Permalänk
Medlem

Luftkylning eller Sluten Vattenkylning?

Tjena!

Jag har haft ett H100 från corsair som funkat kanon fram tills nu. Men nu har det gått sönder av någon anledning... Min fråga äe då. Vad borde jag köra för system för min processor? (Intel 3770K)... Mitt moderkort har en TPU switch som klockar processorn till 4,3ghz utan att behöva pilla i bios, och det är just denna klock jag tänk köra som 24/7. Så kylningen måste klara av att hålla processorn på runt 50 grader i full load.

Vad borde jag köra? Slutet system eller luftkylning? Och vilken produkt ni rekommenderar.

Bifogar en bild som kanske visar någorlunda hur stort chassit är osv.

Tacksam för svar. (Processorn är helt oskyddad just nu)

//Ozmix

Permalänk
Medlem

Har du inte garanti kvar på H100?
Vattenkylning är ju generellt tystare och effektivare.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Har du inte garanti kvar på H100?
Vattenkylning är ju generellt tystare och effektivare.

Alla håller inte med, effektivare antagligen, tystare knappast.

http://www.tomshardware.com/reviews/nepton-280l-tundra-td02-w...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Alla håller inte med, effektivare antagligen, tystare knappast.

http://www.tomshardware.com/reviews/nepton-280l-tundra-td02-w...

Nä, där hade jag fel. Jag skulle säga att båda alternativen är tillräckligt tyst, valet står mellan en 1kg kylblock eller radiator.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Har du inte garanti kvar på H100?
Vattenkylning är ju generellt tystare och effektivare.

Det har den säkert, men molexen till pumpen är utbytt vilken jag tror gör att garantin inte täcker det.

Ett H100i eller har det kommit något annat som är "bättre"?

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi? Ser ju ut som att en custom loop skulle funka bra där.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Phanteks PH-TC14PE, Noctua NH-D14, Noctua NH-U14S eller custom loop.

Permalänk
Medlem

Klarar din nuvarande av att hålla 50 grader load i 4,3 GHz? För rent spontant känns det som att inget sämre än en riktig vattenkylning skulle klara det.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Vad är det för chassi? Ser ju ut som att en custom loop skulle funka bra där.

Chassit är från det brittiska företaget Parvum och heter Parvum S1.0. Vad menar du med custom loop? Vill inte behöva lägga mer än 1500kr på kylning liksom

Skrivet av Rydisen:

Klarar din nuvarande av att hålla 50 grader load i 4,3 GHz? För rent spontant känns det som att inget sämre än en riktig vattenkylning skulle klara det.

Tyvärr så har jag ingen skärmbild på det men ja. 45-50 grader med 4,3ghz i full load. Mellan 18-25 grader i idle. 16 grader är det lägsta jag fått enligt realtemp och coretemp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Chassit är från det brittiska företaget Parvum och heter Parvum S1.0. Vad menar du med custom loop? Vill inte behöva lägga mer än 1500kr på kylning liksom

Tyvärr så har jag ingen skärmbild på det men ja. 45-50 grader med 4,3ghz i full load. Mellan 18-25 grader i idle. 16 grader är det lägsta jag fått enligt realtemp och coretemp

Du sitter i vinterjacka på ditt rum eller?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Låt mig slå ett slag för luftkylning.

Jag lyckas faktiskt att med en Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm hålla min i7 4770K i 4.2GHz runt 50 grader. Se datorn på bilden (saknas en Nanoxia 140 mm fläkt i botten av chassit på bilden) och i signaturen.

Nu låter jag mitt moderkort hantera CPU-fläktarna med inställningen standard för att inte låta fläktarna köra på fullt hela tiden vilket är 1500rpm och 1200rpm. Moderkortet siktar uppenbarligen på 50 grader och då ligger fläktarna på runt 500-600rpm vilket är väldigt tyst, när sedan temperaturen stiger över 50 grader så kickar fläktarna igång och höjer varvtalet en kort stund och sedan är temperaturen tillbaka till 50. Högsta tempen jag sett med denna inställningen är 74 grader under kanske 10-15 sekunder sedan är CPU:n tillbaka på 50 efter fläktarna kört max ett litet tag. Nu får man inte glömma att detta är "worst case scenario" med Intel Burn Test, knappast en belastning man stöter på varje dag vid vanlig användning eller spel.

Valde jag att köra Turboinställningen för fläktarna på moderkortet eller att alltid köra dem i max så skulle temperaturen aldrig gå över 50 grader.

Är väldigt imponerad av Noctua NH-U14S, trodde aldrig den skulle vara så effektiv med tanke på att den är så tyst. Dock förutsätter det hela att man har ett bra luftflöde i chassit också.

Länk till bilden: http://i.imgur.com/Q3v7IDs.jpg

Länk till bilden: http://i.imgur.com/CiBO3Qq.jpg

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Låt mig slå ett slag för luftkylning.

Jag lyckas faktiskt att med en Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm hålla min i7 4770K i 4.2GHz runt 50 grader. Se datorn på bilden (saknas en Nanoxia 140 mm fläkt i botten av chassit på bilden) och i signaturen.

Nu låter jag mitt moderkort hantera CPU-fläktarna med inställningen standard för att inte låta fläktarna köra på fullt hela tiden vilket är 1500rpm och 1200rpm. Moderkortet siktar uppenbarligen på 50 grader och då ligger fläktarna på runt 500-600rpm vilket är väldigt tyst, när sedan temperaturen stiger över 50 grader så kickar fläktarna igång och höjer varvtalet en kort stund och sedan är temperaturen tillbaka till 50. Högsta tempen jag sett med denna inställningen är 74 grader under kanske 10-15 sekunder sedan är CPU:n tillbaka på 50 efter fläktarna kört max ett litet tag. Nu får man inte glömma att detta är "worst case scenario" med Intel Burn Test, knappast en belastning man stöter på varje dag vid vanlig användning eller spel.

Valde jag att köra Turboinställningen för fläktarna på moderkortet eller att alltid köra dem i max så skulle temperaturen aldrig gå över 50 grader.

Är väldigt imponerad av Noctua NH-U14S, trodde aldrig den skulle vara så effektiv med tanke på att den är så tyst. Dock förutsätter det hela att man har ett bra luftflöde i chassit också.

http://i.imgur.com/Q3v7IDs.jpg

Länk till bilden: http://i.imgur.com/Q3v7IDs.jpg

http://i.imgur.com/CiBO3Qq.jpg

Länk till bilden: http://i.imgur.com/CiBO3Qq.jpg

Om du kollar på bilden jag lade till i mitt tidigare inlägg så kan du se att det sitter två Typhoons fram två typhoons i toppen och sen en 80mm be-quite(?) bak. 120 mm typhoonsen suger in luft till lådan. Och 80mm fläkten kör ut luften. Jag har beställt en Spire TherMax Eclipse II (fick den billigt, 350kr, tror det är billigt iaf ) och har tänkt att trycka in den i lådan när jag får den på posten. Fläktarna ska dra luft framåt och spruta ut det bak till 80mm fläkten. Det borde funka rätt bra kan jag tycka?

Jag har för stor låda för mitt system tror jag MEN anledningen är för att jag har ett grafikkort som kräver 3 expantionsplatser -.- och det har knappast något mITX idag... Så mATX låda är det som gäller.

Rätta mig gärna om jag har fel.

//Ozmix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Låt mig slå ett slag för luftkylning.

Jag lyckas faktiskt att med en Noctua NH-U14S med en extra Noctua NF-A15 140mm hålla min i7 4770K i 4.2GHz runt 50 grader. Se datorn på bilden (saknas en Nanoxia 140 mm fläkt i botten av chassit på bilden) och i signaturen.

Nu låter jag mitt moderkort hantera CPU-fläktarna med inställningen standard för att inte låta fläktarna köra på fullt hela tiden vilket är 1500rpm och 1200rpm. Moderkortet siktar uppenbarligen på 50 grader och då ligger fläktarna på runt 500-600rpm vilket är väldigt tyst, när sedan temperaturen stiger över 50 grader så kickar fläktarna igång och höjer varvtalet en kort stund och sedan är temperaturen tillbaka till 50. Högsta tempen jag sett med denna inställningen är 74 grader under kanske 10-15 sekunder sedan är CPU:n tillbaka på 50 efter fläktarna kört max ett litet tag. Nu får man inte glömma att detta är "worst case scenario" med Intel Burn Test, knappast en belastning man stöter på varje dag vid vanlig användning eller spel.

Valde jag att köra Turboinställningen för fläktarna på moderkortet eller att alltid köra dem i max så skulle temperaturen aldrig gå över 50 grader.

Är väldigt imponerad av Noctua NH-U14S, trodde aldrig den skulle vara så effektiv med tanke på att den är så tyst. Dock förutsätter det hela att man har ett bra luftflöde i chassit också.

Vilken är din idle temp + full load temp?
Min 4770k är klockad i 4Ghz och är 30 idle, 78 full load (intel burn test)
När jag testar att klocka upp den i 4,2Ghz så hamnar full load på ca 88 grader (intel burn test).
Jag kyler med en Noctua NH-D14, kan jag har applicerat kylpastan fel? Jag körde "ärt" metoden.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Intressant chassi, angående din fråga så kanske en Coolermaster Eisberg 240L kunde passa, radiatorn är lite tjockare så man får kolla att den får plats, den går även att modifiera med längre slangar (kanske behövs enligt bild) eller mer anslutningar på loopen om man vill.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Tjena!

Jag har haft ett H100 från corsair som funkat kanon fram tills nu. Men nu har det gått sönder av någon anledning... Min fråga äe då. Vad borde jag köra för system för min processor? (Intel 3770K)... Mitt moderkort har en TPU switch som klockar processorn till 4,3ghz utan att behöva pilla i bios, och det är just denna klock jag tänk köra som 24/7. Så kylningen måste klara av att hålla processorn på runt 50 grader i full load.

Vad borde jag köra? Slutet system eller luftkylning? Och vilken produkt ni rekommenderar.

Bifogar en bild som kanske visar någorlunda hur stort chassit är osv.

http://i41.tinypic.com/2gu06z9.jpg

Tacksam för svar. (Processorn är helt oskyddad just nu)

//Ozmix

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

hade jag kört på utan att tveka! tycker man att den låter för mycket eller presterar för dåligt så är det bara att peta dit en till radiator då denna är konstruerad för att man ska kunna expandera den med extra rad eller varför inte en gpu block!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Mellan 18-25 grader i idle. 16 grader är det lägsta jag fått enligt realtemp och coretemp"
Känns ju konstigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

"Mellan 18-25 grader i idle. 16 grader är det lägsta jag fått enligt realtemp och coretemp"
Känns ju konstigt...

Jo det låter ju konstigt... Man kan inte ha lägre temperatur än rumstemperaturen.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Haha 18-25 grader. Jo tjena, den dagen de hittar vattenkylning som bokstavligen kyler CPU'n så...

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

Udda låda... Är det inte lite väl mycket övertryck med 4x120 som trycker in luft och bara en ynka 80 som blåser ut den???

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

hade jag kört på utan att tveka! tycker man att den låter för mycket eller presterar för dåligt så är det bara att peta dit en till radiator då denna är konstruerad för att man ska kunna expandera den med extra rad eller varför inte en gpu block!

Kollade in sidan och såg att det fanns 360 radiator kit också... fan äntligen färdigt kompakt kit i den storleken (Swiftech H320), tydligen väldigt effektiv och tyst efter ha läst runt lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

http://www.coolerkit.se/shop/swiftech-h220-watercooling-3471p...

hade jag kört på utan att tveka! tycker man att den låter för mycket eller presterar för dåligt så är det bara att peta dit en till radiator då denna är konstruerad för att man ska kunna expandera den med extra rad eller varför inte en gpu block!

