Permalänk
Medlem

Har BF4 dödat den 4 kärniga CPUn?

Hej

Jag har läst en del i forumet och testat själv, det verkar som många med SLI,CF eller dyrare GPU får problem. I dom flesta fallen verkar I5 flaska i Ultra medans GPU ligger på 60%.

Det verkar som dom flesta med I7 klarar sig fint, hur det är med 6-8 kärniga AMD cpuer vet jag inte, någon som har testat?

kan det vara så illa att en I5 eller AMD fyrkärnig inte duger i BF4 om man vill köra ultra eller har stor skärm?

sitter och funderar på om det är värt att uppgradera till en I7 3770, vad tror ni? Eller i i kanske byta moderkort och cpu.

Edit: Vore väldigt kul om Sweclockers kunde göra om prestandatestet med en I5 3750 eller I5 2500K, även med motsvarande AMD CPU. Eller har i åtanke vi det riktiga testet i sluter på månaden.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

kan det vara så illa att en I5 eller AMD fyrkärnig inte duger i BF4 om man vill köra ultra eller har stor skärm?

Storleken på skärmen spelar ingen roll.
Desto högre upplösningen blir, desto mindre blir pressen på CPU:n jämfört med GPU:n.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har läst en del i forumet och testat själv, det verkar som många med SLI,CF eller dyrare GPU får problem. I dom flesta fallen verkar I5 flaska i Ultra medans GPU ligger på 60%.

Det verkar som dom flesta med I7 klarar sig fint, hur det är med 6-8 kärniga AMD cpuer vet jag inte, någon som har testat?

kan det vara så illa att en I5 eller AMD fyrkärnig inte duger i BF4 om man vill köra ultra eller har stor skärm?

sitter och funderar på om det är värt att uppgradera till en I7 3770, vad tror ni? Eller i i kanske byta moderkort och cpu.

Blir spännande att testa. Har dator i sign.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Storleken på skärmen spelar ingen roll.
Desto högre upplösningen blir, desto mindre blir pressen på CPU:n jämfört med GPU:n.

Det visste jag inte, Tack

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Men det är en beta kan alla vara snälla och lugna ner sig några hekto!? o.O

Permalänk

Jag tycker jag sett folk med alla möjliga uppsättningar av hårdvara haft problem, att bf4 dödat 4-kärninga cpu:er tror jag inte eftersom detta är en ostabil beta version.

Permalänk
Medlem

B E T A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har läst en del i forumet och testat själv, det verkar som många med SLI,CF eller dyrare GPU får problem. I dom flesta fallen verkar I5 flaska i Ultra medans GPU ligger på 60%.

Det verkar som dom flesta med I7 klarar sig fint, hur det är med 6-8 kärniga AMD cpuer vet jag inte, någon som har testat?

kan det vara så illa att en I5 eller AMD fyrkärnig inte duger i BF4 om man vill köra ultra eller har stor skärm?

sitter och funderar på om det är värt att uppgradera till en I7 3770, vad tror ni? Eller i i kanske byta moderkort och cpu.

Edit: Vore väldigt kul om Sweclockers kunde göra om prestandatestet med en I5 3750 eller I5 2500K, även med motsvarande AMD CPU. Eller har i åtanke vi det riktiga testet i sluter på månaden.

Äsch, struntprat. Sitter med en 4670K på 4.8GHz och två 780's och Battlefield 4 rullar på som margarin. Tänker mig nog att dom flesta som har problem har antingen en skit dålig CPU eller inte har klockat sina CPUer.

Permalänk
Medlem

Håller med om att det är en beta, men den är ruggigt tuff mot cpu. Som jag skrev hoppas Sweclockers testar på lite olika plattformar när den skarpa kopia äe släppt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Men det är en beta kan alla vara snälla och lugna ner sig några hekto!? o.O

Skrivet av RoughRamblin:

Jag tycker jag sett folk med alla möjliga uppsättningar av hårdvara haft problem, att bf4 dödat 4-kärninga cpu:er tror jag inte eftersom detta är en ostabil beta version.

Skrivet av Dunde:
Skrivet av Mars SSX:

Äsch, struntprat. Sitter med en 4670K på 4.8GHz och två 780's och Battlefield 4 rullar på som margarin. Tänker mig nog att dom flesta som har problem har antingen en skit dålig CPU eller inte har klockat sina CPUer.

kul för dig, min är bara klockat till 4.3 och spelar jag i ultra går den i botten.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Där blev Citera fler inte riktigt som jag tänkt mig.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk

Dagens standard i7or (d.v.s inte "E" versionerna) är ju dock även dem 4 kärninga och om dom presterar bättre (trotts beta) så är bevisligen inte 4 kärniga cpuer "dödade"

Så även om det skulle vara en färdig version där detta hände så är det nog inte brist på kärnor utan snarare effektiviteten per kärna, då HT ökar den.. som tycks göra en skillnad.

Dock verkar de va random, många verkar ju ha antingen mkt lagg eller felfritt oavsett hårdvara.. verkar lite random helt enkelt.

Anyway.. det är en optimeringsfråga som sagt.. beta. 4 kärniga CPUer (HT or no HT) har något år kvar utan att bli pressade för hårt skulle jag gissa på

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Hej, skulle vara glad om någon skulle kunna testa en i7(4kärnig) med HT on och HT off och kolla om det ger någon skillnad i BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Dagens standard i7or (d.v.s inte "E" versionerna) är ju dock även dem 4 kärninga och om dom presterar bättre (trotts beta) så är bevisligen inte 4 kärniga cpuer "dödade"

Så även om det skulle vara en färdig version där detta hände så är det nog inte brist på kärnor utan snarare effektiviteten per kärna, då HT ökar den.. som tycks göra en skillnad.

Dock verkar de va random, många verkar ju ha antingen mkt lagg eller felfritt oavsett hårdvara.. verkar lite random helt enkelt.

Anyway.. det är en optimeringsfråga som sagt.. beta. 4 kärniga CPUer (HT or no HT) har något år kvar utan att bli pressade för hårt skulle jag gissa på

Givetvis vet jag att I7 är fyrtrådiga, när jag skriver fyrkärniga menar jag I5 och dom med fyra kärnaor från AMD

Du har säkert rätt med att det krävs optimering, vi får hopas det blir lite mindre cpulast på den skarpa versionen.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har läst en del i forumet och testat själv, det verkar som många med SLI,CF eller dyrare GPU får problem. I dom flesta fallen verkar I5 flaska i Ultra medans GPU ligger på 60%.

Det verkar som dom flesta med I7 klarar sig fint, hur det är med 6-8 kärniga AMD cpuer vet jag inte, någon som har testat?

kan det vara så illa att en I5 eller AMD fyrkärnig inte duger i BF4 om man vill köra ultra eller har stor skärm?

sitter och funderar på om det är värt att uppgradera till en I7 3770, vad tror ni? Eller i i kanske byta moderkort och cpu.

Edit: Vore väldigt kul om Sweclockers kunde göra om prestandatestet med en I5 3750 eller I5 2500K, även med motsvarande AMD CPU. Eller har i åtanke vi det riktiga testet i sluter på månaden.

Nej?Sweclockers heter vi,så dra upp din cpu i lite högre fart så hjälper det till ganska bra:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Hej, skulle vara glad om någon skulle kunna testa en i7(4kärnig) med HT on och HT off och kolla om det ger någon skillnad i BF4.

Såg att någon redan testat i någon tråd och det gav stor skillnad.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Nej?Sweclockers heter vi,så dra upp din cpu i lite högre fart så hjälper det till ganska bra:)

Har redan dragit upp den till 4.3 men det är klart att det finns mer att hämta

Dold text
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Givetvis vet jag att I7 är fyrtrådiga, när jag skriver fyrkärniga menar jag I5 och dom med fyra kärnaor från AMD

Du har säkert rätt med att det krävs optimering, vi får hopas det blir lite mindre cpulast på den skarpa versionen.

Aah tänkte bara dubbelkolla så du inte trodde Hyperthreading va som extra kärnor (som jag trodde för inte alls för längesen innan jag läste på lite mer)

Den skarpa versionen lär nog rulla på väldigt bra, det är ofta mer fördel än nackdel när detta dyker upp i beta då det kan upptäckas i tid och lösas snabbare.

Håller dock med om att det hade vart intressant o se prestandaskillnader mellan i5 , i7 och i7-e. Hade vart se om det gynnade märkvärt med hexacore + .

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Det blir väl det motsatta. CPUn har dödat BF4?

Med andra ord det finns bättre spel. Hearthstone kommer kanske snart : )

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepe's Bodega:

Det blir väl det motsatta. CPUn har dödat BF4?

Med andra ord det finns bättre spel. Hearthstone kommer kanske snart : )

Samma logik som att säga "Det är lugnt, vi byter ut din bil mot en trampmoped".

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Givetvis vet jag att I7 är fyrtrådiga, när jag skriver fyrkärniga menar jag I5 och dom med fyra kärnaor från AMD

Du har säkert rätt med att det krävs optimering, vi får hopas det blir lite mindre cpulast på den skarpa versionen.

I7 är fyrkärning men åttatrådad(åttatrådig?) tack vare HT.

Permalänk
Medlem

BF4 använder med kärnor och trådar än många andra spel så ja i7 och FX serien kommer ha en fördel, tex FX 8350 presterar som Intels i7 2500K/2600K, dock är skillnaden inte så stor, men den finns.

BF4 är både Gpu och Cpu tung vilket inte BF3 är, det är främst Gpu tung.

Man ser absolut en skillnad mellan processorerna i BF4 spel till skillnad från andra Gpu tunga spel där prestanda är likvärdig från intel i3 till i7.

Givetvis kommer 4 kärniga i5 osv klara av BF4 när spelet är färdigt men man får garanterat en liten boost med mer trådar/kärnor.

Permalänk
Medlem

Lite orolig för hur krävande det kommer vara med Eyefinity, då det verkar kräva väldigt, väldigt mycket minne...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Hej

Jag har läst en del i forumet och testat själv, det verkar som många med SLI,CF eller dyrare GPU får problem. I dom flesta fallen verkar I5 flaska i Ultra medans GPU ligger på 60%.

Det verkar som dom flesta med I7 klarar sig fint, hur det är med 6-8 kärniga AMD cpuer vet jag inte, någon som har testat?

kan det vara så illa att en I5 eller AMD fyrkärnig inte duger i BF4 om man vill köra ultra eller har stor skärm?

sitter och funderar på om det är värt att uppgradera till en I7 3770, vad tror ni? Eller i i kanske byta moderkort och cpu.

Edit: Vore väldigt kul om Sweclockers kunde göra om prestandatestet med en I5 3750 eller I5 2500K, även med motsvarande AMD CPU. Eller har i åtanke vi det riktiga testet i sluter på månaden.

Kan du ta och chilla till spelet är släppt? Förstår att du är fundersam men komigen..

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mars SSX:

Äsch, struntprat. Sitter med en 4670K på 4.8GHz och två 780's och Battlefield 4 rullar på som margarin. Tänker mig nog att dom flesta som har problem har antingen en skit dålig CPU eller inte har klockat sina CPUer.

Har datorn i sign och får stadig FPS just nu på ca. 40 (hade 14-26fps första beta dagen) och får drops under 20 FPS med allt på LOW.
Jag tvivlar på att en i5 2500k på 4.3ghz med x2 5850 ska flaska så.. CPU'n den ligger och dundrar på 98-100% i BF4 medan GPU aldrig går över 90% och VRAM.en cappas inte heller.
Och jag är inte ensam om detta problem (speciellt med CPU), läst om folk med MYCKET bättre hårdvara som har likvärdiga resultat (bla. youtubarna theRaider och SkillCapped som har i7.or och gtx 690/titan).

Menar.. spelet flyter på en gammal ps3/x360 stadigt men har dessa problem på PC's... Antingen kör DICE någon tung DEBUG code i bakgrunden, sjävla spelet är trasigt eller så är det serverside problem, svårt att tänka mig att det skulle vara fel på våra (tusentals PC användare) datorer

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Knappast, snarare en DEMO!

Tror inte ni kan förvänta er några större förändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Knappast, snarare en DEMO!

Tror inte ni kan förvänta er några större förändringar.

Betat baseras på en build från augusti. Ja DICE utnyttjar det som en demo men det är inte ett färdigt spel.

Förövrigt har jag hört att det ska vara en konsolversion vi kör på PC men jag har inte hört det officiellt någonstans.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mars SSX:

Äsch, struntprat. Sitter med en 4670K på 4.8GHz och två 780's och Battlefield 4 rullar på som margarin. Tänker mig nog att dom flesta som har problem har antingen en skit dålig CPU eller inte har klockat sina CPUer.

Jag har en 3570K @ 4,3GHz och två gtx 680.

I 1920x1080 på high slår min processor i taket, och då ligger grafikkorten på ~50%.
Jag tvivlar starkt på att jag kan dubbla prestandan oavsett hur mycket mer jag klockar den.

Det ska bli intressant att se hur den färdiga versionen av BF4 beter sig. Den betaversionen vi har tillgång till är långt från färdig.

Permalänk
Inaktiv

Min Nehalem håller än.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blargmode:

Jag har en 3570K @ 4,3GHz och två gtx 680.

I 1920x1080 på high slår min processor i taket, och då ligger grafikkorten på ~50%.
Jag tvivlar starkt på att jag kan dubbla prestandan oavsett hur mycket mer jag klockar den.

Det ska bli intressant att se hur den färdiga versionen av BF4 beter sig. Den betaversionen vi har tillgång till är långt från färdig.

Kör du med stockkylaren eftersom du kör så låg klock eller?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift