Överklockningsresultat för 3770k: lovande prolle?

Permalänk
Inaktiv

Överklockningsresultat för 3770k: lovande prolle?

Har kollat runt lite på överklockningsresultat och vad jag har förstått så verkar min 3770k vara ett helt okay exemplar.

Kör den som sagt för tillfället stabilt i 4.2GHz med en Spänning på 0.976V.
Vad säger ni? Är det värt att försöka pressa prollen i lite benchmarks imorgon?
Kylare: Silver Arrow SB-E

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNeikter:

Efter att ha kollat runt lite på överklockningsresultat och vad jag har förstått så verkar min 3770k vara ett helt okay exemplar.
http://oi41.tinypic.com/ah5u.jpg

Kör den som sagt för tillfället stabilt i 4.2GHz med en Spänning på 0.976V.
Vad säger ni? Är det värt att försöka pressa prollen i lite benchmarks imorgon?
Kylare: Silver Arrow SB-E

Men det där är väl i idle...?

Det är klart att den ska benchmarkas, det är det som betyder något.
Jag kan boota upp min dator med prollen i 5.0GHz med samma spänning som jag använder för 4.6GHz just nu men om den är stabil i stresstest är ju en annan sak

Jag brukar ha 12+ timmar i Prime95 som krav för en "stabil klock".

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Men det där är väl i idle...?

Det är klart att den ska benchmarkas, det är det som betyder något.
Jag kan boota upp min dator med prollen i 5.0GHz med samma spänning som jag använder för 4.6GHz just nu men om den är stabil i stresstest är ju en annan sak

Jag brukar ha 12+ timmar i Prime95 som krav för en "stabil klock".

Tog "print screen" medans prime95 kördes för fullt. (Har kört hela dagen sedan klockan ~08:00 till ~19:00)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, jag hade inte klockat den mer faktiskt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNeikter:

Tog "print screen" medans prime95 kördes för fullt. (Har kört hela dagen sedan klockan ~08:00 till ~19:00)

Va?! Den kan ju inte köras i 0.976V i load och vara stabil?!
Sweclockers testexemplar behövde till exempel 1.320V för 4.7GHz.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Va?! Den kan ju inte köras i 0.976V i load och vara stabil?!
Sweclockers testexemplar behövde till exempel 1.320V för 4.7GHz.

Körde i alla fall Prime95 på "max heat"-inställningen medans jag tog skämbilden. Jag får ta och kolla med annan mjukvara imorgon så att inte CPU-Z ljuger för mig.
Hade för övrigt ~0,7V i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Har kollat runt lite på överklockningsresultat och vad jag har förstått så verkar min 3770k vara ett helt okay exemplar.
http://oi41.tinypic.com/ah5u.jpg

Kör den som sagt för tillfället stabilt i 4.2GHz med en Spänning på 0.976V.
Vad säger ni? Är det värt att försöka pressa prollen i lite benchmarks imorgon?
Kylare: Silver Arrow SB-E

Gå högre så får vi se ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MrNeikter:

Körde i alla fall Prime95 på "max heat"-inställningen medans jag tog skämbilden. Jag får ta och kolla med annan mjukvara imorgon så att inte CPU-Z ljuger för mig.
Hade för övrigt ~0,7V i idle.

När du kör Prime95 så kör "Blend" eller "Small FFT's för att kolla stabilitet

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Körde i alla fall Prime95 på "max heat"-inställningen medans jag tog skämbilden. Jag får ta och kolla med annan mjukvara imorgon så att inte CPU-Z ljuger för mig.
Hade för övrigt ~0,7V i idle.

lol... om allt detta stämmer så har du definitivt ett sällan skådat guld chip, vad ligger tempsen på?

Klocka gärna högre för att se hur linjärt spänningen lägger sig med frekvenserna /stabilitet och temperaturer^^

Själv litar jag på HWmonitor, nytt bios, aida64 och HWiNFO.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

"Guldchip", njae - snarare platinachip. Hade testat 5.5GHz@ 1.3 förutsatt att frekvenstaket inte slår i tidigt!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har du kollat vcore i någon annan program? Sjukt om det skulle visa sig stämma. Min 3770k körs i 4.5Ghz på 1.192. Det trodde jag var schysst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Avstängd

hmm en bild på cpu-z är inte relevant för detta och för att vi ska avgöra din klock. jag körde min i5 2500k med 4,2 på stock spänning altså 1.2volt.

Vi vill se detta innan vi kan avgöra va som är bra:

Temperaturer på processorn i 100% load
CPU_z
Och att du kör Prime samtidigt.

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Inaktiv

Okay. Körde den lite snabbt i Prime95 @4,8GHz, 1,24V utan problem. Dock så verkar det som att denna processorn är ännu ett offer av Intels värdelösa applicering av kylpasta. Kommer upp 90ºC, helt öppet chassi och cpu-kylarens fläktar på max. Tryckte även kylaren mot processorn för att utesluta dålig montering.

Testade även 5GHz a là 1,3 och den bootade i alla fall fint men vågade inte ens slå igång prime.

Sist vill jag bara säga att jag inte tänker försöka lossa IHSn då jag redan misslyckats med det en gång innan. Det blev en dyr affär.

Ska se om jag kan sänka spänningen för 4,8 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Okay. Körde den lite snabbt i Prime95 @4,8GHz, 1,24V utan problem. Dock så verkar det som att denna processorn är ännu ett offer av Intels värdelösa applicering av kylpasta. Kommer upp 90ºC, helt öppet chassi och cpu-kylarens fläktar på max. Tryckte även kylaren mot processorn för att utesluta dålig montering.

Testade även 5GHz a là 1,3 och den bootade i alla fall fint men vågade inte ens slå igång prime.

Sist vill jag bara säga att jag inte tänker försöka lossa IHSn då jag redan misslyckats med det en gång innan. Det blev en dyr affär.

Ska se om jag kan sänka spänningen för 4,8 nu.

helt otroligt bra processor, om det nu stämmer. Skicka valideringslänk istället för prntscreen

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Får du 90C på 4.8? Nja bra processor men jag skulle nog försökt och delida den

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ett lika bra chip för ett tag sedan, fast den degraderades fort som fan. Först körde jag 4.74GHz på 1.22v, sen klarade den inte det, fick gå ner till 4.4GHz, nu klarar den inte det längre så nu får jag köra den i 4.0GHz.

Permalänk
Medlem

Säger som ovan, du borde verkligen delida den. Om det du säger stämmer är det ett exemplariskt exemplar (exemplarception) och det ska man inte kasta bort genom att stå ut med dålig pasta.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red110:

Får du 90C på 4.8? Nja bra processor men jag skulle nog försökt och delida den

Skrivet av Casper:

Säger som ovan, du borde verkligen delida den. Om det du säger stämmer är det ett exemplariskt exemplar (exemplarception) och det ska man inte kasta bort genom att stå ut med dålig pasta.

Som sagt. Kanske i framtiden dock inte nu. Har tyvärr inte råd att misslyckas en gång till.

http://valid.canardpc.com/ewyije

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Din e-penis e längre än min e-penis.. :/ Haha, i hate you!
Jäkligt fint ex..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweSparky:

Din e-penis e längre än min e-penis.. :/ Haha, i hate you!
Jäkligt fint ex..

Får upp den I 5,2GHz men då är den sjuuuk instabil (pga värmen) 5GHz-klubbens rekord är 5,6 så jag har en liten bit kvar. Ska kolla vad jag kan göra åt saken imorgon.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill delida nu, kör inte på 4.8 eller vad du nu kör på, gå helst inte över 85C. Testa typ på 4.5 och kolla temps

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Vilket drömex! 3770k än ju bland de lättaste att delidda, en mjuk pasta som släpper direkt och inga ytmonterade saker runtom! om du inte ska delidda, sälj den till någon som vill xD

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Red110:

Om du inte vill delida nu, kör inte på 4.8 eller vad du nu kör på, gå helst inte över 85C. Testa typ på 4.5 och kolla temps

Kör på 4,2 @ 0,985.
Höjde spänningen så att jag skulle vara 100 på att den inte var instabil.

Permalänk
Inaktiv

Kan uppdatera lite.
Prollen är nu utlovad till en annan sweclockare. Han får min och jag får hans delidade 3770k (+ 1,5 års ersättningsgaranti om den skulle dö utan anledning).
Vet att jag själv inte tjänat något på detta men är ganska nyfiken på hur långt han kan få upp den.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Kan uppdatera lite.
Prollen är nu utlovad till en annan sweclockare. Han får min och jag får hans delidade 3770k (+ 1,5 års ersättningsgaranti om den skulle dö utan anledning).
Vet att jag själv inte tjänat något på detta men är ganska nyfiken på hur långt han kan få upp den.

Du hade väl som villkor att hen måste ha/skapa en logg här på SC?!
Helt fantastiskt bra ex iaf.
Länka till dennes uppdateringar, man vill ju veta om det här är någon "superprolle"

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrNeikter:

Kan uppdatera lite.
Prollen är nu utlovad till en annan sweclockare. Han får min och jag får hans delidade 3770k (+ 1,5 års ersättningsgaranti om den skulle dö utan anledning).
Vet att jag själv inte tjänat något på detta men är ganska nyfiken på hur långt han kan få upp den.

Skrivet av Wille1504:

Du hade väl som villkor att hen måste ha/skapa en logg här på SC?!
Helt fantastiskt bra ex iaf.
Länka till dennes uppdateringar, man vill ju veta om det här är någon "superprolle"

Ja, detta måste vi få höra fortsättningen på!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Kan uppdatera lite.
Prollen är nu utlovad till en annan sweclockare. Han får min och jag får hans delidade 3770k (+ 1,5 års ersättningsgaranti om den skulle dö utan anledning).
Vet att jag själv inte tjänat något på detta men är ganska nyfiken på hur långt han kan få upp den.

Jag HOPPAS verkligen att ni också kom överens att han ska visa alla resultat här!

Permalänk
Master of Overkill

Ge mig en handplockad 4930k NU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Hedersmedlem

*** rubrik ändrad ***

Jag har ändrat rubriken för att bättre visa vad tråden handlar om. I vanliga fall låses tråden och TS ombeds ge förslag på bättre rubrik innan upplåsning. Se forumreglerna § 3.1.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd

måste säga det att min i7 4770k va ett fint ex 1.25volt vcore 4,6ghz max 80grader i load. med ett gigabyte z87x oc bord (kylare: Be Quiet ShadowRock PRO SR1) , den skall dock flyttas till ett asus maximus VI så jag hoppas jag får samma eller bättre värden på den.

dock min i5 4670k 4,6ghz 1,25 volt o tempen flög direkt till 95grader ;D

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd