Permalänk
Medlem

Placering av radiator Corsair H100

Tjenare.

Jag är ny här på forumet men hoppas jag inte skriver i fel kategori nu.

Jag har ett litet problem med mitt Corsair H100. Har kört Prodigy sen i februari och allt fungerade fint (45 grader med 4,3ghz clock i 100% belastning med prime), tills förra veckan då jag köpte mig ett Parvum chassi. Då H100 byggde för mycket och mitt moderkort tog i så blev jag tvungen att montera radiatorn framtill i chassit. Slangarna var då för korta och jag var tvungen att montera radiatorn med slangarna uppåt. Nu får jag 60grader i 1% load på samma clockfrekvens. Så fort datorn går upp till 15-20% load så är jag upp i 70+ grader vilket oroar mig. med Prime stack processorn upp till 101 grader och då blev jag rädd och stängde av testet...

Kan det spela någon roll hur man placerar radiatorn? Dvs, att slangarna är uppåt. känns som att den kanske inte får någon cirkulation?

Blir väldigt orolig. Kanske är det bara så att det gått sönder?

Tänkte skaffa mig ett h100i istället men känns inte riktigt värt det om man kan lösa det nuvarande problemet.. :/

// Ozmix

Permalänk
Medlem

Nja.. Det är ju dock viktigt att ha ett positivt tryck i datorn.
Men från 45c i load till 101c är lite galet, om så säga.

Testa montera om blocket och se ifall det hjälper.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Nja.. Det är ju dock viktigt att ha ett positivt tryck i datorn.
Men från 45c i load till 101c är lite galet, om så säga.

Testa montera om blocket och se ifall det hjälper.

Jag har 2 st 120mm Typhoons på 1850 rpm i toppen som blåser in i lådan, en 80mm bak som blåser ut ur lådan, 4 st 120mm typhoons på 1850rpm på radiatorn som tar luft utifrån och blåser in i lådan.

Jag har testat att vända på fläktarna på radiatorn så dem blåser utåt men det är samma där.

Se bild..

/Ozmix

Permalänk
Medlem

Mjo..

Kan dock inte säga hur det är med just ditt chassi. I mitt Corsair Carbide Air 540 cube så var jag tvungen att ha intake i front + via radiatorn i toppen och outtake i bak.

Ifall jag hade intake på fronten och outtake på radiatorn/bak i chassit blev temperaturerna 15-20 grader varmare på cores.

Men som sagt, testa att sätta om blocket.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Mjo..

Kan dock inte säga hur det är med just ditt chassi. I mitt Corsair Carbide Air 540 cube så var jag tvungen att ha intake i front + via radiatorn i toppen och outtake i bak.

Ifall jag hade intake på fronten och outtake på radiatorn/bak i chassit blev temperaturerna 15-20 grader varmare på cores.

Men som sagt, testa att sätta om blocket.

Förstår inte riktigt vad du menar med sätta om blocket :/ Kan inte placera det i taket för det slår i mitt moderkort. bara placera det där fram och där har jag just nu intake.

Tak: Intake
Front: Intake
Bak: Outtake

Det är väldigt mycket plats i mitt chassi. lite stort för mitx.

Har även testat att sätta fläktarna framför radiatorn..

/Ozmix

Permalänk

Han syftar nog på att ta loss pumpen/blocket och montera på nytt.
Detta då kontakten mellan block och IHS inte vart optimal.

Men måste man verkligen montera blocket i den riktningen du har den nu? Ser ut att spänna lite väl mycket i slangarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ollepelles:

Han syftar nog på att ta loss pumpen/blocket och montera på nytt.

Men måste man verkligen montera blocket i den riktningen du har den nu? Ser ut att spänna lite väl mycket i slangarna.

Jag tänkte på det själv. om jag kanske skulle plocka loss allt och köra på nytt. MEN är inget vidare bra på det där med kylpasta osv. vet inte hur mycket man ska ta osv. därför är jag lite rädd för att plocka loss det (h100 blocket hade redan kylpasta vid leverans)

När jag skulle sätta dit allt i lådan så plockade jag isär en mollex (som är till pumpen.) och sen satte ihop den igen. kan det vara något där tro? var noga med att sätta tillbaka allt som det var :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozmix:

Jag tänkte på det själv. om jag kanske skulle plocka loss allt och köra på nytt. MEN är inget vidare bra på det där med kylpasta osv. vet inte hur mycket man ska ta osv. därför är jag lite rädd för att plocka loss det (h100 blocket hade redan kylpasta vid leverans)

När jag skulle sätta dit allt i lådan så plockade jag isär en mollex (som är till pumpen.) och sen satte ihop den igen. kan det vara något där tro? var noga med att sätta tillbaka allt som det var :/

Angående molex så hör du väl om pumpen går? Annars tycker jag att du ska ta loss den och montera om den. Kan vara att den inte kommit helt rätt på plats och därför inte kyler som den ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

ja.. det kan ju vara så att pumpen inte ens är igång.

Men ja, det jag menade var att du ska ta loss cpu blocket och montera det igen.
Mängden på kylpastan rekommenderas att vara som ett okokt riskorn. Eller i ett X pattern

Själv kör jag på riskorn.

Edit: Ifall du bor i närheten av Gävle skulle jag kunna hjälpa dig.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Angående molex så hör du väl om pumpen går? Annars tycker jag att du ska ta loss den och montera om den. Kan vara att den inte kommit helt rätt på plats och därför inte kyler som den ska.

Pumpen lyser men jag kan inte höra om den går. Finns det någon bild eller liknande där dem visar hur molex:en ska vara kopplad? Gissar på att den bara behöver en + och en -. Är det pinne 1 och 4 på molexen?

Skrivet av stylarn:

ja.. det kan ju vara så att pumpen inte ens är igång.

Men ja, det jag menade var att du ska ta loss cpu blocket och montera det igen.
Mängden på kylpastan rekommenderas att vara som ett okokt riskorn. Eller i ett X pattern

Själv kör jag på riskorn.

Edit: Ifall du bor i närheten av Gävle skulle jag kunna hjälpa dig.

Bor i Göteborg tyvärr :/ Har lite CLU hemma. Går det bra att använda det tror du?

Permalänk
Medlem

CLU?
Har faktiskt ingen aning om vad det är.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop