Permalänk

Problem med värme till en i7-3770k

Hejsan!

Som rubriken lyder så har jag problem med att min processor blir väldigt varm när jag spelar Battlefield 4.
Den går upp emot 80grader, och när jag är i windows så ligger den runt 35-40 grader :S. den är inte klockad eller nånting.
Tagigt bort all damm som fanns på dammfiltrerna.

Detta är vad som finns i min dator just nu:

Utökad specifikation:
• Intel Core i7-3770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB (Upplåst) (77w)
• ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC (GTX680-DC2O-2GD5)
• Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
• Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 2TB (64MB / 7200RPM) (ST2000DM001)
• ASUS P8Z77-V LK - ATX / Z77
• Corsair Hydro H60
• Corsair PowerSupply (PSU) GS 800W Gaming Series 80 Plus
• ASUS DVD±RW (DRW-24B5ST/BLK/B/AS) 24X SATA Bulk Svart
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
• Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Skulle vara glad för svar om ni har nån anning om vad problemt kan vara.

Permalänk
Medlem

Ett måndags-ex helt enkelt.
Jag har en likadan processor fast med h80i, idlar i 27grader (stock)

Permalänk

Ok.
Så jag borde isf då skicka iväg ett mejl till därifrån jag köpte den o fråga dom om hur jag ska göra då eller? och berätta vad som är fel på den.. m.m
http://imgur.com/tKKWFcY där ser man vad för grader den ligger på när jag bara sitter i windows..

Permalänk
Medlem

Dom kan tyvärr inte göra så mycket..
Det du kan försöka med är att "delida" (sök på forumet) för att få ner tempen. Dock tror jag nog att garantin ryker då, kolla på det!

Permalänk
Skrivet av careau:

Dom kan tyvärr inte göra så mycket..
Det du kan försöka med är att "delida" (sök på forumet) för att få ner tempen. Dock tror jag nog att garantin ryker då, kolla på det!

Jag är helt säker på att den ryker eftersom detta innebär att slå den i 2 delar ^^.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Jag är helt säker på att den ryker eftersom detta innebär att slå den i 2 delar ^^.

Absolut, nog sista utvägen om du redan kollat så du dratt fast pumpen rätt/rätt mängd pasta etc...

Permalänk

80 grader e väll lugnt annars?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

80c när du spelar är inget problem alls.
Det är kanske inte optimalt men så länge du håller dig under 90c så är det inget att oroa såg över.

Men att du kör en H60 och hamna uppe på den temperaturen gör mig lite förbryllad.
Hur har du fläktarna i chassit, fläktar på H60, vart har du placerat den samt är du helt säker på att den sitter som den ska på CPUn?

Permalänk
Medlem

Fel monterad, damm i kylaren eller för hög volt.

Har det alltid varit så? Jag hade börjat med att blåsa ur radiatorn (håll fast fläkten), kört en reset cmos och monterat om pumpen med någon bra pasta...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Hej!

Jag har köpt den färdigmonterad ifrån Webhallen.

Hoppas dom vet vad dom gör när dom bygger ihop en dator. har 1 fläkt bak som blåser ur luften sen har jag 2 fram+ 2 på grafikoret.

Den ligger som max på 87c när jag spelat klart om man säger annars ligger den och hoppar mellan 75-85 upp o ner hela tiden.. men med tanke på att en polare som har klockat sin processor (har samma som mig) och en massa kablar o skit i vägen i sitt chassi inte lika luftig som mig, kmr inte äns i närheten av dom grader jag ligger på

Permalänk
Medlem

Vad har du för spänning till CPUn?

Permalänk

Här är min dator är ganska dålig med de här om spänning m.m i en dator så du får se själv.

Utökad specifikation:
• Intel Core i7-3770K - 8 trådar / 3,5GHz (3,9GHz Turbo) / 8MB (Upplåst) (77w)
• ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC (GTX680-DC2O-2GD5)
• Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
• Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5" - 450/450 MB/s / 85k IOPS
• Seagate Intern Hårddisk Barracuda 2TB (64MB / 7200RPM) (ST2000DM001)
• ASUS P8Z77-V LK - ATX / Z77
• Corsair Hydro H60
• Corsair PowerSupply (PSU) GS 800W Gaming Series 80 Plus
• ASUS DVD±RW (DRW-24B5ST/BLK/B/AS) 24X SATA Bulk Svart
• Corsair Obsidian 550D Webhallen Edition - Svart (Ej PSU)
• Microsoft Windows 8 64-bit OEM Svensk

Men har pratat med Webhallen och dom kmr troligtvis skicka ut en fraktsedel som gör att jag kan skicka in dator till dom igen så får dom gå igenom den och kolla ifall de är några problem med den. Och sen skicka tillbaka den till mig efter dom är klara med den..

Permalänk

Asså min i5 3570k är övercklockad till 3,9Mgz
När jag kör Bf4 ligger temp på 45 grader,
Så vissa lär ju ha fel på sina cpuer tycker ja de verkar som, Något man kan göra är att kontakta Intel så får du skicka din cpu till dom sen få en ny, Fick göra de med min I7a 3750k elle va de va.