50Hz eller 100Hz jag blir galen, hjälp snälla!

Permalänk

50Hz eller 100Hz jag blir galen, hjälp snälla!

Hej. Har varit runt på nätet och i stan och kollat lite på tv-apparater. Måste köpa en ny min gamla gav upp. Jag vill ej lägga för mycket pengar men jag har hört att man behöver minst 100Hz för att det ska vara bra, 50Hz kommer att störa?

Jag hittade denna tv:n på netonnet och det står på deras hemsida att den är 100Hz men när jag kollar runt lite på andra sidor så står det 50Hz. Vad är rätt? Är det en bra tv? För det är väldigt bra pris iaf!

Här är länken

http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...

För mig verkar det som dom skriver ut en Hz på vissa sidor vad de gäller typ alla tv-apparater men sen så kollar man runt lite extra så är det ofta en läger Hz som det verkligen är... Fattar inte varför dom inte kan skriva direkt vad det är för Hz...?

Om någon duktig tv-människa har koll så kan ni gärna skicka någon annan tv-apparat som är värd att köpa, vill som sagt inte betala för mycket. Tv:n ska vara 50 tum eller uppåt.

Mvh Fred

Visa signatur

Age of Conan - "Heads will roll!"

Permalänk
Medlem

Hz är ganska irrellevant. Det man behöver är stöd för 24/50/60Hz. Resten kan du bortse ifrån. Det är de format som används idag.

Permalänk

Alla filmer ligger väl på en 24 fps ungefär. och spel-konsoller är väl runt samma fps där med.. så 100 lär du inte behöva än på ett tag tycker jag.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Som Ozo64 säger så behöver du inte bry dig nämnvärt om Hz. Ska du exempelvis spela på TVn så stöder alla apparater 60Hz från hdmi kabel, även om det står 50Hz på Tunern. Det är bara så att Usa har 60Hz och EU 50Hz sedan långt tillbaka och de billigare varianterna installerar de aldrig 60Hz tunern på som är obetydlig om du kopplat dator eller konsol. För filmvisning 24(Cinema mode) så du får en bild som visas utan judder.(hackar inte vid panorering). Tv:ns simulerade mega Hz eller interpolering skapar hittepå bilder som gör så att bilden blir mjukare vid sport som ex, men det skapar en SåpOpera känsla.

Permalänk

Tack för alla svar. Med andra ord så är tvn jag länkade från netonnet en bra deal? Snackade med en snubbe på Mediamarkt igår och han sa att om jag köper en tv med 100Hz så kommer jag bli nöjd. Han sa egentligen inte varför det skulle vara minst 100Hz...

Blir så förvirrad av alla konstiga siffror..

Det mesta jag kommer att göra på tvn är att kolla på film/serier från datorn med HDMI-kabel.

Visa signatur

Age of Conan - "Heads will roll!"

Permalänk

50 Hz på tv apparater duger för bildvisning, satsa på 100 Hz
Bilden kommer "hacka" på en 50Hz tv.
För att ge dig en uppfattning så jämnför direkt i butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast
AMD Radeon RX 7900 XTX, LG 34'' UltraGear 34GN850P QHD Curved
XONAR U7
LIAN LI D600, Moddat, 2 x 420mm ALPHACOOL 60 mm radiatorer
QPAD MK-85, RAZER Basilisk mus

Permalänk
Medlem

Om du bara ska titta tv, film etc på TVn och vill lägga dom summorna så skulle jag peka dig emot plasma. Om du ska visa din spotify spellista på tvn, spela och är rädd att strömmen ska bli för dyr titta på LCD.

Om storleken är viktig så kanske inte detta är den bästa rekommendationen men vill du ha en riktigt bra plasma TV för en riktigt bra peng så titta hit: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1691116

Om du bryr dig mer om storleken och 7000 kr är din budget så är nog LCD ditt enda val.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix'_hemma:

Tack för alla svar. Med andra ord så är tvn jag länkade från netonnet en bra deal? Snackade med en snubbe på Mediamarkt igår och han sa att om jag köper en tv med 100Hz så kommer jag bli nöjd. Han sa egentligen inte varför det skulle vara minst 100Hz...

Blir så förvirrad av alla konstiga siffror..

Det mesta jag kommer att göra på tvn är att kolla på film/serier från datorn med HDMI-kabel.

Skrivet av mattanmattan:

50 Hz på tv apparater duger för bildvisning, satsa på 100 Hz
Bilden kommer "hacka" på en 50Hz tv.
För att ge dig en uppfattning så jämnför direkt i butik.

100Hz borde egentligen heta något annat, typ "Stefan". Filmer har ju bara 24 bilder per sekund så ska den visa 100 bilder per sekund måste den gissa sig till hur de andra 76 bilderna ska se ut baserat på de 24 som finns. Det syns mest i panoreringar eller generellt där stora saker rör sig medelsnabbt från ena sidan av skärmen till den andra. Detta är 100Hz och kräver en hel del processorkraft, detta är vad du betalar extra för!

Men, eftersom nästan alla TV stödjer 60Hz max från HDMI behöver du inte bry dig om detta. För att se skillnaden på din datorskärm, Ladda ner SVP Manager! Den konverterar dina HD filmer live till 60 bilder per sekund, och det finns även ett Demo-mode om högerklickar på ikonen nere till höger och väljer Interface -> Advanced/Expert och sedan ser du Demonstration Mode.

Det tar lite tid att vänja sig vid eftersom det först ser "onaturligt" ut, men snart märker du att Peter Jackson & James Cameron har rätt, fler bilder per sekund gör mer skillnad än 3D. Nackdelen är att det är svårt att gissa fram bilder och det blir artefakter, men datorn är så pass mkt snabbare att det ser tusen gånger bättre ut än när en "200Hz" TV som min gör det. Titta på lite avstånd från skärmen när du testar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

24 fps på filmer?? Jag är ganska känslig och märker så fort något sjunker under 30fps. Min gamla zte blade filmar med 30fps. Och min samsung galaxy s4 tor jag filmar med 60fps eller 120fps

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

24 fps på filmer?? Jag är ganska känslig och märker så fort något sjunker under 30fps. Min gamla zte blade filmar med 30fps. Och min samsung galaxy s4 tor jag filmar med 60fps eller 120fps

Ja. Majoriteten av alla filmer någonsin som spelats in har varit i ~24fps. Sen vad du spelar in med din telefon i sängkammaren är mindre relevant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

24 fps på filmer?? Jag är ganska känslig och märker så fort något sjunker under 30fps. Min gamla zte blade filmar med 30fps. Och min samsung galaxy s4 tor jag filmar med 60fps eller 120fps

Japp, 24 är standard. The Hobbit är en film som sändes med högre fps (tror det var 48) på vissa biografer, men det är det enda undantaget som jag känner till.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

24 fps på filmer?? Jag är ganska känslig och märker så fort något sjunker under 30fps. Min gamla zte blade filmar med 30fps. Och min samsung galaxy s4 tor jag filmar med 60fps eller 120fps

Det innebär dock inte att filmer inte filmas i 30 FPS bara för din telefon klarar det. Det är skillnad på filma med 35 mm filmrulle och digital inspelning.
Varsågod: http://www.youtube.com/watch?v=yfjaObWrgHg (Märk dock att youtube bara kan visa 30 fps)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du märker skillnad mellan 50hz och 100hz. Bilden upplevs hackig och att den inte hänger med i scener där kameran rör sig. Bilden släpar alltså efter. Det blir ingen 'smooth' bild. Tänk HZ som FPS.

Jämför i butik och du kommer se enorm skillnad.

Jag rekommenderar verkligen denna TVn, och bli inte skrämd av märket. Faktumet är att för mindre kända märken får man mer vad man betalar för, vars man vid t.ex Samsung får slänga ut en extra peng bara för att det är just Samsung.

http://www.mediamarkt.se/mcs/product/FINLUX-46FLS985L,90952,3...

Denna TVn är äkta 100hz, dvs ingen fake uppskalning. Jag har själv försökt att hitta en TV under eller över detta priset som är 100hz och det finns inga. Vi köpte denna som sovrums TV för ett tag sedan och den har väldigt fin bild. Skarp, fina färger och bra flyt. Det slutar nog med att jag köper en till sån, för det verkar inte finnas någon bättre för priset.

TV'n är väldigt tunn och ramen är ganska liten. Du kommer inte ångra dig om du köper den TVn tror jag, åk upp till Mediamarkt och ta en titt!

Lycka till.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Denna TVn är äkta 100hz, dvs ingen fake uppskalning.

Det finns en otroligt liten handfull TV-apparater som stödjer högre än 60hz. Jag tror inte för fem öre på att denna Finlux tillhör dem
Kan du fixa bildbevis att du matar den med 100hz signal från din PC (utan att den skippar frames eller liknande) så får jag väl backa snyggt och fint, men annars lär denna fejkinterpolera som alla andra TV-apparater...
(Och som redan nämnts så sänds filmer i 24/25hz och videoproduktioner i 50/60hz, så ska du få till extraflyt i film så måste du interpolera för att det ska bli nån skillnad)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag ser att det finns medlemmar som tror att vanliga Plasma eller LCD/LED TV apparater klarar 100Hz via HDMI eller VGA ingången på TVn men jag har ännu ej sett några bevis att det finns några som klarar mer än 60Hz i 1920x1080 och som är till salu i Sverige.

Alla som vill se vad TVn klarar via HDMI eller VGA ingången bör kolla manualen för respektive TV.

Här är ett urklipp från manualen för LG 50LN575V och som du ser så klarar den max 60Hz med 1920x1080 och 70Hz med 640x350 och 720x400.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av iXam:

Ja. Majoriteten av alla filmer någonsin som spelats in har varit i ~24fps. Sen vad du spelar in med din telefon i sängkammaren är mindre relevant

Ok undrar vf jag inte märkt det :/ haha ne jag filmar inte bara där

Skrivet av DeeJay1:

Japp, 24 är standard. The Hobbit är en film som sändes med högre fps (tror det var 48) på vissa biografer, men det är det enda undantaget som jag känner till.

Ok :/

Skrivet av Arazand:

Det innebär dock inte att filmer inte filmas i 30 FPS bara för din telefon klarar det. Det är skillnad på filma med 35 mm filmrulle och digital inspelning.
Varsågod: http://www.youtube.com/watch?v=yfjaObWrgHg (Märk dock att youtube bara kan visa 30 fps)

Ok :/

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Argghhh får ont i huvudet av allt trams i denna tråden. Ja interpolering kan få saker att se smidigare ut. Det betyder inte att det är rätt för det. Att fuska med bilden är förkastligt anser jag. Min Panasonic VT50 förra årets bästa tv har interpolering men jag skulle aldrig ngnsin få för mig att använda det. Det tillför ingenting mer än att bilden ser konstgjord.
Folk får själv avgöra om de tycker felaktig bild är sättet de vill se tv på. Jag ser film som det är inspelat och ska se ut. Samma med tv.

Såg förresten The Hobbit på bio i 48Hz. Det såg vansinnigt billigt ut måste jag säga. Del 2 kommer jag inte se i 48fps. Det misstaget gör jag inte om igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Japp, 24 är standard. The Hobbit är en film som sändes med högre fps (tror det var 48) på vissa biografer, men det är det enda undantaget som jag känner till.

Vanliga DVDfilmer brukar vara i 25 bilder i sekunden men på bio går dom (förutom the Hobbit) i 24.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Argghhh får ont i huvudet av allt trams i denna tråden. Ja interpolering kan få saker att se smidigare ut. Det betyder inte att det är rätt för det. Att fuska med bilden är förkastligt anser jag. Min Panasonic VT50 förra årets bästa tv har interpolering men jag skulle aldrig ngnsin få för mig att använda det. Det tillför ingenting mer än att bilden ser konstgjord.
Folk får själv avgöra om de tycker felaktig bild är sättet de vill se tv på. Jag ser film som det är inspelat och ska se ut. Samma med tv.

Såg förresten The Hobbit på bio i 48Hz. Det såg vansinnigt billigt ut måste jag säga. Del 2 kommer jag inte se i 48fps. Det misstaget gör jag inte om igen.

Håller med, oftast får bara interpolering filmer/serier att se billigt ut, á la Glamour! Har hittils inte sett något fall där det faktiskt förbättrar något alls!
Så länge inte ursprungsmaterialet är av högre kvalitet, samt för 3D-ändamålet höja Hz'en avseevärt högre för att slippa flimmer vid 3Dfilms-tittning, så är interpolering iaf. idagsläget inte av den kvalitet att det är användbart.
Detta är förvisso bara mina åsikter, men så länge en TV-apparat stödjer 24Hz/50Hz/60Hz så stödjer man det som 99% av allt material filmas med.

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Vanliga DVDfilmer brukar vara i 25 bilder i sekunden men på bio går dom (förutom the Hobbit) i 24.

Det beror väl på om videospåren på DVDn är i formatet Interlaced eller Progressive Scan samt även om det är en Region Code 1 (60p/29.97i) eller Region Code 2 (50p/25i)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Argghhh får ont i huvudet av allt trams i denna tråden. Ja interpolering kan få saker att se smidigare ut. Det betyder inte att det är rätt för det. Att fuska med bilden är förkastligt anser jag. Min Panasonic VT50 förra årets bästa tv har interpolering men jag skulle aldrig ngnsin få för mig att använda det. Det tillför ingenting mer än att bilden ser konstgjord.
Folk får själv avgöra om de tycker felaktig bild är sättet de vill se tv på. Jag ser film som det är inspelat och ska se ut. Samma med tv.

Såg förresten The Hobbit på bio i 48Hz. Det såg vansinnigt billigt ut måste jag säga. Del 2 kommer jag inte se i 48fps. Det misstaget gör jag inte om igen.

Det ser inte billigt ut, det handlar om vana! Pröva ett tag så får du se. Vanliga TV-apparater har inte tillräckligt med cpu för att det ska se snyggt ut. Pröva att låta datorn göra det på din TV, + ReClock så ska du se att det ser mycket bättre ut.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Det ser inte billigt ut, det handlar om vana! Pröva ett tag så får du se. Vanliga TV-apparater har inte tillräckligt med cpu för att det ska se snyggt ut. Pröva att låta datorn göra det på din TV, + ReClock så ska du se att det ser mycket bättre ut.

Nej tack jag föredrar att se film som det ska se ut.

Permalänk

Åter igen, tack för alla svar!

Jag minns när jag var och kollade på MM för något tag sen så visade dom skillnaden mellan två tv-apparater med 50Hz och 100Hz, som vissa här i tråden säger så kan det "lagga"-"hacka" i snabba rörelser och det såg man ganska tydligt på visningen dom gjorde. Just därför är jag lite tveksam om att köpa en tv som har 50Hz, känns som att detta "lagg" kommer störa!

Jag behöver ha en LCD-tv också, har sjukt många fönster i mitt vardagsrum så en plasma kommer inte att fungera här. Plasma är bättre om det är ett mörkt rum har jag hört men det finns ingen möjlighet i mitt fall att få det mörkt.

Visa signatur

Age of Conan - "Heads will roll!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix'_hemma:

Åter igen, tack för alla svar!

Jag minns när jag var och kollade på MM för något tag sen så visade dom skillnaden mellan två tv-apparater med 50Hz och 100Hz, som vissa här i tråden säger så kan det "lagga"-"hacka" i snabba rörelser och det såg man ganska tydligt på visningen dom gjorde. Just därför är jag lite tveksam om att köpa en tv som har 50Hz, känns som att detta "lagg" kommer störa!.

