Permalänk
Medlem

Hur installerar jag ett nytt moderkort?

Hej
Har funderat på att köpa ett nytt moderkort men det jag inte riktigt förstår är hur jag ska göra med Windows när jag satt in moderkortet. Är det bara att ta ut det gamla moderkortet och sätta in det nya och sen starta datorn och då kommer Windows och alla program fungera? Eller måste jag omformatera datorn och installera om Windows på nytt?

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Medlem

Ja, du behöver installera om.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Du bör installera om på nytt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av luddoboy:

Hej
Har funderat på att köpa ett nytt moderkort men det jag inte riktigt förstår är hur jag ska göra med Windows när jag satt in moderkortet. Är det bara att ta ut det gamla moderkortet och sätta in det nya och sen starta datorn och då kommer Windows och alla program fungera? Eller måste jag omformatera datorn och installera om Windows på nytt?

Du bör installera om windows på nytt. och därefter installera drivers ifrån skivan du fick med mobot.

Permalänk
Medlem

du ska installera om windows. datorn kommer troligtvis att starta även om du kör med gamla windows, men den kommer definitivt inte fungera optimalt och massvis av buggar och felmeddelanden kommer att uppstå.

Bara för att checka; du vet väl om att du även behöver en ny processor om du inte kör på samma socket som du tidigare hade? samt nya ram-minen om du byter från DDR/DDR2 till DDR3.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

du ska installera om windows. datorn kommer troligtvis att starta även om du kör med gamla windows, men den kommer definitivt inte fungera optimalt och massvis av buggar och felmeddelanden kommer att uppstå.

Bara för att checka; du vet väl om att du även behöver en ny processor om du inte kör på samma socket som du tidigare hade? samt nya ram-minen om du byter från DDR/DDR2 till DDR3.

Yes det vet jag:)

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk

Bara en grej vilket windows har du? Om du har oem verision måste du köpa nytt Windos med

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Bara en grej vilket windows har du? Om du har oem verision måste du köpa nytt Windos med

Har en oem version men hade tänkt dra den här "mitt moderkort är trasigt" för Microsoft

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Skrivet av luddoboy:

Har en oem version men hade tänkt dra den här "mitt moderkort är trasigt" för Microsoft

Funkar det? Jag har funderat på det själv en aldrig vågat.
Något som är lustigt är att jag installerade ett mytt mobo och sedan installerade jag windows för mitt gammla modekort och det funkade
Men vill byta igen nu

Du kan ju skriva ett PM till mig om hur det gick?

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Filip1727:

Funkar det? Jag har funderat på det själv en aldrig vågat.
Något som är lustigt är att jag installerade ett mytt mobo och sedan installerade jag windows för mitt gammla modekort och det funkade
Men vill byta igen nu

Du kan ju skriva ett PM till mig om hur det gick?

Sure

Visa signatur

|HD Radeon 6950|AMD Phenom II X4 970 3.8 Ghz|Corsair 8GB 1600mhz|Corsair HX650W|Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB|2 TB HDD|ASUS MA99X EVO R2.0|Cooler Master Hyper 412S|Fractal Design R4|

Permalänk
Medlem

hade datorn i signaturen med win8 sen bytte ja till z87 +i7 4770k o installerade ej om win, verkar funka bra den startade direkt bara uppdaterade något i 10sek, sen isntallerade ja alla drivrutiner för chipset, antar ja måste blåsa om datorn? men gud vad jobbigt.. installationen var ca 1dag gammal för köpte win8 dagen innnan ja bytte moderkort, gamla moderkortet vad z68

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf