Kan inte öka clock ration till mer än 38, hjälp.

Permalänk

Kan inte öka clock ration till mer än 38, hjälp.

Hej. Har ett litet problem . Jag vill överklocka mitt i5 4670k men mitt moderkort (asus z87-a) låter mig inte öka clock ration till mer än 38 som är satt som standard. Jag har försökt hitta en lösning men jag vet fortfarande inte varför jag inte kan öka det. Jag har kollat i manualen och googlat runt en stund men utan framgång. Är det någon inställning som hindrar mig från att överklocka kanske?

/Glios

Permalänk
99:e percentilen

Kan det vara så att du tittar på fel inställning? 38 är väl standardmultipliern, tror jag.

När du säger att det inte går, menar du då att det inte går att ändra inställningen alls, att det går att skriva in ett värde, men att det inte accepteras, eller att du kan ändra inställningen, men att den inte sparas?

En skärmdump eller ett foto på UEFI vore trevligt!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Sync all cores skriv 42, enter fungerar inte det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk

Möjligt att du tagit fel på CPU Cache Ratio och CPU Clock Ratio?

Permalänk

Tjena. Efter jag har skrivit in ett värde över 38 och klickar på enter så går det tillbaka till 38 igen. Jag kan dock skriva in ett värde under 38, det funkar konstigt nog. Jag spelade precis in en video där jag demonstrerar problemet. (Håller på ett ladda upp den på youtube nu) Hoppas det kan visa lite tydligare vad jag menar.

Tack för hjälpen än så länge,

Permalänk

Här är videon http://www.youtube.com/watch?v=4BBz_1pQ5u8&feature=youtu.be. Kvaliteten blev mycket sämre än jag trodde, får be om ursäkt för det!

/Glios2500

Permalänk
Skrivet av glios2500:

Här är videon http://www.youtube.com/watch?v=4BBz_1pQ5u8&feature=youtu.be. Kvaliteten blev mycket sämre än jag trodde, får be om ursäkt för det!

/Glios2500

Dra tillbaka din BLCK till 100.0 istället för 102.0. Vad har du för alternativ under "OC Tuner", med tanke på att det står BLCK First?
Dessutom, efter du satt "Sync all cores", skriv i värdet du eftersträvar i 4-core limit istället för 1-core limit.

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

Prova klicka på rutan och sedan öka med ''+'' på numpad.

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Dra tillbaka din BLCK till 100.0 istället för 102.0. Vad har du för alternativ under "OC Tuner", med tanke på att det står BLCK First?
Dessutom, efter du satt "Sync all cores", skriv i värdet du eftersträvar i 4-core limit istället för 1-core limit.

"As Is", "Ratio First" och BCLK First fanns som alternativ under OC Tuner.

Permalänk
Skrivet av glios2500:

"As Is", "Ratio First" och BCLK First fanns som alternativ under OC Tuner.

"Ratio First" är troligtvis det du skall köra på, och sedan ändra 4-Core limit och synca alla cores. Har du tid att testa?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

"Ratio First" är troligtvis det du skall köra på, och sedan ändra 4-Core limit och synca alla cores. Har du tid att testa?

Ja det har jag Så jag ändrar alltså inte värdet i 1 core limit utan i 4-core limit?

Permalänk

Testade att sätta på Ratio First men det gick fortfarande inte att öka värdet :/ Går ju som sagt att ändra värdet negativt så det känns ju som det är någon slags inställning som hindrar mig från att gå över 38. Men som sagt jag har ingen anning :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glios2500:

Testade att sätta på Ratio First men det gick fortfarande inte att öka värdet :/ Går ju som sagt att ändra värdet negativt så det känns ju som det är någon slags inställning som hindrar mig från att gå över 38. Men som sagt jag har ingen anning :/

Testa "Sync All Cores" istället för "Per Core"

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av glios2500:

Testade att sätta på Ratio First men det gick fortfarande inte att öka värdet :/ Går ju som sagt att ändra värdet negativt så det känns ju som det är någon slags inställning som hindrar mig från att gå över 38. Men som sagt jag har ingen anning :/

Testa att stänga av Intel's Turbo Boost innan du ändrar frekvenserna. Antagligen benämns den något annat i ditt BIOS, men det bör vara något liknande "Turbo Boost: Enabled". Vad händer om du gör som Marreez säger och markerar rutan och använder +/-?

På mitt moderkort måste jag använda mig utav +/- för att ändra frekvenserna när jag inte använder den inbyggda överklockningsfunktionen.

Har du SpeedStep, Intel C-states eller något sådant påslaget?

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Medlem

säker på att du har en 4670K och inte har råkat köpa en 4670?

Permalänk
Skrivet av bagfalls:

säker på att du har en 4670K och inte har råkat köpa en 4670?

Verkar som jag har köpt fel cpu Antar att 4670 versionen inte går att överklocka? Känner mig lagom dum nu. Kan inte köpa nya delar på ett bra tag nu så det är bara att bita i det sura äpplet :/

Tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av glios2500:

Verkar som jag har köpt fel cpu Antar att 4670 versionen inte går att överklocka? Känner mig lagom dum nu. Kan inte köpa nya delar på ett bra tag nu så det är bara att bita i det sura äpplet :/

Tack för hjälpen

Den går att överklocka, men inte med samma simplicitet. Jag skulle personligen avråda från att överklocka Non-K's dock. Hoppas du blir nöjd med processorn i vilket fall!

Visa signatur

Yoga Slim Pro 7i - LG 27UP850N - Anne Pro 2 - Mx Master 3 - Fifine K683B - Philips H8506

| MSI Z77 | 3570k | H70 | Corsair CL9 1600 MHz | GTX 670 | Samsung SSD | Seagate HDD | QFR Red | Rival Qck+ | Siberia V2 | MacBook Air | iPad Air |

Permalänk
Skrivet av Jokkestar:

Den går att överklocka, men inte med samma simplicitet. Jag skulle personligen avråda från att överklocka Non-K's dock. Hoppas du blir nöjd med processorn i vilket fall!

Är ju nybörjare på området så det är nog bäst om jag undviker det Blir kanske att köpa ny processor nästa sommar, vi får se. Stort tack för hjälpen!