såklart överelag och inte bara dig.

Bara lite fundersam här, vad fanken hände med: HW geeken? Var tog HW fanatikern vägen som gillade hårdvara period och inte kom hit som nån märkesfantast?

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Visst är det så, du har helt rätt.

Angående definitionen av överflödig. Hmm man måste ju undra om det är nån halvknepit fetish du har, med tanke på det du skriver. Det där är inte tal om överflödig hårdvara, det är fråga om nåt mentalt tillstånd.
Skämt å sido, varför i hela friden skulle nån vilja ha den hårdvaran till 720p med allt på low settings... Makes no sense at all? Eller det kanske var det som var hela grejen, du köper för att du kan?

Jag har lite svårt att svara på det själv faktiskt men jag ska försöka, BF3 lämpar sig bäst som infanteri med dom inställningarna för mig, när jag flyger går jag gärna på 1680 och uppåt. Är dock mest på backen.

Delvis för att jag fått mina kort väldigt billigt med lite konstruktivt tänkande, sedan har jag en plan att separera på korten och bygga en liten liten maskin med gott om pulver. Har haft Steam bigscreen i åtanke, men efter de senaste veckornas rapporter så har jag blivit ännu mer sugen.

Så det finns någon sneflugen tanke som får allt att klaffa i slutändan, sedan kan ju jag tillägga att som 3 barns far med fru, villa och 2 bilar har detta som enda hobby förutom mina barns hobbies då, tack och lov så gillar de billiga sporter

Jag hoppas bara nu när AMD tar fram sitt MANTLE att DirectX tar sig i kragen och Nvidia börjar jobba lite hårdare också. Känns ju otäckt att mitt förhoppningsvis kommande favoritspel ska få bättre stöd av AMD.

Visa signatur

|Carbide Air 540|AX1200|ROG RIVE|3930K|32GB|GTX 1080 Classified|850Pro|ROG Swift|

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Man kan kalla det för ekonomisk darwinism. I nuläget är faktiskt prestanda skillnad mellan 780 och titan mest bara CUDA-tjofs och såklart 6gb vram ist för 3. VÄLDIGT få människor behöver skillnaden.

Efter något 3DFX kort i SLI, Nvidia 7950GX2, ATI 4870X2 och nu senast 2st 6970 i CF är jag helt säker på att jag är klar med dubbel-GPU för tillfället.

Hade R9-290X funnits på marknaden och presterat 5% bättre än ett Titan och kostar 12k kronor hade jag inte tvekat en sekund att beställa.

Jag har nog blivit gammal (36), men inte så gammal att jag köper machintosh :-). Fanboi, är det typ en 90-talist?

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSnuggels:

Efter något 3DFX kort i SLI, Nvidia 7950GX2, ATI 4870X2 och nu senast 2st 6970 i CF är jag helt säker på att jag är klar med dubbel-GPU för tillfället.

Hade R9-290X funnits på marknaden och presterat 5% bättre än ett Titan och kostar 12k kronor hade jag inte tvekat en sekund att beställa.

Jag har nog blivit gammal (36), men inte så gammal att jag köper machintosh :-). Fanboi, är det typ en 90-talist?

Kanske passar sig med att påminna om att 780s spöar skiten ur titans i allt förutom löjliga upplösningar, och att med vattenkylning kan man få ett 780 att gå bra mycket bättre än ett titan i allt upp till och med 1440p.

Det finns egentligen bara en anledning att skaffa titan. Nvidia surround. Och då måste man ha flera titans för att få det att fungera riktigt bra, så till och med där är bang/buck faktorn RIKLIGT tilltagen åt 780's håll.

Jag vet att BF4 är i alpha stadiet, men att mäta ett titan mot 780 går fortfarande, för om något så kommer ju VRAM kraven att SÄNKAS och då alltså jämna ut gapet mer.

Det skiljer 0 min fps och EN avg fps. Är det värt dubbla priset? Är svaret "ja" på den frågan så är det som sagt ekonomisk darwinism.

Här är lite multi-monitor gaming. Det finns ett VRAM tak men vi är inte riktigt där än. :

Som sagt så finns det ett framtidsargument i att skaffa titans för multi-monitor gaming. Men då ska man sitta på RIKTIGT feta grejjer a-la tvelander-style för att det ska vara värt. Annars kommer cpu eller gpu flaska långt innan 3gb vram blir taket för en.

Permalänk

Thorulk: Tack för lite intressant läsning!!

Lägsta upplösningen jag spelar i är 2560 * 1600. Lurar nu på att uppgradera skärmen, men tror den får hänga med etag till...

Om du inte förstod det så menade jag att jag är glad över att kunna ta steget att bara köra en GPU (och som klarar samtliga spel i 2560*1600), oavsett märke.

Jag kör en BMW M135i, där är förmånsbeskattningen som ett titan i månaden, där kan även jag ställa upp på diskussion om ekonomiskt försvarbart

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS