Panasonic lägger ned plasmatillverkningen.

Permalänk
Medlem

Panasonic lägger ned plasmatillverkningen.

Jaha det var ju klart som fan, att dom av alla skulle lägga ner plasma.
Varför inte lägga ner plastskräpets konung lcd/led?
Nåväl nu är det som det är, tyvärr finns bara dom glada hobbyamatörerna, LG och Samsung kvar efter Panasonic.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/pan...

Eller skall vi vara optimister, och hoppas på att förhandligarna går åt helvete, och att dom fortsätter?
Jag hoppas iallafall, först föll Pioneer och jag vill inte att även Panasonic ska gå samma väg.

Rubrik förtydligad.
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Jaha det var ju klart som fan, att dom av alla skulle lägga ner plasma.
Varför inte lägga ner plastskräpets konung lcd/led?
Nåväl nu är det som det är, tyvärr finns bara dom glada hobbyamatörerna, LG och Samsung kvar efter Panasonic.

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/pan...

Eller skall vi vara optimister, och hoppas på att förhandligarna går åt helvete, och att dom fortsätter?
Jag hoppas iallafall, först föll Pioneer och jag vill inte att även Panasonic ska gå samma väg.

Redan i April så gick dom ut med detta. http://www.sweclockers.com/nyhet/16847-panasonic-lagger-plasm...
Produktionen skulle dock fortsätta ytterligare en tid. Vilket jag tolkade som året ut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Rekordmedlem

Eller så lägger de ansträngningarna på att få fram 4k oledpaneler för det är där framtiden ligger, Panasonicplasmor har ändå inte nått Kuroklass tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Panasonic köpte tekniken bakom kuro och med det en drös med ingenjörer från Pioneer. Frågan är om det dör här nu efter deras beslut, eller om någon annan köper upp den och trampar vidare(Ex Samsung, LG). Kanske är det ett val de gjort för att använda sin Elit till Oled? (Förhoppningsvis) Då stannar det hos Panasonic.

Permalänk
Medlem

Saker brukar vara bra i slutet på sin livscykel, men det hjälpte inte CRT heller, även om det tog rejält med tid innan LCD kom ifatt (personligen tycker jag fortfarande att en riktigt bra CRT spelar i en annan liga, sitter med IPS ändå).

Men plasma och CRT är gamla teknologier, kolla hur de såg ut för 30 år sedan, LCD kommer också utvecklas..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Först Pioneer och nu Panasonic, tråkigt.

Permalänk
Medlem

Sitter på Kuro tills det kommer en värdig utmanare. Yet to be seen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eller så lägger de ansträngningarna på att få fram 4k oledpaneler för det är där framtiden ligger, Panasonicplasmor har ändå inte nått Kuroklass tycker jag.

Vi har en Kuro här hemma, vilket gör mig överlycklig. Men jag har hört att ZT60 är bättre än Kuro, stämmer det?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag upplever Kuro som behagligare att titta på, mer "filmlik" Panasonicen har annars 3d trams som en del gillar men framtiden ligger i oled och kanske led för jag tror inte att någon kommer att ta fram en modern plasma typ en 4k Kuro.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Vi har en Kuro här hemma, vilket gör mig överlycklig. Men jag har hört att ZT60 är bättre än Kuro, stämmer det?

De flesta/alla seriösa recensioner av VT/ZT60 har dem som bättre kvalitet än kuro. Ingen Personlig uppfattning om det, men har läst många recensioner sista veckorna då jag gått i köptankar.

Permalänk
Medlem

Nog bra för det kommer skynda på övergången till OLED istället. Tveksamt om jag kommer köpa fler tvapparater dock.
Har gått över till projektor istället.

Permalänk
Medlem

När de väl fick till den så bra... Lite synd...
Även synd att det går så dåligt för panasonic. Det behövs en tillverkare som förstår kvalitet....:(

Permalänk
Medlem

Detta pga av alla ovetande som köper lcd, mycket störande!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Detta pga av alla ovetande som köper lcd, mycket störande!

Står själv inte ut med plasma, så att kalla folk ovetande för att de väljer annat är ganska kaxigt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Känns nästan pliktskyldigt att skaffa en VT om man gillar plasma från Panasonic och går i TV tankar innan de försvinner från marknaden. VT benämns som en ZT som i sin tur benämns att bräcka Kuro. Tror det är väldigt personligt val i den högre klassen . Prisvärdigast måste ändå bli VT i det läget där den är så otroligt nära ZT bildmässigt, men så långt ifrån på priset

Permalänk
Medlem

Nåväl ingenting är 100% spikat än, men dom funderar på att lägga ned det hela.
Själv hoppas jag att dom fortsätter.
Plast-paneler hör hemma i mobiltelefoner.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det varit för kostsamt för både pioneer och panasonic att utveckla och tillverka plasmor.
Panasonic har ju bäst bildkvalitet, svärtor, rörelseskärpa etc på marknaden, alla kategorier av displays. Samma gällde egentligen pioneer innan de fick lägga ned. Denna generationens plasmor verkar bättre än de tidiga OLED som kommit ut på marknaden.
Synd att det blir så, nu går vi in i en mörk tid av ultra-långsamma 4k-paneler med gråa svärtor och ännu högre motion blur än tidigare LCD-generationer.
Jag ser inget ljus i sikte förrän de lyckas lösa alla problem med OLED (inbränning, produktionsproblem=pris etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Står själv inte ut med plasma, så att kalla folk ovetande för att de väljer annat är ganska kaxigt.

Varför?

Skrivet av koreinu:

Känns nästan pliktskyldigt att skaffa en VT om man gillar plasma från Panasonic och går i TV tankar innan de försvinner från marknaden. VT benämns som en ZT som i sin tur benämns att bräcka Kuro. Tror det är väldigt personligt val i den högre klassen . Prisvärdigast måste ändå bli VT i det läget där den är så otroligt nära ZT bildmässigt, men så långt ifrån på priset

Hoppas på prissänkning så blir det köp!

Permalänk
Medlem

Anledning till att Panasonic och Samsung plasmor natt inte slår sena kyrka i alla avdelningar är ju för att tekniken var för dyr. Det är ju därför inte Panasonic använder patenten från pioneer i sina plasmor i någon större grad. Stöter på samma problem. Så handlar inte så mycket om elitingenjörer bara pengar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Altså herregud jag måste sluta göra inlägg via telefon... Låter stå kvar som varnande exempel.

Poängen är att Panasonic inte använder Kyro patenten som ger den beryktade svärtan ex pga att tv apparaterna blir för dyra och vinstmarginalen för liten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag hoppas iallafall, först föll Pioneer

De föll inte, de vägrade sälja sina plasmor till en spotstyver då när priserna mer eller mindre rasade. Då sålde de sin teknik till Panasonic och skulle själva satsa på forskning/utveckling av OLED.

Citat:

jag vill inte att även Panasonic ska gå samma väg.

Panasonic, som har de bästa plasmorna, gör ju en Pioneer här, De lägger ner plasma, och satsar på 4K-skärmar. Om de ser framtiden i det så är valet inte särskilt märkligt.

Pioneer var inget för gemene man, det var finsmakare som köpte dem, och de var bäst. Men med en såpass snäv kundkrets så går det inte att massproducera, som ex Samsung, Philips, LG och övriga kan, för Svensson sätter pris före prestanda. Hade det varit tvärtom så hade kanske både Pioneer och Panasonic fortsatt.

Det kommer dröja några år innan 4K och OLED-skärmar intagit marknaden på allvar. Så en high end -plasma från idag kommer stå sig länge.

Permalänk
Medlem

Vilken panasonic ska man köpa då länk:)?

har idag panasonic th 42pz86fv

värt å köpa vt 50 tum för 13 k?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vilken panasonic ska man köpa då länk:)?

Det bör du prata med Koreinu om.
Han vet allt och ännu mer när det gäller Panasonic´s plasmautbud.
För nu får ni skynda er.
Jag har redan en TX-P50VT20E
Som jag kommer ha, skulle elektrolyter svälla och smälla eller andra komponenter gå sönder, så byter jag dom ända tills skärmen är paj.
Sen blir det begagnatmarknaden ända tills det inte existerar någon mer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Vilken panasonic ska man köpa då länk:)?

har idag panasonic th 42pz86fv

värt å köpa vt 50 tum för 13 k?

Beror helt på vad du gör!

Om du inte spelar på tv:n fungerar denna utmärkt!
I princip likvärdig bildkvalitet (de dyrare modellerna är lite bättre men den här är prisvärdare). Tyvärr så lider den av hög input lag så den lämpar sig inte till en som ska spela multiplayer spel på tv:n.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251

sen har vi gt60y och vt60y som är dyrare och den största fördelen är bland annat att de har mycket lägre inputlag samt lite bättre bildkvalitet.

vt60y - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1718102

gt60y - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735241

De är alla extremt bra med grym bildkvalitet så mitt tips är, köp det du har råd med!

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt men samtidigt så måste utvecklingen gå frammåt trotts att jag älskar verkligen plasma tv. Kommer nog att behålla min plasma i många år, åtminstone tills 4K har stadga sig och priset är ok. Annars känns det som en bra plasma tv idag räcker länge till.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Beror helt på vad du gör!

Om du inte spelar på tv:n fungerar denna utmärkt!
I princip likvärdig bildkvalitet (de dyrare modellerna är lite bättre men den här är prisvärdare). Tyvärr så lider den av hög input lag så den lämpar sig inte till en som ska spela multiplayer spel på tv:n.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1682251

sen har vi gt60y och vt60y som är dyrare och den största fördelen är bland annat att de har mycket lägre inputlag samt lite bättre bildkvalitet.

vt60y - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1718102

gt60y - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1735241

De är alla extremt bra med grym bildkvalitet så mitt tips är, köp det du har råd med!

Är för snål för att köpa zt om vt är nästan lika bra:)

Blir antagligen 50 tum av vt då fullhd filmer komma rulla på den och vanligt tv kommer inte spela så känns väll inte lönt att ta en zt då?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Är för snål för att köpa zt om vt är nästan lika bra:)

Blir antagligen 50 tum av vt då fullhd filmer komma rulla på den och vanligt tv kommer inte spela så känns väll inte lönt att ta en zt då?

Zt?
Du menar nog vt och st?
Ja, om du inte spelar är ST60y (den som kostade 8k) utmärkt då bildkvalitén på båda är ganska lik varandra.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om TX-P65VT60Y har PaP, alltså bild OCH bild, PiP vet jag att den har. Men bild i bild (PiP) är coolt, men bild och bild (PaP) är snäppet coolare. Man kan dela av tv:n, i detta fallet 32,5" och se på två olika program på varsin halva. Inget som man förmodligen kommer nyttja ofta, men det är en jävligt bra och cool funktion.

För mig blir det VT, dels för att GT inte finns i 65" och att jag tycker den är lagom dyr. Känner inte för att lägga 12 papp extra på en ZT, nu när vi står inför ett teknikskifte. Sedan tänkte jag skriva att ST saknar en del funktioner, men när jag sedan kollar efter så är det enda jag hittar att man inte kan spela in via USB? Men det finns fler skillnader va? Finns det några hyfsade skillnader så är 8 papp inget att dividera om.

Skrivet av foxzox7:

Zt?
Du menar nog vt och st?.

Han menar nog det han skriver och zt är lyxvarianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Zt?
Du menar nog vt och st?
Ja, om du inte spelar är ST60y (den som kostade 8k) utmärkt då bildkvalitén på båda är ganska lik varandra.

Blir nog vt iallfall då jo jag menar zt det är väll deras värsta men värkar bara finnas i 60 tum

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Han menar nog det han skriver och zt är lyxvarianten.

Skrivet av pompa_kumla:

Blir nog vt iallfall då jo jag menar zt det är väll deras värsta men värkar bara finnas i 60 tum

Jaha!
Tänkte att du såg fel eftersom jag inte länkat den
Jo 40k för en tv är ganska mycket
Vt60 är väldigt nära zt60 i form av bildkvalitet och 25k billigare:)