Lenovo visar konceptdator på under 10 millimeter

Permalänk
Melding Plague

Lenovo visar konceptdator på under 10 millimeter

Kinesiska Lenovo pressar gränserna med en ny 13,3-tummare i Thinkpad-serien, som mäter ynka 9,74 millimeter och väger 990 gram.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser rätt så nice ut, men vad kommer den kosta tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

"Skärmen mäter 13,3 tum och har 3 200 x 1 800 pixlar"
Trevligt, äntligen börjar vi gå ifrån 1366x768

Permalänk
Medlem

Kanske kan va ngt. Det som är tilltalande är att då slipper man de "sluttande" datornerna. De kan vara jämntjocka utan att kännas för tjocka. Ultrabooks som är jämntjocka känns väldigt klumpiga jämfört med tex zenbook lr MBA.

Sen är ju frågan om det är skönt att skriva på och om det blir något batteri över huvudtaget i maskinen.

Bara vänta o se.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hysterin med att göra att så tunnt. Tycker gott min SGS4 hade kunnat vara en mm eller två tjockare, tyckte samma om min SGS2. Lånade en macbook air förut och störde mig på att den var så tunn på ena sidan :/ För min del är en skärm, batteri och tangentbord av högkvalité och livslängd viktigare än att den är 5mm tunnare än tidigare.

Permalänk
Medlem

Grymt! sa grisen. oink oink!

Permalänk
Medlem

coolt, perfekt för resande.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Förstår inte hysterin med att göra att så tunnt. Tycker gott min SGS4 hade kunnat vara en mm eller två tjockare, tyckte samma om min SGS2. Lånade en macbook air förut och störde mig på att den var så tunn på ena sidan :/ För min del är en skärm, batteri och tangentbord av högkvalité och livslängd viktigare än att den är 5mm tunnare än tidigare.

När den ska släpas varje dag i väskan uppskattas storlek och vikt väldigt mkt. Min nuvarande vanliga laptop är bedrövligt jobbig för axeln efter bara halvtimme.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

När väl vi kan klappa till en fluga på matbordet med datorn, då är verkligen tidningens tid räknad

Jag själv är inte spekulant på några datorer i den formfaktorn. För litet och jag har gärna något som ger prestanda till spel eller det grafiska arbete jag ofta gör.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Poor battery

Visa signatur

Signatures are stupid.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sgtspiff:

När den ska släpas varje dag i väskan uppskattas storlek och vikt väldigt mkt. Min nuvarande vanliga laptop är bedrövligt jobbig för axeln efter bara halvtimme.

Om din axel har problem med några kg efter så kort tid är det kanske dags att tänka på att träna lite.

Håller med tidigare folk. Det är viktigare med en vettig dator än super tunn. Denna är super tunn vilket betyder dåligt tangentbord, dålig batteritid och dessutom den underbart oanvändbara 16:9 ratio.

Permalänk
Medlem

Vaio Pro 13 matchar nästan dimensioner och vikt, finns tillgänglig idag, kräver inte skalning som inte nu finns implementerat i Windows och kostar förmodligen ungefär hälften när (om) denna väl släpps.

Permalänk
Medlem

Läcker pjäs! Kan mycket väll byta min nuvarande släpbara mot denna. Vill dock se fullständig spec innan man slår till.

Permalänk
Snusfri

Dennna hysteri mot allt tunnare datorer är obegriplig för mig.
Vikt kan jag förstå, men allt som betyder något blir bara sämre när datorerna blir så här tunna, det blir sämre tangentbord, kortare batteritid, sämre kylförmåga, sämre chans att kunna upggradera tex minne själv osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Om din axel har problem med några kg efter så kort tid är det kanske dags att tänka på att träna lite.

Håller med tidigare folk. Det är viktigare med en vettig dator än super tunn. Denna är super tunn vilket betyder dåligt tangentbord, dålig batteritid och dessutom den underbart oanvändbara 16:9 ratio.

Testa och gå runt i en halvtimme medan du håller hantlar som väger lika mycket i ena handen
så ska vi se vem som klagar

Skrivet av THB:

Dennna hysteri mot allt tunnare datorer är obegriplig för mig.
Vikt kan jag förstå, men allt som betyder något blir bara sämre när datorerna blir så här tunna, det blir sämre tangentbord, kortare batteritid, sämre kylförmåga, sämre chans att kunna upggradera tex minne själv osv.

Fast om vi tar MBA nu då, har dom fått sämre tb eller sämre av något egentligen under åren dom
blivit tunnare? Nej, samma kvalité, bättre prestanda osv.
Klart, man vill ju inte att något ska vara för tunt, att överdriva är onödigt.
Men att det är tunnare och mindre sparar material också, handlar inte bara om att det ska vara lätt.

Permalänk
Medlem

Bra storlek, synd att dem gör så fula datorer i övrigt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Vikten är ju det enda relevanta (har själv en zenbook ux32vd) så länge vi inte snackar 2 cm+ och föredrar lite mer funktioner än försöka slimma ner sjukt mycket. Typ så stör jag mig som fan på att de verkar ta bort usb-portar (minst 3 är ett krav) och vem vet vad de tar bort mer. 10-15 mm spelar inte så stor roll direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det blir svårt att klämma in portar i fullstorlek antar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer att bli så läckert! Kolfiber, riktigt hög upplösning och 1 cm tjock *drool*

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Ser inga fördelar med att göra så tunna datorer som möjligt, eller telefoner för den delen, ska självklart inte vara tjocka som en tegelsten heller.
Nackdelar som att man måste ha fastlött minne, ofta dåliga tangentbord att skriva på, div kontakter som måste offras, eller använda minivarianter.
Och kanske framförallt allt, klena batterier som tar slut snabbt.

Jag är nöjd med en så pass tunn/tjock dator att standard minne kan användas, bra tangentbord, sen skulle jag vilja se att en stor del av baksidan är ett batteri, inte lättaste kanske men batterilängd gärna 15-24 timmar är vad jag skulle vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Klart att man vill ha en tunn och lätt dator (allt annat är trams), men aldrig från ett kinesiskt märke. Kalla mig konservativ, men jag kommer aldrig köpa en kinesisk dator även om jag är medveten om att det (säkert) sitter Kina-tillverkade komponenter i min underbara ASUS U36 (världens bästa bärbara dator)

Permalänk
Medlem

Det är inga prestandadatorer när man köper så här pass tunt.
En i3a lr i5a med 6-8GB ram o 128gb ssd räcker gott o väl för användningsområdet. Gamear gör jag på stationära hemma. Detta är till för att jobba på och då kommer den ändå kopplas till skärm och tangentbord.
Så kraven kommer när jag väl ska flytta datorn och då tar 2,5cm och 2 kg extremt mkt av min väska resp axel.

Enkla krav: Dator, matpack och paraply ska jag kunna släpa omkring på. Mao gärna så liten dator som möjligt utan att det krånglar med att arbeta på den.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

"Skärmen mäter 13,3 tum och har 3 200 x 1 800 pixlar"
Trevligt, äntligen börjar vi gå ifrån 1366x768

Ja, med bara 613 av 2930 bärbara med en upplösning över 1366x768 på skärmar mellan 12 och 15.5-tum vid en sökning på prisjakt, då är det sannerligen dags för lite bättre upplösning när folk gapar efter 1080 på 5-tumsmobiler.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s143792435&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s143792470

*facepalm*

Permalänk
Medlem
Skrivet av jordmössa:

Klart att man vill ha en tunn och lätt dator (allt annat är trams), men aldrig från ett kinesiskt märke. Kalla mig konservativ, men jag kommer aldrig köpa en kinesisk dator även om jag är medveten om att det (säkert) sitter Kina-tillverkade komponenter i min underbara ASUS U36 (världens bästa bärbara dator)

På vilket sätt tror du en Taiwanesisk tillverkare är så mycket bättre?

Lenovo Thinkpad har nog bäst kvalitet idag när det gäller arbetsdatorer, visst är de inte speciellt snygga, men håller för mycket stryk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Även fast digitala skjutmått mäter med två decimaler så får man bara mäta med en noggrannhet på tiondelars mm när man använder skjutmått, det är således inkorrekt att säga att den är 9,74 mm. The more you know eller nåt:D!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk

Nu har vi kommit till det läget att jag likt vid telefoner frågar mig om det verkligen är positivt att de blir mycket tunnare... Jag har en HTC One som jag nog hellre hade sett lite tjockare. Nu har jag inte sett eller känt på dessa tunna datorer men jag kan tänka mig att jag tycker likadant där att det blir lite för tunt snart...

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Testa och gå runt i en halvtimme medan du håller hantlar som väger lika mycket i ena handen
så ska vi se vem som klagar[/quote
]

Så du menar allstå att det ska vara jobbigt att gå runt med 500gram hantlar i var hand i 30min? Det blir mer och mer uppebart vilka i-lands problem sverige har ibland.

Som folk påpekar, finns i min mening ingen anlednig att göra den så pass tunn. Då kan man lika gärna välja en surfplatta mdd ett tangetbord till sol ms pro2..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Skrivet av Skogsmulletrance:

Så du menar allstå att det ska vara jobbigt att gå runt med 500gram hantlar i var hand i 30min? Det blir mer och mer uppebart vilka i-lands problem sverige har ibland.

Som folk påpekar, finns i min mening ingen anlednig att göra den så pass tunn. Då kan man lika gärna välja en surfplatta mdd ett tangetbord till sol ms pro2..

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns en marknad där folk som vill ha tunna datorer och inte plattor (jag är en av dem). Datorer med tangentbord och dubbla grafikkort (visserligen är ett integrerat i min tunna U36:a) och allehanda in och utgångar. Sedan finns det en annan marknad där dem som vill ha tjockare (där kanske du ingår). Då köper du den datorn och jag köper den tunna datorn.

Edit: onödigt vasst språk

Permalänk
Skrivet av jordmössa:

Det finns en marknad där folk som vill ha tunna datorer och inte plattor (jag är en av dem). Datorer med tangentbord och dubbla grafikkort (visserligen är ett integrerat i min tunna U36:a) och allehanda in och utgångar. Sedan finns det en annan marknad där dem som vill ha tjockare (där kanske du ingår). Då köper du den datorn och jag köper den tunna datorn. Herregud. Datorfolk alltså..

Edit. Det är bra att inte alla tycker lika då skulle alla produkter se likadana ut i slutändan, det riktar sig till olika målgrupper.

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk

Tunna eller tjocka datorer...
Jag kör vidare på min Grid