Få bort kylfläns från grafikkort

Permalänk
Medlem

Få bort kylfläns från grafikkort

Hej! Jag tror jag har postat en liknande fråga för länge sedan, men jag verkar behöva göra det igen.
Jag har några halvgamla grafikkort liggande. Jag skulle vilja få bort kylflänsen från dem (för att sedan eventuellt använda korten som prydnadsföremål).
Det är inte så lätt.
Jag har för mig att ett tips var att köra dem i ugnen på typ 50 grader, vilket ska mjuka upp ~limmet. Jag har provat det förut, och det funkade på just det kortet. Nu provade jag på två andra, och det funkade inte alls.
Och ja, jag har kollat att det inte är skruvar eller liknande som håller fast.

Så, vad är nästa steg?

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

om du inte ska använda dom så kan du ju vålda lite? Testa med en tång att rucka lite i kylflänsarna. Det värsta som kan hända är om kylflänsarna sitter på t.ex. minnen som kan följa med

Permalänk
Medlem

Varför inte köra dom varmare än 50?
Ska dom bara användas som prydnad så kör dom i 150-200 i några minuter så borde du kunna få loss flänsarna från limmet.
Förstår inte hur nån kan rekommendera 50 grader när kortet själv lär bli 50 grader när det används och stressas.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Varför inte köra dom varmare än 50?
Förstår inte hur nån kan rekommendera 50 grader när kortet själv lär bli 50 grader när det används och stressas.

Väldigt rimlig synpunkt faktiskt!
Jag provade ett par minuter i uppåt 150 grader också. Då ramlade ett minneschip bort när jag var lite ovarsam. Flänsen rubbade inte på sig. Jag kan förstås prova längre tid (och mer våld), men tänkte att jag frågar Sweclockers först.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Horvendile:

Väldigt rimlig synpunkt faktiskt!
Jag provade ett par minuter i uppåt 150 grader också. Då ramlade ett minneschip bort när jag var lite ovarsam. Flänsen rubbade inte på sig. Jag kan förstås prova längre tid (och mer våld), men tänkte att jag frågar Sweclockers först.

Bänd loss den med en skruvmejsel eller slå till den med en hammare

Permalänk
Medlem

Flänsen som sitter på vad?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Hmm... aceton-bad? Lite varsamt ryckande, snurrande fick bort kylflänsarna på ett kort jag hade, men det krävde en hel del tålamod, och då gjorde jag det för att använda kortet senare.

150 grader bör vara lagom för att få bort dom, men om du säger att en hel minneskrets lossna när du gjorde det så kanske du ska värma upp i intervaller tills limmet slutar ha fäst förmåga men inte rycka loss flänsarna. Tenn ska ju inte lossna förrän närmare 300 grader så... det är konstigt att de lossnar redan vid den temperaturen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dra bara en spik rätt igenom och sätt upp på väggen, skulle se jävligt coolt ut!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Flänsen sitter på själva grafikchipet.
Det här med att bända loss - kanske värt att prova på uppvärmt kort. När jag provat på kalla har det verkat som om själva kortet varit på väg att ge upp före flänsen.
För vissa kort gör det inte så mycket om de går sönder. Andra är jag mer rädd om.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Oj, jag blir utpostad här!
Jag har faktiskt redan en del av en vägg behängd med grafik- och ljudkort. De är lätta att hänga upp, små spikar genom redan existerande hål i hörnen. Det ser rätt ballt ut.
Tycker även folk som inte är grafikkortsnördar.
Säger de i alla fall.

Aceton: Jag har testat tidigare med att spruta rikligt med aceton. Det hjälper en liten aning, det kan gå att skrapa bort lite lim. Men... men.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Oj, jag blir utpostad här!
Jag har faktiskt redan en del av en vägg behängd med grafik- och ljudkort. De är lätta att hänga upp, små spikar genom redan existerande hål i hörnen. Det ser rätt ballt ut.
Tycker även folk som inte är grafikkortsnördar.
Säger de i alla fall.

Aceton: Jag har testat tidigare med att spruta rikligt med aceton. Det hjälper en liten aning, det kan gå att skrapa bort lite lim. Men... men.

Lite offtopic men,
Kan du vissa upp en bild på din vägg?

Vill gärna se hur det ser ut. ^^

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm... aceton-bad? Lite varsamt ryckande, snurrande fick bort kylflänsarna på ett kort jag hade, men det krävde en hel del tålamod, och då gjorde jag det för att använda kortet senare.

150 grader bör vara lagom för att få bort dom, men om du säger att en hel minneskrets lossna när du gjorde det så kanske du ska värma upp i intervaller tills limmet slutar ha fäst förmåga men inte rycka loss flänsarna. Tenn ska ju inte lossna förrän närmare 300 grader så... det är konstigt att de lossnar redan vid den temperaturen...

Info från Wikipedia:

"Traditionellt lödtenn består av cirka 60 % tenn och 40 % bly, med en smälttemperatur på 183–188 °C. I lödtenn som uppfyller RoHS-direktiven har andelen tenn ökat till cirka 96,5 %. Övriga ämnen är silver, 3 %, och koppar, 0,5 %. Avsaknaden av bly har medfört att smälttemperaturen har ökat till 217 °C, vilket har orsakat vissa problem för elektroniktillverkare."

Ingen kritik, ville bara visa några konkreta siffror...

Till TS, vrid kylflänsen istället för att bryta/bända.

Fo3

http://sv.wikipedia.org/wiki/RoHS-direktivet

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Stoppa i dubbel eller trippel fryspåse, in i frysen ett par timmar så lossnar dom(oftast) lätt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Bild - haha! Kanske senare i kväll, nu är det visst barn som vill ha mat... och ugnen är upptagen av potatis. Så kan det gå! Men jag ska se vad som går att ordna.

Jag har i första hand vridit hittills, låt vara bara med handkraft.

Frysen var en intressant idé.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

provat med en tunn kniv, typ brytbladskniv, och skära mellan gpu:n och kylflänsen?

Permalänk
Medlem

I give you... grafik- och ljudkortsväggen!
(Vi ska snart flytta till en lägenhet med snyggare tapet, givetvis enkom för att grafikkorten ska se bättre ut.)

Vänstra vertikala raden uppifrån:
* Samlingens krona, Diamond Edge 3D 2200. Ett av de första 3D-korten för spelande till PC.
* Rendition Verite 1000. Det första 3D-kortet som kan sägas ha slagit?
* Number Nine Ticket to Ride. Extra värdelöst redan när det kom. Men snygg krets, på foto uppe till vänster (lampan speglar sig i glaset).

Högra vertikala raden uppifrån:
* 3dfx Voodoo 1
* Voodoo 2
* Voodoo Rush
* Voodoo 3
* Voodoo 5

Undre korten uppifrån:
* Soundblaster AWE32 (m 8 MB extra RAM)
* Gravis Ultrasound

En del av dem håller faktiskt för att stå och titta på en stund. AWE32 har åtminstone 45 kondensatorer på sig. Jag har provat att fota dem med makroobjektiv. Det ser ut som en stad.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

I give you... grafik- och ljudkortsväggen!
(Vi ska snart flytta till en lägenhet med snyggare tapet, givetvis enkom för att grafikkorten ska se bättre ut.)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/73326728/DSC_2544.jpg

Vänstra vertikala raden uppifrån:
* Samlingens krona, Diamond Edge 3D 2200. Ett av de första 3D-korten för spelande till PC.
* Rendition Verite 1000. Det första 3D-kortet som kan sägas ha slagit?
* Number Nine Ticket to Ride. Extra värdelöst redan när det kom. Men snygg krets, på foto uppe till vänster (lampan speglar sig i glaset).

Högra vertikala raden uppifrån:
* 3dfx Voodoo 1
* Voodoo 2
* Voodoo Rush
* Voodoo 3
* Voodoo 5

Undre korten uppifrån:
* Soundblaster AWE32 (m 8 MB extra RAM)
* Gravis Ultrasound

En del av dem håller faktiskt för att stå och titta på en stund. AWE32 har åtminstone 45 kondensatorer på sig. Jag har provat att fota dem med makroobjektiv. Det ser ut som en stad.

Såg riktigt fränt ut må jag säga

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Värm kylflänsen med varmluftpistol alt hårtork och bänd försiktigt men bestämt med en skruvmejsel under kylflänsen, efter någon minut brukar de lossna.
Alternativt mjuka upp limmet under kylflänsen under några dygn i ett alkoholbad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Info från Wikipedia:

"Traditionellt lödtenn består av cirka 60 % tenn och 40 % bly, med en smälttemperatur på 183–188 °C. I lödtenn som uppfyller RoHS-direktiven har andelen tenn ökat till cirka 96,5 %. Övriga ämnen är silver, 3 %, och koppar, 0,5 %. Avsaknaden av bly har medfört att smälttemperaturen har ökat till 217 °C, vilket har orsakat vissa problem för elektroniktillverkare."

Ingen kritik, ville bara visa några konkreta siffror...

Till TS, vrid kylflänsen istället för att bryta/bända.

Fo3

http://sv.wikipedia.org/wiki/RoHS-direktivet

Off-topic

Fast igen det är en sanning med modifikation, det beror på vad för lod som använts. Silverlod smälts vid ca 600 grader celsius beroende på andelen silver i lodet. Nu är jag ganska säker att dom inte använd silverlod som lod i elektronik av den här typen men det skulle inte förvåna mig om det ha en större andel silver eftersom silver inte bahandlas av RoHS så man akn blanda i de andel man behöver utan att bry sig och dessutom har bättre elektriska egenskaper än tenn och bly. Men tack annars för rättningen.

Wikipedia om lödning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trojancreeper:

Såg riktigt fränt ut må jag säga

Tack!

Om kniv: jag har provat med den tunnaste kniv jag har, men något riktigt tunt har jag inte.
Hårtork kan för all del provas, dock inte i kväll.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

Frysen är mitt bästa tips. Stoppa in kortet där ett par timmar, sen är limmet sprött nog att lossas med relativt lite våld.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av Horvendile:

I give you... grafik- och ljudkortsväggen!
(Vi ska snart flytta till en lägenhet med snyggare tapet, givetvis enkom för att grafikkorten ska se bättre ut.)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/73326728/DSC_2544.jpg

Vänstra vertikala raden uppifrån:
* Samlingens krona, Diamond Edge 3D 2200. Ett av de första 3D-korten för spelande till PC.
* Rendition Verite 1000. Det första 3D-kortet som kan sägas ha slagit?
* Number Nine Ticket to Ride. Extra värdelöst redan när det kom. Men snygg krets, på foto uppe till vänster (lampan speglar sig i glaset).

Högra vertikala raden uppifrån:
* 3dfx Voodoo 1
* Voodoo 2
* Voodoo Rush
* Voodoo 3
* Voodoo 5

Undre korten uppifrån:
* Soundblaster AWE32 (m 8 MB extra RAM)
* Gravis Ultrasound

En del av dem håller faktiskt för att stå och titta på en stund. AWE32 har åtminstone 45 kondensatorer på sig. Jag har provat att fota dem med makroobjektiv. Det ser ut som en stad.

Fungerar Gravis Ultrasound? Den borde du rama in med någon sorts ESD-ram så den håller för evigt med tanke på hur sällsynt och eftertraktat det kortet är.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

Skruvstäd+kniv+hammare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddan1000:

Fungerar Gravis Ultrasound? Den borde du rama in med någon sorts ESD-ram så den håller för evigt med tanke på hur sällsynt och eftertraktat det kortet är.

Är det det? Jag har haft det rätt länge, det var nog inte så hett när jag skaffade det. Jag tror att det funkar, men vet faktiskt inte. Möjligheterna att testa är begränsade, min sista dator med ISA-platser avyttrades 2001 tror jag.

Har förresten testat frysmetoden nu, på ett kort jag inte är superrädd om. Det gick sådär. Jag kunde bända bort kylflänsen, det var ett plus. På minussidan tog den med sig en del av trycket på grafikprocessorn, så kortet blev lite skadat rent estetiskt.
(Det var ett Permedia 2, ingen superraritet antar jag men vid närmare eftertanke kanske jag borde provat på något ännu mer dussinartat kort.)
Så, nja, jag kommer nog inte använda frysmetoden på mitt Voodoo 5.

Det kan ju funka med ugnsmetoden. Det har trots allt funkat på ett kort tidigare. Det hänger väl på limmet antar jag.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Försök vrida loss flänsen istället för att bända bort den. Bytt kylflänsar på ett par gamla original-Xboxar, och när jag kom på den grejen blev det hela genast mycket lättare. Greppade runt flänsen med en skiftnyckel, och vred försiktigt, till slut släppte limfogen.

Brukade värma flänsen med varmluftspistol först i hopp om att epoxyn skulle tappa styrka. Att kyla ner epoxy som någon tidigare skribent tipsade om är bra om det sitter så man kan bryta eller spräcka loss det, men när det sitter sådär mellan två styva prylar, så är det nog inte särskilt effektivt. Det skulle i sådana fall vara om du knackade in en kniv mellan fläns och chip, och lyckades "chocka" sönder limfogen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!