Permalänk
Medlem

Fläktstyrning för radiatorer

Jag väntar nu på mitt nya chassi så att jag får in ytterligare en radiator och ett gpu-block. Nu funderar jag lite på fläktstyrning. I dagsläget kör jag med Enermax-fläktar som går att styra manuellt med en liten vridpott, men det blir ju inte mycket justerande. Det jag skulle vilja kunna är att styra fläktar mha en fläktstyrning (för många fläktar för att koppla direkt på MB) och där tempsensorerna i CPU och GPU styr fläktstyrningen. Finns det någon lösning på detta som inte innebär ett antal tusenlappar i utgift och kan man då styra vilken typ av fläktar som helst, inte enbart PWM-fläktar?
Jag har tre Noiseblocker eLoops som ska sitta på den nya raden och om de är trevliga så kommer Enermax-fläktarna att kastas ut till förmån för två eLoops.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Enda kontrollern jag har erfarenhet av är Aquaero 5 och den kan göra det du vill. Kostar strax över 500:-
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p11311_Aquacom...
http://shop.aquacomputer.de/product_info.php?products_id=2673

Du kan koppla fläktarna mot olika temps och styra hastigheten m.h.a. kurvor som du kan bestämma själv.
Den stödjer också flera "banker" av fläktar som du kan koppla mot olika temps. Du kan t.ex. ha en temp sensor (följer med 4st) på nordbryggan och koppla chassifläkten mot den temperaturen men låta fläktarna på radiatorerna styras av temperaturen på vattnet.

Visa signatur

MB: Asus Z270G CPU: 7700K - Koolance 380I GFX: EVGA GTX780 Classified - EK-FC780 GTX Classy Minne: Corsair Vengance 2*8GB SSD: Samsung 960 EVO SFX: Asus Xonar Essence STX Pump: Aqua Computer D5 USB Radiator: Watercool Mo-Ra3

Permalänk

Speedfan! Dessutom gratis

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Skit program och du har inte alls läst eller skumläst vad är TS ute efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GannTrader:

Speedfan! Dessutom gratis

Svårt när man inte kan koppla in alla fläktarna på moderkortet.

Mina fläktkontroller har en funktion som gör att du kan koppla in den till datorn via usb på moderkortet och ställa in. men att få dom att köra efter temprreadings i cpu istället för de medföljande sensorerna är lite jobbigt har jag för mig.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

http://www.sunbeamtech.com/PRODUCTS/Rheosmart/6.html
Med denna kan du köra 3-pins fläktar med hjälp av moderkortets pwn utgång.

Visa signatur

i7 3820 utan k @ 4.7 GHz | NH-D14 SE2011 | Asrock extreme 4 | 2xSLI N580 XE 3GB | 810 switch | Corsair AX1200 | Vengeance 1600 8gb

(Har läs/skrivsvårigheter)

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Skit program och du har inte alls läst eller skumläst vad är TS ute efter.

Det är ett ok program men det är inte alla som får det att fungera.
Det är väl inga problem o koppla flera fläktar på samma fläktkontakt, tex alla chassifläktar om nu bara kontakten klarar av att driva så många.
Själv driver jag tre chassifläktar på en kontakt utan problem som sedan styrs av Speedfan.

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Kanske en Aquaero5 LT trots allt. Display är inget som är nödvändigt, utan mjukvarukontroll är nog smidigare. Bitfenix Recon har jag tittat på, men det verkar inte finnas någon mjukvara som plockar sensordata från moderkort eller gpu för att styra fläktarna. Det verkar vara vara medföljande sensorer för fläktstyrning och då är det lite si och så med funktionen då lufttemperaturen i lådan inte är överdrivet intressant för kylningen. Jag får fundera lite till på den först...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Kanske en Aquaero5 LT trots allt. Display är inget som är nödvändigt, utan mjukvarukontroll är nog smidigare. Bitfenix Recon har jag tittat på, men det verkar inte finnas någon mjukvara som plockar sensordata från moderkort eller gpu för att styra fläktarna. Det verkar vara vara medföljande sensorer för fläktstyrning och då är det lite si och så med funktionen då lufttemperaturen i lådan inte är överdrivet intressant för kylningen. Jag får fundera lite till på den först...

Var det något fel på det jag länkade?
Beroende på vilket moderkort du har så borde det följa med program som styr hastighet på fläktar beroende på tex. cpu temp

Visa signatur

i7 3820 utan k @ 4.7 GHz | NH-D14 SE2011 | Asrock extreme 4 | 2xSLI N580 XE 3GB | 810 switch | Corsair AX1200 | Vengeance 1600 8gb

(Har läs/skrivsvårigheter)

Permalänk

Vad har du för MK ? på mina ASUS kan man använda fan Xpert att styra 3 olika CPU, Assist & PWR_fan
Kör fläktarna på min H60 i cpu & pumpen på Pwr(dock är den på 100%)
Där kan man göra en tempkurva liknande den i afterburner.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waske:

Var det något fel på det jag länkade?
Beroende på vilket moderkort du har så borde det följa med program som styr hastighet på fläktar beroende på tex. cpu temp

Det är möjligt att den fixar det jag är ute efter, men frågan är var man köper den...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster