Acer lanserar C720 Chromebook

Permalänk
Melding Plague

Acer lanserar C720 Chromebook

Taiwanesiska Acer bygger vidare på C710 Chromebook för att skapa C720, som får längre batteritid med en Haswell-processor och SSD.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Betydligt bättre än deras förra.

Tråkigt att SSDn är så liten, och att den inte har 1080p dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Betydligt bättre än deras förra.

Tråkigt att SSDn är så liten, och att den inte har 1080p dock.

Behövs 1080p på 11 tum? Det tycker jag är lite överflödigt.

Permalänk
Medlem

What? 16GB SSD? Hur tänkte de där?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Betydligt bättre än deras förra.

Tråkigt att SSDn är så liten, och att den inte har 1080p dock.

Om den kommer hit och priset blir 2 lakan tycker jag inte det finns nått att klaga på

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Skrivet av WoG:

What? 16GB SSD? Hur tänkte de där?

Det är det som är poängen med chrome os, det mesta sparas i molnet.

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en chromebook utan att äga den. Bara för att se hur den används egentligen. Känns som om jag inte förstått meningen med dessa datorer.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Skulle vilja ha en chromebook utan att äga den. Bara för att se hur den används egentligen. Känns som om jag inte förstått meningen med dessa datorer.

De är väl till för att surfa, betala räkningar etc, perfekt dator för t.ex. min mamma med andra ord.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Perfekt, ser snyggare ut också!
16gb SSD är en stor uppgradering från 320gb mech, eftersom att ingenting lagras lokalt ändå förutom cache (allt läggs ju automatiskt på sin google drive).
+++ för matt skärm, hatar att alla "billigare" datorer ska ha glare-skärm.
Blir att inhandla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Behövs 1080p på 11 tum? Det tycker jag är lite överflödigt.

Nej.
1080p finns på 4-tums mobiler.
Finns det på 4-tums mobiler, så kan det finnas på 11-tums chromebooks också.
Patetiskt att en 4-tums mobil har högre upplösning än en 11-tums chromebook.

Med 1080p kan du direkt spela upp filmer i native upplösning utan ett behöva downscala.

Skrivet av JAZIP:

Om den kommer hit och priset blir 2 lakan tycker jag inte det finns nått att klaga på

Nexus 7 kostar 2 lakan och den har 1080p.

Permalänk
Skrivet av sgtspiff:

Skulle vilja ha en chromebook utan att äga den. Bara för att se hur den används egentligen. Känns som om jag inte förstått meningen med dessa datorer.

Har du studerat på någon högskola eller universitet ser man snabbt fördelar med en Chromebook. En liten lätt dator som man kan anteckna på under föreläsningar och göra grupparbeten via Google Drive. Hade de funnits att köpa under min studietid hade jag lätt köpt en. Men nu när jag inte studerar längre ser jag ingen användning med den.

Skrivet av rektor:

Nej.
1080p finns på 4-tums mobiler.
Finns det på 4-tums mobiler, så kan det finnas på 11-tums chromebooks också.
Patetiskt att en 4-tums mobil har högre upplösning än en 11-tums chromebook.

Du missar ju poängen med datorn. 1366x768 är ju inte så jättekul men på 11 tum är det bra pixeltäthet och fyller sitt syfte som liten och smidig surfdator som klarar enklare uppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hammarlund:

Det är det som är poängen med chrome os, det mesta sparas i molnet.

Visst, jag förstår det, men man vill ju kunna kolla på film eller nåt iaf? Känns som att 16GB tas ju upp av ingenting

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Skulle vilja ha en chromebook utan att äga den. Bara för att se hur den används egentligen. Känns som om jag inte förstått meningen med dessa datorer.

Det kan ordnas, köp en till mig, så får du låna den en stund innan du skickar den till mig.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nej.
1080p finns på 4-tums mobiler.
Finns det på 4-tums mobiler, så kan det finnas på 11-tums chromebooks också.
Patetiskt att en 4-tums mobil har högre upplösning än en 11-tums chromebook.

Med 1080p kan du direkt spela upp filmer i native upplösning utan ett behöva downscala.

För 2.000:- får man nöja sig med 1366. 1080p återfinns inte i bärbara datorer förrän runt 5.000:- för 15.6", och 6.000:- för 11.6". Datorn skulle antagligen behöva kosta närmare 2.500-3.000:- om den enbart uppgraderades till en 1080p-skärm, och då är de helt plötsligt inte så konkurrenskraftiga som de var i 2kkr-klassen.

Och helt seriöst, vad ska man med 1080p till i en Chrome OS-dator?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Helt trevlig uppgradering för övrigt, men 16 Gb SSD känns lite litet. Själv har jag en C710 som jag kör både Chrome OS och ChrUbuntu på, vilket ju praktiskt taget är omöjligt på 16 Gb... Att bara använda Chrome OS funkar säkert för majoriteten av användarna, men jag vill nog ha möjligheten att använda ChrUbuntu också. Visserligen går det ju även att installera det på SD, men hårddisk är ju nog att föredra.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Nej.
1080p finns på 4-tums mobiler.
Finns det på 4-tums mobiler, så kan det finnas på 11-tums chromebooks också.
Patetiskt att en 4-tums mobil har högre upplösning än en 11-tums chromebook.

Med 1080p kan du direkt spela upp filmer i native upplösning utan ett behöva downscala.

Nexus 7 kostar 2 lakan och den har 1080p.

Skulle tro de flesta som köper en chromebook ger blanka fan I om det är 1366x768 eller 1080p. Personligen, som datorentusiast, föredrar jag lite lägre upplösning på så små skärmar. Av flera anledningar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deathdancer:

För 2.000:- får man nöja sig med 1366. 1080p återfinns inte i bärbara datorer förrän runt 5.000:- för 15.6", och 6.000:- för 11.6". Datorn skulle antagligen behöva kosta närmare 2.500-3.000:- om den enbart uppgraderades till en 1080p-skärm, och då är de helt plötsligt inte så konkurrenskraftiga som de var i 2kkr-klassen.

Och helt seriöst, vad ska man med 1080p till i en Chrome OS-dator?

Vad ska man med 1080p på en 4-tums telefon?
Vet inte, men det har dom!

Som en 4-tums telefon ska ha 1080p, varför ska då inte en 11.6-tums chromebook ha 1080p?

Man kan spela upp film i native upplösning utan att behöva downscala.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Vad ska man med 1080p på en 4-tums telefon?
Vet inte, men det har dom!

Som en 4-tums telefon ska ha 1080p, varför ska då inte en 11.6-tums chromebook ha 1080p?

Man kan spela upp film i native upplösning utan att behöva downscala.

Gå du och kolla vad en 1080p telefon kostar och sedan vad en chromebook kostar.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på hur lång tid det brukar ta för chromebooks att komma till sverige / hur lång tid det tog för c710 att komma till sverige som kan gissa när vi kan köpa c720 här?

Permalänk

Vet någon om det är möjligt att byta ut SSD:n på en chromebook?

Skulle vara en väldigt trevlig maskin om man kan göra detta.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

tycker det är intressant för mig om det går att byta upp ssd:n till något större. Och att det inte kostar skjortan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

Vet någon om det är möjligt att byta ut SSD:n på en chromebook?

Skulle vara en väldigt trevlig maskin om man kan göra detta.

På den förra kunde man byta hårddisk.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av lakej:

Skulle tro de flesta som köper en chromebook ger blanka fan I om det är 1366x768 eller 1080p. Personligen, som datorentusiast, föredrar jag lite lägre upplösning på så små skärmar. Av flera anledningar.

Tre anledningar isf. Batteritid, värme och pris? Finns inga fler anledningar hur mycket man än letar.

Själv tycker jag 1366x768 KAN vara lagom. Men en iPad 2 ser riktigt risig ut när man läser på den.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Medlem

Om det skulle gå att byta HDD, tror ni man skulle kunna köra Windows 7 + Chrome OS på den samtidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vad ska man med 1080p på en 4-tums telefon?
Vet inte, men det har dom!

Som en 4-tums telefon ska ha 1080p, varför ska då inte en 11.6-tums chromebook ha 1080p?

Man kan spela upp film i native upplösning utan att behöva downscala.

Som tidigare skrivit så finns det klara skillnader i pris. En mobil med 1080p kostar väldigt mycket, och tillhör endast toppsegmentet(SGS4, Note 3, HTC One, Xperia Z, Padfone Infinity). En Chromebook för 2.000:- är ungefär så billigt det kan bli, och jag kan inte se någon anledning att sätta in en onödigt dyr display i marknadens billigaste dator. Om något skulle vara bättre på datorn är det SSD-storleken.

För 2.000:- blir det inte bättre än såhär. Är ens förvånad att man kan få en hygglig 11"-dator för så lite pengar.

Dessutom, utan att vara en petnisse, så finns det ingen 4"-telefon med 1080p. Det minsta du kommer undan med är 4.7"(HTC One). Allt under den har 640/720 eller 800p.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Keng:

Om det skulle gå att byta HDD, tror ni man skulle kunna köra Windows 7 + Chrome OS på den samtidigt?

Det går att installera ubuntu och ifrån ubuntu kan man köra virituella maskiner med då bland annat windows. Acer har tidigare lagt in spärrar så att windows inte går att installera skulle förvåna mig om de tog bort dem. Kanske senare kommer någon på hur man gör men just nu finns det inget sätt vad jag vet.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Gällande SSD disken så är det troligtvis eMMC, alltså samma minne som i mobiler/surfplattor, och går gissningsvis inte att byta ut. Tvekar också på att det finns plats/anslutning för mSATA...

Letar just nu efter en dator för under 2500 kr. Vill ha någon med bra batteritid som går att surfa och skriva på. Speciellt om jag kan lägga in valfri Linux dist så hade en Chromebook passat ganska bra.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Visst, jag förstår det, men man vill ju kunna kolla på film eller nåt iaf? Känns som att 16GB tas ju upp av ingenting

Streamingtjänster? Det går att titta på filmer som är lagrade i molnet också.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Streamingtjänster? Det går att titta på filmer som är lagrade i molnet också.

Jo, men hela poängen med bärbar dator är att du har med den, och det betyder ju att du sällan har tillgång till internet. Lycka till å streama filmer när du åker tåg och skit, om du väljer att betala svindyra summor för internet så fungerar det aldrig typ ändå. Tacka vet jag lokala filmer när man är på resande fot.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jo, men hela poängen med bärbar dator är att du har med den, och det betyder ju att du sällan har tillgång till internet. Lycka till å streama filmer när du åker tåg och skit, om du väljer att betala svindyra summor för internet så fungerar det aldrig typ ändå. Tacka vet jag lokala filmer när man är på resande fot.

I teorin håller jag med dig, men det går faktiskt att tethra från telefonen, vilket jag själv gör när jag åker tåg. Det brukar fungera ganska hyfsat, faktiskt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum