PS3 - Pixlig bild på datorskärm

Permalänk
Medlem

PS3 - Pixlig bild på datorskärm

Hej,

jag spelar PS3 på en 1920x1200 Samsung Syncmaster 2493HM. Jag ansluter skärmen med HDMI kabel. Vad jag vet har GTA V bara stöd för 720p... Så jag antar att pixligheten orsakas av att skillnaden i upplösning däremellan är ganska stor. Min kompis som kör på en 1080p TV har riktigt snygg bild, och det känns förjävligt att ha ett så fult spel bara för att man inte har en TV... Var samma sak i AC: Brotherhood, Red Dead: Redemption, osv...

Min fråga är, finns det nåt sätt att få lite snyggare bild, försökt ändra i spelinställnigarna så att konsollen ska uppskalera bilden (Uppskalerare : helskärm och Utjämning på), istället för att skärmen gör det? Försökte också stänga av 720p stödet i konsollen men då kördes istället i 578p eller nåt sånt. Skärmen tar hela tiden emot bild i 720p. Ser inte heller några inställningar i skärmen som skulle ha något med detta att göra, kan dock ha fel?

Tacksam för hjälp...!

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem

Tänk efter varför spelet ser bra ut på TVn. Hur nära sitter du datorskärmen och hur nära sitter din kompis TVn?
Finns inte mycket du kan göra. Konsolerna är inte gjorda för 1080p.

Permalänk
Medlem

Har själv bytt från en datorskärm till en Tv. Är verkligen en stor skillnad, inte alls den där dassiga/suddiga bilden som jag fick på datorskärmen. Även om jag skulle trycka ansiktet mot Tv:n ser det betydligt bättre ut, så har inte riktigt med avståndet heller att göra.

Permalänk
Medlem

Får du någon svart ram ovan och under bilden?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Tänk efter varför spelet ser bra ut på TVn. Hur nära sitter du datorskärmen och hur nära sitter din kompis TVn?
Finns inte mycket du kan göra. Konsolerna är inte gjorda för 1080p.

Förstår inte riktigt ditt argument, min skärm är mindre men har högre upplösning, därav kan jag sitta närmare för pixlarna är mindre också. Sitter jag längre bort än en meter så blir det för långt för att kunna avgöra vad som syns längre fram längs vägen i GTA...

Skrivet av Rydisen:

Får du någon svart ram ovan och under bilden?

Inga ramar

Nu ser detta antagligen bättre ut än det är eftersom det troligtvis inte visas i skala 1:1 på era skärmar...

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Förstår inte riktigt ditt argument, min skärm är mindre men har högre upplösning, därav kan jag sitta närmare för pixlarna är mindre också. Sitter jag längre bort än en meter så blir det för långt för att kunna avgöra vad som syns längre fram längs vägen i GTA...

Inga ramar

http://s9.postimg.org/o48qtdfin/20131005_142128_resized.jpg

http://s12.postimg.org/t3l8qlpql/20131005_142210_resized.jpg

Nu ser detta antagligen bättre ut än det är eftersom det troligtvis inte visas i skala 1:1 på era skärmar...

Din skärm skalar nog bilden konstigt.
Testa se om du kan ändra aspect ratio eller liknande i menyn på skärmen.

Du borde alltså ha svarta kanter/ramar under och över bilden.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag har kört GTA V på min datorskärm och på tvn, och märker själv väldigt stor skillnad. Kan knappt spela när man sitter vi skärmen, men när man sitter vid tvn så ser det till och med rätt hyffsat ut. Har dessutom soffan väldigt nära tvn, men det är endå en väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Hej,

jag spelar PS3 på en 1920x1200 Samsung Syncmaster 2493HM. Jag ansluter skärmen med HDMI kabel. Vad jag vet har GTA V bara stöd för 720p... Så jag antar att pixligheten orsakas av att skillnaden i upplösning däremellan är ganska stor. Min kompis som kör på en 1080p TV har riktigt snygg bild, och det känns förjävligt att ha ett så fult spel bara för att man inte har en TV... Var samma sak i AC: Brotherhood, Red Dead: Redemption, osv...

Min fråga är, finns det nåt sätt att få lite snyggare bild, försökt ändra i spelinställnigarna så att konsollen ska uppskalera bilden (Uppskalerare : helskärm och Utjämning på), istället för att skärmen gör det? Försökte också stänga av 720p stödet i konsollen men då kördes istället i 578p eller nåt sånt. Skärmen tar hela tiden emot bild i 720p. Ser inte heller några inställningar i skärmen som skulle ha något med detta att göra, kan dock ha fel?

Tacksam för hjälp...!

Från 720P till 1080P brukar det ju inte vara några problem att skala med bra resultat, men din skärm kör ju 1200p så där kanske det blir tjall på uppskalningen? Vad kör du konsolen på för inställning? Kör du den i 720p output kanske du kan testa att köra den i 1080p/i istället och se om det gör skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Från 720P till 1080P brukar det ju inte vara några problem att skala med bra resultat, men din skärm kör ju 1200p så där kanske det blir tjall på uppskalningen? Vad kör du konsolen på för inställning? Kör du den i 720p output kanske du kan testa att köra den i 1080p/i istället och se om det gör skillnad?

Hej. GTA V har bara 720p stöd på PS3 så jag kan inte få en output på 1080p, även trots att jag ställt in det i PS3 menyn. Skärmen visar alltid i 720p... Eller har jag missat nån inställning? Gick in i Games menyn under inställningar

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OveR-:

Hej. GTA V har bara 720p stöd på PS3 så jag kan inte få en output på 1080p, även trots att jag ställt in det i PS3 menyn. Skärmen visar alltid i 720p... Eller har jag missat nån inställning? Gick in i Games menyn under inställningar

Nej, du har nog inte missat något. GTA V renderas i 720p (eller lägre antagligen) internt men om du ställer in PS3an att skala signalen till 1080p så kanske din datormonitor kan justera resten så bilden anpassas till monitorn med något bättre resultat.

Jag är ingen expert på dessa bildskalningar mellan enheter fram och tillbaka så det vara bara en idé jag hade, men du verkar ju redan försökt med det

Ser det lika illa ut i alla spel eller är det ett specifikt GTA V problem?

Permalänk

Har samma problem själv. Är knapp spelbart på datorskärmen, däremot ser det ganska hyfsat ut på TV:n. Kan detta bero på att PS3:an inte skalar upp till 1080P till skillnad från Xbox 360?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cloned:

Nej, du har nog inte missat något. GTA V renderas i 720p (eller lägre antagligen) internt men om du ställer in PS3an att skala signalen till 1080p så kanske din datormonitor kan justera resten så bilden anpassas till monitorn med något bättre resultat.

Jag är ingen expert på dessa bildskalningar mellan enheter fram och tillbaka så det vara bara en idé jag hade, men du verkar ju redan försökt med det

Ser det lika illa ut i alla spel eller är det ett specifikt GTA V problem?

Har upptäckt att min monitor automatiskt själv skalar om till 1200, för nu har jag ställt in på "Just scan" men den visar fullskärm alltid, dvs den skalerar inte om lika mycket i höjd som i bredd, vilket jag antar gör det ännu fulare. Går inte heller att stänga av detta på min skärm.

Nej det gäller inte bara GTA utan spel som red dead redemption också, men det är spel där det finns många små detaljer där det är som mest markant... tur man har en dator alltså, konsoller suger ju

Visa signatur

Windows 8.1 64 bit, EVGA GeForce GTX 980Ti DirectCU II 2GB , 8 GB Corsair Vengeance, P8Z68-V LX, Intel Core i5 2500K, Creative XtremeMusic X-fi, 700W CoolerMaster SilentPro, Fractal Design R3, 128 GB Kingston HyperX + Sandisk Ultra Plus 256 GB + 2 TB + 500 GB.

Permalänk

Har en 1080p syncmaster sa350 och min funkar ganska ok med ps3an.

Olika skärmar är olika bra på att fylla skärmen med låga upplösningar. Testa att köra ett datorspel i 720p och se hur det ser ut.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder