Nvidia förbereder nytt Geforce med GK110

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

AMD har hållit på med GCN ett tag nu och lär veta hur man bäst kramar ur prestanda ur tekniken. Dessutom så spelar det mindre roll för Sony vilket lågnivåspråk som användas, om inte inlärningskurvan skulle vara alltför stor. Microsoft däremot, de skulle kunna sätta sig på tvären iom bl.a DX11. Tror det är mycket därför man inte skrev nåt om Sony, utan bara tog upp microsoft hos Anand. Du kan givetvis ha rätt, men jag tror det är långsökt att de skulle använda nåt annat.

På tal om Mantle, här är 2 intressanta artiklar från Semiaccurate. Charlie Demerjian är kanske lite väl excentrisk i sina artiklar. Men det är ändå underhållande läsning. Den andra artikeln handlar inte om Mantle, utan mer om Nvidias desperation i nuläget.

http://semiaccurate.com/2013/09/30/amds-mantle-biggest-change...

http://semiaccurate.com/2013/10/05/much-nvidia-pay-origin-pc-...

Ja men ett API är ett språk. De kan bara köra en 1:1 mappning med andra funktionsnamn bara för att det ska ligga närmare tidigare API från Playstation. Detta för att underlätta för Sonys egna utvecklare. De som tillverkar konsoler vill inte i första hand underlätta för portning, de tjänar på konsolexklusiva titlar. De vill i första hand göra livet lättare för sina egna utvecklare.

Som sagt så heter motsvarigheten GNM för Playstation 4. Hur stor skillnad det är på den och Mantle vet vi inte för vi vet ingenting mer än namnet och att det är ett API för att prata direkt med hårdvara. Motsvarande API för Playstation 3 heter GCM för övrigt så de har redan en kodbas. Skulle gissa på att de vill hålla den nya så lik den gamla som möjligt för att underlätta för utvecklare och för att göra utvecklingsverktygen smidiga.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja men ett API är ett språk. De kan bara köra en 1:1 mappning med andra funktionsnamn bara för att det ska ligga närmare tidigare API från Playstation. Detta för att underlätta för Sonys egna utvecklare. De som tillverkar konsoler vill inte i första hand underlätta för portning, de tjänar på konsolexklusiva titlar. De vill i första hand göra livet lättare för sina egna utvecklare.

Som sagt så heter motsvarigheten GNM för Playstation 4. Hur stor skillnad det är på den och Mantle vet vi inte för vi vet ingenting mer än namnet och att det är ett API för att prata direkt med hårdvara. Motsvarande API för Playstation 3 heter GCM för övrigt så de har redan en kodbas. Skulle gissa på att de vill hålla den nya så lik den gamla som möjligt för att underlätta för utvecklare och för att göra utvecklingsverktygen smidiga.

Eh, jo jag förstår vad API är för något. Det jag dock hade fått för mig, är att bara tillverkaren till hårdvaran kan ta fram ett lågnivå API till just sin hårdvara, och att man var tvungen att använda detta om man inte vill använda typ DX11, opengl eller liknande. Det är väl praktiskt taget omöjligt att sätta ihop ett lågnivåspråk om du inte känner till hela hårdvaruarkitekturen. Vem sjutton på Sony eller microsoft skulle sitta med det? Det lär ju ta en himla tid.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av elajt_1:

Eh, jo jag förstår vad API är för något. Det jag dock hade fått för mig, är att bara tillverkaren till hårdvaran kan ta fram ett lågnivå API till just sin hårdvara, och att man var tvungen att använda detta om man inte vill använda typ DX11, opengl eller liknande. Det är väl praktiskt taget omöjligt att sätta ihop ett lågnivåspråk om du inte känner till hela hårdvaruarkitekturen. Vem sjutton på Sony eller microsoft skulle sitta med det? Det lär ju ta en himla tid.

Som sagt, Sony har varit inblandade i hela tillverkningen. Sony är de som beställer. Sony får därför vad de vill ha. Hur stor skillnad det är mellan Mantle och GNM märker vi i december när vi faktiskt får reda på något från alla inblandade företag. Just nu har vi som sagt i princip bara namnen GNM och Mantle. Det verkar som om alla utvecklare har en ganska ordentlig munkavel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24