Du kan absolut köpa en TV som stödjer mer än 50/60HZ men bara så att du vet så fungerar det inte som på en datorskärm där 100Hz betyder att den kan ta emot 100 unika bilder varje sekund och visa. Det TVn gör att den ritar egna bilder emellan (interpolering) och på så sätt få bilden att se mer flytande ut men TVn kan fortfarande inte ta emot mer än 50/60 bilder per sekund, vilket hade vart onödigt i vilket fall som helst då det inte sänds något i högre framerate än 50p i sverige (SVT HD till exempel sänder i 720p50). Och som sagt så är filmer bara filmade i 23,976fps så det ända TVn gör om du tittar på film är att skapar artificiella frames som inte finns. Sen vad man föredrar är ju en annan femma, själv föredrar jag att se film i 24Hz och inget annat, då det blir att se väldigt artificiellt ut om man kör med 120Hz påslaget, men det är ju en smaksak. Men en fråga bara, tycker du att det laggar när du går på bio? Om inte så behöver du nog ingen TV med interpolering heller.

Skrivet av oxygenial:

Det beror väl på om videospåren på DVDn är i formatet Interlaced eller Progressive Scan samt även om det är en Region Code 1 (60p/29.97i) eller Region Code 2 (50p/25i)!

Antar att du menar tvärt om, 60i/50i för DVD stödjer varken 60p eller 50p, NTSC filmer är inte 29.97p för den delen utan kör med en 3:2 pulldown (blandade interlaced och progressiv frames) för att konvertera 23,975 till 29.97 (PAL kör med 4% snabbspolning för att få det till 25).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

24 fps på filmer?? Jag är ganska känslig och märker så fort något sjunker under 30fps. Min gamla zte blade filmar med 30fps. Och min samsung galaxy s4 tor jag filmar med 60fps eller 120fps

HAHA, fail. Tack för kvällshumorn

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av drefk2000:

HAHA, fail. Tack för kvällshumorn

Haha varsegod xD

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix'_hemma:

Åter igen, tack för alla svar!

Jag minns när jag var och kollade på MM för något tag sen så visade dom skillnaden mellan två tv-apparater med 50Hz och 100Hz, som vissa här i tråden säger så kan det "lagga"-"hacka" i snabba rörelser och det såg man ganska tydligt på visningen dom gjorde. Just därför är jag lite tveksam om att köpa en tv som har 50Hz, känns som att detta "lagg" kommer störa!

Jag behöver ha en LCD-tv också, har sjukt många fönster i mitt vardagsrum så en plasma kommer inte att fungera här. Plasma är bättre om det är ett mörkt rum har jag hört men det finns ingen möjlighet i mitt fall att få det mörkt.

Tror du missförstått, lagget uppstår på skärmar med annonserad Hz större än 50/60, inte på de som har 50.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Snälla folk säg inte att det inte är någon skillnad mellan 50 hz och 100hz TV's. Det är ett enormt märkbart flyt. Gå till en butik och jämför, sedan kan ni skriva här igen att det inte märks någon skillnad på en 100hz TV.

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Snälla folk säg inte att det inte är någon skillnad mellan 50 hz och 100hz TV's. Det är ett enormt märkbart flyt. Gå till en butik och jämför, sedan kan ni skriva här igen att det inte märks någon skillnad på en 100hz TV.

Då får man ge en fetnotering att 99% av alla TVs mega hz är totalt skräp.
Interpolerat skit som förstör mer än hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sowz:

Snälla folk säg inte att det inte är någon skillnad mellan 50 hz och 100hz TV's. Det är ett enormt märkbart flyt. Gå till en butik och jämför, sedan kan ni skriva här igen att det inte märks någon skillnad på en 100hz TV.

Jag har då inte sagt att det inte är nån skillnad och inte heller är det vad andra i tråden säger. Det många säger är att 100 Hz inte är "äkta" Hz utan interpolerade bildrutor. Detta skapar en mjukare rörelse ibland men har tyvärr ofta (speciellt på billigare TVapparater) bieffekten av att det hackar till avsevärt när funktionen inte hänger med i rörelserna.

I praktiken matas din TV med 24, 30 eller 60 bildrutor per sekund beroende på vilket media du skickar in ifrån och sen räknar TVn ut hur bilderna därimellan ska se ut. Detta gör det oerhört dåligt att använda dessa 100 Hz funktioner för att spela på medans filmer är lite lättare att få att fungera.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT