Snabbtest: Macbook Air – fokus på batteritid

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

10k för ett stycke lågpresterande konst är inget annat än pengar i sjön! :annoyed:

Nu är ju MB Air gjord för att vara liten, snygg och ha lång batteritid. Och det gör den bra.
Den är inte menad att spelas på, men den klarar det ändå.

Din stationära dator då, den är inte menad att surfas med på tåget, kan den göra det ändå? Nä just det, Macbook Air vann

Permalänk
Medlem

Sjukt stor skillnad i betteritid med Windows. Undra om det beror på att strömsparfunktioner inte funkar eller att Windows 8 belastar processor och hårddisk betydligt mer. Jag tror mest på det sistnämda. Windows har ju haft en fenomenal förmåga att belasta processor och skriva till disk trots att man inte har gjort något med datorn på ett par minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nu är ju MB Air gjord för att vara liten, snygg och ha lång batteritid. Och det gör den bra.
Den är inte menad att spelas på, men den klarar det ändå.

Din stationära dator då, den är inte menad att surfas med på tåget, kan den göra det ändå? Nä just det, Macbook Air vann

Dum jämförelse, Min 13 tums webhallen dator med gtx 765 och i7a på upp till 3.4 ghz är bättre att göra allt på när man åker tåg än en macbook air.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Dum jämförelse, Min 13 tums webhallen dator med gtx 765 och i7a på upp till 3.4 ghz är bättre att göra allt på när man åker tåg än en macbook air.

Hur snabb hårddisk har du i din webhallen dator och vad har den för batteritid? Macbook Air går för övrigt att få med i7 om man väljer till det.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Skaffade den nya MB air 13. Sjukt nöjd med den faktiskt. Har använt windows och linux sedan barnsben, men ville testa OS X.

Jämför jag min med min flickväns Asus Zenbook 32 med i7 och nvidia 620m så har jag mycket bättre batteritid och jag kör inga tunga applikationer som kräver den kraften. Den är precis lagom helt enkelt!

Vore intressant om de gjorde om batteritestet i slutet av oktober med OS X 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silldro:

Sjukt stor skillnad i betteritid med Windows. Undra om det beror på att strömsparfunktioner inte funkar eller att Windows 8 belastar processor och hårddisk betydligt mer. Jag tror mest på det sistnämda. Windows har ju haft en fenomenal förmåga att belasta processor och skriva till disk trots att man inte har gjort något med datorn på ett par minuter

Ständig indexering av hårddisken lär påverka batteritiden negativt under Windows. Även andra services som ständigt kör i bakgrunden lär inverka. Har som vana att följa Black Viper's optimeringar för att göra Windows mer effektivt.

Hade varit intressant att veta hur mycket det går att tweaka i Windows för att uppnå liknande batteritid även där. Speciellt med tanke på att nära nog alla laptops kommer med egna program för energisparning i dagsläget.

Tycker MacBook Air är en extremt prisvärd UltraBook, men valde själv att köpa en lite dyrare Lenovo senast.

Ser gärna ett liknande test mellan Windows 8.1 och OS X 10.9 i framtiden Windows 8 kändes aldrig som en färdig produkt och 8.1:an är grymt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Hur snabb hårddisk har du i din webhallen dator och vad har den för batteritid? Macbook Air går för övrigt att få med i7 om man väljer till det.

Jag har en msata ssd med 540/320 Läs/skriv på 120gb och en hdd på 750gb. Batteritiden brukar räcka i typ 4 timmar om jag inte spelar, oftast kan man få tag på elutag efter 4 timmar ( även på tåg som i din jämförelse). Sedan är i7an Macbook Air en tvåkärnig processor med fyra kärnor, min är fyrkärnig.

Permalänk
Medlem

integration?

Apple designar väl iofs en hel del av hårdvaran i moderkortet och sånt och anpassar OS till det men, jag menar, processorn är fortfarande Intel, SSD:n är Samsung, RAM är väl toshiba eller nåt, så kan det inte vara så att OSX helt enkelt är mer effektivt, även om man bortser från den lite högra grad av integration de kan åstadkomma, jämfört med windows?

Det går väl att fiffla in OSX på nån laptop som inte är en Mac och se hur lång batteritid den får?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Jag har en msata ssd med 540/320 Läs/skriv på 120gb och en hdd på 750gb. Batteritiden brukar räcka i typ 4 timmar om jag inte spelar, oftast kan man få tag på elutag efter 4 timmar ( även på tåg som i din jämförelse). Sedan är i7an Macbook Air en tvåkärnig processor med fyra kärnor, min är fyrkärnig.

Betydligt snabbare SSD och bättre batteritid i Macbook Air med andra ord. Hur är formfaktorn på webhallendatorn förresten, är den lika tunn och slimmad som en Air?

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delerium:

Betydligt snabbare SSD och bättre batteritid i Macbook Air med andra ord. Hur är formfaktorn på webhallendatorn förresten, är den lika tunn och slimmad som en Air?

Den är inte lika smal som en Macbook air men den får plats i samma dator väska som en Macbook air och har man inte sin Macbook air i en datorväska när man har den med sig är man dum ( om man inte har en jäkla bra drulleförsäkring). Sen har Macbook air liknande ssd prestanda som min ssd http://www.notebookcheck.net/Review-Apple-MacBook-Air-11-Mid-.... Men sen måste man nämna att Macbook air har en upplösning på 1440 x 900 medans min har en skärm som är full hd vilket underlättar i produktiva sammanhang.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av walkir:

Ser gärna ett liknande test mellan Windows 8.1 och OS X 10.9 i framtiden Windows 8 kändes aldrig som en färdig produkt och 8.1:an är grymt mycket bättre.

Enligt partnertillverkare ska skillnaden i batteritid mellan Windows 8 och Windows 8.1 vara noll Återigen får vi se hur det blir att testa om batteritiden när OS X 10.9 "Mavericks" släppts.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Men sen måste man nämna att Macbook air har en upplösning på 1440 x 900 medans min har en skärm som är full hd vilket underlättar i produktiva sammanhang.

Själv ser jag som höjden på skärmen som mest kritisk och tycker faktiskt att 1440x900 är en perfekt kompromiss. Full HD blir snabbt plottrigt på en liten skärm (< 14"). Har 1400x1050 på min gamla 14" Thinkpad vilket närmast nog gav perfekta DPI-förhållanden. Min nya Lenovo kör 1600x900.

Full HD känns mest som ett marknadsförningstrick och 16:9 upplösningen är rätt värdelöst i många sammanhang. Skullle välja 16:10 om jag kunnat! (vilket jag kör på jobbet). Jag tycker att alla datorer med 1366x768 samt 1280x720 borde utrotas från marknaden Det är handikapp om något!

Permalänk
Medlem

http://arstechnica.com/apple/2013/10/os-x-10-9/18/#battery-be...

MacBook Air under 10.9 verkar ganska imponerande. Vore kul om ni har möjlighet att göra ett uppdaterat test. John Siracusa på Ars Technica får ut nästan 30% bättre batteritid med OSX 10.9 kontra 10.8. Även en gammal burk från 2007 får 25% bättre batteritid.