Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Jag är en stolt ägare av ett Carbide Air 540!
Håller med Jonas, helt utmärkt chassi, dock så skulle jag också velat ha fler hårddisk platser som han även nämner.

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Men man stänger väl inte av en dator ?
En dator ska vara på 24/7 då lever dom längre + att man kan nå dom alltid. Nä jag skojar inte. Alla mina datorer är på 24/7 med undantag min bärbara då.
Och ja, det är värt dom extra få kr i elräkning, tycker jag.

Vad skulle inte tåla att bli avstängt och påsatt i en dator menar du?
Om det fortfarande var 1990 skulle jag kanske hållit med dig, men numera är dom gamla problemen med strömknappen lösta sedan länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Någon som vet om hålen i toppen (de för 120mm) är tillräckligt långt ut mot sidoplåten för at montera in en EK-rad (47mm) och fläktar utan att slå i moderkortet? Alternativt om det är tillräckligt med plats däremellan ändå, ser ut att vara rätt så rymligt i toppen.

Menar du nåt liknande det i post #34 i denna tråden?

540 verkar vara ett väldigt bra chassi med ett par brister. För min del lite få 3,5", filter för nätagg och utseendet är inte helt som jag vill ha det.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Medlem

Finns egentligen 2 fel med detta chassie, det ena är fönstret och det andra är avsaknaden av filter för nätagget och toppen. Synd.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Sorgligt att det bara finns 2st 3,5" platser i ett så stort chassi. Förstår att alla inte vill ha det, men kunde väl då åtminstone monterat in burar som är möjliga att plocka bort. Hade mycket väl kunnat tänka mig ett sånt chassi men fallar bort direkt på 3,5" platserna, åtminstone tills jag införskaffat min planerade HTPC med massa lagringsplats i, men utan behov av 3,5" platser kommer jag personligen nog snarare sattsa på något mindre än något större.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men man stänger väl inte av en dator ?
En dator ska vara på 24/7 då lever dom längre + att man kan nå dom alltid. Nä jag skojar inte. Alla mina datorer är på 24/7 med undantag min bärbara då.
Och ja, det är värt dom extra få kr i elräkning, tycker jag.

Du kan inte förklara varför uppstart av datorn skulle slita mer på den än vad 6-18 timmar av vila "hjälper"?

Om något håller mekaniska delar så som fläktar, pumpar och hårddiskar betydligt längre om dem inte används. Samma gäller marginellt elektroniska komponenter.

Anledningen till att jag skulle vilja se dammfilter i toppen är för att jag antagligen skulle ha insug både i front och topp och låta övertrycket pressa ut luften genom alla hål, främst på baksidan.

Permalänk
Avstängd

Bästa börjar 9.00. Man blir ju sugen på att köpa chassit bara för att Jonas ser så otroligt nöjd ut.

Permalänk
Medlem

Ett lovande chassi. Inte så stort som man kan tro. Breddare än andra men till en stor fördel. Gillar att kunna gömma alla kablar så lätt men som många andra redan har påpekat så är det för lite 3.5 platser. Med tanke på att det finns så mycket utrymme kvar så varför har man inte satt ditt en 3.5 bur också?
Jag tycker ju också att det borde vara luftfilter vid nätagget o toppen för det priset. Köpte själv ett billigt chassi för 52€ och där fanns det luftfilter både i fronten och för nätagget som lätt går att ta bort när de behöves dammas av.

Utmärkt produkt vet jag inte riktigt, men absolut en bra produkt.
Ska i alla fall skrivas upp som ett tänkbart chassi för framtiden.

För övrigt en trevlig recension att läsa och titta på. Gillar själv chassin så jag gillar när Jonas har en nytt chassi att visa upp.

Permalänk

Behövs det fläktfilter i toppen då? Varmluft stiger och partiklarna lär väl inte smyga sig in den vägen? Där lär ju sitta en fläkt dessutom!
Då filtrerar den ju bara utgående luft... ^_^

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Fläktfilter i toppen gör mig inget då det blåser ut luft där, platsen för 3,5" enheter är den största nackdelen jag ser, jag överväger ändå att köpa chassit för att testa och själv montera in en bur för 3,5" enheter.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Som andra redan har skrivit så behövs det verkligen ett filter i toppen på grund av att alla inte har igång datorn dygnet runt. När datorn står still så faller dammet ner i datorn. Det räcker att datorn står still över natten för det ska börja samlas damm i datorn. Alla har damm hemma hos sig, det kvittar hur ofta man dammsuger eller dammar. Det enda sättet att undvika det är att inrätta en "renrum"
Men vilken åsikt vi har om detta så är det lite "snålt" att inte sätta ett filter i toppen.
Varför man inte har satt ett filter vid nätagget förstår jag inte alls. Där samlas det mycket damm. Har själv haft ett nätagg som nästan börjat brinna. Det är ingen roligt upplevelse. Stinker ganska mycket.

Permalänk

Hoppas det kommer en version utan fönster med, då kommer jag köpa Air 540 med

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk
Medlem

Vet inte om det känns så världsfenomenalt jättebäst egentligen. Och riktigt dyrt, jämför med tex ett HAF XB som kostar cirka hälften så mycket.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Bakre kammaren verkar inte ha någon ventilation att tala om, inget filter till PSU'n, vertikala 5.25" platser begränsar användnings möjligheterna, öppna hål i botten på chassit i kombination med att alla fläkt platser används lär dra in en hel del damm från golv/bord och annan ofiltrerad luft (negativt tryck i chassit). Även om det är lätt att dra kablar så gör avsaknaden av uppsamlings anordningar att bakre kammaren ser ut som ett skatbo.

Nää.. det blir nog en 350d eller 900d i nästa bygge beroende på moderkort om man köper Corsair låda igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Då jag har min dator ståendes på skrivbordet är utrymmet på bredden begränsat. Jag kan ha ett chassi på max 26CM bredd så ett sådant här kub chassi går fettbort. Det gör det nog för de flesta som är som mig och gillar ha datorn på skrivbordet. Tycker det dessutom är för snålt med 3.5" platser, med så mycket dödutrymme kunde man lätt placerat en bur på baksidan med 2-3 platser till. Så denna hade inte fått en utmärkt utmärkelse av mig. Men det är rätt snyggt måste jag medge, men inte praktiskt för skrivbordsbruk.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Då jag har min dator ståendes på skrivbordet är utrymmet på bredden begränsat. Jag kan ha ett chassi på max 26CM bredd så ett sådant här kub chassi går fettbort. Det gör det nog för de flesta som är som mig och gillar ha datorn på skrivbordet.

För mig är det tvärt om, majoriteten av mina bekanta med dator intresse har ett dedikerat datorrum men det beror säkerligen på vart man bor, ålder och om man har hus eller inte, men jag sätter in så många och djupa skivor som möjligt så jag har plats till många system samt en avdelning för att kunna arbeta med maskinerna, dock nu när vi köpt ny bostad har jag en liten verkstad istället till att skruva. fast jag kör just nu med primärdatorn i ett skåp med ventilation för att hålla ljudnivån nere men de andra maskinerna har jag gärna tillgängliga då jag öppnar dem oftare.

Jag klarar inte av att ha skivor som är under 80cm i djup (för benutrymme) och bredden blir så stort som får plats, förutom frugan som använder ett vanligt datorbord så känner jag ingen som använder begränsade små datorbord utan antingen stora eller skivor med hurtsar för att bygga det precis som man vill ha det.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Behövs det fläktfilter i toppen då? Varmluft stiger och partiklarna lär väl inte smyga sig in den vägen? Där lär ju sitta en fläkt dessutom!
Då filtrerar den ju bara utgående luft... ^_^

Precis, håller med. Jag tror inte det är tänkt att använda topphålen som tilluft utan endast frånluft, filter är med andra ord helt onödigt. Har man inga fläktar i topphålen så är det bara att se till att man suger in mer luft i lådan via frontfläktarna än vad man blåser ut via bakre fläktarna. Övertrycket i lådan gör då att luft inte kommer in via topphålen --> filter behövs inte. Sedan att varmluft stiger spelar mindre roll med tanke på hur många fläktar som sitter i systemet.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Du kan inte förklara varför uppstart av datorn skulle slita mer på den än vad 6-18 timmar av vila "hjälper"?

Om något håller mekaniska delar så som fläktar, pumpar och hårddiskar betydligt längre om dem inte används. Samma gäller marginellt elektroniska komponenter.

Anledningen till att jag skulle vilja se dammfilter i toppen är för att jag antagligen skulle ha insug både i front och topp och låta övertrycket pressa ut luften genom alla hål, främst på baksidan.

Direkt förklara med ren fakta kan jag faktiskt inte, men jag kan gå på egen erfarenhet.

Och min erfarenhet är att mekaniska delar så som du beskriver fläktar, pumpar och hårddiskar är så mycket billigare att byta ut. (mekaniska hårdiskar tycker jag inte passar in direkt i denna typen av diskussion, för när det gäller mekanisk lagring så gäller det att ha en välutbyggd backup, jag hoppas att du förstår vad jag menar)

Men när det kommer till moderkort t e x som är ett väldigt viktigt kretskort, det kretskortet som bär upp hela uppbyggnaden med kondensatorer/motstånd och portar med in och utgångar.

Så är min erfarenhet att tennet klarar sig längre/bättre med en temp som är hög, vilket den är om datorn står på 24/7
Mot att tennet skall växlas till varm/kall en till fyra gånger om dagen, och det är exakt det som händer när man stänger av datorn, en till fyra gånger om dagen.

Och har man bara ett välkylt chassi så klarar sig kondensatorerna väldigt bra, för alla har vi ju sett vad som händer med en kondensator på ett moderkort som inte får fläkt/luft, den sväller, och till sist slutar den att fungera.

Detta är min egen erfarenhet, min erfarenhet som kostar lite mer i el Det är så sant, och en sanning jag mer än gärna betalar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

För mig är det tvärt om, majoriteten av mina bekanta med dator intresse har ett dedikerat datorrum men det beror säkerligen på vart man bor, ålder och om man har hus eller inte, men jag sätter in så många och djupa skivor som möjligt så jag har plats till många system samt en avdelning för att kunna arbeta med maskinerna, dock nu när vi köpt ny bostad har jag en liten verkstad istället till att skruva. fast jag kör just nu med primärdatorn i ett skåp med ventilation för att hålla ljudnivån nere men de andra maskinerna har jag gärna tillgängliga då jag öppnar dem oftare.

Jag klarar inte av att ha skivor som är under 80cm i djup (för benutrymme) och bredden blir så stort som får plats, förutom frugan som använder ett vanligt datorbord så känner jag ingen som använder begränsade små datorbord utan antingen stora eller skivor med hurtsar för att bygga det precis som man vill ha det.

Jag har inget dedikerat datorrum och det har nog inte de flesta. Jag har datorn i sovrummet där jag även har en säng, 2 bokhyllor, och en TV. Man skulle kunna kalla mitt sovrum för underhållningsrummet!

Jag använder inget speciellt datorbord utan det är ett vanligt skrivbord som är 152 cm brett och har en bordskiva som är 60 cm djup. På detta skrivbord har jag ett grönt Nvidia HAF X942 chassi(som du kan se på min avatar) som är 56 cm djupt och 25 cm brett. Det är ungefär så stort som jag har plats med. Mitt skrivbord är placerat mot ett fönster så det finns en fönsterskiva som är 25cm bredd så jag har 85cm till väggen, då får jag inget problem med benutrymmet. Problemet är inte djupet på skivan utan längden. Jag är högerhänt så jag har musen med musmattan placerad på höger sida och sen bredvid den har jag chassit ståendes. Det är då det blir platsbrist eftersom bordet tar slut 26cm efter min musmattas kant. Det är det som är problemet som de flesta med medelstora skrivbord har , att bordskivan är för kort på höger sida för allt för breda chassin och då går kub-chassin bort.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Jag har inget dedikerat datorrum och det har nog inte de flesta. Jag har datorn i sovrummet där jag även har en säng, 2 bokhyllor, och en TV. Man skulle kunna kalla mitt sovrum för underhållningsrummet!

Absolut många som har det som du, men jag kan inte hålla med dig, många som jag har fru/sambo och då har man oftast inte en dator i sovrummet längre sen finns det självklart mängder med folk som bor i lägenhet som inte har möjlighet att ha ett datorrum och då har man förmodligen sin dator(er) i vardagsrummet men vi är många som har hus och har plats för det, många brukar dock kalla det för kontor.

Jag personligen hade inte klarat mig utan ett datorrum, frugan hade inte accepterat att jag asar all min tekniska skit in i varken sovrummet eller vardagsrummet.

Finns många av alla sorter men att säga att de flesta inte har plats för burken på skrivbordet är att ta i lite, precis som jag sa innan så har alla mina bekanta ett datorrum (kontor) och alla har sambo/fru och bor antingen i hus eller större lägenhet.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av Bluestreakfus:

Har en fråga!

Varför ska man ha fläktfilter i toppen? är det inte bättre att inte ha det, då det bara hindrar att värmen stiger uppåt?
Man har ju inga fläktar som blåser nedåt i toppen, eller?

Jag har en fläkt i toppen inuti mitt obsidian 350D

behövs för min original kylare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Det är skitsnyggt när det inte finns några jäkla 5.25 bays som skymmer halva fönstret.
Jag hade nog köpt det här chassit om det inte hade varit för 3 saker:
chassit är på tok för litet, det borde vara mycket större (har aldrig fattat varför folk vill ha små chassin).
Borde finnas plats för minst en 480mm radiator.
Och 5.25 hålen eller vad det heter står upp lodrätt.

Permalänk
Medlem

Ett Chassi som jag inte kunde undgå att beställa.Kommer väl på tisdag ifrån dustin.
Ska ha 240 radiatorer uppe och i botten + en 360 i fronten.
Kabelkammaren passar utmärkt för resovar+pump.
Kör med rack till mina ssd diskar så den passar ju alldeles utmärkt i 5.25 facket....
Ska bli riktigt kul att se vad man kan göra av detta!En sak som jag redan bestämt
är att jag ska måla lådan vit inuti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

Ett Chassi som jag inte kunde undgå att beställa.Kommer väl på tisdag ifrån dustin.
Ska ha 240 radiatorer uppe och i botten + en 360 i fronten.
Kabelkammaren passar utmärkt för resovar+pump.
Kör med rack till mina ssd diskar så den passar ju alldeles utmärkt i 5.25 facket....
Ska bli riktigt kul att se vad man kan göra av detta!En sak som jag redan bestämt
är att jag ska måla lådan vit inuti.

De där må du ju slänga upp en bild på sen

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Målat och provning....väntar på delar 360 kylare bla.
Bottenplåt är på g!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atto:

Jag är en stolt ägare av ett Carbide Air 540!
Håller med Jonas, helt utmärkt chassi, dock så skulle jag också velat ha fler hårddisk platser som han även nämner.

http://cdn.overclock.net/5/58/900x900px-LL-58303cff_bild.jpeg

Stilrent Bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benno1:

Målat och provning....väntar på delar 360 kylare bla.
Bottenplåt är på g

Snyggt, alltid gillat svarta lådor med vitt innanmäte

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Lite framåt går det!
Kylaren + Koolance blocket låter vänta på sig

Permalänk
Medlem

mm det blev snyggt

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks