GTA V Dålig grafik på datorskärm

Permalänk

GTA V Dålig grafik på datorskärm

Hej!
Jag köpte nyss ett nytt PS3 Slim och GTA V som ingick.
Jag trodde att jag skulle slippa köpa en tv för att spela GTA V eftersom jag har en FULL HD datorskräm som är en Samsung S24B750V.
Men tyvärr när jag spelar blir kanterna på byggnader, bilar etc.. väldigt pixliga. "Jaggies" tror jag är det engelska uttrycket.

Då är min fråga, behöver jag ändå köpa en TV som är hyfsat stor och ska vara FULL HD eller finns det något sätt att anpassa min datorskärm till spelets och PS3:ets videoinställningar?

Permalänk
Medlem

Det är så spelet ser ut. Det har ingen kantutjämning. Blir inte bättre på en tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det är så spelet ser ut. Det har ingen kantutjämning. Blir inte bättre på en tv.

Om man köper en RIKTIGT dålig TV så är det faktiskt möjligt att det blir "bättre".

Permalänk
Medlem

För att få spelet att skala 1:1 behöver du spela på en skärm med native-upplösning 1280*720.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk

Leta "find settings automaticly" eller någe i system settings på konsollen, mitt xbox hade det och jävlar vad skillnad i grafik det vart.. PS borde ha det med tycker jag!

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Har du kopplat med HDMI?
Är 1080p på i display settings?
Är "Full RGB" på i display settings?

Men jo det kan se så ut. Körde lite PS3 på min skärm och det som såg riktigt bra ut är de spel som är native 1080p som WipeoutHD, GT5, ICO & SoTC HD Collection. KZ3 som är 720p såg lågupplöst ut, men inte helt ospelbart.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Se till att du har ställt in 1080p på ditt PS3, sen är tyvärr GTA V väldigt "jaggit".

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Hej!
Jag köpte nyss ett nytt PS3 Slim och GTA V som ingick.
Jag trodde att jag skulle slippa köpa en tv för att spela GTA V eftersom jag har en FULL HD datorskräm som är en Samsung S24B750V.
Men tyvärr när jag spelar blir kanterna på byggnader, bilar etc.. väldigt pixliga. "Jaggies" tror jag är det engelska uttrycket.

Då är min fråga, behöver jag ändå köpa en TV som är hyfsat stor och ska vara FULL HD eller finns det något sätt att anpassa min datorskärm till spelets och PS3:ets videoinställningar?

Det kan mycket väl vara så att det kommer se bättre ut på en TV (beroende på TV och vilket avstånd du har till skärmen så klart). GTA V körs bara i 720p och jag tror konsolen inte skalar upp spelet till 1080p (min TV får iaf bara en 720p signal från PS3 spel) och kör du då med en full hd skärm (1080p) så kommer du alltså inte köra med skärmens nativ upplösning vilket oftast ser ut som skit på en datorskärm, tv-apparater brukar ha en rätt hyfsad upscaler så när de kör grejer som är lägre än nativ upplösning brukar det se hyfsat ut ändå, tror till och med att de brukar ha nån egen inbyggd AA vilket inte datorskärmar har.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju sjukt ful bild på mitt Xbox av någon anledning, visade sig att upplösningen var på 480p
och inte 720p som det skalla vara (eller skalat till 1080p då). Ändrade och det blev genast mycket snyggare.
Dock så om man som många säkert är van vid högupplöst bild samt kantutjämning, you name it så självklart
kommer det se dåligt ut på förra generationens konsoler oavsett spel.

Permalänk

Tack för alla svar!

Det får nog bli en ny tv trots allt eftersom jag är en person som uppskattar spel med bra grafik även om GTA V är ett sånt grymt spel story vis och gameplay vis så behöver jag den visuella upplevelsen som jag vet att GTA V kan leverera.

Permalänk
Medlem

Sen sitter man ju rätt mycket närmare en datormonitor så på normalt tvavstånd ser det såklart bättre ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Hej!
Jag köpte nyss ett nytt PS3 Slim och GTA V som ingick.
Jag trodde att jag skulle slippa köpa en tv för att spela GTA V eftersom jag har en FULL HD datorskräm som är en Samsung S24B750V.
Men tyvärr när jag spelar blir kanterna på byggnader, bilar etc.. väldigt pixliga. "Jaggies" tror jag är det engelska uttrycket.

Då är min fråga, behöver jag ändå köpa en TV som är hyfsat stor och ska vara FULL HD eller finns det något sätt att anpassa min datorskärm till spelets och PS3:ets videoinställningar?

du vänjer dig efter ett par timmar, min kompis kom hem till mig och skrek "HUR FAN KAN DU SPELA GTA 5 MED ALL DEN LAGGEN OCH DEN HEMSKA GRAFIKEN?!" jag hade visst vant mig :/ hoppas att de släpper en kraftigt förbättrad version till pc och next-gen konsoller

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Tack för alla svar!

Det får nog bli en ny tv trots allt eftersom jag är en person som uppskattar spel med bra grafik även om GTA V är ett sånt grymt spel story vis och gameplay vis så behöver jag den visuella upplevelsen som jag vet att GTA V kan leverera.

Om du vill ha en visuell upplevelse tycker jag du väntar tills xbox one eller ps4 eller tills det släpps på PC. Annars kan du tyvärr inte säga att du vill åt det visuella..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AdamGarand:

Tack för alla svar!

Det får nog bli en ny tv trots allt eftersom jag är en person som uppskattar spel med bra grafik även om GTA V är ett sånt grymt spel story vis och gameplay vis så behöver jag den visuella upplevelsen som jag vet att GTA V kan leverera.

Det fetstilta: Då spelar du fel spel.

Du kanske upplever att det blir bättre med en TV eftersom du kommer sitta längre ifrån och inte upptäcker det låga pixelantalet men det blir ändå inte bättre för det och kanterna kommer vara lika uppenbara, det är tyvärr såhär GTA V ser ut.

Själv väntar man på PC och det kanske du också borde göra om du vill ha den ultimata spelupplevelsen med diverse mods.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det kommer se kantigt ut även på en TV! Vänta på PC versionen så ska du få se på grafik!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Har för mig att det var nån bugg på ps3 som fick spelet att se förjävligt ut om man hade den nedladdade versionen. Här är artikeln Länk

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Sätt dig 3-4m bort från din skärm istället för att köpa en tv.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tycker det är intressant att folk förutsätter att de kommer släppa det till fler platformar. Det är inte alls säkert.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Tycker det är intressant att folk förutsätter att de kommer släppa det till fler platformar. Det är inte alls säkert.

Inte säkert, Men mycket möjligt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Tycker det är intressant att folk förutsätter att de kommer släppa det till fler platformar. Det är inte alls säkert.

De har dock oddsen på sin sida, alla andra GTA kom ju till PC.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

*host* console *host*

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det fetstilta: Då spelar du fel spel.

Du kanske upplever att det blir bättre med en TV eftersom du kommer sitta längre ifrån och inte upptäcker det låga pixelantalet men det blir ändå inte bättre för det och kanterna kommer vara lika uppenbara, det är tyvärr såhär GTA V ser ut.

Själv väntar man på PC och det kanske du också borde göra om du vill ha den ultimata spelupplevelsen med diverse mods.

När jag testade att spela GTA V på en 42 tums LED samsung tv så såg det mycket bättre ut.
Även om jag satt nästa lika nära som när jag spelade på min datorskärm.

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Det fetstilta: Då spelar du fel spel.

Du kanske upplever att det blir bättre med en TV eftersom du kommer sitta längre ifrån och inte upptäcker det låga pixelantalet men det blir ändå inte bättre för det och kanterna kommer vara lika uppenbara, det är tyvärr såhär GTA V ser ut.

Själv väntar man på PC och det kanske du också borde göra om du vill ha den ultimata spelupplevelsen med diverse mods.

Det är nog därför det kallas TV-spel och inte datorspel.
Och jag väntar också på PC versionen av spelet.