Permalänk

Är detta säkra temps för i5 2500k?

Hej!

Jag har nyligen överklockat min 2500k till 4.5Ghz och använder 1,24V just nu.

Under prime95 så ligger den runt dessa temperaturer http://postimg.org/image/ghm9s8ogb/

Skulle man kunna säga att det är normala temperaturer eller bör jag backa ner överklockningen lite?

Kylaren är en Arctic Freezer 13 Pro.

Permalänk
Medlem

ja dom är säkra

Permalänk
Medlem

Det är mycket bra temperaturer du har, Kylningen är inget du behöver tänka på föräns det går över ~80c
Fast processorn lär förmodligen inte ta skada förens vid 90-95 c

Har min på 4Ghz med 1.25 Volt : /

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Skrivet av sten1930:

Det är mycket bra temperaturer du har, Kylningen är inget du behöver tänka på föräns det går över ~80c
Fast processorn lär förmodligen inte ta skada förens vid 90-95 c

Har min på 4Ghz med 1.25 Volt : /

Skrivet av Bulltazar:

ja dom är säkra

Tack så mycket! Har försökt googla också innan jag skapade tråden, men hittar bara flera teorier om att man ska hålla sig under 65c och andra teorier så är allt under ca 85c helt acceptabelt. Därför ville jag bara ha lite extra svar kring detta. Detta är ju under stresstest också, så antar att de är mycket lägre när jag bara spelar.

Kör min på 1,24 V just nu, verkar hyffsat stabilt under prime95 i alla fall, ska testa lite gaming sen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Det är mycket bra temperaturer du har, Kylningen är inget du behöver tänka på föräns det går över ~80c
Fast processorn lär förmodligen inte ta skada förens vid 90-95 c

Har min på 4Ghz med 1.25 Volt : /

Jag har min på 4Ghz på 1.1 volt, ska testa och se om jag kan komma upp i 4.5Ghz under 1.25

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sten1930:

Det är mycket bra temperaturer du har, Kylningen är inget du behöver tänka på föräns det går över ~80c
Fast processorn lär förmodligen inte ta skada förens vid 90-95 c

Har min på 4Ghz med 1.25 Volt : /

Skrivet av Bob Barnsen:

Tack så mycket! Har försökt googla också innan jag skapade tråden, men hittar bara flera teorier om att man ska hålla sig under 65c och andra teorier så är allt under ca 85c helt acceptabelt. Därför ville jag bara ha lite extra svar kring detta. Detta är ju under stresstest också, så antar att de är mycket lägre när jag bara spelar.

Kör min på 1,24 V just nu, verkar hyffsat stabilt under prime95 i alla fall, ska testa lite gaming sen också

Sandy Bridge throttlar vid 100°C och Stänger av sig omedelbart vid 130°C. Skada tar den över denna temp.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Sandy Bridge throttlar vid 100°C och Stänger av sig omedelbart vid 130°C. Skada tar den över denna temp.

Hade för mig att det fanns risk vid över 90°C samt som det throttlar vid 100°C, detta var ju intressant. Klarar dom verkligen så höga temperaturer?

Skrivet av ZeakQ:

Jag har min på 4Ghz på 1.1 volt, ska testa och se om jag kan komma upp i 4.5Ghz under 1.25

Hoppas jag är helt stabil på 1,24, vore riktigt grymt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bob Barnsen:

Hade för mig att det fanns risk vid över 90°C samt som det throttlar vid 100°C, detta var ju intressant. Klarar dom verkligen så höga temperaturer?

Ja, det finns inbyggda funktioner som justerar automatiskt vid dessa tillfällen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

min i5 2500k som jag körde i 5ghz kom upp i runt 84-85'c under full load och det var inga problem någonsin med den

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Tack för svar allihop!

Om man är stabil på 4.5Ghz, finns det någon anledning att ta frekvensen ett steg högre om temperaturerna tillåter det eller ska jag stanna vid 4.5 och vara nöjd med denna afton?

Permalänk
Medlem

är inte helt säker men tror det brukar finnas en inställning i BIOS/UEFI där det står något i stil med "stäng av datorn vid:" och standardtempen där borde ge ett humm och vilka temperaturer som är accetabla. Känner du att du behöver mer prestanda är det bara och klocka vidare tills du är nöjd

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bob Barnsen:

Tack för svar allihop!

Om man är stabil på 4.5Ghz, finns det någon anledning att ta frekvensen ett steg högre om temperaturerna tillåter det eller ska jag stanna vid 4.5 och vara nöjd med denna afton?

Beror på hur varmt det blir med "steget högre", jag skulle själv vara nöjd med 4.5Ghz

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