Permalänk
Medlem

Vad gör en låt bra?

Blir ofta ett och annat snack om vad som är bra musik med polarna, vad är bra och vad är inte. Skulle gärna vilja lära mig mer vad som utmärker en bra låt och vad det är som gör att just den låten är så mycket bättre än alla andra låtar? Vill främst lära mig mer ur den elektroniska genren men alla går bra!
Skulle gärna vilja hitta någon sida eller videos där de förklarar vad som utmärker att låten är bra!

Har ni lust kan ni ju också skriva vilken låt ni personligen tycker är bäst och varför!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Detta är ju något som är helt omöjligt att svara på då olika personer gillar olika saker. Det enda man kan säga säkert är att det är för att musiken väcker något slags känsla. Detta kan vara glädje, sorg, agression eller vad som helst, men helt enkelt att det är någon som berör en på något sätt.

Jag gillar vitt skilda genrer, men ska man försöka hitta något slags gemensam nämnare för den musik som JAG gillar så är det att det "händer saker" i musiken. Jag vill inte ha nån jämntjock smet, utan det behöver finnas dynamik och agogik eller att det är små saker att lägga märke till som skiljer.
Det är sällan musik är bra om det bara är tjo och tjim och glada durackord hela tiden, utan det behöver finnas kontraster och gärna dissonanser som låter "illa" som sedan löses upp i något fint. Sådant skapar spänning.

Detta är något som går igen i stort sett oavsett om det är jazz, körmusik, hårdrock, pop, visa eller vad jag för tillfället lyssnar på. Sen finns det ju undantag, där jag gillar saker bara för att det är "ösigt" åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hur långt är ett snöre?

Detta är ju något som är helt omöjligt att svara på då olika personer gillar olika saker. Det enda man kan säga säkert är att det är för att musiken väcker något slags känsla. Detta kan vara glädje, sorg, agression eller vad som helst, men helt enkelt att det är någon som berör en på något sätt.

Jag gillar vitt skilda genrer, men ska man försöka hitta något slags gemensam nämnare för den musik som JAG gillar så är det att det "händer saker" i musiken. Jag vill inte ha nån jämntjock smet, utan det behöver finnas dynamik och agogik eller att det är små saker att lägga märke till som skiljer.
Det är sällan musik är bra om det bara är tjo och tjim och glada durackord hela tiden, utan det behöver finnas kontraster och gärna dissonanser som låter "illa" som sedan löses upp i något fint. Sådant skapar spänning.

Detta är något som går igen i stort sett oavsett om det är jazz, körmusik, hårdrock, pop, visa eller vad jag för tillfället lyssnar på. Sen finns det ju undantag, där jag gillar saker bara för att det är "ösigt" åxå.

Visst förstår jag att det handlar om personlig preferens, MEN, det måste ju ändå finnas något som gör en låt bra. Så jag kan lära mig och argumentera för varför denna låt är "bra" eller "dålig". T.ex. det finns låtar med dålig text som ändå folk tycker är sjukt bra, vilket är ok. Men jag vill veta om andra låtar som folk tycker är bra fast de egentligen har missat något element som borde funnits där!

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Visst förstår jag att det handlar om personlig preferens, MEN, det måste ju ändå finnas något som gör en låt bra. Så jag kan lära mig och argumentera för varför denna låt är "bra" eller "dålig". T.ex. det finns låtar med dålig text som ändå folk tycker är sjukt bra, vilket är ok. Men jag vill veta om andra låtar som folk tycker är bra fast de egentligen har missat något element som borde funnits där!

Tror tyvärr det blir svårt, finns inget i n låt som automatiskt innebär att låten blir bra. Alla tycker olika, så enkelt är det, vissa gillar en speciell stil/typ av låtar och andra gillar en annan typ. Sen kan man ju inte ha rätt eller fel när det gäller musik eftersom det är en personlig preferens. Om någon säger "den här låten är bra", så kan du aldrig svar med "du har fel". För i den personens tycke och smak är låten jättebra och det är dennes personliga åsikt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Artister från den gamla generationen eftersom dåtidens stora artister fick hitta på sitt eget sound och det fanns inga super datorer som det finns idag.
En bra artist skall helst och främst kunna sjunga ordentligt och varken falskt eller något annat. Kunna vara duktig på ett instrument.

Där i mellan finns det mycket skräp

En av mina favoriter är: Queen -Who wants to live forever på DVD. Försök sjunga Freedies toner i den låten som man och du kommer inse hur begåvad man måste vara.
Dire straits - Money for nothing skön låt som får en att rycka på sig.
A-ha - take on me
Glenn Frey - you belong to the city som är ett av ledmotiven till Miami vice
Don Henley - boys of summer
John lennon - Imagine
Deep Purple - smoke on the water
Siennead o connor - nothing compares to you
Sheryl Crow & Sting - always on your side

Bara ett litet axplock över vad jag gillar.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns väl grundläggande krav på ljudkvalitet och att musikerna är dugliga, i övrigt är det en smaksak, medelljudkvaliten på hits har gått ner fort de sista 30 åren och låtar har i regel en mycket kortare livslängd eftersom de ofta är tekniskt dåliga idag och många som är usla musiker kan ge ut musik, det finns iofs fortfarande bra musiker men de dränks i allt skräp som kommer ut idag så det är svårare att hitta bra musik även om utbudet totalt sett har ökat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror det handlar mycket om rytm, melodi, sång/"vocals" och bass/trum-slagen och hur bra dom matchar varandra. Sedan är det väldigt personligt hur man vill förhållandet ska vara mellan dessa och hur dom ska låta.
Värt att påpeka är dock att jag verkligen inte är en ljudexpert men lyssnar en hel del och är lite kräsen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Tror tyvärr det blir svårt, finns inget i n låt som automatiskt innebär att låten blir bra. Alla tycker olika, så enkelt är det, vissa gillar en speciell stil/typ av låtar och andra gillar en annan typ. Sen kan man ju inte ha rätt eller fel när det gäller musik eftersom det är en personlig preferens. Om någon säger "den här låten är bra", så kan du aldrig svar med "du har fel". För i den personens tycke och smak är låten jättebra och det är dennes personliga åsikt.

Okej men om vi tar det inom speciella genrer? Vad utmärker en bra trance låt t.ex.? Det måste ju finnas någon hemsida som gör mig smartare inom musik, eller?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Ett exempel

http://www.youtube.com/watch?v=aLR_bSzPTiY

Inga datorer, inget fejk, inte samma mening i 3 minuter, kan sjunga, kan spela...ja du förstår.

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

Okej men om vi tar det inom speciella genrer? Vad utmärker en bra trance låt t.ex.? Det måste ju finnas någon hemsida som gör mig smartare inom musik, eller?

Gör något unikt, tycker många house/trance låtar har väldigt lika uppbyggnad och "sound". Innan man ens har hört en låt kan man gissa sig till hur den kommer vara uppbyggd. Det är det jag tycker, men nu är jag varken musiker eller expert på musik.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Entusiast

Det finns vissa generella saker för att en låt ska klassas som bra. Till att börja med ska den bygga på vissa skalor som vi uppfattar som melodiska. De skiljer sig lite mellan olika kulturer men överlag är de samma. De har även varierat lite över tid av lite olika anledningar.

Sen har vi repetition. Någonstans måste det finnas att visst motiv som återkommer. Det går att med en dator generera stycken helt utan upprepningar och det låter fruktansvärt. Kolla till exempel här:
https://www.youtube.com/watch?v=RENk9PK06AQ

Fast självklart så finns det kompositörer som går åt ett helt annat håll. Här är ett modernt exempel:
http://www.ted.com/talks/mark_applebaum_the_mad_scientist_of_...

Så egentligen finns det inget tydligt svar på din fråga och det finns inte ens en tydlig definition av vad en låt är eller för den delen vad som är musik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det som gör en låt bra är om Iron Maiden spelat in den heller inte

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drefk2000:

Det som gör en låt bra är om Iron Maiden spelat in den heller inte

Nja, det finns bra och dålig musik i de flesta genrer och ditt val av artist ger ett rätt begränsat utbud av musik, de är förvisso duktiga inom sin genre men det skadar inte att ha bredare musiksmak än så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns ju en vetenskap om hur man gör en låt populär och hur man får människor att gilla vissa låtar. En av anledningarna till att det finns så många kassa(enligt mig) populära låtar som spelas på radio. Detta har däremot inget med om låten är bra eller inte, eftersom vad som är "bra" eller "dåligt" måste först definieras för att kunna utreda om en låt är bra eller dålig. Definitionen på "bra" eller "dåligt" är något som ingen kan komma överens om, vilket gör det svårt för nån av oss att säga vad du kommer tycka är bra eller dåligt. Vi tycker alla på olika sätt, som du kanske ser i resten av kommentarerna.

Om man visste vad som var bra eller dåligt, skulle alla låtar låta ungefär likadant. Men som tur är så finns det hur många olika genrer som helst med många olika artister i varje genre som gör musik. Så att alla kan lyssna på det som de tycker om.

Låter lite "svenskt" tycker jag att fråga andra om vad (musik i det här fallet) som är bra eller dåligt. Typ som att fråga om en film är bra eller dålig. Det är helt subjektivt. För i Sverige har många en uppfattning om att saker och ting är bra eller dåligt, och att alla måste tycka likadant... :S

Edit: Det du får göra är att lyssna på låtarna dina kompisar lyssnar på och även hitta andra låtar, och sen säga ärligt till dina kompisar vad du tycker om låtarna, och i så fall vad i låtarna det är du tycker om eller inte. Var ärlig och uppriktig så kan inget av deras argument slå dina, eftersom vad du tycker gäller för dig och inte för dom. Om dina kompisar säger att du har "fel", så är det fel på dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nja, det finns bra och dålig musik i de flesta genrer och ditt val av artist ger ett rätt begränsat utbud av musik, de är förvisso duktiga inom sin genre men det skadar inte att ha bredare musiksmak än så.
http://www.metalinsider.net/site/wp-content/uploads/2013/08/s...
http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTVji_LkXBuD41GJIPLNJ...
http://www.expressen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=secondCo...

Skämt går verkligen inte hem på det här forumet. Även om man tycker skämtet är dåligt, vilken mina oftast är, så bör man kunna känna igen att det är på skoj.

Det är klart jag lyssnar på mer än Maiden.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl grundläggande krav på ljudkvalitet och att musikerna är dugliga, i övrigt är det en smaksak, medelljudkvaliten på hits har gått ner fort de sista 30 åren och låtar har i regel en mycket kortare livslängd eftersom de ofta är tekniskt dåliga idag och många som är usla musiker kan ge ut musik, det finns iofs fortfarande bra musiker men de dränks i allt skräp som kommer ut idag så det är svårare att hitta bra musik även om utbudet totalt sett har ökat.

Inget av det du skrev har nånting att göra med frågan om vad som gör en låt bra. Det är en helt och hållet subjektiv fråga, som varken har ett rätt eller felaktigt svar. Teknik har ingenting med frågan i allmänhet att göra, utan är bara exempel på vad som kan göra att vissa uppskattar en låt.

Frågan om vad som gör en låt till en hit ligger mer i linje med det du skrev, och förmodligen vad TS egentligen tänkte på.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av drefk2000:

Skämt går verkligen inte hem på det här forumet. Även om man tycker skämtet är dåligt, vilken mina oftast är, så bör man kunna känna igen att det är på skoj.

Det är klart jag lyssnar på mer än Maiden.

Men det är inte så självklart att ungdomar har bred musiksmak, vissa lyssnar verkligen bara på en grupp/artist/genre men det brukar ändras och breddas när man blir vuxen.
Se bara på "pojkbanden" elelr liknande fenomen som är "såååå bra" hur många vuxna tycker att de är gudalika och lyssnar enbart på dem? Inte många, men för en tonåring är det normalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men det är inte så självklart att ungdomar har bred musiksmak, vissa lyssnar verkligen bara på en grupp/artist/genre men det brukar ändras och breddas när man blir vuxen.
Se bara på "pojkbanden" elelr liknande fenomen som är "såååå bra" hur många vuxna tycker att de är gudalika och lyssnar enbart på dem? Inte många, men för en tonåring är det normalt.

De enda som lyssnar på enbart en genre i vuxen ålder är de där långhåriga metalheadsen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men det är inte så självklart att ungdomar har bred musiksmak, vissa lyssnar verkligen bara på en grupp/artist/genre men det brukar ändras och breddas när man blir vuxen.
Se bara på "pojkbanden" elelr liknande fenomen som är "såååå bra" hur många vuxna tycker att de är gudalika och lyssnar enbart på dem? Inte många, men för en tonåring är det normalt.

