Permalänk

Placering av fläktar på radiator,

Tjenare! Jag har precis skaffat mig vattenkylning och jag har en liten fråga, Just nu har jag så fläktarna suger luft inifrån datorn ut igenom radiotorn sedan genom fläktarna. Blir det sämre än att jag skulle ha fläktarna under radiatorn så de blåser ut luften? Samt Kan jag ha så 3 fläktar blåser ut och 3 fläktar suger ut? Kommer det fungera bra? Blir det någon skillnad?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Det är bättre att ha så att fläktarna suger in kall luft och kyler ned radiatorn än att de blåser redan uppvärmd datorluft över radiatorn. Jag vet inte riktigt om jag hänger med om vad du menar med det sista men jag tror att du pratar om push/pull där man har fläktar på båda sidor, detta blir ofta bättre ja.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindqvist:

Tjenare! Jag har precis skaffat mig vattenkylning och jag har en liten fråga, Just nu har jag så fläktarna suger luft inifrån datorn ut igenom radiotorn sedan genom fläktarna. Blir det sämre än att jag skulle ha fläktarna under radiatorn så de blåser ut luften? Samt Kan jag ha så 3 fläktar blåser ut och 3 fläktar suger ut? Kommer det fungera bra? Blir det någon skillnad?

Vilken typ vattenkylning? Låtsas eller riktig? Kör du nån sandwichgrej med fläktarna eller?

Ifall du kör med fläktar på ena sidan är det smidigast att ha dom som pull. Mycket lättare att damma av radiatorn när det inte sitter en fläkt i vägen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Naga:

Det är bättre att ha så att fläktarna suger in kall luft och kyler ned radiatorn än att de blåser redan uppvärmd datorluft över radiatorn. Jag vet inte riktigt om jag hänger med om vad du menar med det sista men jag tror att du pratar om push/pull där man har fläktar på båda sidor, detta blir ofta bättre ja.

Det var det jag menade Men blir inte det att jag får inblås i toppen då? eftersom jag har radiatorn i toppen, Hur blir det då om jag har in top och fram sen utblås där bak, Fungerar det?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Kent:

Vilken typ vattenkylning? Låtsas eller riktig? Kör du nån sandwichgrej med fläktarna eller?

Ifall du kör med fläktar på ena sidan är det smidigast att ha dom som pull. Mycket lättare att damma av radiatorn när det inte sitter en fläkt i vägen.

Riktig skulle jag tippa på, Jag har fläktarna ovanpå radiatorn, blåsandes utåt. (Osmidiga sättet) Funderar på att ha 3 fläktar under och 3 över, Om det blir bättre förstås

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem

Den termiska effekten gör att varmluft rör sig uppåt, oftast ingen mening att motarbeta det. Dvs. insug i front/botten och utsug i toppen brukar vara det mest optimala. Lätt hänt att man får varm, stillastående luft lite här och där ifall man trycker in luft ovanifrån.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Den termiska effekten gör att varmluft rör sig uppåt, oftast ingen mening att motarbeta det. Dvs. insug i front/botten och utsug i toppen brukar vara det mest optimala. Lätt hänt att man får varm, stillastående luft lite här och där ifall man trycker in luft ovanifrån.

Det var det jag tänkte, Men det känns som att man blåser varm luft på radiotorn då...

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lindqvist:

Det var det jag tänkte, Men det känns som att man blåser varm luft på radiotorn då...

I princip men spelar det nån roll? Vad har du för temps nu och har du vattenkylning på allt? Om inte lär grafikkort, moderkort, hårddiskar osv. ju bli varmare när du dumpar varmluften inne i chassit.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Med tanke på push pull så brukar det bara vara någon grads skillnad mot att bara köra fläktar på ena sidan, om du har bra fläktar. Det är bara med 80mm radiatorer det är märkbar skillnad, eller om använder tysta låg rpm fläktar

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk
Skrivet av Kent:

I princip men spelar det nån roll? Vad har du för temps nu och har du vattenkylning på allt? Om inte lär grafikkort, moderkort, hårddiskar osv. ju bli varmare när du dumpar varmluften inne i chassit.

Gpu 40 grader i furmark vattenkyld. Cpu 40 grader idle vattenkyld. Hårddisk 23 grader. Blir det bättre om jac har 3 på insidan och 3 på utsidn? Alla blåser ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av MrM20:

Med tanke på push pull så brukar det bara vara någon grads skillnad mot att bara köra fläktar på ena sidan, om du har bra fläktar. Det är bara med 80mm radiatorer det är märkbar skillnad, eller om använder tysta låg rpm fläktar

Jag har 120mm cougar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Den termiska effekten gör att varmluft rör sig uppåt, oftast ingen mening att motarbeta det. Dvs. insug i front/botten och utsug i toppen brukar vara det mest optimala. Lätt hänt att man får varm, stillastående luft lite här och där ifall man trycker in luft ovanifrån.

Beror väl lite på hans chassi och så, jag har en H80 som jag har en hög rpm GT fläkt som pull och som suger ut luften där bak, mina chassi fläktar är 5 st corsair af 140 på 5v som insug, vänder jag mina 3 fläktar I toppen som utblås så höjs min temp på moderkort,cpu & hårddisk, jag har lekt och testat väldigt mycket och det här är vad som passar mig bäst, sen har jag även dammfilter just på grund av mängden insug jag har

Så mitt råd till TS är att du testar varje kombination tills du hittar en som passar dig, vill du ha lättare att göra rent så kör på bara pull på radiatorn och använd rätt fläktar till din typ av radiator

Permalänk
Medlem

varmluft stiger,..

och har du rad i toppen borde du ha utblås där, in med kall luft från fronten och botten och ut med varmluft från topp och bak.
bra luft flöde hjälper en lång väg =D

Sedan om du har Push lr Pull spelar ingen roll ur kylningsyfte mera Estetiskt och städ =D. Personligen har jag helst Pull om jag har en snygg RAD och Push om jag har snygga fläktar sedan beror det mycket på upplägget med såklart kanske blir snyggare på ett sätt som du inte tänkte dig.

PnP ger i teorin ett högre statiskt tryck genom RAD och det i teorin borde ge mindre Difference i Graderna på vattnet som då borde hålla det några grader kallare =D, men vi snackar kanske 3-5 grader. Att det i vissa fall blir massa skillnad kan bero på andra faktorer som att i PnP så kanske tycket och flödet blir jämnare och då teoretisk svalare.

Har fått själv fått tag på en Swiftech H220 i dagarna och RAD/reskombon gör att det ser lite knas ut med Pull konfig men med Puch ser det redigt bra ut.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel