SweClockers provkör Oculus Rift på CES 2013

Permalänk
Avstängd

Enbart firstperson som känns vettigt med dessa, och de måste vara speciellskrivna med 110 graders field of view och fisheye korrektion. Sedan måste spelen ha separat huvud och vapen kontroll, vilket de felsta spel inte har idag (Typ bara arma som har det, TF2 har ju fått det i efterhand för att fungera bättre med HMD).

Prestandamässigt så om upplösningen blir 2x2 K i konsumentversionen (Minst detta som krävs uppskattar jag efter att ha spelat en del med dem) så behöver man ju rätt saftig burk. För prototypen behövs inte mycket prestanda då upplösniungne bara är 640x800 (Och inte ens hela upplösningen som används på höjden)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade en bergodalbanesimulator på riften, var huuuuuuuuuur grymt som helst! Största som hänt tvspel sedan... ...tvspelet själv!

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag helikopter demot är coolast, den virtuella pilotkroppen känns verkligen som sin egen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

äntligen

Har fan väntat på ett vr headset sen slutet av 80 talet! Jag kommer fan ta lån om det blir för dyrt. Ja jag säljer fan hellre bilen och cyklar!!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Så bra att dev-kittet gick på 300 dollar, då borde du i värsta fall bara behöa sälja cykeln.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Avstängd

Den är inte så tung faktiskt, väger mycket mindre än min andra HMD vilket är en Sony HMZ-T1

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fixade så att mitt program för Parrot AR Drone funkar med Riften

Den låga upplösningen gjorde det lite svårt att se grenar och annat smått så blev lite crasher

Bonusbild

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Fixade så att mitt program för Parrot AR Drone funkar med Riften

OK, det där är ascoolt!

Permalänk

Yrsel?

Det jag är mest orolig för är yrsel med denna hjälm. Många tycks rapportera om just detta, och då jag är så olyckligt lottad att jag till och med kan känna yrsel med vissa spelmotorer (ex. Unreal-motorn) på en vanlig skärm så bådar det inte gott för såna som mig :/

Dock håller de fortfarande på att utveckla Oculus Rift (OR). Finns det några indikationer på att detta är en problematik de identifierat och försöker göra något åt, eller tycks de snarare acceptera att detta inte är något som går att göra något åt utan det får bli en pryl för de som pallar med den helt enkelt?

I vilket fall som helst så tycks vissa av de som testat OR tillsammans med Virtuix Omni (VO) rapportera att yrseln försvinner då man faktiskt rör på kroppen på samma gång. Kroppen och synintrycken kommer i synk på ett mer naturligt sätt och minimerar således yrseln, kan man anta. Detta båda gott då det främsta användningsområdet för OR som jag ser det är just i kombination med VO.

Visa signatur

Bro!

Permalänk

Någon gång -95, -96 hade jag tillgång till en importerad VFX1 om jag minns rätt och körde en hel del Descent, EF2000 och något Starwars. Det var låg upplösning och hade grov interlacing men det var fett skoj. Det var bra känsla att styra med tgb/mus och sedan vrida huvet i sidled och upp/ned, riktigt ballt att vända sig om och se att man hade en fighter i häcken så ut med motmedel, på med bromsen och droppa höger. Någon skrev om vilka spel som kommer stödjas, är bara Rift vakna på att lyssna på sina köpare så kanske de kan skapa patchar för olika spel, liksom killarna på Forte Technologies så fick man ringa upp USA och plocka ned dem från deras BBS.

I början kunde man må lite illa men man vande sig. Jag hade glasögon men det headsetet hade dioptrar så det var bara att köra utan. Varning i paketet sade att man ska köra max 20 minuter i stöten men man kunde sitta i timmar.

Det som var mest jobbigt med det headsetet (eller mer hjälm så det var då) var att det var tungt och hade en grov specialkabel som var ganska kort och inte gick att skarva.

Hur som helst, är man gamer så kan jag nog garantera att de flesta spelen kommer att lyftas med en färdigutvecklad Rift! Själv är jag gubbe och har kidz så gaming, det var länge sedan :).

/Schmetmann

Visa signatur

Laptop (main burk): Asus Zenbook UX501VW | i7HQ6700 | 16 GB | 512GB SSD | 960M 2 GB | 15.6" UHD, touch
Desktop: i5-3570K@3.4 GHz, 16GB RAM | R280X 3GB | 240GB + 240GB SSD + x TB | Win 10 Pro | Chieftec OCZ 750W PSU
HTPC: Asrock M/B | Intel 3250, 8 GB, Onboard GPU | 120 GB SSD + 2 x 2 TB (Mirror) | Case, ett fult men gömt | Win 10 | MCE Remote, Kodi, Kodi Android Apps
Laptop: Macbook Mid 2010 | 240 GB Intel SSD | 4 GB RAM | El Capitan | Win 10 Pro
Enheter: Surface gen 1, Samsung Tab 4, Ativ S WP8.1, Ominia WP7, Acer 8 Iconia, Galaxy S4, S3, iPhone 5s, Vivo XShot

Permalänk
Medlem

Ger denna syn i periferin, typ som trippla skärmar, eller är det mer som en "vanlig skärm" med begränsat synfält?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Det er ju tur att man inte ser fånig eller nördig ut iallafall. Där har dom verkligen lyckats.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Kommer serieversionen vara mindre än de nu presenterade?
Den ser för j-ligt framtunga ut, antar att de ska stödjas på näsan.
Den snöras åt runt huvudet av en rem som ser ut att vara dimensionerad för att surra lasten på lastbilar.

Kommer vi få se "Occulus tonåringar" med ett stora hack på näsryggen och missbildade skallar pga att de spänt huvudremmen för hårt?
Annars skulle jag vilja ha en sådan, för att se 3D HD-filmer i sängen sena kvällar innan sovdags.

Den väger nästan ingenting alls, man kan ha den på rätt länge innan det börjar kännas obekvämt.

Appro på 3D-filmer i riften... det finns ett program som sätter dig i salongen på en stor biograf, som visar filmer du har på disken, både vanliga och i 3D. Det är sjukt coolt och det känns verkligen som att sitta på bio på riktigt. Även om upplösningen i devkittet såklart sabbar lite. Virtual Cinema? Tror jag det heter.

Skrivet av DanTheMAN!:

Det jag är mest orolig för är yrsel med denna hjälm. Många tycks rapportera om just detta, och då jag är så olyckligt lottad att jag till och med kan känna yrsel med vissa spelmotorer (ex. Unreal-motorn) på en vanlig skärm så bådar det inte gott för såna som mig :/

Dock håller de fortfarande på att utveckla Oculus Rift (OR). Finns det några indikationer på att detta är en problematik de identifierat och försöker göra något åt, eller tycks de snarare acceptera att detta inte är något som går att göra något åt utan det får bli en pryl för de som pallar med den helt enkelt?

I vilket fall som helst så tycks vissa av de som testat OR tillsammans med Virtuix Omni (VO) rapportera att yrseln försvinner då man faktiskt rör på kroppen på samma gång. Kroppen och synintrycken kommer i synk på ett mer naturligt sätt och minimerar således yrseln, kan man anta. Detta båda gott då det främsta användningsområdet för OR som jag ser det är just i kombination med VO.

Man kan bli riktigt jäkla illamående. Alla som jag har testat den på har blivit rejält illamående inom 30 min. Fast man vänjer sig lite med tiden.

Konsumentversionen kommer att ha positiontracking också, bristen på detta i devkittet tros vara den stora faktorn till illamående. Det är alltså det som håller koll på om du rör huvudet åt olika håll, som det är nu håller den endast koll på när du vrider huvudet. Du kan alltså inte luta dig fram och titta ut över ett räcke till exempel.

Skrivet av ilsk3n:

Ger denna syn i periferin, typ som trippla skärmar, eller är det mer som en "vanlig skärm" med begränsat synfält?

Devkittet har relativt begränsad FOV, gör en "fantomenmask" med fingrarna (sådär uppochned du vet), så ser du ungefär hur det ser ut.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redstar:

Kan bli nåt för alla simulator-freaks där ute, och racing-fantaster:)

Skickades från m.sweclockers.com

Ahhh, raciiiiiing... Nu blev man ju sugen helt klart. Att spring runt och panga på folk ger inte 5 öre för och kommer aldrig heller så göra! Det får andra underhålla sig med, som tur är är vi olika men hoppas innerligt att alla bra titlar (racing) f.o.m nu får stöd för denna lilla doning. Det som oroar mig är svett, hatar att svettas och med varm lägenhet samt uppskruvad till max frenetiskt slitande i ratten med full force feedback i några timmar ja kan ju säga att det oroar mig lite. Svett tunt ögonen som man inte ens kan svepa armen över och torka bort snabbt mitt i splandet är oroande, vad säger ni som har prylen idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Ahhh, raciiiiiing... Nu blev man ju sugen helt klart. Att spring runt och panga på folk ger inte 5 öre för och kommer aldrig heller så göra! Det får andra underhålla sig med, som tur är är vi olika men hoppas innerligt att alla bra titlar (racing) f.o.m nu får stöd för denna lilla doning. Det som oroar mig är svett, hatar att svettas och med varm lägenhet samt uppskruvad till max frenetiskt slitande i ratten med full force feedback i några timmar ja kan ju säga att det oroar mig lite. Svett tunt ögonen som man inte ens kan svepa armen över och torka bort snabbt mitt i splandet är oroande, vad säger ni som har prylen idag?

Haha... det har jag aldrig tänkt på. Har nog aldrig blivit så svettig när jag suttit och spelat så att svetten rinner...

Men jo, det är ju en skidmask typ, med skumgummi runt kanterna, så eventuell pannsvett borde inte leta sig ner i ögonen. Däremot glipar den mer nedåt så linserna har en tendens att imma igen av din andedräkt ibland.

Bilspel är skitcoolt med den i alla fall. Bara känslan att komma till en korsning och kunna titta åt höger och vänster på riktigt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Haha... det har jag aldrig tänkt på. Har nog aldrig blivit så svettig när jag suttit och spelat så att svetten rinner...

Men jo, det är ju en skidmask typ, med skumgummi runt kanterna, så eventuell pannsvett borde inte leta sig ner i ögonen. Däremot glipar den mer nedåt så linserna har en tendens att imma igen av din andedräkt ibland.

Bilspel är skitcoolt med den i alla fall. Bara känslan att komma till en korsning och kunna titta åt höger och vänster på riktigt...

/hulle.

Hehehe jo det är sant inte så att det sprutar direkt men har en föråga att få det runt ögonen och det är så irriterande och nästan tvunget att torka bort det, kanske är psykologiskt? Men du tog ju upp en bra poäng där relaterat till ämnet som jag inte tänkt på riktigt och det är ifall linserna börjar imma igen?

Jag spelar för tillfället på en modifierad (för ställbar ratt i lägen) billig ställning med G27 som står ca: 2 meter framför en 120" duk som jag kör projjen på och 1080p funkar fint men mindre res äs så vill jag nog inte ha vad gäller en skärm/duk iaf, det är en sak som oroar mig med Rift fast det är ju så svårt att bestämma sig då man inte har en aning om hur res/kvalitet upplevs men Rift på skallen? Du tar upp en poäng som jag trånar efter idag nämligen att kunna vrida på skallen för att kunne se in i apex innan jag är där, måste ju vara en enorm fördel vad gäller spårval och t.o.m för att välja rätt när man bromsar sig förbi motståndare alternativt välja annat spår osv.. Men kan tänka mig att det är en inlärningsperiod innan man får till "känslan" riktigt?
Lite oroad över res är jag också samt hur bra bildkvaliteten verkligen upplevs i Rift, hittade denna länk: http://www.roadtovr.com/head-mounted-display-hmd-vr-headset-c... och finns ju def alternativ fast vet ju ingenting om dem samt att dom är över dubbla priset, support etc..?

En fråga, när du köpte beställde du ifrån USA då? Lite nyfiken över fraktkostnad samt eventuella tull/skatt avgifter för att beräkna slutpris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Hehehe jo det är sant inte så att det sprutar direkt men har en föråga att få det runt ögonen och det är så irriterande och nästan tvunget att torka bort det, kanske är psykologiskt? Men du tog ju upp en bra poäng där relaterat till ämnet som jag inte tänkt på riktigt och det är ifall linserna börjar imma igen?

Jag spelar för tillfället på en modifierad (för ställbar ratt i lägen) billig ställning med G27 som står ca: 2 meter framför en 120" duk som jag kör projjen på och 1080p funkar fint men mindre res äs så vill jag nog inte ha vad gäller en skärm/duk iaf, det är en sak som oroar mig med Rift fast det är ju så svårt att bestämma sig då man inte har en aning om hur res/kvalitet upplevs men Rift på skallen? Du tar upp en poäng som jag trånar efter idag nämligen att kunna vrida på skallen för att kunne se in i apex innan jag är där, måste ju vara en enorm fördel vad gäller spårval och t.o.m för att välja rätt när man bromsar sig förbi motståndare alternativt välja annat spår osv.. Men kan tänka mig att det är en inlärningsperiod innan man får till "känslan" riktigt?
Lite oroad över res är jag också samt hur bra bildkvaliteten verkligen upplevs i Rift, hittade denna länk: http://www.roadtovr.com/head-mounted-display-hmd-vr-headset-c... och finns ju def alternativ fast vet ju ingenting om dem samt att dom är över dubbla priset, support etc..?

En fråga, när du köpte beställde du ifrån USA då? Lite nyfiken över fraktkostnad samt eventuella tull/skatt avgifter för att beräkna slutpris?

Det var inte jag personligen som beställde den, jag tror den kom från USA, men det går att beställa den även från UK utan tull och skatt tror jag. Har sett 2 300kr angett som totalpris.

Kollade på tabellen du länkade. Har övriga headsets där någon tracking? Annars är det bara en monitor i ett par glasögon ju.

Devkit 1 som är det som är ute nu är väldigt lågupplöst och jag skulle inte rekommendera att du köper det i syftet att spela på riktigt med det. Konsumentversionen som förhoppningsvis kommer nästa år kommer att ha minst 1080p och dessutom positiontracking.

Devkittet är dock väldigt roligt att leka med/utveckla med och upplösningen vägs i dessa fall upp av att det är så coolt att vara inne i en datorvärld!

Angående linserna så händer det som sagt att de immar igen, då får man ta av och torka. Det är också en sak jag hoppas att konsumentversionen har åtgärdat.

För övrigt är riften lätt och relativt behaglig att ha på sig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lord Darkness:

Det er ju tur att man inte ser fånig eller nördig ut iallafall. Där har dom verkligen lyckats.

//LD

Det följer med en liten disclamer att produkten enbart är tänkt för folk med självkänsla

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

på tabellen du länkade. Har övriga headsets där någon tracking? Annars är det bara en monitor i ett par glasögon ju.

Devkit 1 som är det som är ute nu är väldigt lågupplöst och jag skulle inte rekommendera att du köper det i syftet att spela på riktigt med det. Konsumentversionen som förhoppningsvis kommer nästa år kommer att ha minst 1080p och dessutom positiontracking./hulle.

Ok tackar allra ödmjukast för infon, jo jag avvaktar nog isf skulle jag tro då jag inte har tålamod el ens kunskapen för att utveckla. Det verkar ju absolut vara en mycket skojig leksak men är som sagt lite känslig bildkvalitet och speciellt vad gäller upplösning. Ja jag vet är lite nördig på det sättet men men väntan torde ju snart vara över slulle jag tro då det låter som det på en del forum iaf? Är inte så insatt själv så kan inte backa upp vad jag läst?

Vad gäller länken så törs jag inte svara på det med undantag för: Silicon Micro Display ST1080 där nån youtube vidoe finns tillgänglig som hävdar tracking och det ser ju iaf ut som att bilden följer huvudrörelserna så...? Inte så mycket info tillgänglig samt att jag inte tagit mig tid nog för att undersöka saken så låter det vara osagt men intresset för Oculus Rift är ju i en klass för sig självt vad gäller spel utvecklare, kunskap osv..

Skrivet av CyberVillain:

Det följer med en liten disclamer att produkten enbart är tänkt för folk med självkänsla

Hehehe, klockrent!!!

Permalänk

I'm ready to leave this world!!
Take me away!!!!

Permalänk
Medlem

Och som vi alla vet, om två år finns det en version med 2ms respons och inbyggt 5.1 headset. Då installerar jag datorn på toaletten och försvinner =D

Visa signatur

Asus P8Z68 Pro Gen3 - Intel Core i5-3570K @4,2 GHz,
Corsair Vengeance Lp DDR3 1600MHz 9-9-9-24 CL9, 4x4Gb
Samsung PM961 512Gb, R/W 3286/1600MB/s
MSI GTX 1080 Armor OC
Acer XB270HU, 27" 1440p IPS 144Hz med magisk G-sync ;)

Permalänk

Have you ever wanted to see the world through your partner’s eyes?

That's the concept behind BeAnotherLab’s Gender Swap experiment that uses Oculus Rift headsets to let wearers experience how other people see the world.

Each partner wears the head-mounted displays, and by synchronising their respective movements, they can virtually feel and see the other person’s body through their own eyes.

video + text
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2543841/Oculus...

VR med OR verkar med en gång intressantare

Shut up and take my money!