Skärm blir svart vid överklockning av processor

Permalänk
Medlem

Skärm blir svart vid överklockning av processor

Hej SweC, jag stötte på ett litet problem igår när jag försökte överklocka min processor.

Jag ökade base frequency några snäpp för att få upp processoren till 3.5 GHz till att börja med och lämnade alla andra inställningar på auto. Startade om datorn men fick då ingen bild på skärmarna! Jag hörde att jag loggades in i Windows, men skärmarna klagade på att de inte fick någon signal. Alla fläktar går igång som de ska... Jag kan absolut inte hitta något fel förutom att skärmarna ej går igång! Jag löste sedan problemet genom att rensa CMOS.

Jag vet att man egentligen borde ställa in allt själv och ej använda auto-inställningarna på moderkortet, men det känns väl som att en relativt blygsam överklockning på 100 MHz borde gå bra ändå?

Några idéer om var felet ligger?

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

Öka multipliern istället, och prova om samma sak händer.
Och det stämmer inte, nu för tiden kan man låta rätt mycket vara på Auto utan problem.

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

Öka multipliern istället, och prova om samma sak händer.
Och det stämmer inte, nu för tiden kan man låta rätt mycket vara på Auto utan problem.

Okej, tack för tipset. Ska prova när jag kommer hem! Någon aning om varför det här felet uppstår? Och varför ska man öka multipeln istället för basfrekvensen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

För att det kan komma senare vid finjustering, finns nog någon som kan svara på det bättre än mig!

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trenixen:

För att det kan komma senare vid finjustering, finns nog någon som kan svara på det bättre än mig!

Okej, tack så mycket för hjälpen! Följde ditt råd och nu ligger processorn stabilt på 4.2 Ghz och alla temperaturer ser bra ut hittils. Men ska nog låta Prime 95 stå ett par timmar för säkerhets skull... Ska bli kul att se hur långt jag kan/vågar pressa den

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Medlem

base frequency ska man helst inte röra alls, utom kanske som en sista finjusteringen, och då ska den ändras ytterst lite.
Men det bästa är rör den inte alls!

Förr i tiden innan Sandy Bridge var det dock en vanligt sätt att överklocka, men då kunde man ändra ganska hejvilt utan att det blev ostabilt, idag kan det gå åt skogen med minsta lilla ändring där.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

base frequency ska man helst inte röra alls, utom kanske som en sista finjusteringen, och då ska den ändras ytterst lite.
Men det bästa är rör den inte alls!

Förr i tiden innan Sandy Bridge var det dock en vanligt sätt att överklocka, men då kunde man ändra ganska hejvilt utan att det blev ostabilt, idag kan det gå åt skogen med minsta lilla ändring där.

Haha, ja, det fick jag lära mig på det svåra sättet Men som sagt, nu rullar den på fint i 4.2 GHz!

Visa signatur

Intel Core i5 8600k @ 4.7 GHz - Gigabyte Aorus GTX 1080 TI - Asus PRIME Z370-A
- Corsair Vengeance LP 16 GB - EVGA Supernova G2 850W - NZXT H500i

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trenixen:

Öka multipliern istället, och prova om samma sak händer.
Och det stämmer inte, nu för tiden kan man låta rätt mycket vara på Auto utan problem.

Skrivet av ggustavsson:

base frequency ska man helst inte röra alls, utom kanske som en sista finjusteringen, och då ska den ändras ytterst lite.
Men det bästa är rör den inte alls!

Förr i tiden innan Sandy Bridge var det dock en vanligt sätt att överklocka, men då kunde man ändra ganska hejvilt utan att det blev ostabilt, idag kan det gå åt skogen med minsta lilla ändring där.

BCKL går endast att klocka upp på Haswell på fasta belopp med hjälp av en divider.
100/125/150/166/250MHz är möjliga frekvenser. Dock måste man även ställa in att en divider ska användas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin