Permalänk
Medlem

Köpråd för CPU, budget 3000-5000

Godmorgon!

Känner att min CPU börjar bli lite slö. Har en i3 2100 3.1 Ghz (ej OCad). Har börjat spela på datorn istället för xboxet, så har lirat lite sköna spel som farcry3, gta4, metro last light osv. Problemet är att min i3:a flaskar min 7950 ganska saftigt i vissa CPU krävande spel. Har tex GPU usage på 30-50%, och CPU på 90-99% på alla 4 trådar.

Vad jag har funderat på att köpa nu är 3:e generationens processor alltså, i5 3570k, i7 3770k. Men nya funderingar har även väckts där, tex ifall jag ska vara future proof och k öpa I7:a för att (förhoppningsvis) kunna utnyttja flera kärnor till spelen som kommer, BF4, GTA5 etcetc. Eller om jag bara ska köpa 4:e haswell.

Förutom är det tänkt att jag ska köra lite lättare överclocking för att kunna uppnå ännu finare värden än stock. Kommer förmodligen att köra vattenkylt på processorn. Även Crossfire senare.

Men till mina frågor, ska jag köpa Ivy, Haswell, och I5 eller I7. Fan sömnlösa nätter....... måste få till detta

Peace

Permalänk
Medlem

3930K? och om det är för dyrt så ta en 3770k (om du inte tycker den lilla prestandavinsten med 4770k är värd 1-2000kr för nytt mobo).
Men har du inte ett Z77 mobo så är det nog bäst att investera i ett Z87 och en 4770k.

Mer är mer och 8 > 4.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

3930K? och om det är för dyrt så ta en 3770k (om du inte tycker den lilla prestandavinsten med 4770k är värd 1-2000kr för nytt mobo).
Men har du inte ett Z77 mobo så är det nog bäst att investera i ett Z87 och en 4770k.

Mer är mer och 8 > 4.

3930K är ju sjukt jävla dyr enligt mig bara för en processor. Men tror ni att det kommer att finnas en märkbar prestanda skillnad mellan 3:e till 4:e Generationen? Är det verkligen värt att gå Haswell så tidigt?, jag menar... de är ju ganska dyra just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewpra:

3930K är ju sjukt jävla dyr enligt mig bara för en processor. Men tror ni att det kommer att finnas en märkbar prestanda skillnad mellan 3:e till 4:e Generationen? Är det verkligen värt att gå Haswell så tidigt?, jag menar... de är ju ganska dyra just nu.

Jo den kostar en slant.
Märkbar? mja, mätbar ja, dock mindre märkbar i spel (om ens befintlig). Haswell, tidigt? Har funnits flera månader nu och kostar lika mycket som Ivy +- nån krona.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Avstängd

Har du ett 3770K kompatibelt moderkort så köper du en i7 3770K. Annars ere i7 Haswell som gäller.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Om du kör emulatorer mycket och annars är intresserad utav Haswell: Köp Haswell. Om inte: Köp Ivy Bridge. Spelar inte så mycket roll om du väljer en 3570K/4670K eller 3770K/4770K då det kommer vara en ny generation av CPU'er när antalet cores gör en lika stor skillnad som IPC. Klocka skiten så är du good to go.

Permalänk
Medlem

Okej då blir den nog en haswell då, kollade priserna och 100 hit och dit bryr jag mig inte om, trodde det skulle handla om en tusen... men men.

Rekommenderar ni i5 eller i7 grabbar? det är det slutgiltiga problemet som kvarstår, lutar dock åt i7 hållet, mkt mer future proof, sen 3.9 ghz turbo mode är ganska sweet med 8 trådar.

Permalänk
Hjälpsam

Röstar på I7 där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sewpra:

Okej då blir den nog en haswell då, kollade priserna och 100 hit och dit bryr jag mig inte om, trodde det skulle handla om en tusen... men men.

Rekommenderar ni i5 eller i7 grabbar? det är det slutgiltiga problemet som kvarstår, lutar dock åt i7 hållet, mkt mer future proof, sen 3.9 ghz turbo mode är ganska sweet med 8 trådar.

i5 med mindre du använder redigerings program. Finns inget future proof i datorvärlden då allt blir utdaterat förr eller senare. Turbo mode är helt ointeressant om du nu väljer en K modell då överklockning gäller för alla pengarna.

TL;DR: Köp en i5 och lägg pengarna på en bra kylare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

i5-4670K har ju 33% mindre cache än i7-4770K och ingen Hyper-Threading. Sedan kan man ju slå av och på HT beroende på behov. Fast och andra sidan mer bang for the buck med I5-4670k om jag bara ska spela....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sewpra:

i5-4670K har ju 33% mindre cache än i7-4770K och ingen Hyper-Threading. Sedan kan man ju slå av och på HT beroende på behov. Fast och andra sidan mer bang for the buck med I5-4670k om jag bara ska spela....

Varför inte kolla på tester på internet mellan i5an och i7an om du nu har problem med att välja? För spel och vardagligt använda räcker i5an. Men om du redigerar jäkligt mycket så borde du ha en i7a. Fast, då kör man förstås på en 3930K eller bättre.

Permalänk
Avstängd

i7 skulle jag säga. Ser fler o fler spel som använder i7'an fördelar. Company of Heroes 2 exempelvis.

Är priset för högt så är ju i5 fortfarande väldigt kompetent.

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

i7 skulle jag säga. Ser fler o fler spel som använder i7'an fördelar. Company of Heroes 2 exempelvis.

Är priset för högt så är ju i5 fortfarande väldigt kompetent.

http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Jag förstår vad du menar fullt ut... Massa trådar på nätet och diskussioner om att spel börjas skapas på 6-8 kärnor. Så det blir en I7 för mig iaf. Sen ifall han är 2 fps efter i spel skiter jag i. Den lär ju funka 5 år frammåt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewpra:

Okej då blir den nog en haswell då, kollade priserna och 100 hit och dit bryr jag mig inte om, trodde det skulle handla om en tusen... men men.

Rekommenderar ni i5 eller i7 grabbar? det är det slutgiltiga problemet som kvarstår, lutar dock åt i7 hållet, mkt mer future proof, sen 3.9 ghz turbo mode är ganska sweet med 8 trådar.

Du har ett moderkort som stödjer haswell va? Eller ska du köpa ett moderkort med eftersom ivy är 1155 socket och haswell är 1150.. Så om du inte har ett mb med 1150 får du ju köpa det med

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Entusiast

Man brukar i regel skrika "i7 är för redigering och i5 är för spelande" men det vi börjar se är att spel börjar bli mer flertrådade i samband med de nya konsolerna så jag skulle satsa på en i7:a, dumt att snåla här tycker jag.

Redan nu så är en i7:a helt klart bättre när det gäller spelande över 60Hz i vissa spel och jag kan nog tänka mig att en i7:a kan hålla dig över 60FPS i de flesta spelen några år från och med nu bara för att du har de där extra trådarna som spelen förmodligen kommer vara optimerade för.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sewpra:

Jag förstår vad du menar fullt ut... Massa trådar på nätet och diskussioner om att spel börjas skapas på 6-8 kärnor. Så det blir en I7 för mig iaf. Sen ifall han är 2 fps efter i spel skiter jag i. Den lär ju funka 5 år frammåt iaf

Vad har du för moderkort nu?

Ett som stödjer Ivy Bridge?

Spara pengar för typ samma prestanda?

Jag hade plockat en i7:a allting kommer att bli mer krävande nu.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt en I3 ifrån sandy bridge tiden, och även moderkortet är då 1155 2 ram slots.... ett väldigt budget mobo så att säga. I3:an tuffar på fint fortfarande, igår kopplade jag in min nya 7970 och satte på ultra på BF3 utan problem med ca 70-120 i fps, men i FPS spel så använder man oftast GPU mera än CPU. Däremot när jag testade att lira tex GTA 4, Farcry3 så vart det ett blodbad, med GPU:n på 30-40% load, och CPU 90-99%. Så jag flaskar saftigt som sakt.

Blir nog att ta en Haswell 4:e generation. Känns onödigt att byta ner sig till Ivy:n med tanke på att både prestandan och temperaturerna är bättre på Haswell. Så det blir I7-4770K sedan ett MSI Z87-G45 GAMING ATX mobo. Ram minnen har jag ingen aning om än, funderar på 16GB dock.