Radeon R9 290X med Battlefield 4 – specifikationer, pris och leveransdatum

Permalänk
Medlem

Förbokade på webbhallen. Men kommer nog ångra mig, vet inte om man vill ha stock kylaren eller om man orkar vänta på asus/gigabyte kylarna.

Permalänk
Medlem

Hoppas kortet blir så bra som det låter. Då kanske man uppgraderar! Men jag väntar på tester och BF4 är jag helt ointresserad av... håller tummarna :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RaZman:

Baserar mitt antagande på AMDs kommentar om att de inte ämnar konkurrera med Titan, hade 9290x utpresterat Titan skulle AMD knappast sticka under stol med det.

Agg mot AMD skulle jag inte påstå, anser bara att de har en jäkligt tråkig inställning till sina kunder. Som jag skrivit tidigare hade jag mer än gärna hoppat på det röda tåget om AMD tog tag i sina drivrutiner och erbjöd ett högpresterande kort (i detta fallet 9290x) för ett konkurrenskraftigt pris.. Titan-prestanda för "halva (list)priset" så att säga, vilket ryktena om $599 skvallrade om. Nu verkar det inte bli fallet.

Finns det något som säger emot att R9-290X inte presterar i områdena av GTX Titan? AMD sa att de inte tänkte lansera en GPU som är i GTX Titans PRISKLASS. De sa inget om prestanda.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Nog för att de vill bli av med 7970 samt 7990 för de nya R9 serien så om man ser till pris och prestanda så borde de inte kunna lägga 290X allt för högt i pris då ett t.e.x 7990 presterar (troligtvis) bättre än ett 290X. Jag hoppas på runt 5200-5600:- Fast 4995:- låter som en bra siffra

Visa signatur

i5 2500k @ 4.2ghz
2x 670 GTX SLi
CD och HDD å sånt där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Så länge folk är beredda att betala 7000:- för ett grafikkort kommer detta vansinne fortsätta!

Det finns bilar för 10 miljoner, men du behöver ju inte köpa de om du inte vill ha den prestandan de erbjuder. Samma sak med grafikkort. Köp ett 7970 om det är pris/prestanda du vill ha, nya kort har generellt ett litet premium-påslag medan en generation äldre ofta är ett bra köp om man inte är en krävande användare. Då får man betala för det, precis som med bilar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av k1ng3n:

Nog för att de vill bli av med 7970 samt 7990 för de nya R9 serien så om man ser till pris och prestanda så borde de inte kunna lägga 290X allt för högt i pris då ett t.e.x 7990 presterar (troligtvis) bättre än ett 290X. Jag hoppas på runt 5200-5600:- Fast 4995:- låter som en bra siffra

Jag tror du kan glömma 4995 SEK, annars blir du sannolikt besviken när lanserings-priserna släpps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

Jag inväntar en vattenkyld version med 8GB grafikminne, köper kanske nästa år. Det är kul att det kommer påkostade grafikkort från AMD också, vi som tillhör den rikaste procenten måste ju få lite för den också. Det var ju lite trist med mitt 5850 där kreti och pleti hade råd att ligga nära toppen.

Permalänk
Medlem

Känns som en konstig prissättning när man får 7990 för drygt 5800, som antagligen presterar bättre?

Njae, jag väntar till dess att tester och priser är spikade innan jag tar ett beslut gällande detta.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Och varför stör det dig att det finns en HDMI port på korten egentligen? Jag själv anser att ju mer du skarvar ju fler blir problemen. En enkel HDMI sladd från port till port på TV:n är det ultimata. Du får det att låta som HDMI har samma status som VGA.

Det stör mig inte. Den tar däremot upp en plats som hade kunnat vara en extra DP port vilket är det bättre gränssnittet imo och något jag behöver.
Jag använder mig inte av en enda skarv och tv:n är kopplad till datorn, med endast DP och DVI portar på grafikkortet.

Men vissa vill ha HDMI så då är det bra att det finns. Jag får helt enkelt vänta och se om det kommer ett kort med fler DP portar.

Visa signatur

Stationär Corsair 700D :: Corsair H850 :: Asus Maximus V Formula :: Intel Core i7 3770K :: Corsair H80i :: 16GB Corsair Vengance DDR3 2133MHz :: Asus Radeon HD7970 MATRIX :: 2 x OCZ Vertex 3 Max IOPS 120GB
Server Intel 3770K :: 16GB RAM :: 2 x WD RaptorX 150G :: 4TB Lagringsdiskar
Laptop 1 Lenovo Y500 Laptop 2 MSI GX660 med 2 x Corsair Force 120GB

Permalänk
Skrivet av anjora:

Jag inväntar en vattenkyld version med 8GB grafikminne, köper kanske nästa år. Det är kul att det kommer påkostade grafikkort från AMD också, vi som tillhör den rikaste procenten måste ju få lite för den också. Det var ju lite trist med mitt 5850 där kreti och pleti hade råd att ligga nära toppen.

Därför du sitter på budget alternativet hos sennheiser, måste ju betyda att du är långt under mig som rullar på HD650

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem

Hårda bud i melerud , värre vare i gälivare .15okt R9-290 utan X, hoppas de blir prisatt strax under ett GTX770 Daxx att sussa innan man vaknar upp med hörntänderna på A och Ö

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonhund:

Det stör mig inte. Den tar däremot upp en plats som hade kunnat vara en extra DP port vilket är det bättre gränssnittet imo och något jag behöver.
Jag använder mig inte av en enda skarv och tv:n är kopplad till datorn, med endast DP och DVI portar på grafikkortet.

Men vissa vill ha HDMI så då är det bra att det finns. Jag får helt enkelt vänta och se om det kommer ett kort med fler DP portar.

Alla sitter inte med 120hz skärmar och då passar HDMI perfekt för dessa. Dessutom finns det ingen som hindrar en från att köra en DP och DVI kombo om det behövs.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av prOZac:

Det AMD har gått ut med är att prestandan skulle slåss med titan, och priset skulle ligga på nivå med GTX780

I det testet som techpowerup visade så var 290x snäppet vassare än Titan, men man väntar ju givetvis på mer tester innan man köper.

Visa vart AMD sagt något liknande.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Har ett bokat på webhallen men känns fan inte bra att boka utan att veta priset.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

Har ett bokat på webhallen men känns fan inte bra att boka utan att veta priset.

Det borde inte skilja väldigt mycket i pris från förra generationen där ett 7970 kostade cirka 5200-5500 om priset överstiger 6k blir jag lite förvånad

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av prOZac:

Det AMD har gått ut med är att prestandan skulle slåss med titan, och priset skulle ligga på nivå med GTX780

I det testet som techpowerup visade så var 290x snäppet vassare än Titan, men man väntar ju givetvis på mer tester innan man köper.

Skrivet av MyZk0:

Visa vart AMD sagt något liknande.

AMD har inte sagt vart priset hamnar mer än att de inte ska lägga sig på Titans nivå, om det innebär samma nivå som GTX 780 eller inte har de inte sagt någonting om alls. Precis som att de inte sagt något om prestandan mer än någon diffus graf på 3DMark-poäng.

TechPowerUps test kommer från en okänd privat-person som mailat dem. Jag skulle kunna göra ett sådant test och skicka in så det är ingen trovärdighet i det.

Permalänk
Medlem

320.49-nvidia driver gjorde iaf BF4-beta mycket mer spelbart dock långt ifrån bra. Ändå kör jag bara på ett grafikkort med den drivern.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Jag inväntar en vattenkyld version med 8GB grafikminne, köper kanske nästa år. Det är kul att det kommer påkostade grafikkort från AMD också, vi som tillhör den rikaste procenten måste ju få lite för den också. Det var ju lite trist med mitt 5850 där kreti och pleti hade råd att ligga nära toppen.

Ja, det vore ju för jävligt om alla hade råd med bra FPS i spel. Inte så att det finns gott om annat kisel att köpa istället om man vill flasha med stålarna på hårdvaruforum...

Skrivet av Hymer:

Har ett bokat på webhallen men känns fan inte bra att boka utan att veta priset.

Är ju bara att ångra förhandsbokningen om du tycker att priset blir för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Nöjd över att jag gav 6900:-/st för mina titans när webhallen hade kampanj

Det tycker jag absolut att du skall vara! Finfina kort du har där ingen tvekan, lite avund blir man ju hehehe

Fortfarande lite för dyrt i min mening men det är bra för Titan kort och speciellt i Sverige helt klart, oavsett om R9 290X presterar under/likvärdigt/över Titan samt oavsett vad det kommer att kosta efter riktig lansering så blir ju inte dina kort sämre för det, misstänker själv att det blir både prestanda och pris krig framöver vilket skulle gynna oss alla.

Så mycket spekulering kring prestanda och pris just nu runt R9 290X men det kommer reda ut sig snart nog, förstår inte varför det är så många (förmodligen unga personer och hardcore fanbois) som beter sig helt galet och skämmer ut sig totalt med helt tokiga kommentarer. Detta fenomen verkar bara bli värre och värre varenda år som går nu i min mening, jag menar det har ju faktiskt urartat rejält ett på gånger på sistone men varför? Vem vinner på det och vad exakt vinner dom undrar jag? Att bli sedd som en tok jöns på fanboi steroider är ju fanken inget folk ser upp till, snarare så att dom garvar stjärten av sig hemma till tok kommentarerna av dessa själv utnämda experter som verkar ha full koll på läget och verkar dessutom veta till 100% hur R9 290X kommer dels stå sig mot Nvidia´s topp-kort men även vad dom kommer kosta trots att inga såna siffror finns ännu? 9999 på div online sida betyder ju inte ett skvatt ännu faktiskt, fast vad jag personligen är mest intresserad av är var vi hamnar en månad el 2 efter release?

Behöver egentligen inget nytt kort men klart att man blir nyfiken, som andra sagt innan så utifall Sweclockers prestandaindex av nåt Radeon kort skulle landa mellan GTX780 och Titan till ett bättre pris så är jag intresserad, om inte så skippar jag det helt och hållet skulle jag tro? Visst prestanda över Titan skulle ju va himla smarrigt men kan inte se varför AMD skulle rea ut såna kort?

Permalänk
Medlem

Skickade in en bokning på webbhallen. Får se vad slutgiltiga priset blir, är det sagt när de ska gå ut med det?

Permalänk
Medlem

Hoppas priset blir dugligt Sedan skulle dom väl sänka priset på 770 & 780 också? när sker detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cruel_:

Hoppas priset blir dugligt Sedan skulle dom väl sänka priset på 770 & 780 också? när sker detta?

Detta är jag också väldigt intresserad av!

Permalänk

....

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I