Asus introducerar flaggskeppsroutern RT-AC68U med 802.11ac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny_k:

Hade 2 av Asus AC67u och de åkte båda tillbaka. 5GHz bandet var sämre än allt annat jag provat på. Så jag är skeptiskt till denna. Hoppas dock på att de ska leverera så jag får anledning till att uppgradera..

Skrivet av Benny_k:

Det tror inte jag eftersom jag fick tillbaka pengarna på garanti i båda fallen. Speciellt när jag även läst om många som inte får hastighet på 5 bandet.

Dom har haft strul med 5ghz bandet på dom 2 senaste eller kanske bara den senaste (är osäkert) programvaran.
Alla har i princip samma fel där 5ghz fungerar riktigt illa mot innan dom uppdaterat. Speciellt på RT N66U modellen.

Så det kan varit det problemet du haft.

För annars så är ju ASUS routrarna top of the line så att säga.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Skaffade en RT-AC66U efter att ha testat både Netgear WNDR4500 (ej ac men ändå high-end) och Linksys EA6500 innan för att ersätta min trogna DIR-655. RT-AC66U är rakt igenom stabil jämfört med både med netgearen och linksysen, hade båda i ca 6 månader i taget innan jag gav upp. Kör bara en grej över 5 GHz och det är en mediabrygga (Linksys WUMC 710) kopplad till HTPC:n och PS3:an och all film flyter oerhört smidigt. Intressant är att Asus router verkar lira bättre med linksys mediabrygga än linksys egen router...

Förövrigt är kabel alltid att föredra om man kan ha det men det finns ju som sagt tillfällen då det blir bökigt och då får man ta det näst bästa.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

En mobil som kommer utnyttja Gigabit nät, wow.
Och hur nära måste man vara? En halvmeter från routern eller?

En mobil som utnyttjar ac-standarden. Man behöver inte komma upp i Gigabithastigheter för att det ska göra skillnad.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manaflask:

Förmodligen mycket skit på 5Ghz där du bor eller grejer mellan router och dator som 5ghz inte klarar att penetrera.

Brukar vara mer "skit" på 2.4GHz bandet som mikrovågsugnar, trådlösa telefoner, bluetooth och vanliga basstationer i närliggande lägenheter samt en hel annat som använder trådlös kommunikation. 5GHz bandet har fler kanaler att nyttja men nackdelar är dock att räckvidden är något kortare och att färre enheter stöder bandet... fast kan ju va bra också

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Är det många "vardagsprylar" som använder sig av AC-standarden i dagsläget? Eller är det bara nyare NIC'ar i PC's?

Jag tänkte mest spelkonsoler, mobiltelefoner, plattor.. you name it.

Är rätt nöjd med RTN56U som jag har idag, även om 5Ghz SSID't kan balla ur nån gång i kvartalet.

Permalänk
Medlem

Bytte till en Asus RT-N66U från en DIR-655. Sjukt nöjd. DIR-655 klarade inte av min 250/100 uppkoppling från BBB, utan flaskade maxhastigheten rejält.
Mycket bättre trådlös täckning i min lägenhet blev det också

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag har en RT-AC66U (köpte för 1.5k sek på proshop.se) och den är awesome, så denna blir nog najs.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Entusiast
Skrivet av backfeed:

Eftersom ASUS RT-AC66U har en uppmätt wan/lan throughput på 836 Mbit/s så kan ju inte gärna den här vara sämre.

SmallNetBuilder har alltid bra tester, som även visar hur extremt mycket dj*vla bullshit de teoretiska maxsiffrorna för trådlös överföring är i praktiken.

Lite så jag kände också. Med tanke på hur lite kapacitet man faktiskt får ut av n så har jag svårt att se att ac skulle vara en ersättare till trådat. Det har ju inte bara med hastigheten att göra heller utan även stabilitet. Att flytta upp till 5 GHz lär hjälpa lite då 2,4 GHz är så fullt av skit att det är oanvändbart om man bor i lägenhet. Här hemma jag till exempel inte streama till min laptop samtidigt som surroundsystemet är i gång för att det totalt slår ut det trådlösa nätverket. Känns som om det var en dålig idé att lägga nätverk i ett öppet band där allt annat redan ligger och stör.

Edit: Jag får för övrigt bättre överföringshastigheter till min laptop när jag använder kabel och då har laptopen bara 100 Mbit/s medan trådlöst n ska klara 600 Mbit/s. Tycker det sammanfattar problemet rätt bra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag äger en RT-N66U och kan inte påstå att jag är nöjd. De har haft en helvetes massa problem med dåliga drivers / firmware.
Sista gången jag köper en "flaggskeppsrouter" från Asus.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Dom har haft strul med 5ghz bandet på dom 2 senaste eller kanske bara den senaste (är osäkert) programvaran.
Alla har i princip samma fel där 5ghz fungerar riktigt illa mot innan dom uppdaterat. Speciellt på RT N66U modellen.

Så det kan varit det problemet du haft.

För annars så är ju ASUS routrarna top of the line så att säga.

Låter troligt. Hoppas de får fart på denna direkt så jag kan köpa den då

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

En mobil som utnyttjar ac-standarden. Man behöver inte komma upp i Gigabithastigheter för att det ska göra skillnad.

Jo, men det var ju hastigheterna jag menade.
Undrar dock vad denna kommer kosta. Återstår att se.

Permalänk
Medlem

Äger en RT-N56U sedan 2år tillbaka, bortsett från att deras torrent och annan strö mjukvara inte va kompatibel med routern vid uppdateringar pre-V3.xx firmware så har jag aldrig haft problem. Har rekommenderat till flera vänner och 3 har köpt och är lika nöjda som mig. Alltid bott i lägenhet för övrigt och har haft mindre bråk på 5ghz bandet än 2.4ghz.

Personligen så gick jag mycket på smallnetbuilders listor och strö-research man har lärt sig de senaste 10-12 åren. Kan säga att varje gång jag köpt en router som stödjer en ny standard så har jag blivit missnöjd till tillverkarna kan optimera sin hårdvara och mjukvara.
Håll i plånboken och vänta på real-world test i liknande miljö du ska använda den i.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Jo, men det var ju hastigheterna jag menade.
Undrar dock vad denna kommer kosta. Återstår att se.

Så länge hastigheterna blir högre är det väl en förbättring?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett onödigt inlägg som bröt mot trivselreglerna.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Så länge hastigheterna blir högre är det väl en förbättring?

Självklart. Men nu är det för det första routern
som har upp till 1900Mbps.
Kan din mobil eller laptop trådlöst få det?
Tvivlar starkt på det. Speciellt med större avstånd.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Självklart. Men nu är det för det första routern
som har upp till 1900Mbps.
Kan din mobil eller laptop trådlöst få det?
Tvivlar starkt på det. Speciellt med större avstånd.

Mobilen kan hantera ac-protokollet, så ja, den kan få högre hastigheter än med n-protokollet. Laptopen har inte stöd för det, så nej, den har ingen nytta utav det.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Mobilen kan hantera ac-protokollet, så ja, den kan få högre hastigheter än med n-protokollet. Laptopen har inte stöd för det, så nej, den har ingen nytta utav det.

Trådlöst 1900Mbps på mobilen, wow. Och du kan vara på avstånd?
Pic or it didn't happen.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Friterad:

Trådlöst 1900Mbps på mobilen, wow.
Och du kan vara på avstånd?
Pic or ut didn't happen.

Nej, S4'ans nätverkskrets klarar inga gigabithastigheter, inte ens hälften, men det är fortfarande snabbare än n-protokollet.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Då blir det nog ett köp när min Dir-655 ger upp. Förhoppningsvis har också priserna på gigabitanslutningar sjunkit tills dess.

Den routern ger aldrig upp så det tar nog tid. Har tänkt exakt samma sak, att köpa en Asus när den dör. Har haft min Dir-655 sen lansering och pressat den dygnet runt men den är fortfarande lika stabil.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

Den routern ger aldrig upp så det tar nog tid. Har tänkt exakt samma sak, att köpa en Asus när den dör. Har haft min Dir-655 sen lansering och pressat den dygnet runt men den är fortfarande lika stabil.

Min strulade och gick ner/resettade sig, hade kass trådlös räckvidd mm tills jag lade in fw 1.35 på den. Sedan dess har den gått som en klocka, så hårdvaran är inget fel på men D-Link är förjävla dåliga på det här med firmware.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur de reella siffrorna hamnar. Tycker nya airport extreme från apple ser ganska kul ut men den lär väl inte prestera riktigt lika bra

http://www.ifixit.com/Teardown/AirPort+Extreme+A1521+Teardown...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Enklare/billigare modell

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Enklare/billigare modell

Aha ok, vad bra. Jag behöver ny router och det är väl dumt att inte köpa en med ac nu när det finns. Någon som testat den och vet om den rekommenderas?

Permalänk
Medlem

När (RT-AC68U) till butiker?

Någon som vet eller har en bra gissning när RT-AC68U kommer att gå att köpa?
Känns nästan som den kommer i slutet av året?

Permalänk
Skrivet av Delerium:

Enklare/billigare modell

Det där stämmer inte riktigt. Det är den nuvarande flaggskeppsmodellen som är länkad. Så enklare/billigare är nog inte riktigt sant.

Visa signatur

Son, when you attend sporting events, it's not whether you win or lose, it's how drunk you get. Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sedzik:

Någon som vet eller har en bra gissning när RT-AC68U kommer att gå att köpa?
Känns nästan som den kommer i slutet av året?

Läste precis på Webhallen´s Blog att dom räknar med leverans runt 20okt.

Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.

Permalänk
Konsolgrävare

Någon som vet hur denna Router presterar?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Vet någon vilka 4g modem denna klarar?
Klarar den huawei e398?

Permalänk
Medlem

Köp inte icke ac routrar

Har uppgraderat min gamla lappis till ac, sitter med 788mbit på wifit.