Tack, den lever jag på länge. Nu blev jag glad. Du kallade mig för ungdom, jag som fyller 40 om två månader. Mmm nu mår jag bra

Favoriter hemma är

Corneliis
Deep Purple
Black Sabbath
Iron Maiden
Rainbow
Whitesnake
Jethro Tull - Mina absoluta husgudar. Sett dem 10 gånger
Kenny Wayne Shepperd
Dio
Tommy Bolin
Gleen Huges
Roger Waters
Tom Waits
Blackmore´s Night - my guilty pleasure

det var några

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns väl grundläggande krav på ljudkvalitet och att musikerna är dugliga, i övrigt är det en smaksak, medelljudkvaliten på hits har gått ner fort de sista 30 åren och låtar har i regel en mycket kortare livslängd eftersom de ofta är tekniskt dåliga idag och många som är usla musiker kan ge ut musik, det finns iofs fortfarande bra musiker men de dränks i allt skräp som kommer ut idag så det är svårare att hitta bra musik även om utbudet totalt sett har ökat.

Jag anser mig vara väldigt intresserad av ljud och lyssnar helst genom ett bra system och på filer av typen lossless. Men min personliga åsikt är att ljudkvalitén inte har ett dugg att göra med om en låt är bra eller inte. Jag fullkomligt älskar Darkthrone's "A Blaze in the Northen Sky", men ljudkvalitén är ju helt hemsk.

Som någon redan sagt så tycker jag det viktigaste är att låten förmedlar någon slags känsla, att den berör på ett eller annat sätt.

Som svar på ts: omöjligt att svara på. Lyssna på hemskt mycket musik, gärna från vitt skiljda genrer, för att sakta bilda en uppfattning om vad du tycker om i en låt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Tack, den lever jag på länge. Nu blev jag glad. Du kallade mig för ungdom, jag som fyller 40 om två månader. Mmm nu mår jag bra

Favoriter hemma är

Corneliis
Deep Purple
Black Sabbath
Iron Maiden
Rainbow
Whitesnake
Jethro Tull - Mina absoluta husgudar. Sett dem 10 gånger
Kenny Wayne Shepperd
Dio
Tommy Bolin
Gleen Huges
Roger Waters
Tom Waits
Blackmore´s Night - my guilty pleasure

det var några

Går inte sluta lyssna på Jethro Tull, man måste bara återkomma till dem

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crownofthorns:

Jag anser mig vara väldigt intresserad av ljud och lyssnar helst genom ett bra system och på filer av typen lossless. Men min personliga åsikt är att ljudkvalitén inte har ett dugg att göra med om en låt är bra eller inte. Jag fullkomligt älskar Darkthrone's "A Blaze in the Northen Sky", men ljudkvalitén är ju helt hemsk.

Som någon redan sagt så tycker jag det viktigaste är att låten förmedlar någon slags känsla, att den berör på ett eller annat sätt.

Som svar på ts: omöjligt att svara på. Lyssna på hemskt mycket musik, gärna från vitt skiljda genrer, för att sakta bilda en uppfattning om vad du tycker om i en låt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det finns en sjukdom som kallas audiofili, när man slutar lyssna på musiken och bara lyssnar på ljudet.. kära nån vad man går miste om musik och istället fokuserar på trams..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Går inte sluta lyssna på Jethro Tull, man måste bara återkomma till dem

EXAKT SÅ! Musikalisk fulländing.

blackmore's night lyssnar jag på mest för att min hjälte och förbild är Richie Blackmore. Jag har spelat sen jag var 8 och han är enligt mig den bästa någonsin. Jag spelar på scalloped hals som han och har nyss köpt en Blackmore signature guitar. Han har aldrig spelat med sån glädje han gör nu. I slutet av Rainbow/Deep Purple briljerade han fortfarande men verkade inte tycka om det han själv spelade.
Sen har han en förmåga att tvinga ur det bästa av sina medlemmar (annars tog han sin boll och gick han hem, konsert eller inte). Har Graham Bonnet låtit bättre före eller efter rainbow? Knappast. Inte Joe Lynn Turner heller, heller Coverdale, Gillan, osv osv...

Det här är en av mina favoriter att spela, gissa vad grannarna tycker när jag står med guran på balkongen runt 22 tiden med en förstärkare som går till 11 De har vant sig nu http://open.spotify.com/track/39IupZnm3kefibXWnNCX91

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det som mest påverkar mig är "känslan" sångaren lyckas förmedla genom sången och texten och den låt som mest påverkat mig måste vara Primordial:s låt: The Coffin ships:

Första gången jag hörde den så tappade jag hakan fullständigt och lyssnade på den kontinuerligt i veckor.

Som är tätt följd av Edge of Sanity:s låt Blood Colored (iof. är allt som sjungs av Dan Swanö gudomligt).

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av olog-hai:

Inget av det du skrev har nånting att göra med frågan om vad som gör en låt bra. Det är en helt och hållet subjektiv fråga, som varken har ett rätt eller felaktigt svar. Teknik har ingenting med frågan i allmänhet att göra, utan är bara exempel på vad som kan göra att vissa uppskattar en låt.

Skickades från m.sweclockers.com

En del musik har faktiskt så dålig teknisk kvalitet att den är jobbig att lyssna på om man har bra ljudsystem, mycket dubbstep är tex fruktansvärt illlajudande om man spelar det på ett bra ljudsystem, det låter bättre via en mobiltelefon där man tex inte hör de grava fasfel som ofta finns eller drabbas av en fruktansvärt överdriven basnivå. vissa saker kan maskeras pga återgivningen så den tekniska kvaliten spelar en rätt stor roll och det som är gjort för att främst vara kommersiellt och spelas upp via usla ljudsystem ger ingen större behållning i längden.
Det är bara att jämföra med den tekniska kvaliten hitlåtar hade på tex 70 talet, många av de låtarna kommer fortfarande att vara bra om 100år just pga att de har bra teknisk kvalitet så kommer folk att vilja lyssna på dem.
Man kan ju fundera på det här med kvalitet på dagens musik, tex att nästan alla av de riktigt stora hitsen kom på 70 talet, nått gjorde de ju uppenbarligen rätt och bättre än idag.

Pink Floyd Dark side of the moon:
Remained in the charts for 741 weeks from 1973 to 1988
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Side_of_the_Moon

Fletwood Mac Rumours
It stayed at the top of the Billboard 200 for 31 non-consecutive weeks
http://en.wikipedia.org/wiki/Rumours

http://en.wikipedia.org/wiki/Best_selling_albums#Best-selling...

I princip alla album är gjorda utan att ha påverkats av loudness war och har relativt bra ljudkvalitet (och de har även tystnad) och är tekniskt mycket bättre än det mesta på dagens topplistor och att tex Avicii skulle lyckas få in ett album som ligger på toplistan i 741 veckor och säljer bra även efter 40 år lär inte hända.

Man kan undra över varför det var bättre förr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del musik har faktiskt så dålig teknisk kvalitet att den är jobbig att lyssna på om man har bra ljudsystem, mycket dubbstep är tex fruktansvärt illlajudande om man spelar det på ett bra ljudsystem, det låter bättre via en mobiltelefon där man tex inte hör de grava fasfel som ofta finns eller drabbas av en fruktansvärt överdriven basnivå. vissa saker kan maskeras pga återgivningen så den tekniska kvaliten spelar en rätt stor roll och det som är gjort för att främst vara kommersiellt och spelas upp via usla ljudsystem ger ingen större behållning i längden.
Det är bara att jämföra med den tekniska kvaliten hitlåtar hade på tex 70 talet, många av de låtarna kommer fortfarande att vara bra om 100år just pga att de har bra teknisk kvalitet så kommer folk att vilja lyssna på dem.
Man kan ju fundera på det här med kvalitet på dagens musik, tex att nästan alla av de riktigt stora hitsen kom på 70 talet, nått gjorde de ju uppenbarligen rätt och bättre än idag.

Pink Floyd Dark side of the moon:
Remained in the charts for 741 weeks from 1973 to 1988
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Side_of_the_Moon

Fletwood Mac Rumours
It stayed at the top of the Billboard 200 for 31 non-consecutive weeks
http://en.wikipedia.org/wiki/Rumours

http://forumbilder.se/CFP5R/1most-sol-albums.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/Best_selling_albums#Best-selling...

I princip alla album är gjorda utan att ha påverkats av loudness war och har relativt bra ljudkvalitet (och de har även tystnad) och är tekniskt mycket bättre än det mesta på dagens topplistor och att tex Avicii skulle lyckas få in ett album som ligger på toplistan i 741 veckor och säljer bra även efter 40 år lär inte hända.

Man kan undra över varför det var bättre förr

Kanske beroende på att musikerna fick vara innovativa och hitta på sitt eget sound. Sedan finns det vissa musikgrupper som är i princip odödliga med bra musikers. Medan idag görs ju allt med en datorslinga, lägg in lite rap eller någon som sjunger falskt och så säljer skiten. Just nu letar jag efter en site där man kan köpa bra kvalitets musik. Är less på att betala skräp när man har en bra hörlursrigg. Sedan kan jag väl säga såhär att mitt intresse är att lyssna på musik. Som sagt jag gillar gammalt och lyssnar mest speciellt Queen, the eagels och solo sidospåren från the eagles från Don henley, Joe walsh och Glenn frey plus en armé med andra sköna gamla låtar. Sedan blir det lite Tori Amos där favoriten är night of hunters albumet, Jonny lang och Sheryl Crow som går hett just nu. Även fast man är fast i en viss musik så kan jag även sedan säga att jag har även lyssnat på en hel del skräp i mina dagar så den som säger att jag inte lyssnar på annat än vad jag har nämnt bör akta sig för att lägga en kommentar på det spåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del musik har faktiskt så dålig teknisk kvalitet att den är jobbig att lyssna på om man har bra ljudsystem, mycket dubbstep är tex fruktansvärt illlajudande om man spelar det på ett bra ljudsystem, det låter bättre via en mobiltelefon där man tex inte hör de grava fasfel som ofta finns eller drabbas av en fruktansvärt överdriven basnivå. vissa saker kan maskeras pga återgivningen så den tekniska kvaliten spelar en rätt stor roll och det som är gjort för att främst vara kommersiellt och spelas upp via usla ljudsystem ger ingen större behållning i längden.
Det är bara att jämföra med den tekniska kvaliten hitlåtar hade på tex 70 talet, många av de låtarna kommer fortfarande att vara bra om 100år just pga att de har bra teknisk kvalitet så kommer folk att vilja lyssna på dem.
Man kan ju fundera på det här med kvalitet på dagens musik, tex att nästan alla av de riktigt stora hitsen kom på 70 talet, nått gjorde de ju uppenbarligen rätt och bättre än idag.

Pink Floyd Dark side of the moon:
Remained in the charts for 741 weeks from 1973 to 1988
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Dark_Side_of_the_Moon

Fletwood Mac Rumours
It stayed at the top of the Billboard 200 for 31 non-consecutive weeks
http://en.wikipedia.org/wiki/Rumours

http://forumbilder.se/CFP5R/1most-sol-albums.JPG

http://en.wikipedia.org/wiki/Best_selling_albums#Best-selling...

I princip alla album är gjorda utan att ha påverkats av loudness war och har relativt bra ljudkvalitet (och de har även tystnad) och är tekniskt mycket bättre än det mesta på dagens topplistor och att tex Avicii skulle lyckas få in ett album som ligger på toplistan i 741 veckor och säljer bra även efter 40 år lär inte hända.

Man kan undra över varför det var bättre förr

Sen är grejen lite sån att man ska slå med sin första hit och sen måste man producera något liknande i all evighet för att mata den stora massan som sväljer skiten som fågelungar med näbben 180 grader öppen.

Tycker personligen att det kan några album eller något decennium innan många band faktiskt blir riktigt bra

Helt ärligt talat, det är få som kan bli så stora som Beatles var och är, men deras första musik är riktigt dålig, t ex.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Queen?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

En del musik har faktiskt så dålig teknisk kvalitet att den är jobbig att lyssna på om man har bra ljudsystem, mycket dubbstep är tex fruktansvärt illlajudande om man spelar det på ett bra ljudsystem, det låter bättre via en mobiltelefon där man tex inte hör de grava fasfel som ofta finns eller drabbas av en fruktansvärt överdriven basnivå. vissa saker kan maskeras pga återgivningen så den tekniska kvaliten spelar en rätt stor roll och det som är gjort för att främst vara kommersiellt och spelas upp via usla ljudsystem ger ingen större behållning i längden.

Du kan inte använda extremfall som argument för en norm.
Sen är inte inspelningskvaliteten ett mått på hur bra en låt är. Det behöver ju inte ens finnas nån inspelning för att ett musikaliskt verk ska vara tidlöst - se bara på klassisk musik.

Andra exempel är de otaliga punkband som låter för jävligt, men det finns fortfarande folk som älskar det. Eller andra former av extrema genrer, som nästan är abstrakta; viss EBM, noise, olika skumma black metal-subgenrer, etc.

Återigen tar du upp saker som bidrar till vad som gör en låt populär.
Vad som gör en låt bra ligger helt och hållet i själen på lyssnaren och har inte nödvändigtvis det minsta att göra med teknik och ljudkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]