Kan ej starta bios med mina datorkomponenter! vad kan vara felet?

Permalänk
Medlem

Kan ej starta bios med mina datorkomponenter! vad kan vara felet?

Hejsan! När jag startar min dator så ser jag alternativet att starta bios på min moderkorts "framsida", det står att jag kan starta bios genom att antingen trycka F9, F10, Del eller End men när jag väl trycker på någon utav dessa knappar så går det absolut inte att starta bios (har senaste verisionen BIOS), det händer verkligen ingenting utan Windows startas som vanligt och jag loggar in på datorn (Har Windows 7 Professional), mina delar i datorn är;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2297410/2012-09-15 har dock 2st 680 i min dator så ni vet.
Vad kan vara felet?

Mvh Jonathan

Permalänk
Medlem

Tryck flera gånger tills skärmen laddar om. Det räcker inte med att trycka bara en gång om du inte trycker exakt när man ska trycka.

Har du trådlöst tangentbord? Hade samma problem när jag körde trådlöst, den registrerade inte tryckningar för än windows-inloggningen dök upp.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Jona9500:

Hejsan! När jag startar min dator så ser jag alternativet att starta bios på min moderkorts "framsida", det står att jag kan starta bios genom att antingen trycka F9, F10, Del eller End men när jag väl trycker på någon utav dessa knappar så går det absolut inte att starta bios (har senaste verisionen BIOS), det händer verkligen ingenting utan Windows startas som vanligt och jag loggar in på datorn (Har Windows 7 Professional), mina delar i datorn är;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2297410/2012-09-15 har dock 2st 680 i min dator så ni vet.
Vad kan vara felet?

Mvh Jonathan

Är det ett USB-tangentbord? Isf testa med ett ps2.

Permalänk
Medlem

Har ej trådlöst Och jag spammtrycker ca 20 gånger när det syns! It sucks dicks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona9500:

Har ej trådlöst Och jag spammtrycker ca 20 gånger när det syns! It sucks dicks

Har du kontrollerat att den tangenten du ska trycka på för att komma åt BIOS fungerar när du är inloggad i Windows?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

USB-tangentbord utan att usb-portarna startat? Hade det problemet med en gammal dator för länge sedan att jag va tvungen att använda PS/2-tangentbord för att ändra i bios.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Testa att spamma både Del och F2 under uppstart.

Kopplar du in tangentbordet i främre eller bakre portarna? Testat i andra portar?

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk

PS/2 tangentbord är det som gäller. Antingen funkar inte det tangentbordet med ditt moderkort eller så måste du aktivera så USB portarna funkar i BIOS. Tror det ska finnas en sån val-option.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona9500:

Hejsan! När jag startar min dator så ser jag alternativet att starta bios på min moderkorts "framsida", det står att jag kan starta bios genom att antingen trycka F9, F10, Del eller End men när jag väl trycker på någon utav dessa knappar så går det absolut inte att starta bios (har senaste verisionen BIOS), det händer verkligen ingenting utan Windows startas som vanligt och jag loggar in på datorn (Har Windows 7 Professional), mina delar i datorn är;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2297410/2012-09-15 har dock 2st 680 i min dator så ni vet.
Vad kan vara felet?

Mvh Jonathan

Det är DEL knappen du startar bios med och ingen annan.
Om du trycker regelbundet på denna under uppstart och det ändå inte fungerar så kan det vara så som någon redan påpekat, dvs om du har ett USB tangentbord att USB portarna inte är aktiverade innan OS bootat.
Då behöver du ett PS2 tangentbord för att komma in i bios och ändra denna inställningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jona9500:

Har ej trådlöst Och jag spammtrycker ca 20 gånger när det syns! It sucks dicks

Jag hade exakt samma problem och lösningen i mitt fall blev att byta plats/port mellan tangentbord och mus. (Ej trådlöst USB och inkopplat i bakre portarna).
Om du har ett PS/2 tangentbord liggandes så är det också en bra lösning, (som många redan sagt).

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jona9500:

Hejsan! När jag startar min dator så ser jag alternativet att starta bios på min moderkorts "framsida", det står att jag kan starta bios genom att antingen trycka F9, F10, Del eller End men när jag väl trycker på någon utav dessa knappar så går det absolut inte att starta bios (har senaste verisionen BIOS), det händer verkligen ingenting utan Windows startas som vanligt och jag loggar in på datorn (Har Windows 7 Professional), mina delar i datorn är;
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2297410/2012-09-15 har dock 2st 680 i min dator så ni vet.
Vad kan vara felet?

Mvh Jonathan

det är ett gigabyte bord BIOS är ALLTID DEL under uppstart

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Som många redan sagt, testa med ett annat tangentbord, kolla även inställningarna när du väl kommit in i BIOS.

En sak jag tänkte på när jag kollade din kundkorg hos Inet..
Varför har du två olika RAM-stickor? Har det blivit något fel eller har du verkligen två olika sorters RAM i datorn?