Permalänk
Medlem

Konsten att applicera kylpasta

Hittade en intressant artikel där de testar olika metoder att applicera kylpasta på. Den metod som vann var "X-metoden".

Se testet nedan:

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appli...

Vad tycker ni?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Det beror på hur själva kylaren är? På mit h80i så applicerade jag ett litet klick i mitten, men om det skulle varit evo 212 eller vad den heter så skulle jag nog få applicera lite mer än vanligt pga formen

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Skillnaderna i temperatur i deras test var väldigt små mellan de flesta vanliga metoder. Att utse en vinnare, efter en applikation och en mätning, känns inte helt professionellt. Hade de gjort 5 eller 10 tester så hade testet fått mer tyngd. Om de hade provat med riskorns- och kryssmetoden igen kanske resultaten hade blivit annorlunda.

Permalänk
Medlem

För att ett sådant test ska vara värt något skulle de ha mätt upp mängden de förbrukade för varje metod och se till att ett X t.ex. har lika mycket per milimeter av kryss, nu ser man tydligt att t.ex. vänstra delen har mer än högra etc.
Påverkar det? självklart!

Det är därför tester likt dessa blir så pass olika, det kan räcka med att ett test görs där klimatet är fuktigare och varmt gentemot ett torrare och kallare, även fast testerna görs i samma rumstemperatur.

Skulle ju gå att lösa enkelt om man vill få bort alla bidragande orsaker.
En 1mm alubit med de olika mönstren laserskurna och pastan appliceras igenom den skurna delen för att få samma mängd överallt och sedan dra fast kylaren med samma moment varje gång.
Och fokusera på att cpu, kylare och rumstemp har samma temperatur inför och under varje test, om inte annat korrigera för det i resultaten.
Helt onödigt och jobbigt test? självklart, men hur roligt vore det inte att se resultaten växa fram
Blev sugen på att fräsa till lite mallar och testa själv...

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Fast om man bortser från temperaturerna kan man också se bilder på hur väl pastan smetat ut sig efter montering av kylare. Dock kan det självklart variera på hur luftbubblor m.m. uppstår.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Vilken kylpasta man använder påverkar ju också vilket metod man borde använda då vissa är mer trögflytande än andra t.ex.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Fast om man bortser från temperaturerna kan man också se bilder på hur väl pastan smetat ut sig efter montering av kylare. Dock kan det självklart variera på hur luftbubblor m.m. uppstår.

Precis, om de hade gjort fler försök med varje metod så hade det garanterat skiljt sig mellan försöken, med samma metod.

Permalänk
Inaktiv

Jag själv har testat massor med metoder och tycker personligen om man lägger en ca 15mm sträng tjockt som en spaghetti i mitten längst gående med själva cpu coren på i5an då.

Bra guide: http://www.arcticsilver.com/methods.html

Permalänk
Medlem

CLU fungerar bäst för mig, det penslar man ut

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mogwaii:

CLU fungerar bäst för mig, det penslar man ut

Risk för luftbubblor imellan när två platta ytor sätts ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Risk för luftbubblor imellan när två platta ytor sätts ihop.

Clu =Flytande metall , instruktionerna är sådana att man ska pensla.

Jag sänkte mina temperaturer med 10-15c gämfört med noctuas pasta. Och jag bytade för 1 vecka sen från i5 till i7 och när jag lossade i5.an så var monterings ytan helt slät, typ lätt fastbränt . Inga bubblor där.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mogwaii:

Clu =Flytande metall , instruktionerna är sådana att man ska pensla.

Jag sänkte mina temperaturer med 10-15c gämfört med noctuas pasta. Och jag bytade för 1 vecka sen från i5 till i7 och när jag lossade i5.an så var monterings ytan helt slät, typ lätt fastbränt . Inga bubblor där.

Låter intressant, man får testa detta kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Låter intressant, man får testa detta kanske

Rekommenderas starkt, akta övriga komponenter bara då den leder ström.

Här är lite före efter bilder på mitt montage , Noctua pasta på vänster sida , CLU på höger sida :

Obs , detta är Delidad CPU dvs CLU både mellan kretskortet och IHS samt IHS och kylaren.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

margin of error.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Synd att happy face fick dåligt

Jag har alltid kjört even spread.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört roughly spread

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Har varit tusentals videos och artiklar om detta. Denna är bland de sämre jag tittat på faktiskt. Som många säger är det för många variabler som spelar roll här och för små resultat som visas. Inte nog med det så varierar det på pastan också.

Vid mina personliga erfarenheter och tittat på andra pastor/test på appliceringar samt rekommendationer för dessa så är Pea eller någon form av line bäst.

X kan ge bra upphov till spill och bubblor. Det kan även line göra. Utsmetningen är helt onödig och värdelös med tanke på vilka bubblor som skapas. Samt igen, pasta är för att täcka små ojämnheter och inte vara som ett extra tjockt lager på CPU'n

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag brukar alltid dutta ut små droppar med några millimeters mellanrum och sedan ta lite plast över ett finger och "dutta" ut pastan till ett tunt "taggigt" skikt över IHS:en. Efter att ha experimenterat en hel del så tycker jag den metoden fungerar bäst, så länge man använder en tunn kylpasta så som AC MX-2.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk

Jag vet inte men jag tycket att CLU är ett helvete att ta bort när man ska byta pasta.
Eller är det bara jag som tycker det. Fick använda rakblad sist för att få bort det från cpu kylblocket.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

CLU fungerar bäst för mig, det penslar man ut

Mig med!

Skrivet av anon200632:

Risk för luftbubblor imellan när två platta ytor sätts ihop.

leverantören säger att det är pensla som gäller! jag deliddade och penslade. ligger nu -20C på alla cores.

Skrivet av Gunner357:

Jag vet inte men jag tycket att CLU är ett helvete att ta bort när man ska byta pasta.
Eller är det bara jag som tycker det. Fick använda rakblad sist för att få bort det från cpu kylblocket.

Hmm det stelnar ju aldrig? när man har isopropanol så försvinner det rätt fort.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

http://i43.tinypic.com/333zvcx.jpg

Så ser cpu blocket ut efter clu. Det är nästan som fast bränt. Gör jag någe fel eller.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

leverantören säger att det är pensla som gäller! jag deliddade och penslade. ligger nu -20C på alla cores.

Du ligger på -20°C? Vilken rumstemp har du? -35°C?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Mig med!

leverantören säger att det är pensla som gäller! jag deliddade och penslade. ligger nu -20C på alla cores.

Hmm det stelnar ju aldrig? när man har isopropanol så försvinner det rätt fort.

Damn -20C!!! Det var jävligt kallt du;)

Edit - Var lite sen med kommentaren såg jag:(

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du ligger på -20°C? Vilken rumstemp har du? -35°C?

Skrivet av Leopardkungens:

Damn -20C!!! Det var jävligt kallt du;)

Edit - Var lite sen med kommentaren såg jag:(

antar att ni förstår att jag menade 20 grader lägre än innan

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

antar att ni förstår att jag menade 20 grader lägre än innan

Nope, faktiskt inte.
Jag gissade att det var ännu en fysikskolkare med trasig tempsensor.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mogwaii:

CLU fungerar bäst för mig, det penslar man ut

Var köper man CLU?

Skrivet av OskarW90:

Mig med!

leverantören säger att det är pensla som gäller! jag deliddade och penslade. ligger nu -20C på alla cores.

Hmm det stelnar ju aldrig? när man har isopropanol så försvinner det rätt fort.

Vilken typ av pensel ska man använda?

Hur ska jag applicera kylpasta på min 4770K? Vilken kylpasta är bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Var köper man CLU?

Vilken typ av pensel ska man använda?

Hur ska jag applicera kylpasta på min 4770K? Vilken kylpasta är bäst?

När du köper CLU får man med två penslar, annars fungerar Tops lika bra!

Kylpasta mellan IHS och Kylaren, där kan du köra CLU också inte lika bra som mellan IHS och Kylaren dock. Jag kör själv MX-2

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Rekommenderas starkt, akta övriga komponenter bara då den leder ström.

Här är lite före efter bilder på mitt montage , Noctua pasta på vänster sida , CLU på höger sida :

http://i44.tinypic.com/2psp2ec.png

Obs , detta är Delidad CPU dvs CLU både mellan kretskortet och IHS samt IHS och kylaren.

Kan väl ändå inte jämföra delidad mot original, dessutom delidar man bör man ju faktiskt kyla hela chippet inte bara toppen av det som du gör nu. Man kan tex ta Ghelid Extreme och dra ett fett kryss över chippet, så mycket så att det blir rikligt med pasta som täcker även kanterna på chippet när du trycker dit kylaren.
Det är så man gör med GPUs som inte har något lock, chippet har då mer värmeavledningsyta mot kylaren då kylpastan även plockar upp värmen på kanterna. Pastan som sitter mellan kylare och chip trycks bort om du har en spegelblank kylare så det blir nästan inget kvar mellan kylare och chip.

Men ni kanske sätter tillbaka IHS?
Jag hade kört spegelblank kylare direkt på chippet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tandkräm funkar lika bra, kolla bara på tek syndicates video om kylpasta

Visa signatur

Blegh <3 ^^