Fungerar det att ansluta slangen till toppen av tanken?

Permalänk

Fungerar det att ansluta slangen till toppen av tanken?

Tjenare! Jag har skaffat mig vattenkylning till grafikkortet och cpun, Jag hade förut blood red färg men har nu bytt till vanligt vatten. Jag undrar om det går att dra slangen som denna, ( har en bild), Säg till om ni tycker jag ska göra loopen annorlunda. Typ vad ni tycker

Första bilden, Hur det var innan.

Så här ser dfet ut nu,

Fungerar detta?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Säg inte att du använder vanligt vatten, du vet väl att det kommer förstöra din kylning och tillslut leda till läckage?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Säg inte att du använder vanligt vatten, du vet väl att det kommer förstöra din kylning och tillslut leda till läckage?

Jag menade destillerat vatten med några tillsatser..

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Det borde funka men hur fyller du loopen då.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det borde funka men hur fyller du loopen då.

Jag vände typ tanken upp och ner och skruvade bort pluggen.
Edit: Pumpen har börjat "plaska" Typ som om det skulle vara luft inuti den, Hur får man bort det?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk

Det är ju det att pumpen alltid ska ha vatten fick den det när du fyllde loopen.
Och fick du ut all luft om det är därför pumpen låter.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ser ju ut att vara luft i tanken, plaskar det inte där då?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Det är ju det att pumpen alltid ska ha vatten fick den det när du fyllde loopen.
Och fick du ut all luft om det är därför pumpen låter.

Vad händer om pumpen inte fick vatten,

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Ser ju ut att vara luft i tanken, plaskar det inte där då?

Det gör det också eftersom vattnet kommer ifrån toppen.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Vad händer om pumpen inte fick vatten,

Den kan gå sönder om den jobbar torrt. Därför ska den matas med vatten hela tiden.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Vad händer om pumpen inte fick vatten,

Den kommer tillslut att dö.

Skrivet av Lindqvist:

Jag vände typ tanken upp och ner och skruvade bort pluggen.
Edit: Pumpen har börjat "plaska" Typ som om det skulle vara luft inuti den, Hur får man bort det?

Jag tror att du har problem med luft i systemet just för att du får bubblor i tanken.
Med en så liten tank är det bättre att få in vattnet via botten precis som du hade tidigare.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Den kommer tillslut att dö.

Jag tror att du har problem med luft i systemet just för att du får bubblor i tanken.
Med en så liten tank är det bättre att få in vattnet via botten precis som du hade tidigare.

Det var så jag tänkte. Men det blev inte lika långa sträckor med den nya loopen

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Sätt dit ett sånt plaströr som man kan köpa till vissa reservoarer. Det plaskar väl för att vattnet som kommer in i reservoaren plaskar mot ytan av vattnet som är där i. Syns ju på dropparna på sidorna förresten.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

Visa signatur

asd

Permalänk
Skrivet av Rlx:

Sätt dit ett sånt plaströr som man kan köpa till vissa reservoarer. Det plaskar väl för att vattnet som kommer in i reservoaren plaskar mot ytan av vattnet som är där i. Syns ju på dropparna på sidorna förresten.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

Så ett plaströr hjälper mot plaskandet? Jag kan testa. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Hej
För att underlätta att dra slangen i toppen så köpte jag till en sådan här top http://www.inet.se/produkt/5331153/ek-res-x3-multiport-top då kan jag både ha fillport i toppen och inlet på res och få med den i flödet och underlättar luftningen som ditt system verkar behöva, du kan i ditt fall oxo vända din res upp och ner och köra den vägen så du har fillport och inlet där men det innebär att du blir av med anti cyclon som sitter nu i botten. Som du kör nu skulle jag inte rekommendera att köra då det inte går att lufta systemet vettigt och du säger att det finns luft i systemet så hade jag gjort något åt detta rätt fort för att spara på pumpen. Notera att den toppen jag valde passar med min res detta måste du kolla på ek:s hemsida om du är osäker då det skiljer i dimensioner osv.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Hej
För att underlätta att dra slangen i toppen så köpte jag till en sådan här top http://www.inet.se/produkt/5331153/ek-res-x3-multiport-top då kan jag både ha fillport i toppen och inlet på res och få med den i flödet och underlättar luftningen som ditt system verkar behöva, du kan i ditt fall oxo vända din res upp och ner och köra den vägen så du har fillport och inlet där men det innebär att du blir av med anti cyclon som sitter nu i botten. Som du kör nu skulle jag inte rekommendera att köra då det inte går att lufta systemet vettigt och du säger att det finns luft i systemet så hade jag gjort något åt detta rätt fort för att spara på pumpen. Notera att den toppen jag valde passar med min res detta måste du kolla på ek:s hemsida om du är osäker då det skiljer i dimensioner osv.

Den ser ut att passa bra, Blir att skaffa en sådan, Återkommer imorgon när jag fått den.

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Rlx:

Sätt dit ett sånt plaströr som man kan köpa till vissa reservoarer. Det plaskar väl för att vattnet som kommer in i reservoaren plaskar mot ytan av vattnet som är där i. Syns ju på dropparna på sidorna förresten.

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

Menar du? http://www.inet.se/produkt/5331152/ek-res-x3-internal-tube-12... Får den plats i min 250 reservoar?

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

får inte grafikkortet vattnet som blivit uppvärmt av CPU?
Personligen skulle jag haft en 120 radiator mellan CPU och GPU för optimal kylning

Men du kanske inte klockar kortet så högt, så det funkar kanske ändå

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindqvist:

Det går att kapa den om den är för lång
Kapa med ett fint sågblad, typ bågfils blad.. se till att putsa och slipa bort ALLA grader som blir där du lagt snittet.

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av prOZac:

får inte grafikkortet vattnet som blivit uppvärmt av CPU?
Personligen skulle jag haft en 120 radiator mellan CPU och GPU för optimal kylning

Men du kanske inte klockar kortet så högt, så det funkar kanske ändå

Det spelar ingen roll. Vattnet rinner såpass snabbt att det håller jämn temperatur i hela loopen Det är en an anledningarna till att man använder vatten, det är en bra ledare och det är mycket svårt att öka temperaturen på det!

Permalänk
Skrivet av prOZac:

får inte grafikkortet vattnet som blivit uppvärmt av CPU?
Personligen skulle jag haft en 120 radiator mellan CPU och GPU för optimal kylning

Men du kanske inte klockar kortet så högt, så det funkar kanske ändå

Kolla på bilden där jag har röda slangar

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av Lindqvist:

Så ett plaströr hjälper mot plaskandet? Jag kan testa. Tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com

Det hjälper mot 2 saker, det första är att det tar bort plaskandet i reservoaren, det andra är att så länge vattenytan i reservoaren är så pass hög att röret slutar under den så blir du av med luftbubblorna i loopen också vilket hindrar missljud i pumpen, så ja, ett sånt rör är helt klart rekommenderat!

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Det hjälper mot 2 saker, det första är att det tar bort plaskandet i reservoaren, det andra är att så länge vattenytan i reservoaren är så pass hög att röret slutar under den så blir du av med luftbubblorna i loopen också vilket hindrar missljud i pumpen, så ja, ett sånt rör är helt klart rekommenderat!

Okej testar ett rör!

Visa signatur

Moderkort: Msi B450 Tomahawk Max CPU: Ryzen 5 3600 GPU: AMD 5700XT Red Devil Ram: Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX SSD: Samsung 250GB basic Kylning: Arctic Freezer 34 eSports DUO Chassi: Fractal Design Meshify C PSU: XFX Pro Series 850W 80+ Bronze

Permalänk
Avstängd
Skrivet av prOZac:

får inte grafikkortet vattnet som blivit uppvärmt av CPU?
Personligen skulle jag haft en 120 radiator mellan CPU och GPU för optimal kylning

Men du kanske inte klockar kortet så högt, så det funkar kanske ändå

Det är inte ett kärnkraftverk, du vinner inte en enda grad på det.

Skickades från m.sweclockers.com