Kan pumpen cirkulera tillräckligt med vatten runt i systemet om man har CPU-Block, GPU-Block och 2 radiatorer? Känns som lyftkylning är ett bättre val?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Om du kollar på bilden jag lade till i mitt tidigare inlägg så kan du se att det sitter två Typhoons fram två typhoons i toppen och sen en 80mm be-quite(?) bak. 120 mm typhoonsen suger in luft till lådan. Och 80mm fläkten kör ut luften. Jag har beställt en Spire TherMax Eclipse II (fick den billigt, 350kr, tror det är billigt iaf ) och har tänkt att trycka in den i lådan när jag får den på posten. Fläktarna ska dra luft framåt och spruta ut det bak till 80mm fläkten. Det borde funka rätt bra kan jag tycka?

Jag har för stor låda för mitt system tror jag MEN anledningen är för att jag har ett grafikkort som kräver 3 expantionsplatser -.- och det har knappast något mITX idag... Så mATX låda är det som gäller.

Rätta mig gärna om jag har fel.

//Ozmix

Jag har inte en susning hur bra Spire TherMax Eclipse II är men den ser i alla fall kompetent ut på bild. Du har nog tillräckligt med luftflöde i chassit med dina Typhoons 120mm men om du kan hålla 50 grader vid överklockning återstår att se. Å andra sidan är det ingen fara om du inte konstant går över 75 grader vid full load. Ingen nackdel med stor låda=lägre temperaturer (för det mesta i alla fall).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag har inte en susning hur bra Spire TherMax Eclipse II är men den ser i alla fall kompetent ut på bild. Du har nog tillräckligt med luftflöde i chassit med dina Typhoons 120mm men om du kan hålla 50 grader vid överklockning återstår att se. Å andra sidan är det ingen fara om du inte konstant går över 75 grader vid full load. Ingen nackdel med stor låda=lägre temperaturer (för det mesta i alla fall).

Jag är nöjd med 60-70 grader i full load. Hur ofta går en processor upp i full load egentligen? Är väl i stort sätt bara när man kör IntelBurn och Prime eller liknande program?

Jag börjar med Spire TerMax:en så får jag se vart jag hamnar. Satsar hellre på en bättre låda och ett fullt EK vattensystem om det skulle skita sig. Får helt enkelt vänta till den kommer.

En annan fråga som är lite Off-topic. Jag har en CLU kylpasta. http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/
Har tänkt De-lid:a min 3770K. Är det värt besväret? Och kan jag använda den för kylaren med eller ska jag köra med en vanlig kylpasta där?

/Ozmix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Vilken är din idle temp + full load temp?
Min 4770k är klockad i 4Ghz och är 30 idle, 78 full load (intel burn test)
När jag testar att klocka upp den i 4,2Ghz så hamnar full load på ca 88 grader (intel burn test).
Jag kyler med en Noctua NH-D14, kan jag har applicerat kylpastan fel? Jag körde "ärt" metoden.

Här kommer två bilder på idle respektive load. Gå på länken och förstora upp bilden så blir det lättare att läsa. Längst ner på Asusprogrammet har du från vänster till höger: CPU och minneshastighet, CPU volt, CPU och moderkortstemp och till sist CPU-kylarens fläkthastighet (CPU fan och CPU_OPT).

Sammanfattat (i7 4770K @ 4.2Ghz vid ca. 1.25 V):

Idle: runt 37 grader, en av CPU-fläktarna ligger och vispar runt 200-300 rpm och den andra är avstängd
Full load: för det mesta runt 50 grader och båda CPU-fläktarna på 500-700rpm. När värmen stiger över 50 grader ökar moderkortet farten på fläktarna till 1200-1500rpm och efter 10-15 sekunder vid ca. 70-75 grader så vänder temperaturen ner mot 50 igen.

Idle

Länk till bilden: http://i.imgur.com/B6MC25f.jpg

Full load (Intel Burn Test)

Länk till bilden: http://i.imgur.com/CiBO3Qq.jpg

Svårt att säga varför du har så höga temperaturer. Vad kör du för volt? Har du god ventilation i chassit? När det gäller kylpasta så använder jag Artic Silver och körde en klump i mitten lite mindre än en ärta.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Jag är nöjd med 60-70 grader i full load. Hur ofta går en processor upp i full load egentligen? Är väl i stort sätt bara när man kör IntelBurn och Prime eller liknande program?

Jag börjar med Spire TerMax:en så får jag se vart jag hamnar. Satsar hellre på en bättre låda och ett fullt EK vattensystem om det skulle skita sig. Får helt enkelt vänta till den kommer.

En annan fråga som är lite Off-topic. Jag har en CLU kylpasta. http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/
Har tänkt De-lid:a min 3770K. Är det värt besväret? Och kan jag använda den för kylaren med eller ska jag köra med en vanlig kylpasta där?

/Ozmix

Nä, 50 grader är inte på något sätt nödvändigt, anledningen till att jag tog upp just 50 grader var att du i ditt inledande inlägg skrev: "Så kylningen måste klara av att hålla processorn på runt 50 grader i full load". 60-75 grader är fullt tillräckligt tycker jag.

När det gäller delid så passar jag på den frågan då jag inte testat själv. Har läst om många lyckade försök men har som sagt ingen egen erfarenhet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Kan pumpen cirkulera tillräckligt med vatten runt i systemet om man har CPU-Block, GPU-Block och 2 radiatorer? Känns som lyftkylning är ett bättre val?

vet att deras pump är på 6watt medans dom i alla andra slutna kitt ligger runt 1,2 watt..

vet att under CES så orkade pumpen med ett system som hade 3 radiatorer (240, 240 och en 280), cpu block samt två gpu block.. och låg runt 53c på grafikkorten (7970) och cpun låg under 50c (överklockad 3770k) å då är allt i load under heaven så den klarar en hel del

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vet att deras pump är på 6watt medans dom i alla andra slutna kitt ligger runt 1,2 watt..

vet att under CES så orkade pumpen med ett system som hade 3 radiatorer (240, 240 och en 280), cpu block samt två gpu block.. och låg runt 53c på grafikkorten (7970) och cpun låg under 50c (överklockad 3770k) å då är allt i load under heaven så den klarar en hel del

Med andra ord så borde mitt system (3770K @ 4,3GHz clock + 1st 680 4GB OC) klara sig med 1 rad, 1cpu block, 1 gpu block och 1 pump, å fläktar i P&P utan problem? Jag är som sagt glad om jag ligger under 70c i full load.

Är det värt det priset ELLER ska jag satsa på ett EK kit från tex Inet.se för runt 2500kr?

/Ozmix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozmix:

Med andra ord så borde mitt system (3770K @ 4,3GHz clock + 1st 680 4GB OC) klara sig med 1 rad, 1cpu block, 1 gpu block och 1 pump, å fläktar i P&P utan problem? Jag är som sagt glad om jag ligger under 70c i full load.

Är det värt det priset ELLER ska jag satsa på ett EK kit från tex Inet.se för runt 2500kr?

/Ozmix

beror på radiator också, minns jag rätt så hade dom tjocka radiatorer men två vanliga 240 radiatorer klarar nog det utan problem..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Udda låda... Är det inte lite väl mycket övertryck med 4x120 som trycker in luft och bara en ynka 80 som blåser ut den???

Sen undrar man varför man matar grafikkortet med varm luft ?

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått hem min Spire TherMax Eclipse 3 och jag kan bara säga wow! Trodde verkligen inte att den skulle prestera så bra. 28 grader i idle och 60-65 i full load på luft. Vet inte om detta är bra men jag är iaf nöjd.

En bild på hur den ser ut på mitt ASUS P8Z77-I DELUXE...
Lite kompiskt... Och tight är bara förnamnet...